محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846222263
ما و تبليغات ما
واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: ما و تبليغات ما
پيش از رسانههاي جمعي بيان شفاهي از طريق جارچيها براي معرفي يا جلب خريدار مورد استفاده قرار ميگرفت كه به دلايل شفاهي بودن دچار فراموشي يا پخش اطلاعات نادرست ميشد. با ظهور صنعت چاپ در اواسط قرن هفدهم تبليغات جايگاه خود را در آثار مكتوب بشري ثبت كرد.
حدود 120 سال از چاپ اولين آگهي تبليغاتي در روزنامه وقايعاتفاقيه در سال 1267 ميگذرد. از آن تاريخ تاكنون آگهيهاي تبليغاتي تغييرات گوناگوني را پشت سر گذاشته است، چنانچه امروزه در تبليغات علاوه بر بعد تصويري، كلمات و گفتار چه به صورت نوشتاري و چه به صورت گفتاري نيز استفاده ميشود.
پيش از رسانههاي جمعي بيان شفاهي از طريق جارچيها براي معرفي يا جلب خريدار مورد استفاده قرار ميگرفت كه به دلايل شفاهي بودن دچار فراموشي يا پخش اطلاعات نادرست ميشد. با ظهور صنعت چاپ در اواسط قرن هفدهم تبليغات جايگاه خود را در آثار مكتوب بشري ثبت كرد.
چاپ علاوه بر فرصت ماندگاري، گستره پخش و جذب مخاطبان گوناگون را براي تبليغات فراهم كرد. گام بعدي در اين مسير، استفاده از تصاوير براي معرفي و به معنايي شناسنامه ديداري موضوع تبليغ بود. با ورود رنگ به عرصه چاپ استقبال از تبليغ كالا افزايش يافت و سال ها با ذكاوت و ظرافت مورد استفاده قرار گرفت.
ظهور رسانههاي جمعي توانست تبليغات را از دايره محدود مكتوب به دنياي اطلاعات باز كند. پديده سينما و پس از آن تلويزيون پس از پايان جنگ جهاني دوم دريچهاي كوچك اما پرقدرت براي تبليغات شد.
اوقات فراغت بهترين زمان براي آشنايي مخاطبان سينما و تلويزيون با كالاهاي جديدي است كه هر روزه با تغيير رويه زندگي وارد خانههاي مردم ميشود. فروش ارزان و انبوه تلويزيون راه را براي رشد چند جانبه تبليغات هموارتر ميكند.
فيلمها و سريالها به دليل استمرار ارتباط با مخاطبان چه مخاطبان عام و چه خاص گامي موفق براي پوشش گسترده تبليغات است؛ چنانچه ديگر امروزه اين انسانها نيستند كه بر رسانهها مسلطند، بلكه رسانهها و البته تبليغات رسانههاست كه انسانها را تحت سلطه خود دارد.
تبليغات فقط عرصه عرضه محصولات مصرفي از جمله مواد غذايي يا اسباب زندگي نيست، بلكه امروزه به عنوان اهرمي براي فرهنگسازي و حتي تغيير فرهنگ استفاده ميشود. تبليغات با قدرت اثربخشي در هر زمينه ميتواند علاوه بر معرفي، نوعي آموزش را نيز به دنبال داشته باشد.
اين آموزش ميتواند زندگي يا حتي شيوه انتخاب و نوع سليقهها را نيز تغيير دهد. شايد پر اغراق نباشد گفتن اين مطلب كه تبليغات به دليل دامنه پرنفوذ خود يكي از اركان مهم سازنده هويت فردي محسوب ميشود؛ چرا كه با بمباران اطلاعات انتخاب شده اثر ناخودآگاه و ناگزيري در مخاطب خود ميگذارد.
امروزه تبليغات بازار توليد را شكل ميدهند نه توليدات. به اين معنا كه توليدات ديگر با تبليغات عرضه نميشوند، بلكه تبليغات حق انتخاب، سليقه و زمينه فروش را براي محصولات فراهم كرده است.
هر چند در برههاي از زمان از ديد نظريهپردازان اين عرصه، تبليغ يعني ارائه آن بخش از ويژگي كه كالا فاقد آن است، اما ديگر امروز اين نظريه مردود است؛ چرا كه مصرفكننده هوشمند علاوه بر جنبه بصري، ارزشمندي كالا را نيز در مقابل مبلغي كه ميپردازد خواستار است. تبليغات اين قدرت خود را از طريق مواردي كه در ذيل نام برده شده، به دست آورده است.
روانشناسي تبليغات
امروزه بعد علم روانشناسي عنصري جداناپذير از زندگي انسان به شمار ميرود كه در تمامي ابعاد زندگي رسوخ كرده است. اين علم در دنياي ارتباطات امروزي نيز نقشي بسزا براي به هدف رسيدن در مدت زمان كوتاه و البته صحيح تبليغات ايفا ميكند. اين علم كه متاسفانه در كشورهاي در حال توسعه هنوز ناشناخته و حتي متهم است كمك شاياني در درك تبليغات و حتي ماندگاري آن ميكند.
اين علم با آشنايي چگونگي و نحوه زندگي مصرفكنندگان در بازار هدف و آگاهي از علايق و انگيزهها در مراحل توليد و عرضه قادر خواهد بود با طراحي و ايجاد محيط متناسب با نيازها و خواستهها به موفقيت بيشتري براي هدفهاي از پيش تعيين شده و پيشبرد فروش دست يابد. پيشبيني نياز مصرفكننده كه الان ديگر از نكات مورد توجه در بازاريابي نوين محسوب ميشود، موفقيت خود را مديون اين علم و راهكارهايي است كه ارائه ميكند.
حال با اين تفاسير اندك بحث بر سر تبليغاتي است كه ما روزانه از برنامههاي تلويزيون مشاهده ميكنيم كه اگر دقت كرده باشيد در برخي تبليغات بعضي اطلاعات به بيننده داده ميشود كه به نظر نميرسد از لحاظ تبليغات اثربخش باشد. برخي نكاتي كه ممكن است به بياثر بودن اين بخش از برنامهها اشاره كند بيان شده است، به اينگونه:
ادبيات تبليغات پخش شده
اطلاعات تبليغات از نظر انشايي بيشتر شبيه جزوات درسي است كه در دانشگاهها ارائه ميشود. بيننده تبليغات خواهان اطلاعات جزء به جزء با يك انشاي خاص نيست، بلكه اندكي معرفي براي كالاي مورد نظر كافي است برخي تبليغها هم براي بيان هدف خود داستانبافي ميكنند كه ذهن بيننده را از موضوع اصلي دور ميكند، در واقع بعد مهمتر تبليغ ضرورت استفاده، تازگي، خلاقيت، تغيير رويه قبلي در استفاده از كالا و مهمتر از همه اين است كه چه نيازي را برطرف ميكند برخي ويژگيهاي عمومي يك تبليغ عبارتند از:
مخاطبشناسي
تمامي كساني كه با تبليغات روبهرو هستند، چه از نوع راديويي، تلويزيوني، بيل بورد، تابلوهاي خياباني و چاپ مطبوعاتي در هر رده سني با هر سطح سواد در هر منطقه جغرافيايي كه باشند، نياز دارند از لحاظ سطح فهم و شعور به آنان احترام گذارده شود. هر تبليغي كه مخاطب را فاقد هوش و ذكاوت در نظر بگيرد، علاوه بر نداشتن تاثير مثبت، منفي حتي مورد تمسخر واقع ميشود.
حال در تبليغات ما چه مقدار درباره مخاطب چه ساكنان شهرها و چه روستاها مطالعه شده است و چه ميزان بها داده ميشود، جاي سوال دارد. مخصوصا تبليغات بانك و محصولات بهداشتي، چرا كه در تبليغات بانكها مخاطب فردي بياطلاع و حتي بيسواد، كه گويي در دنياي امروزي زندگي نميكند و از هيچ اطلاعاتي برخوردار نيست و در تبليغات مواد بهداشتي نيز زنان خسته و فرسوده از كار نشان داده ميشوند. كه هر چه ميسابند، خانه برق نميافتد و هميشه در حال اعتراض هستند.
خلاقيت
چرا و چگونه. آيا سازندگان تبليغ هم اين سوال را از خود ميكنند؟ عنصر خلاقيت مقولهاي فراموش شده است. آيا تبليغي ساخته ميشود كه علاوه بر جذاب بودن سوالي ايجاد كند تا اين سوال تفكري در پي داشته باشد و اين تفكر خريد كالايي؟ چه پيام پنهاني در تبليغات نهفته كه ذهن را به كندوكاو وا دارد؟ بحث بر سر ساخت تبليغات ايدهآل نيست، بلكه ايجاد فضايي گيرا و ترغيب كننده براي فردي است كه ساعاتي از عمر خود، انرژي برق، هزينه اين انرژي را صرف ديدن يا شنيدن تبليغات ميكند تا بلكه به هدفي برسد.
احساس نياز: در جامعه ما هنوز تا حدودي تبليغات شفاهي و دهان به دهان وجود دارد. اين كه كالايي به بازار آمده كه ميتواند كمك بزرگي كند هر مخاطبي را به خريد تشويق و يا حتي كسب اطلاعات ميكند. آيا تبليغات تلويزيون اين وظيفه را به خوبي انجام داده است؟
و اما نكات ناديده گرفته شده در تبليغات ما:
نبود تنوع: در برخي تبليغات از اطلاعات پزشكي نيز استفاده ميشود كه با كمي دقت متوجه ميشويم مشابه آن در ديگر تبليغات نيز با تغيير طراحي ارائه ميشود. اطلاعات همان است، گويي طراح تبليغ خلاقيت را در تغيير تصاوير به خرج ميدهد و نه در اطلاعات جديد .
نبود اعتماد: بيان جملاتي از جمله: ... «ما به حقوق مصرف كننده اهميت ميدهيم» جملهاي اغوا كننده است همين توليد كننده براي افزايش قيمت مقدار عرضه را در بازار كاهش ميدهد تا قيمت را افزايش دهد. آيا ميتوان گفت قيمت يك كالا از حقوق مصرفكننده محسوب نميشود و فقط نوع پودر شوينده، مواد تشكيل دهنده و قدرت پاككنندگي حقوق مصرفكننده است؟ اين نوع تبليغات فقط يك چيز را به مخاطب ميآموزد نوع مارك كالا مهم است نه قيمت آن. چرا كه امروزه به دليل نظارت سازمان بهداشت بيشتر مواد تشكيل دهنده مواد شوينده شبيه به هم است.
جزيينگري: ديگر زمان غافلگيركردن مصرفكنندگان با كالاي جديد و شيك به پايان رسيده است مصرف كننده به دنبال استفاده بهينه از تمام جزييات كالايي است كه آن را ميخرد. تبليغات فقط بر بخش كوچكي از كالا اشاره ميكنند كه در ذهن مخاطب هيچ مقايسهاي را براي تشويق خريد ايجاد نميكند.
حس اعتماد: ضمانتهايي كه شركتهاي توليد كننده در قبال كالاي توليدي خود ارائه ميكنند، همان حس امنيت و اعتمادي است كه به مصرف كننده ميدهند كه وي را غيرمستقيم به تبليغ كالا ترويج ميكنند، امري كه در تبليغات ما در كمتر از چند درصد جزيي اصلا ديده نميشود و يا اگر بيان هم شود، آنقدر سطحي و زودگذر است كه بخشي از تبليغ محسوب نميشود.
تبليغ كالاي ميهني: آيا شما هم دقت كردهايد كه تبليغات كالاي خارجي يا كالاهاي تحت ليسانس از كيفيت بصري و ادبيات بهتري برخوردار است . نميتوان فقط به بهاي تبليغ تكيه كرد، چرا كه برخي تبليغات كالاي ايراني به مراتب زمان بخش و تعداد پخش بيشتري دارند، اما استاندارد لازم را ندارند. شايد هنوز حساسيت جذب بازار در توليدات داخلي شناخته شده نيست. در تبليغ مجموعه عوامل تاثيرگذار است نه بخشي از آن.
نبود ارتباط موضوعي تصاوير با پيام
بانكها: آيا ميتوان بين بانك و آشپزي ارتباط برقرار كرد؟ موضوعهاي تبليغ آنچنان كه در بالا ذكر شد در حال پخش از رسانه تصويري است، اما چگونه ميتوان بين اين موضوعها و تصاوير ارتباط برقرار كرد. به عنوان مثال، تبليغ درباره سود سهام سالانه بانك است پدر به همراه دوستان خود در حال پخت كباب يا مادر در حال آشپزي است. تبليغ در معرض خودپردازها يا كارتهاست، همه اعضاي خانواده در حال صرف شام هستند.
تبليغ در مورد شبكه شتاب است، همسر خانواده در آشپزخانه هم در حال آشپزي است، هم از طريق تلفن در حال پرداخت قبض تلفن يا غيره است. تبليغ درباره جوايز حسابهاي قرضالحسنه يا قرعهكشي است، دوستان در تعطيلات در حال ورزش و البته پخت و پز هستند. همه سر ميز غذا در حال صرف شام هستند كه پدر خانواده نقش شبكه شتاب را در صرفهجويي زمان بيان ميكند.
حال اين جنبه از تبليغات ساخته شده در تبليغات مايكروويو يا اجاقگاز اصلا نمودي ندارد. آيا ميتوان بين بانك و ديگر تبليغات آن با ورزش ارتباط برقرار كرد؟ تبليغ درباره بانك است، اعضاي خانواده در حال بازي بدمينتون هستند تبليغ درمورد سود سهام ساليانه است، ورزشكار تيراندازي در حال پرتاپ تير به هدف است.
تبليغ در مورد جوايز بانك است، عدهاي مرد جوان در حال دوچرخهسوارياند كه ناگهان دوچرخه يكي از آنان خراب ميشود و دوستي به او كمك ميكند تا برسند به ماشين جايزه بانك! آيا ميتوان بين بانك و تصاوير ذهني ارتباط برقرار كرد؟ پدري كودك خود را تشويق به باز كردن حساب ميكند، كودك در روياي خود جايزه بانك را كه ماشين است آدم آهني ميبيند! و آيا بين منظرههاي سرسبز و جنگلهاي انبوه و سود بانك ارتباطي حتي از نظر سرمايه ملي ارتباطي است؟
لوازم خانگي: سازندگان تبليغات لوازم خانگي از جمله اجاق گاز و مايكروويو كه ارتباطي به آشپزي و پخت و پز دارد، هرگز از اين جنبه استفاده نكردهاند. هيچگاه به طور معمول زني را در خانه يا مردي را در رستوران مشاهده نميكنيم كه روي اين اجاقها در حال آشپزي يا پخت غذاست. در تمام تبليغات فقط ظاهري از اين وسايل ديده مي شود هرگز نمايش داده نميشود كه قسمت فر اين اجاقها چه مزيتي دارد كه بيننده براي خريد ترغيب شود يا چند سال ميشود از اين وسايل استفاده مفيد داشت؟ آيا سايز بلندي اين لوازم استاندارد ساخته شده است تا دست كودكان به شعله يا غذاي در حال پخت به آن نرسد؟ اصلا چرا بايد اين وسايل را در ميان انبوهي از توليدات انتخاب كرد.
در تبليغات لوازم حرارتي از جمله شومينه،بخاري آب گرمكن نمايي از شعله آبي و گرماي توليدي نمايش داده ميشود و اطلاعاتي از جنبه صرفهجويي در انرژي، مقدار گاز مصرفي، مقدار گرماي توليدي نسبت به توليدات قبلي، سير تغيير در اندازه و مدل ديده نميشود. يك خريدار با يك نگاه حتي از وسيله نقليه به فروشگاهها يا در حال قدم زني ميتواند با مدلها و طراحيهاي جديد آشنا شود. آنچه براي او مهم است، تغيير در ساختار براي گرماي بيشتر است.
در لوازم برودتي مثل انواع كولرها نيز اتفاقات عجيب و غريب ميافتد هر چند اغراق بخش جداييناپذير تبليغات است، اما نه اين قدر عظيم و ناممكن همچنين در اين نوع تبليغات فقط مقدار خنكي نشان داده ميشود و اطلاعاتي از جمله اين كه: اين كولر چند متر مربع را ميتواند خنك كند؟ در چه مكاني بايد نصب شود؟ در چه اندازههايي است و چه شرايطي به اين دستگاه آسيب ميزند؟ به ببيننده داده نميشود.
كيفيت: كيفيت پايين تبليغات نيز از اهميت اثر بخشي آن ميكاهد. تبليغاتي كه درباره شويندههاي بهداشتي بخصوص شامپوها ساخته شده، براي اين كه نشان دهد شامپو از مواد طبيعي ساخته شده است، تصاويري از مواد تشكيلدهنده و طبيعت را نشان ميدهد؛ اما اين تصاوير به قدري ناشيانه انتخاب و تدوين ميشود كه گاهي موجب خنده است. از جمله مردي روستايي در حال برداشت محصول مواد تشكيلدهنده شامپو. آيا برداشت محصول به آن فراواني ميتواند تبليغي براي يك شامپو 100 ميليليتري باشد. هر چند مشت نمونه خروار است، اما نه در تبليغات شامپو.
نقش كودكان در تبليغات
حضور كودكان در تبليغات بيشتر جنبه غير منطقي و نادرست دارد. بيشتر كودكان در تبليغات خرابكار هستند. در تبليغ ماشينهاي لباسشويي خانه، لباس خود، پدر يا پردهها را كثيف ميكنند. در تبليغ پودرهاي شوينده درست غذا نميخورند. در تبليغ جارو برقي خانه را كثيف ميكنند. در تبليغ جارو شارژي بيدقتند و روي ميز را كثيف ميكنند. در تبليغ مايع سفيدكننده فرش و لباسها را لك و در تبليغ پوشاك بهداشتي گريه ميكنند.
دختر بچهها هم فقط در تبليغ لوازم زندگي ديده ميشوند. آشپزي ميكنند، كيك و دسر درست ميكنند و تاسف بارتر از همه اين كه از وسايل و لوازم خانه خود پيش دوست خود تعريف ميكنند و مارك لوازم خانگي خود را معرفي ميكنند.
در تبليغات اسباببازي هم مثل خميرهاي بازي آنقدر نقاشيها و تصاوير نازيبايي نمايش داده ميشود كه اصلا در سطح هوش و استعداد كودك سالمي كه نشان ميدهد نيست و اين كه اصلا از خلاقيت كودكان استفاده نميشود. حال اين كه در روانشناسي توليدات اسباببازي خلاقيت و نوع رنگ و از لحاظ بهداشت مواد توليدي بسيار حائز اهميت است.
تبليغات فرهنگي
تبليغات پخش شده كه جنبه فرهنگسازي دارند، شامل مصرف انرژي از جمله برق، بنزين، گاز، مصرف آب و پاكيزگي شهر و راهنمايي و رانندگي است. تمامي تبليغات مربوط به فرهنگ يا انيميشن است يا مايهاي از طنز دارد. فرهنگ و فرهنگسازي از طريق انيميشن شايد سرگرمكننده و خوشايند باشد،اما چه ميزان جدي است گويي مخاطبان اين بخش از فرهنگ، فقط كودكان هستند اما آيا تبليغاتي از كتابهاي منتشر شده ميبينيم؟ كتابهايي كه از لحاظ روانشناسي براي خانوادههاي شهري و حتي روستايي مورد نياز است؟ كتابهايي كه از علمي مورد استفاده بوده و نشاندهنده سطح ارتقاي علمي جامعه است؟
كتابها يا مقالاتي كه در سطح جهان حائز رتبه علمي بوده و مخاطبان بسياري را به خود جلب كرده است؟ هر چند سايتها و وبلاگها نقش موثري را در اين زمينه به عهده دارند، اما هيچگاه گستره پوشش رسانههاي جمعي را ندارد. وقتي ما از سطح پايين مصرف كتاب در جامعه شكايت ميكنيم، بايد اين نكته را مدنظر داشته باشيم كه ميزان فروش با تبليغات دائم و موثر در ارتباط است.
سطح تبليغات خصوصي فقط مختص مواد خوراكي شده، گو اين كه شهروند ايراني اصلا با كتاب و كتابخواني آشنا نيست. نكته ديگر در عرصه تبليغات فضاي بسيار مناسب رسانههاي جمعي براي معرفي كشورمان است. ساخت مستندهاي بلند اين وظيفه را به عهده دارند، اما غافلگير كردن بيننده در ديدن تبليغات كوتاه 10 تا 15 ثانيهاي از زيباييهاي طبيعت ميان تبليغات بازاريابي مطمئنا بياثر نخواهد بود.
آيا تبليغاتي از سرزمين متمدن ما كه از داشتن آثار باستاني محروم نيست، ميبينيم؟ تبليغاتي كه چگونگي آسيب و نحوه نگهداري را نشان دهد، تبليغاتي كه حفاظت از محيط زيست را آموزش دهد و بيشمار تبليغات آموزشي كه وظيفه سازمانهايي است كه از بودجه اين سرزمين استفاده ميكنند.
زمان پخش تبليغات
انتخاب پربينندهترين زمان يعني ساعاتي كه بيشتر افراد جامعه در خانه و در پاي تلويزيون هستند، بهترين زمان براي تبليغات است؛ اما چند زماني است ميان سريالها يا فيلمهاي تلويزيوني نيز اين امر صورت ميگيرد. البته هستند شبكههايي كه به حقوق مخاطب خود احترام ميگذارند و در بين فيلمها تبليغات پخش نميكنند.
تبليغات پزشكي سلامتي چند درصد از تبليغات روي تغذيه و سلامت افراد تكيه دارد؟ ايران در بهداشت دندان و دهان رتبه چندم را داراست؟ آيا ميزان عمدهاي از مرگ و مير در ايران ناشي از فشار خون بالا نيست؟ اين اطلاعرساني به عهده شبكههاي دولتي است كه وظيفه گرداندن شبكه ملي را به عهده گرفتهاند.
در تبليغات مشاهده ميكنيم كه كودك يا نوجوان با خوردن تنقلات كه سرشار از رنگهاي شيميايي است، قوي ميشود يا ورزش ميكند يا در ورزش مثلا اسكيتبازي يا فوتبال چابكتر ميشود؟ اين بار شما قضاوت كنيد.
بسياري از تبليغات مواد غذايي حاوي مقدار زيادي روغن است، حال اين كه ما مدام ميشنويم كه چربي اشباع شده سرخ كردني يا غذاي چرب ايراني چربي خون را بالا ميبرد و موجب سكته قلبي و مغزي ميشود. حتي در تبليغاتي كه هيچ ارتباطي با شكلاتها و نوشيدنيهايي كه مقدار زيادي قندهاي مصنوعي ساخارين ندارند، اين تنقلات خورده يا نوشيده ميشوند.
تبليغات گنگ
بخشي از تبليغات براي معرفي فيلم صورت ميگيرد، اما اين تبليغات علاوه بر اين كه از فيلم چيزي براي جذب مخاطب ندارند، گنگ و بيمفهوم هم هستند. يكي از اين تبليغات مختص فيلمي بود كه اين گونه شروع ميشد: مردي با لحن خواهش و تمنا زني را دنبال ميكرد كه به حرفهايش گوش كند، زن در تصوير پشت به دوربين داشت و چهرهاش هم معلوم نبود و حتي صدايش هم واضح نبود كه چه ميگويد.
آيا اين چند ثانيه ميتواند مخاطب را به پاي گيشه بكشاند و او را به ديدن فيلم تشويق كند! ديگري تبليغي از دستگاه بدنسازي است كه چند تصوير بيكيفيت از ماهيچههاي صورت نشان ميدهد و بعد گوينده ميگويد اين دستگاه براي تناسب اندام به بازار آمده است يا در نماي ديگري فردي چاق و قدكوتاه را نشان ميدهد كه با لحني خودماني كه اصلا جنبه خوشايند تبليغي ندارد، ميگويد: براي تناسب ماهيچههاي شكمم از اين دستگاه استفاده ميكنم! ديگري درباره تبليغات بانك است كه تصاويري از طبيعت نشان ميدهد و بيننده منتظر است كه اين تبليغ چيست و ناگهان تابلوي بانك نمايش داده ميشود و بعد صداي گوينده مخاطبان را براي افتتاح حساب دعوت ميكند.
تبليغات امروزي
امروزه در كنار رسانههاي جمعي بومي و جهاني ارتباطات جهاني از طريق تلفن همراه و اينترنت شكل نويني به خود گرفته است ، تبليغات بومي از طريق ارسال پيام كوتاه و تبليغات جهاني از طريق ارسال پيام هاي الكترونيكي e-mail خيلي دور از ذهن نيست كه بهترين عرصه براي تبليغات را شبكه جهاني بدانيم؛ چراكه اين عرصه در مقايسه با ديگر رسانهها ارزان، بيزمان، بيمرز، سريع و متنوعتر است.
اگر نقش ما ايرانيها باز هم كمرنگ باشد، آنچنان كه در ديگر زمينههاي تبليغات جهاني بخصوص فرهنگي بود، ديگر نميتوان فضاي خالي را با شعارهاي تهاجم فرهنگي يا نبود امكانات پر كرد. اميد است دستاندركاران در اين زمينه، فرهنگ غني ايراني را بتوانند با استعدادهاي خوبي كه وجود دارد، در اين فرصت جهاني ارائه كنند.
پنجشنبه 16 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
-
گوناگون
پربازدیدترینها