تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819258105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رساله تغيير جنسيت در حوزه قم


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: رساله تغيير جنسيت در حوزه قم
بيماري تغيير جنسيت يك بيماري رواني است كه شخص در حالي كه مرد است؛ اما خود را در قالب يك زن مي‌بيند يا اگر يك زن است خود را مرد مي‌پندارد كه طبق آمار ارائه‌ شده از هر 10 ‌هزار نفر در دنيا، يك نفر به اين بيماري مبتلاست
محقق ارائه‌دهنده رساله دكتراي تغيير جنسيت در حوزه علميه قم گفت: «دركشور ما تاكنون 500 نفر تغيير جنسيت داده‌اند؛ از اين‌رو هر هفته يك تغيير جنسيت در ايران صورت مي‌گيرد و همين مسئله سبب شده تا در دنيا، تهران پايتخت تغيير جنسيت ناميده شود».

محمدمهدي كريمي‌نيا، محقق ارائه‌دهنده رساله دكتري تغيير جنسيت در حوزه علميه قم درباره رساله دكتراي خود كه درباره بررسي مسائل فقهي و حقوقي تغيير جنسيت تاليف شده است، گفت‌: «مسئله تغيير جنسيت را براي اولين‌بار حضرت امام‌ در تحرير‌الوسيله مطرح كرده و در سال1360 با كسب تكليف يكي از بيماران از ايشان، دراين‌باره فتواي صريح خود را مبني بر جايز ‌بودن تغيير جنسيت در اسلام صادركردند».

وي در ادامه افزود: «پس از فتواي حضرت امام، انقلابي در اين زمينه به‌وجود آمد و حدود 22 نفر از مراجع و علما نظرات خود را بيان كرده و تعدادي از فقها هم مقاله نوشتند؛ امروزه هم رهبر انقلاب و چند نفر از ديگر مراجع همچون آيت‌الله مكارم شيرازي، قائل به جواز تغيير جنسيت هستند؛ اما علماي اهل سنت، چون تغيير جنسيت را تغيير در اصل خلقت مي‌دانند، با آن مخالفت مي‌كنند».

اين محقق حوزه علميه قم اظهار داشت‌: «بيماري تغيير جنسيت يك بيماري رواني است كه شخص در حالي كه مرد است؛ اما خود را در قالب يك زن مي‌بيند يا اگر يك زن است خود را مرد مي‌پندارد كه طبق آمار ارائه‌ شده از هر 10 ‌هزار نفر در دنيا، يك نفر به اين بيماري مبتلاست».

معاون پژوهشي مركز تخصصي حقوق و قضاي اسلامي حوزه علميه، آمار بيماران جنسي در ايران را حدود هفت‌هزار نفر ذكر كرد. وي همچنين گفت: «با توجه به اينكه تغيير جنسيت در دنياي پزشكي يك نوع بيماري لاعلاج به شمار مي‌رود، كساني كه قصد تغيير جنسيت داشته باشند، بايد بيماري آنها از سوي پزشكان متخصص ثابت شود تا براي جراحي از دادگستري مجوز صادر شود».

وي همچنين به مسائل فقهي و حقوقي كه پس از تغيير جنسيت براي افراد يادشده به وجود مي‌آيد، اشاره كرد و اظهار داشت: «بعد از تغيير جنسيت، مسائل مهم فقهي و حقوقي همچون ارث، حضانت، تكليف ازدواج پيشين، مهريه و نفقه مطرح مي‌شود كه بايد به اين سوال‌ها پاسخ داده شود».

كريمي‌نيا تاكيد كرد: «هنوز هيچ پايگاه يا ارگاني براي پاسخگويي و مشاوره به نيازهاي فقهي و حقوقي اينگونه افرد در جامعه وجود ندارد و تعداد زيادي از اين افراد از جامعه طرد و حتي در برخي از موارد خانواده‌هاي‌شان نيز آنها را با‌عنوان فرزند قبول نمي‌كنند».

منبع خبر :
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن