تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821158290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس قوه قضائيه: فيض كاشاني پرچمدار آراء اهل بيت(ع) است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس قوه قضائيه: فيض كاشاني پرچمدار آراء اهل بيت(ع) است
خبرگزاري فارس: رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه فيض كاشاني شخصيتي علمي و چند بعدي است كه داراي افكار عميق و نظرايات تازه بر اساس سبك خود بوده است گفت: ايشان پرچمدار انديشه و آراء اهل بيت است.


به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه صبح امروز جمعه در كنگره بين المللي علمي پژوهشي ملا محسن فيض كاشاني در دانشگاه شهرستان كاشان با تاكيد بر اينكه برگزاري چنين مراسمهايي براي چنين شخصيت‌هاي ديني كاري مفيد و لازم است، گفت: برگزاري چنين مراسم‌هاي كمترين احترام و اداي حق به عالماني است كه در طول تاريخ معارف اهل بيت را براي ما حفظ كرده اند.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به اينكه عالمان ديني جامعه صالح و معتقد به اهل بيت(ع) را در طول تاريخ بنيان گذاري كرده‌اند تصري كرد: آنان تا به امروز كه اسلام اهل بيت ايفا گر نقش اساسي در جوامع است و تلاش هاي خود عظمت مذهب تشيعه را نشان داده است.
وي ادامه داد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي همه مسلمانان چشم به اسلام اصيل و اهل بيت(ع) بسته‌اند كه اينها همه ناشي از زحمات بزرگ دين در طي تاريخ بوده است.
هاشمي شاهرودي نشر و انتشار افكار اين بزرگان را كمترين حق آنان در اين رابطه دانست و گفت: انتشار افكار آنان در ارتقاء علمي حوزه هاي علميه و دانشگاه ها و گسترش فرهنگ عمومي در جامعه بسيار موثر است و خيلي از فرمايشات اين بزرگان در طول تاريخ تا به حال مورد بحث و بررسي قرار نگرفته و اگر هم بحثي صورت گرفته در اختيار عموم قرار نداشته است.
رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه اين كنگره ها در راستاي گسترش افكار بزرگان ديني بسيار مفيد است، گفت: برگزاري چنين مراسمات در ارتقا علمي و توليد علم در سطح جامعه بسيار مفيد است.
وي مرحوم فيض كاشاني را شخيت علمي چند بعدي دانست و گفت: ايشان در علوم مختلف داراي افكار عميق و طرح نظريات تازه بر اساس سبك و شيوه خود بود و يكي از ويژگي‌هاي ايشان علاوه بر اينكه صاحب نظر در علوم اسلامي بودند سعي مي‌كردند در تمامي علوم نقش قرآن و سنت را نشان دهند.
هاشمي شاهرودي با بيان اينكه فيض كاشاني پرچمدار انديشه ها و آراء اهل بيت است و سخن گفتن از وي كار آساني نيست گفت: بيان انديشه هاي وي زمان بسياري را مي‌خواهد و اميدواريم بر اين اساس كنگره مذكور منشاء چنين كارهايي شود و با تاسيس بنياد در اين خصوص كارهاي علمي مستمر صورت گيرد.
رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: برخي از نظرات فقهي فيض كاشاني در حاكميت امروز نظام اسلامي مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد و جرات مرحوم فيض و عمق آزادي فكري ايشان منشا اين شده كه وي در آنچه كه موجب دليل بود فتواي صادر مي‌كرده است.
وي با اشاره به يكي از مسائل فقهي كه توسط فيض كاشاني مطرح گرديد گفت: ايشان به بحث بلوغ دختران ورود پيدا كرده و قائل به اين بود كه در بحث بلوغ دختران فرق باشد و در بعضي از موارد بلوغ در 13 سالگي و در برخي از موارد بلوغ در 9 سالگي صورت گيرد كه در جامعه امروز نيز مي‌توان از اين مسئله در رابطه با جرم و كيفر استفاده كرد.
هاشمي شاهرودي با تاكيد بر اينكه بحث ترديد‌ها را بايد از شخصيت‌ فيض كاشاني زدود، گفت: از گذشته معروف است كه مرحوم فيض از علماي اخباري مسلك بوده است و نسبت به اصولي ها ترديد‌هاي را داشته است.
وي تاكيد كرد: برخي از نظريات ايشان را كه مشاهد كردم به اين نتيجه رسيدم كه هيچ تناسبي را آراء فيض كاشاني با اخباريون ندارد و با تحقيق دريافتم كه ايشان اخباري مسلك نيست و فقط مقداري نزديك به مكتب محقق اردبيلي است.
رئيس قوه قضائيه ادامه داد: بعد از شاگردان شهيدين در قرن دهم مرحوم مقق اردبيلي كه داراي سابقه فكري معقولي بود و فلسفه و حكمت را ابتدا فرا گرفت و بعد متوجه فقه و اصول شده بود نسبت به مسائل فقهي يك حركت عقل گرايي و قطعي گرايي را ابداء كرد كه درست عكس مكتب اخباري بود.
رئيس قوه قضائيه خاطر نشان كرد: در قرن يازدهم يكي گرايش ديگري پيدا شد كه نقاط مشتركي با گرايش محقق اردبيلي داشت كه معروف به گرايش اخباري‌ها است و اخباريون ابتدا شروع به انتقاد كردند و برخي از آراء را مورد انتقاد قرار دادند و يك مقدار انتقادات جنبه قشري گرايي هم داشت.
وي با اشاره به فعاليت هاي مرحوم وحيد بهبهاني در اين رابطه گفت: بهبهاني مرد بزرگي در تاريخ فقهات شيعه بود كه با هر 2 مكتب مبارزه و آنها را تعديل كرد و هم مكتب اردبيل را در عدم اهميت به فتواي گذشتگان نقد و ثابت كرد اين روش افراطي است و هم توانست بساط اخبارگري را در حوزه هاي علميه برچيند.
وي تصريح كرد: مرحوم وحيد بهبهاني در مكتب محقق اردبيلي و اخباري ها حاشيه و شرح دارد.
هاشمي شاهرودي با اشاره به برخي از شاخصه هاي فكري مكتب اخباري ها گفت آنها اجماع، اصل برائت، ظهورات قرآن تا وقتي روايتي نيايد، نقد روايت كتب اربعه، تقليد، اعمال عقل نظري و برهاني را در روش هاي فقهات قبول ندارند.
وي با تاكيد بر اينكه فيض تحت تاثير آراي محقق اردبيلي است گفت: مجموع اينها نشان مي‌دهد مرحوم فيض يك فقيه اخباري مسلك نيست.
در ابتداي اين مراسم نيز محمد امامي كاشاني رئيس كنگره علمي پژوهشي ملا محسن فيض كاشاني با تشكر از رئيس قوه قضائيه اين كنگره را بهانه اي براي نشر تمام آثار فيض و بررسي و تحقيق بر روي آنها روشن سازي ترديدها و ابهامات بعضي از افراد نسبت به اين رجل علمي و سامان دادن مزار وي را از اهداف اين كنگره بر شمرد.
انتهاي پيام/
 جمعه 17 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن