تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816600795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنرمندان پست‌مدرن به ابهام روي آورده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: هنرمندان پست‌مدرن به ابهام روي آورده‌اند


ششمين كارگاه از سلسله برنامه‌هاي پست‌مدرنيسم و هنر با عنوان «پست‌مدرنيسم و نقاشي» برگزار شد و طي آن سخنران گفت: هنرمندان پست‌مدرن به جاي صراحت به ابهام روي آورده، موضوعات غيرمحوري را مطرح مي‌كنند و به موضوعات تخريب‌شده كه تاكنون مورد اهميت نبوده بها مي‌دهند.

به گزارش مهر به نقل از فرهنگستان هنر، در نخستين جلسه از اين كارگاه «دكتر عبدالحميد كشميرشكن» به تشريح مفهوم واژه‌ها و مصاديق مرتبط با پست‌مدرنيسم پرداخت. كشميرشكن لزوم درك پست‌مدرنيسم را در فهم دورة پيش از آن يعني مدرنيسم عنوان كرد و گفت: با آمدن كلمه «پست» در ابتداي هر واژه‌اي بي‌درنگ تداعي آن در كلمه و سپس عكس‌العمل يا اعتراض آن دو نسبت به هم متبادر مي‌شود. پس اگرچه پست‌مدرن با مدرنيسم ارتباط تنگاتنگي دارد، ولي تفاوت‌هاي بارزي نيز وجود دارد.

اين پژوهشگر سخنان خود را با آغاز تحولات حوزه ‌‌انديشه، اجتماعي، سياسي سده 19 و اعتراض هنرمندان (به ويژه در فرانسه)‌ به اشكال و فرم‌هاي سنتي آغاز كرد و ادامه داد:‌ به موازات هدف اين هنرمندان براي ايجاد و گسترش طرح‌هاي نو، با تعريف ديگري به نام آوانگارد به معناي پيشرو مواجه هستيم. اين دو ضمن همنوايي و مترادف شدن با هم با هر آنچه در وجوه مختلف سياسي،‌ اجتماعي و فرهنگي وجود دارد مخالفت مي‌كنند.

وي با اشاره به مفهوم آوانگارد كه واژه‌اي نظامي به معناي پيش‌قراولي است؛ مهم‌ترين شاخصة آن‌ها را خطر كردن، حركت به سوي جلو و جستجوي راه‌حل‌هاي تازه براي جايگزين كردن الگو‌هاي سنتي دانست.

كشميرشكن از ايده توسعه و پيشرفت به عنوان يكي ديگر از ويژگي‌هاي مدرنيسم نام برد و يادآور شد: مدرنيست‌ها بر اين باورند كه واقعيت‌هاي نو كه در عصر نو به وجود آمده است،‌ همگي اصولي حتمي و مشخص هستند كه بايد براي همه و همه جا مورد استفاده قرار گيرد. بنابراين هنرمندان مدرن براي توسعة ايده‌هاي خود به الگو نياز داشتند.

وي تصريح كرد: در راستاي اين الگوسازي، بحث اروپا محوري مطرح مي‌شود، بدين ترتيب مدرنيسم تبديل به‌انديشه‌اي مي‌شود كه تماميت‌گرايي را تبليغ مي‌كند.

اين مدرس ايهام‌زدايي، اعتقاد به يك پارچگي و وحدت، اصالت اثر هنري و تقسيم هنرها به دو دسته هنرهاي والا و هنرهاي سخيف و رواج‌انديشة هنر براي هنر را از ديگر ويژگي‌هاي مدرنيسم برشمرد و ادامه داد:

هنرمندان اين دوره با اعتقاد به اين مضامين به ويژه وحدت، بر اين باورند كه هر رسانه و هنري به طور مستقل كاركرد خودش را دارد و وابستگي كامل به خصلت‌هاي ماده تشكيل دهنده خود دارد. همچنين با تكيه بر اين مفاهيم افراد را به دو دسته انقلابي و مرتجع تقسيم مي‌كنند و حد وسطي ميان اين دو قائل نيستند. از طرفي ديگر با طرح مسأله اصالت و تقدم و تأخر در جامعة مدرن، آن‌ها معتقدند؛ ديگر هيچ‌چيز اصيل نيست،‌چون همه آن‌ها،‌ پيش‌تر به نوعي ديگر وجود داشته‌اند. پس ما با يك محور به نام غرب مواجه هستيم كه همه معيارها را تعيين مي‌كند و اوست كه مي‌گويد چه چيز خوب و اصل و كدام بد و غيراصيل است.

نخستين جلسه از كارگاه پست‌مدرنيسم و نقاشي با توضيحات دكتر كشميرشكن پيرامون ويژگي‌هاي مكتب پست‌مدرنيسم ادامه يافت.

وي با ذكر اين نكته كه برخي منتقدان مرز و زمان مشخصي براي پست‌مدرنيسم قائل نيستند و حتي گروهي ديگر آن را ادامه مدرنيسم مي‌دانند توضيح داد: از دهه‌ اول قرن 20 تا دهه‌هاي 50 و 70 نمونه‌هايي از هنر پست‌مدرن ديده شده اما غالباً آن را مربوط به 1970 به ويژه 1980 مي‌دانند. گاهي حتي براي آن واژه معاصر را هم به كار مي‌برند كه البته هميشه مترادف با پست‌مدرن نيست. معاصر عنواني است كه از 1940و بيشتر در 1970 به كار گرفته شد و گاهي شامل آثار مدرن نيز است. فراموش نكنيم در اين دوره خيلي از هنرمندان و متفكران زيربار اصطلاح پست‌مدرن نمي‌رفتند.

كشميرشكن خاطر نشان كرد: اگرچه پست‌مدرن از بطن مدرنيسم به وجود آمد اما با پارادوكس‌هايي كه مدرنيسم به آن مبتلا شده بود مخالف بود. اين مكتب،‌ اگرچه به دنبال يك الگوي خاص و چارچوب‌بندي مي‌گشت، اما به نوعي با ارائه الگو نيز سازگاري نداشت، لذا شروع به نقد بنيان‌هاي قبل از خود به ويژه تماميت خواهي كرد. پس پست‌مدرنيسم در مقابل هرگونه تقسيم‌بندي قد علم كرد و برخلاف انسجام و انجماد مدرنيسم به دنبال چيزهاي متزلزل و غيرواقعي رفت.

وي افزود: به دنبال اين طرز تفكر هرآنچه قطعيت داشت زير سؤال رفت و تبديل به نسبيت شد، به دنبال آن هم تقسيم‌بندي دوگانه، مصالح و وحدت در هنر مورد ترديد قرار گرفت و تمايزها كمرنگ شد.

او در بخش ديگري از سخنان خود از خودآگاهي به عنوان يكي از اركان پست‌مدرنيسم نام برد و گفت: برخلاف مدرنيسم كه تابع يك صدايي بود، پست‌مدرن به قطعه قطعه شدگي و چندگانگي (تكثرگرايي) علاقه‌مند است، هنرمندان اين سبك به جاي صراحت به ابهام روي آورده، موضوعات غيرمحوري را مطرح مي‌كنند و به موضوعات تخريب‌شده كه تاكنون مورد اهميت نبوده بها مي‌دهند.

دكتر كشميرشكن ماحصل اين عقايد را ترديد در يگانگي و نبود يك بنياد واقعي براي حقيقت دانست و گفت:‌ طرفداران اين سبك مي‌گويند؛‌ با اين تفاسير چه كسي تصميم مي‌گيرد كه حقيقت كدام است كه بخواهد آن را به ديگران هم بگويد. پس ترجيح جايگزين حقيقت شد. با اين نگاه، آوانگارد هم با مشكل مواجه شد، چون آوانگاردها با ستيزه‌جويي مي‌خواستند به جلو حركت كنند، اما آيا افق وجود دارد؟ چه كسي مي‌خواهد آن را تعيين كند؟

وي يادآور شد: علي‌رغم محوريت غرب در دوره‌هاي پيش‌تر و رواج‌انديشه‌هاي پسااستعمارگر، پست‌مدرنيسم «هويت» را به عنوان يكي از محورهاي خود قرارداد و در مقابل آن‌انديشه‌ها ايستاد. حالا ديگر، هنر سرزمين‌هاي ديگر نه تنها فقط تزئيني يا جزء هنر سخيف نبود، بلكه مورد توجه قرار گرفت و براي توسعه توريسم شاخصه‌هاي آن مطرح شد.

كشميرشكن در ادامه بحث خود از وابستگي عميق پست‌مدرنيسم به رسانه‌ها نام برد و گفت در پست‌مدرنيسم رسانه‌ها بايد از ويژگي‌هاي صرف و خاص خود استفاده كنند تا به يك «انتزاع ناب» برسند. رسيدن به تمامي اين اهداف در نقاشي دوران پست‌مدرن ظاهر شد. كه برعكس مدرنيسم به دنبال بازنمايي و بازگشت به گذشته بود. هنرمند پست‌مدرن هيچ ترديدي در بازگشت به اصول گذشته ندارد و بي‌هيچ ابايي از مصالح و تكنيك‌هاي پيشين بهره مي‌برد. كشميرشكن مباحث نخستين جلسه از كارگاه پست‌مدرنيسم و نقاشي را با طرح بحث «جهاني‌سازي» در دهه 80 به عنوان ديگر شاخصة دوران پست‌مدرن به پايان رساند.

او گفت: پيروان اين عقيده بر اين باورند كه چون جهان مجموعه‌اي است كه همه در آن زندگي مي‌كنيم، بهتر است همه چيز آن را با هم تقسيم كنيم، پس با اهميت به فرهنگ‌ها به تفاهمي دست پيدا مي‌كند كه پيش از آن تجربه نشده بود. نتيجه آنكه هيچ چيز بر چيز ديگر برتر نيست و همة مفاهيم مي‌توانند در كنار هم مطرح شوند.

كارگاه با پرسش‌هاي شركت كنندگان پايان يافت و ادامه بحث به جلسات بعدي كارگاه محول شد. اين كارگاه در سه هفته آينده با موضوعاتي چون: بررسي رابطه تكنيك با‌ انديشه، بررسي نمود ‌انديشه‌هاي پست مدرنيستي در آثار نقاشي، بررسي‌انديشه‌هاي ضد زيبايي شناسي، ضد آوانگارد و ... در مركز هنر پژوهي نقش جهان ادامه خواهد يافت.




 پنجشنبه 16 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن