تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820448631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/نامه‌ رييس‌جمهوربه اقتصاددانان حوزوي‌ودانشگاهي/ يك كارشناس اقتصادي: پيش از بروز بحران بايد وابستگي به نفت را كم مي‌كرديم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /نامه‌ رييس‌جمهوربه اقتصاددانان حوزوي‌ودانشگاهي/ يك كارشناس اقتصادي: پيش از بروز بحران بايد وابستگي به نفت را كم مي‌كرديم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اقتصاد

اگر سياست‌هاي درست و خردمندانه را در پيش مي‌گرفتيم آنگاه در حال حاضر مي‌توانستيم شدت تاثير بحران را كاهش دهيم.

دكتر فرهاد خرمي ـ عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در پاسخ به اين سوال رييس جمهور كه آيا بحران فعلي بيشتر ريشه‌هاي نظري دارد يا برآمده از شيوه كاربرد آنهاست يا هر دو؟ اظهار كرد: بحران به وجود آمده بيشتر جنبه سياسي و علمي دارد تا جنبه نظري.

وي ادامه داد: نظام اقتصادي امريكا، نظام سرمايه‌داري است كه طبق تعريف متزلزل است يعني اگر به درستي كنترل نشود نقاط ضعف آن به بحران تبديل مي‌شود.

خرمي روش بانك‌هاي آمريكا براي ارائه تسهيلات را از دلايل ايجاد بحران دانست و گفت: سيستم سياسي و حقوقي با در نظر نگرفتن قوانين لازم باعت ايجاد اين مشكل شدند.

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي در پاسخ به سوال ديگر رييس جمهور مبني بر اينكه چه رابطه‌اي بين بحران‌هاي مختلف جهان با دلارهاي حجيم و بي‌پشتوانه در اقتصاد ملي وجود دارد و تا چه زماني ملت‌ها و دولت‌هاي ديگر بايد هزينه كسري بودجه‌ آمريكا را بپردازند؟ تصريح كرد: اين مساله درست نيست و دولت‌هاي ديگر هزينه بودجه آمريكا را پرداخت نمي‌كنند.

اين اقتصاددانان اضافه كرد: دولت آمريكا براي رفع كسري بودجه خود اوراقي را چاپ مي‌كند اما كسي را مجبور به خريد اين اوراق نمي‌كند به طور مثال كشورهايي مانند چين و ژاپن براي سرمايه‌گذاري نسبت به خريد اين اوراق اقدام كردند و مي‌دانستند كه اين سرمايه‌گذاري با ريسك همراه است.

وي درباره‌ ورود گسترده بخش دولتي و سياست‌هاي اتخاذ شده در غرب براي مهار بحران خاطرنشان كرد: اگر سياست‌هاي اتخاذ شده از ورشكستگي بانك‌ها و سقوط بورس جلوگيري كند آنگاه اوضاع عادي شده و بحران كمرنگتر مي‌شود اما اگر اوضاع عادي نشود دولت‌هايي كه دچار بحران شدند با هماهنگي با يكديگر ميزان نقدينگي را براي تزريق به سيستم بانكي خود افزايش مي‌دهند تا ورشكستگي بانك‌ها متوقف شود.

اين استاد دانشگاه افزود: به نظر من از بين رفتن بحران سه الي چهار سال به طول مي‌انجامد اما كم‌كم از شدت آن كاسته مي‌شود.

اين كارشناس اقتصادي افزود: كمك صندوق‌ بين‌المللي كه به صورت وام است تا جايي ادامه دارد كه بودجه داشته باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبائي با بيان اينكه ظرفيت اقتصادي كشور بالاست اما به صورت بالقوه، اظهار كرد: بايد قبل از بروز بحران وابستگي اقتصاد را به درآمدهاي نفتي كم و دولت را كوچك مي‌كرديم، نوشدارو پس از مرگ سهراب فايده‌اي ندارد.

اين اقتصاددان در پاسخ به اين سوال رييس جمهور كه صيانت از منابع مالي و ثروت ايرانيان خارج از كشور و باز كردن مسير ورود سرمايه‌هاي فراري از حوزه نظام سرمايه‌داري به عرصه سرمايه‌گذاري سالم در كشور از كدام راه و چگونه ممكن است؟ تصريح كرد: براي جذب سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور، قدم اول اين است كه سرمايه‌گذاران داخلي بتوانند در كشور سرمايه‌گذاري كنند.

خرمي درباره تقويت نقش نظريه‌ پردازي بومي، فرهنگ سازي و رفتارسازي دانشكده‌ها و پژوهشكده‌هاي اقتصاد و مديريت كشور گفت: بايد اقتصاددانان را براي ارائه نظرشان آزاد گذاشت و بين آنها تبعيض قائل نشد.

وي اضافه كرد: بايد امكانات و اطلاعات را در اختيار اساتيد قرار داد و از نظرات كليه كارشناسان اقتصادي بهره گرفت.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن