تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816474611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فراروان شناسی (روان پژوهی) در ایران باستان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:





روانپژوهی در ایران:



ساختار انسان



فرزانگان روان پژوه ایرانی بر این باور بودند که انسان دارای پنج بخش است.تن و جان و روان و فروهر و ایینه.

1: تن: بخش مادی انسان است که از گوشت و استخوان و رگ و پی ساخته شده و میتوان به گل و سنگ و چوب یک خانه ان را همانند کرد.

2: جان: که به تن زندگی میبخشد و از سرشت باد است.دم نگه داشتن و دم فرو بردن نگاه دارنده ی جان در بدن است.جان جای در دل و بسان اتشی که به خانه گرما و روشنایی میبخشد چرا که خون را در رگ ها میگدازد و همه ی تن را گرم میدارد و نیز پرتو و فروغ را از چشمان باز میتاباند.

3 روان : دارای بوی (درک و دریافت) میباشد.میشنود میبیند و میگوید و میداند.روان همچو خداوند خانه است که اتش جان را برمیافروزد و تن سامان میدهد.روان در سر جای دارد.و به دور و نزدیک میرود و در زمان بیداری دگر بار به سوی تن بازمیگردد.

روان های روشن ببیند به خواب همه بودنی ها چو اتش در اب





هنگامی که انسان میمیرد تن به زمین و جان به یاد میپیوندد که با نگرش به گوهر های چهارگانه به این برایند میتوان رسید:

تن = اب + خاک

جان = باد + اتش

تا سه شبانه روز پس از مرگ روان در کنار تن و در نزدیک سر میماند و امید دارد که دیگر بار خون در رگ ها بتازد و باد (جان) به تن شود تا او توان بازگشت به تن را بیابد (شاید یادبود شب سوم مرده را از همین بینش گرفته باشند) باور به نامیرایی روان این بازماندگان در ایران باستان از سوگواری و مویه برای درگذشته نهی میشدند.در ارداویراف نامک به گونه ای نمادین اشاره شده به برخی از روان های مردگان که با دشواری از رود بزرگی میگذشتند که از اشک ها و زاری های بازمانگان جاری شده است.

روان با فروهر پیوند بسیار نزدیکی دارد و گاه با ان یکی دانسته میشود به ویژ] که بر پایه و روایات . روان پس از مرگ تن به فروهر میپیوندد تا نامیرا بماند.

4: فروهر: نیروی پروراننده ی انسان از هنگامی است که به گونه ی جنین درامده است.

دست و پای را میرویند و نری و مادگی را پدید میاورد.استخوان ها را به هم میپیوندد و در یک کلام مانند مهندسی است که ساختن خانه با اوست.فروهر در اغاز افرینش یا روز ازل پیش از تن افریده شده است و در سرودهای حافظ به نام (جام جهان بین) امده است.



سال ها دل طلب جام جم از ما میکرد انچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد

مشکل خویش بر پیر مغان بردم دوش کو به تایید نظر حل معما میکرد

دیدمش خرم و خندان قدح باده به دست و اند ایینه صدگونه تماشا نیکرد

گفتم این جام جهان بین به تو کی داد حکیم گفت ان روز که این گنبد مینا میکرد





فروهر انسان به زادگاه زمینی اش دل بستگی و وابستگی دارد.زمانی که فروهر ها به وسیله ی نیایش و پیشکش ها فراخوانده میشوند با شتتاب همانند شاهین تیز پرواز فرود میایند و به نیکو کاران یاری میرسانند.اهورامزدا به زرتشت گفته بود که در هنگام دشواری و جنگ واج یا نیایش ویژ] ای بخواند تا فروهر ها امداد غیبی برسانند.

5:ایینه: در زبان پهلوی (اونگ) و به چم شکل و قالب و جوهر نوشته اند.

سرچشمه ی ایینه از خورشید میباشد و بسان پوشش درخشانی نموده شده است که پیری و مرگ را بدان راهی نیست.ایینه را میتوان همان روان پوش یا کالبدی دانست که روان به وسیله ی ان نمایان میگردد( امروزه ان را جسم اسیری میخوانند و از مسایل ثابت شده ی جسم روحی میباشد.توضیح-سرپرست تارنمای)

این کالبد ویژه درخشان است اما مادی نیست و به ابر یا بخار میماند.





توضیح عکس: نمای یک روح تجسد یافته به وسیله ی اکتوپلاسم مدیوم برای خود جسد اثیری یا «پیکیر اسمانی» ساخته است.این کارها در قرن ما زیاد انجام میگیرد و ثابت شده است و نمونه ی این کارها در ایران باستان نیز انجام میگرفته.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن