تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815456472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

5 دليل براي اثبات تغيير قطبي‌


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: 5 دليل براي اثبات تغيير قطبي‌
اول بار كه افشين قطبي پاي خود را در فرودگاه مهرآباد تهران گذاشت تا گروهي از متعصب‌ترين هواداران پرسپوليس را با برانگيختن حس كنجكاوي و خبرنگاران و عكاسان را براي تهيه گزارشي جديد به سوي خود بكشد، كمتر كسي تصور مي‌كرد او در چمدان خود اشكال جديد از مربيگري و دنياي فوتبال را به همراه داشته باشد.

به نوشته جام جم، افشين در حقيقت تفاوت‌ها را به فوتبال ايران هديه داد. تفاوت‌هايي كه او را به چهره‌اي متمايز از ديگران بدل مي‌كرد و صد البته مقبوليتي عمومي را برايش به همراه مي‌آورد.

شايد بتوان ادعا كرد قهرماني باشكوه پرسپوليس (باشكوه از اين بابت كه با وجود كسر 6 امتياز باز هم در مقام اول قرار گرفت) نيز در زير سايه تشخص فردي و اصول فني مربيگري‌اش قرار گرفت.

افشين قطبي، مولف تازه مربيگري در فوتبال ايران شد. مولفي كه آموخته‌هايش را از قبل و كنار همكاري و همفكري با مربياني نامي و بزرگ به‌دست آورد. كار كردن كنار مربياني كه لازمه‌اي براي شمردن مجدد آنها نيست. همان‌گونه كه تصور مي‌كنيم، ديگر نيازي به بازگويي اين واقعيت زنده كه افشين قطبي تغيير كرده و عوض شده است، نمي‌بينيم.

افشين قطبي در قياس با فصل پيشين، به لحاظ تك تك شاخصه‌هاي رفتاري خصوصي و فني تغيير كرده است. نمي‌توان مردي را كه سال پيش با ادبيات و پشتكار خود، انگيزه را به تيمش هديه مي‌داد با امروز برابر دانست. اگر اين مقدمه‌اي بود براي تشريح تغيير يك قهرمان، حالا مي‌توان نمونه‌هايي واضح را كنار هم قرار داد.

1- هميشه مي‌توانستيم خارج از زمين فوتبال و پيش يا پس از تمرينات، سي دي‌هاي مختلفي را در دستش ببينيم. افشين قطبي سال گذشته چيزي به نام تفريح و اتلاف وقت را نمي‌شناخت. يا مشغول تماشاي بازي حريفان بود و يا در حال مطالعه‌! مطالعه‌اش هم به تاكتيك‌هاي فوتبال و آموختن زبان‌فارسي خلاصه مي‌شد. با همين شكل‌و‌شمايل، كسي نمي‌توانست در تيم او كم‌فروشي كند. اولين نفر سر تمرينات حاضر مي‌شد و بعد از همه هم مي‌رفت. آيا افشين قطبي كه در تمام فصل گذشته فقط يك بار خاك ايران را ترك كرد، با مرد كنوني برابر است؟

نمي‌توان چنين قياس ناموزوني داشت. افشين قطبي وقت اصلي خود را صرف سفر به امارات و همراه شدن با نامزد خود مي‌كند. چيزي كه سال پيش آن را حتي براي بازيكنان رده‌هاي اميد و نيمكت‌نشين‌هاي تيمش هم منع مي‌كرد. كمترين وقت او صرف مطالعه مي‌شود و البته كار آناليز بازي‌هاي حريفان هم به صورت كامل به يك دستيار سپرده شده است. چنين رويه‌اي چه سرنوشتي را براي پرسپوليس رقم زده است؟

2- پرسپوليس دچار افتي محسوس شده و اين را مي‌توان در سفرهاي متعدد قطبي به دبي جستجو كرد. آيا مي‌دانيد او امسال تيمي چند ميلياردي را تحويل گرفته است؟ اما افشين قطبي نه تنها انگيزه‌هاي فني‌اش را از دست داده و خود را از گود آماده‌سازي تا حدود زيادي بيرون كشيده كه حتي در امر مربيگري (از لحظه قهرماني) به غروري كاذب رسيد‌! ‌

افشين قطبي 2 اشتباه بزرگ را به واسطه همين غرور مرتكب شد. اول رها كردن تمرينات اول فصل و دوره بدنسازي بود و سپس كنار گذاشتن مهم‌ترين و شاخص‌ترين نفرات از جمع بازيكنان پرسپوليس. او حسين كعبي و محمد نصرتي (2 بازيكني كه در تمامي تست‌هاي آمادگي جسماني بالاترين نمره ممكن را به دست مي‌آوردند) از تيم حذف كرد و دليل اين اتفاق هم چيزي نبود جز اختلافات شخصي. عباس آقايي چرا از اين تيم جدا شد؟ پرسپوليس دونده‌ترين ‌هافبك دفاعي‌اش را از دست داد‌! اين دو اشتباه افشين، زاده تخيلاتي بود كه در عقل او جا خوش كرد. بر اساس همين تصورات بود كه افشين قطبي خود را تنها عامل موفقيت دانست و حتي حضوري كوتاه‌مدت كنار مجموعه بازيكنان را براي قهرماني كافي دانست.

3- يك تغيير فني مشهود در زمان چينش بازيكنان به چشم مي‌خورد. افشين قطبي در فصل گذشته كمترين ميزان تغييرات را در تركيب اصلي‌اش اعمال مي‌كرد؛ اما امروز او به شكلي آزاردهنده، با چينش بازيكنانش ثابت مي‌كند كه توانايي شناختن بهترين تركيب را در تيم ندارد. دليل اين امر كاملا واضح است.

مردي كه هيچ‌گاه در زمان آماده‌سازي تيم كنار بازيكنانش نبود و نتوانست بازيكناني همانند توره، پترويچ، منصوري، زارع، علوي، آتسوي و شيري را بشناسد، نمي‌تواند امروز بهترين انتخاب ممكن را داشته باشد. بانو يوروم بخش اعظم زمان فكري و كاري اين مربي را در ابتداي فصل تا امروز به خود اختصاص داده و نمي‌توان انتظار داشت او در 10 هفته اوليه به تركيبي ايده‌آل دست‌يابد.

به خط دفاعي پرسپوليس نگاه كنيد. بارها و بارها دستخوش تغييراتي ناموزون شده است؛ اما تاامروز در هيچ يك از مسابقات ليگ برتر، بي‌نقص و كم اشتباه نشان نداده است. همين تغيير مداوم تركيب خط دفاعي، مياني و هجومي در تيمي كه فصل پيش كمترين ميزان دگرگوني را در تمام فصل در تركيب خود داشت، نشانه‌اي دقيق براي عوض شدن اين مربي نيست؟

4- مي‌توان تغيير گفتار افشين قطبي را آزاردهنده ترين بخش تغيير ماهوي او دانست. سرمربي پرسپوليس در قبال داوران و خبرنگاران از واژه‌هايي مانند ديوانه، حيوان و مزخرف استفاده كرد، اما بدترين قسمت داستان اينجا شكل مي‌گيرد كه به ياد مي‌آوريم همين مربي در پاسخ به اين پرسش كه چرا فصل گذشته اين‌گونه بي‌پروا به همگان هجوم نمي‌برد، گفت: « فصل پيش گذرنامه ايراني‌ام حاضر نبود و من براي ورود و خروج مشكل داشتم‌!» يعني بازدارنده زبان افشين قطبي، نه زبان او كه در حقيقت يك پاسپورت و اجازه ورود و خروج آزادانه‌اش بوده است‌! اين را مي‌توان مهم‌ترين ناهنجاري تازه سرمربي پرسپوليس دانست. در حالي كه او در فصل گذشته بيشترين مقبوليت و محبوبيت خود را از كنار ادبيات محترمانه‌اش در فوتبال ايران به دست آورد.

5- بايد پرسيد چه كسي سرمربي پرسپوليس است؟ يك همكار، يك مدير برنامه؟ اين مهم‌ترين پرسشي است كه پس از حضور ماركو (دستيار بيكاره و هميشه غايب اين مربي) و البته دي كارمو (مهاجم هم وطن همان مربي كه از حداقل‌هاي يك بازيكن فوتبال هم بي‌بهره است) شكل مي‌گيرد. قطبي بخش اعظمي از زمان و انرژي خود را معطوف به حضور اين دو در پرسپوليس كرد و مبلغي نزديك به يك ميليارد تومان (بودجه‌اي كه مي‌تواند همين امروز تيم‌هايي مانند ملوان، پيام مشهد و حتي ابومسلم را نجات دهد) را از بودجه ورزش ايران به همين دو نفر اختصاص داد. آيا تاسفبار نيست؟ سازمان تربيت بدني و باشگاه پرسپوليس دچار يك شوك بزرگ شده‌اند. دي‌كارمو و ماركو چرا بايد در پرسپوليس حضور داشته باشند؟ آيا منفعتي از اين ترانسفرها براي افشين قطبي وجود دارد؟

فصل گذشته هرچند مديريت قوي حبيب كاشاني هم بالاي سر اين تيم بود و امسال نمي‌توان همان مديريت قوي را در پرسپوليس ديد؛ اما بايد قبول كرد قطبي هم در فصل پيش اين چنين پاي خود را از محدوده اش درازتر نمي‌كرد‌!

نوشتن از آفتاب براي آفتاب بيهوده است‌! ‌نتايج پرسپوليس گوياي حقيقي تغيير رفتار افشين قطبي در تمامي ابعاد رفتاري، شخصي، فني و شفاهي است. شايد به همين واسطه بود كه مديريت پرسپوليس خود را مجاب كرد براي مصاحبه‌هاي اين مرد متين ديروز و ناآرام امروز محدوديت‌هايي را قائل شود و سفرهاي هفتگي‌اش را محدودتر كند. در عين حال سرمربي پرسپوليس بايد از زوايايي ديگر هم مورد مراقبت قرار گيرد. دي كارمو و ماركو كلاه‌هاي گشادي بودند كه بر سر پرسپوليس رفت‌! آيا هنوز معتقديد او همان مرد ديروز است؟!
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن