تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813199890




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازي هاي رايانه اي در سيطره لوح هاي غيرمجاز


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: بازي هاي رايانه اي در سيطره لوح هاي غيرمجاز
آيا هرگز فكر كرده ايد هنگامي كه تلويزيون در خانه ها نبود، مردم چگونه اوقات فراغت خود را مي گذراندند و يا چگونه شب هاي بلند زمستان را بدون تماشاي برنامه هاي سرگرم كننده سپري مي كردند؟ آيا هرگز به سال هاي قبل از ورود رايانه و بازي هاي رايانه اي به خانه ها فكر كرده ايد؟ بسياري از نوجوانان ما باور نمي كنند كه زندگي بدون رايانه، پلي استيشن و انواع لوح هاي فشرده بازي هاي رايانه اي هم مي تواند جريان داشته باشد به خصوص اكنون كه بازار انواع بازي هاي رايانه اي بسيار داغ است و هر روز بازي هاي جديدي كه يا ساخته و پرداخته اذهان آن ور آب هاست و يا از بازي هاي طراحي شده وطني است، به بازارهاي كشور و طبيعتا به استان ما نيز وارد مي شود.

اما آيا بر اين نوع بازي هاي رايانه اي نظارتي وجود دارد؟ و آيا چارچوب هايي كه بتوان براساس آن ها بازي هاي مجاز و غيرمجاز را تشخيص داد، وجود دارد؟

يك نوجوان 14 ساله مي گويد: بسياري از بازي هايي كه در بازار وجود دارد و يا در بين علاقه مندان به بازي هاي رايانه اي دست به دست مي چرخد، هر گروه سني از علاقه مندان را مجذوب خود مي كند و گاه ديده مي شود كه بازي هايي كه براي جوانان و حتي بزرگ ترها طراحي شده، توسط كودكان 10 يا 11 ساله هم استفاده مي شود.

وي مي افزايد: روي اكثر بازي هاي رايانه اي سن مجاز براي استفاده كنندگان درج نشده است و بسياري از بازي ها مختص به سن خاصي نيست در حالي كه بايد اين گونه باشد.

پدر يك نوجوان نيز مي گويد: به دليل آگاهي نداشتن از نحوه و نوع بازي ها نمي توانم كنترل لازم را روي بازي هايي كه فرزندم گاه و بي گاه به خانه مي آورد، داشته باشم.

وي اضافه مي كند: بيشتر زمان فراغت پسرم را بازي هاي رايانه اي پر كرده و افزون بر اين كه اين بازي بر اعصاب و روان او اثر گذاشته است، ناآشنايي با اين گونه بازي ها نيز اعصاب و روان خانواده ها را تحت تاثير قرار مي دهد.

اين پدر نگران اذعان مي كند: تنها مزيتي كه بازي هاي رايانه اي دارد، اين است كه از خروج بيش از حد فرزندم از منزل جلوگيري مي كند و هنگامي كه او را در خانه و كنار خود مي بينم، احساس آرامش مي كنم. نبود مرزي بين بازي هايي كه براي سنين مختلف خريداري مي شود، مديران واحدهاي صنفي عرضه كننده محصولات فرهنگي و بازي هاي رايانه اي را نيز نگران كرده است.

وي مي افزايد: با وجود تنوع زياد در بازي هاي رايانه اي و وجود بيش از 100 نوع بازي كه به راحتي در دسترس فرزندان و خانواده ها قرار مي گيرد، حدود 30 بازي نيز غيرمجاز اعلام شده است. وي اضافه مي كند: تعداد زيادي از فروشندگان نيز خود اين بازي را امتحان نكرده اند و تنها راهنمايي كه مي توانند به خريداران داشته باشند، نحوه نصب بازي روي سيستم رايانه است بنابراين نمي توان انتظار داشت كه اين مهم را بتوان توسط فروشندگان كنترل كرد.

وي تاكيد مي كند: چند بازي انگشت شمار وجود دارند كه بازه سني براي آن ها درنظر گرفته شده است. وي اظهار مي دارد: كساني كه مشتاق بازي باشند مي توانند آن را از ديگران بگيرند و اين گونه نيست كه حتما از فروشگاه هاي عرضه محصولات فرهنگي نسبت به خريد آن اقدام كرده باشند.

وي اذعان مي كند: بازي هايي نيز وجود دارد كه گرچه غيرمجاز اعلام نشده اما به علت داشتن هيجان زياد موجب تحريك عصبي نوجوانان و جوانان مي شود و در مورد افراد كم سن تر نمود بارزتري دارد.

وي تصريح مي كند: انواع لوح هاي فشرده بازي كشتي كج در بازار وجود دارد كه داراي صحنه هاي زننده است ولي نسبت به جمع آوري آن ها اقدام نمي شود. وي تاكيد مي كند: مسلم است كه نمي توان روي صدها نوع بازي رايانه اي نظارت كرد و نظارت دقيق مستلزم وقت و هزينه بسيار است، اما در برخي موارد هزينه هايي هستند كه اگر به موقع و به جا صرف شوند، مانع بروز ضررهاي احتمالي زيادي در آينده خواهند شد.

يك روان شناس مي گويد: بازي هاي رايانه اي سوغاتي است كه از فرنگ وارد كشورهايي هم چون كشور ما شده و نمودي از جنبه هاي منفي پيشرفت و فناوري است.

وي مي گويد: در عصر اطلاعات و رايانه نمي توان با بازي هاي رايانه اي مقابله كرد و بر همه آشكار است كه نكات منفي بازي هاي رايانه اي از نكات مثبت آن ها بيشتر است.

وي مي گويد: كودكان امروزي به دليل اين كه بيشتر وقت شان با تماشاي تلويزيون و پشت ميزهاي رايانه پر مي شود، در مقايسه با كودكاني كه به اين امكانات دسترسي ندارند، منزوي، گوشه گير، درون گرا و خودمحور هستند و كمتر از بازي هاي پرتحرك و گروهي لذت مي برند.

وي تاكيد مي كند: دسترسي آسان به بازي هاي رايانه اي و فراهم بودن امكان بازي حتي در گوشي هاي تلفن همراه، مانند تشويق براي اين افراد است كه در حضور جمع نيز با استفاده از تلفن همراه و وسايلي از اين قبيل به بازي بپردازند. در واقع مصداق اين ضرب المثل هستند كه من در ميان جمع و دلم جاي ديگر است.

اين دكتر روان شناس مي گويد: بازي رايانه اي موجب كم تحركي كودكان و بالطبع چاقي آن ها مي شود و سلامت جسم و روح آنان را به مخاطره مي اندازد و اگر از حد و اندازه خود خارج شود، به عادتي زيان بار تبديل خواهد شد كه مانند اعتياد، وابستگي شديد به دنبال دارد.

وي ادامه مي دهد: به علاوه اعصاب و روان علاقه مندان به بازي ها را كه از همه اقشار نيز در ميان آن ها يافت مي شود، تحريك پذير مي كند و علاقه مندان افراطي به اين بازي ها گاه دنياي واقعي را با مجاز اشتباه مي گيرند و فكر مي كنند مي توانند همان گونه كه روي صحنه مانيتور بازي مي كنند، حركات بازي را در دنياي واقعي نيز تكرار كنند كه گاه انجام اين كار موجب وارد شدن آسيب هاي جدي به روان افراد مي شود و نوعي تضاد و سردرگمي در آن ها به وجود مي آورد.

وي تاكيد مي كند: به ازاي هر سال سن يك فرد، مي توان 5 دقيقه زمان براي بازي هاي رايانه اي درنظر گرفت تا فرد از حد و اندازه مجاز خارج نشود، يك كودك 10 ساله نبايد بيش از 50 دقيقه در شبانه روز از رايانه و به خصوص بازي هاي رايانه اي استفاده كند و انتخاب بازي نيز بايد براساس سن فرد باشد.

وي مي افزايد: يكي از مشكلات خانواده ها نداشتن اطلاعات كافي از رايانه و بازي هاي رايانه اي است و ديگر اين كه فكر مي كنند حضور اين گونه فرزندان در منزل، موجب دوري آن ها از بسياري بدآموزي ها مي شود در حالي كه بسياري از آموخته هاي زشت را كودك از تماشاي تلويزيون، فيلم هايي ثبت شده روي لوح هاي فشرده و بازي هاي رايانه اي نيز مي تواند بياموزد و نيازي نيست حتما از گروه هم سال خود در خارج از خانه ياد بگيرد.

وي تاكيد مي كند: قرار گرفتن كودك و نوجوان در گروه هم سال و حتي آموختن برخي از مسائل كه به نظر خانواده ها زياد هم درست نيست، بهتر از دوري آن از جمع و تنها بازي كردن و تنها مسابقه دادن است زيرا در غير اين حالت، كودكان و نوجوانان ما كه آينده سازان اجتماع هستند، ديگر افرادي اجتماعي نخواهند بود و سعي خواهند كرد با گوشه نشيني به آن چه مي خواهند بدون مخالفت ديگران برسند تا اين كه در جمع از نظرات ديگران باخبر شوند و حتي از منافع خود براي جمع بگذرند و يا تجربه هاي خوب و جديدي كسب كنند.

وي اضافه مي كند: حتما بايد در رابطه با نظارت بر ورود بازي هاي رايانه اي در جامعه بازنگري شود و اين امر تشديد و بر آن تاكيد شود. وي مي افزايد: براي نظارت بر بازي هاي رايانه اي بايد كميته ويژه اي فعال باشد كه علاوه بر داشتن اطلاعات كافي از جميع اين گونه امور بتواند به لحاظ فرهنگي نيز، ظرافت هايي را كه براي تاثير بر اذهان گروه هدف و دادن خط به آن ها در بازي وجود دارد، درك كند و همچنين بتواند براي خنثي كردن اهداف كساني كه به اين وسيله سعي در تخريب ذهن و روح اين افراد دارند، بازي هايي تهيه كنند كه علاوه بر تامين نيازهاي آن ها، اثردهي مثبتي نيز داشته باشد كه متاسفانه تاكنون چنين اتفاقي نيفتاده است.

وي يادآور مي شود: يكي از دلايل بسيار مهم در رابطه با كمي نظارت بر بازي ها اين است كه تعداد بازي ها بسيار زياد و نيروهايي كه بتوانند آن ها را بررسي كنند، كم است و همچنين اعتبارات اندكي در اين رابطه هزينه مي شود.

وي با اشاره به نقش بسيار مهم خانواده در نظارت بر بازي ها مي گويد: بهترين ناظر بر بازي هاي رايانه اي والدين هستند زيرا بسياري از بازي ها بدون ورود به شبكه نظارت در دست بچه هاي ما ديده مي شود.

رئيس هيئت ورزش هاي همگاني سازمان تربيت بدني خراسان شمالي هم با بيان اين كه نظارت بر بازي هاي رايانه اي به عهده تربيت بدني نيست، تصريح مي كند: نظارت بر اين بازي ها و اين كه چه بازي مجاز و چه بازي غيرمجاز است، برعهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي هم مي گويد: ارائه مجوز عرضه محصولات فرهنگي با ارشاد اسلامي است ولي آن چه از آن به عنوان بازي مجاز و غيرمجاز ياد مي شود، فهرست هايي سراسري است كه براي حوزه هاي هنري ارسال مي شود و پس از آن در شهرستان هاي تابعه قرار مي گيرد.

وي تصريح مي كند: اين گروه داراي صنف هستند و ارشاد نيز كماكان بر آن نهاد و فروشگاه هاي عرضه محصولات رايانه اي نظارت دارد و فهرست بازي هاي مجاز و غيرمجاز را نيز به آن ها اعلام كرده است و سياست گذاري از سوي دفتر امور سينمايي است.

مسئول انجمن بازي هاي رايانه اي هيئت ورزش همگاني خراسان شمالي مي گويد: نزديك به 2 دهه از ورد بازي هاي رايانه اي به جهان مي گذرد و از سال 2003 نيز اين بازي ها به صورت گسترده وارد ايران شده است.

محمد فرحي مي افزايد: 75 كشور در بازي هاي رايانه اي حرفي براي گفتن دارند وايران در رده 42 تا 52 اين كشورها قرار دارد.

وي مي افزايد: يك سال است كه اين انجمن شروع به كار كرده است و به مراكز عرضه و گيم نت ها و در اجراي مسابقات بازي هاي رايانه اي كه طرف داران زيادي نيز دارد، نقش اصلي را ايفا مي كند.

وي مي گويد: طبق آمار كارشناسان 60 درصد مردان و 30 درصد زنان در گروه هاي سني مختلف به اين بازي ها علاقه مند هستند و براي شركت در مسابقات، رده بندي سني خاصي درنظر گرفته نشده است.

وي تاكيد مي كند: بر مراكز عرضه محصولات فرهنگي و گيم نت ها نظارت است و فهرست بازي هاي مجاز و غيرمجاز اعلام مي شود، ولي نظارت بيشتر با اماكن است.

وي مي گويد: كاراترين و اثرگذارترين نظارت بر اين گونه بازي ها را خانواده ها مي توانند اعمال كنند زيرا تنها راه دسترسي به بازي هاي رايانه اي بازار نيست، بلكه اينترنت و دانلود اين گونه بازي ها نيز يكي ديگر از راه هاي دسترسي است.

وي مي گويد: خانواده ها بايد با بالاتر بودن سطح اطلاعات و آگاهي خود از رايانه ها و محيط هاي مجازي بتوانند فرزندان خود را در استفاده از اين بازي ها كنترل كنند. وي تاكيد مي كند: مسئوليت ارائه فهرست بازي ها با معاونت سينمايي ارشاد است كه مي تواند بر اين امر كنترل داشته باشد و اتحاديه بازي هاي رايانه اي و تايپ و تكثير نيز اهرم هايي دارند كه بتوانند اين امر را كنترل كنند.

رئيس اتحاديه بازي هاي رايانه اي و تايپ و تكثير نيز مي گويد: فهرست بازي هاي مجاز و غيرمجاز را اداره ارشاد اعلام مي كند. وي مي افزايد: تعداد بازي هاي مجاز بسيار زياد است ولي تعداد بازي هاي غيرمجاز اعلام شده 34 بازي است.
 پنجشنبه 16 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن