تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815312372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه جانبدارانه به زنان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نگاه جانبدارانه به زنان





نگاه جانبدارانه به زنان" حرف اول را در کارنامه سینمایی میلانی می.زند


در کارنامه فیلمسازی تهمینه میلانی ـ که فیلم "سوپراستار" را بر اکران سینماها دارد ـ نگاه جانبدارانه به زنان حرف اول را می.زند که باعث تضعیف شخصیت زن و کنش و واکنش.های آنها می.شود.
به گزارش خبرنگار مهر، میلانی فارغ.التحصیل معماری از دانشگاه علم و صنعت است و فعالیت سینمایی خود را سال 58 در زمینه تحقیق برای فیلمنامه در کارگاه آزاد فیلم آغاز کرد.
وی حضور در سینمای حرفه.ای را سال 61 به عنوان دستیار کارگردان فیلم "خط قرمز" مسعود کیمیایی شروع کرد و بالاخره با مشارکت ابوالحسن داودی دفتر تولید آرتافیلم را تأسیس کرد. میلانی نخستین فیلم خود را سال 68 ساخت و در ادامه یازده فیلم بلند سینمایی را در کارنامه.اش ثبت کرد.
در کارنامه فیلمسازی تهمینه میلانی ـ که فیلم "سوپراستار" را بر اکران سینماها دارد ـ نگاه جانبدارانه به زنان حرف اول را می.زند که باعث تضعیف شخصیت زن و کنش و واکنش.های آنها می.شود.

در کارنامه این فیلمساز زن نگاه جانبدارانه به زنان حرف اول را می.زند که معمولاً به جای تقویت این قطب باعث تضعیف شخصیت.های زن و کنش و واکنش.های آنان شده است. میلانی همواره فیلمنامه آثارش را خودش به نگارش درآورده و همچنین فیلمنامه.های "عشق و مرگ"، "شب.های تهران" و "خاکستری" را برای دیگر فیلمسازان نوشته است.



"بچه.های طلاق" محصول سال 68 اولین تجربه این فیلمساز زن در دهه.ای است که کارگردانان زن سینمای ایران به تعداد انگشتان یک دست هم نمی.رسیدند. این فیلم یک ملودرام اشک.انگیز به سبک و سیاق دهه شصت است که پایه.گذار خط.کشی.های سیاه و سفید وی از زنان و مردان شد.
فیلم به عنوان اولین تجربه یک کارگردان جوان زن دارای قابلیت.هایی مستعد بود و این وجه را در کارهای بعدی میلانی برجسته کرد. در واقع نگاهی به مجموعه آثار این فیلمساز هر چند رشدی قابل توجه را در کارگردانی نشان می.دهد اما واجد نگاه یکسویه به شخصیت.پردازی زنان و مردان در روندی اغراق شده است.
"افسانه آه" محصول سال 69 با فیلمنامه.ای از این فیلمساز است. این فیلم بر بستری از دنیای واقعی و سوررئال همچنان محوریت را به زنان می.دهد. البته تمهید روایتی فیلمنامه این جذابیت را بخصوص در دهه شصت دارد که تم اصلی فیلم را در چند سطح بسط دهد.
سوپراستار" محصول سال 87 با فیلمنامه.ای از میلانی ساخته شده است. فیلمی که به عنوان اثری معناگرا در کارنامه وی ثبت شد و از همین وجه هم توانست مورد توجه قرار بگیرد.

در واقع دغدغه.های ذهنی یک زن روشنفکر و حسی که نسبت به موقعیت خود در جامعه دارد با امکان تجربه زندگی در قالب شخصیت.های دیگر، می.تواند نگاه او را به زندگی تعدیل کند. به این ترتیب نقطه.نظر این فیلمساز با این طراحی خاص می.تواند بسط پیدا کند.
"دیگه چه خبر؟" محصول سال 70 و اولین تجربه کمدی میلانی است. فیلمی که علاوه بر ثبت نمره قبولی برای وی در عرصه کمدی و روایتی نسبتاً مدرن، در راستای دغدغه.های آشنای او قرار می.گیرد. در واقع میلانی با این فیلم یک نکته مهم دیگر را نیز به اثبات رساند که بعدتر در "آتش.بس" نیز خودنمایی کرد.
نگاه اغراق.شده این فیلمساز زن که بخصوص در پرداخت شخصیت.ها و کنش و واکنش.های آنها نمود پیدا می.کند، در تلفیق با قالب کمدی به گونه.ای تعدیل شده که می.توان از آن به عنوان وجهی کارکردی نام برد. همانطور که بازگشت وی پس از شش فیلم به کمدی در "آتش.بس"، می.تواند خط.کشی.های اغراق.شده او بین زنان و مردان را پذیرفتنی جلوه دهد.



"کاکادو" محصول سال 73 با فیلمنامه.ای از میلانی است که در زمان خود حرف و حدیث.هایی را به دنبال داشت. نزدیک بودن هسته مرکزی فیلمنامه به "من زمین را دوست دارم" ابوالحسن داودی در زمان خود حاشیه.سازی.هایی کرد که البته با توجه به فروش فیلم نشان داد مخاطب فیلم داودی را بیشتر پسندیده است.
"دو زن" محصول سال 77 با فیلمنامه.ای از خودش ساخته شده است. فیلمی که سرآغاز همکاری. میلانی و نیکی کریمی شد که در سه فیلم ادامه پیدا کرد. این فیلم با محور قرار دادن زندگی یک زن در دو مقطع زمانی مختلف، هر چند همان نگاه جانبدارانه را به همراه دارد ولی دراماتیزه شدن این نگاه در بافت کلی فیلم آن را قابل.قبول جلوه می.دهد.
محمدرضا فروتن با حضور در یک نقش مکمل منفی، یکی از نقش.آفرینی.های ملموس خود را تجربه کرد. همانطور که مریلا زارعی، آتیلا پسیانی و ... نیز در نقش.های فرعی حضوری تأثیرگذار داشتند. به این ترتیب یک ویژگی دیگر میلانی که گرفتن بازی.های متفاوت از بازیگرانش است، در کارنامه وی ثبت شد.
"نیمه پنهان" محصول سال 80 با فیلمنامه.ای اقتباسی از داستان شیوا ارسطو است. فیلمی زندگینامه.ای درباره زنی با دغدغه.های سیاسی و عاشقانه که تلاقی این دو وجه درام را می.سازد. فیلم هر چند نتوانسته فضایی باورپذیر از آن مقطع و روابط و مناسبات جاری ارائه دهد اما در وجه عاشقانه و نوستالژی عشق.های ناکام توانست مخاطب را همراه کند.
حضور نیکی کریمی در این نقش چندلایه و همچنین محمد نیک.بین (همسر میلانی) در نقش یک قطب این عشق ناکام نیز از حاشیه.هایی بود که توجه بسیاری را به تسری نقطه.نظر شخصی کارگردان به کلیت فیلم جلب کرد!
"واکنش پنجم" محصول سال 81 با فیلمنامه.ای از میلانی است. در این فیلم همچنان نیکی کریمی در نقش محوری زنی که این بار زیر بار نگاه مردانه پدرشوهر و سنت، می.خواهد قد علم کند حضور دارد. هر چند شخصیت.های فرعی متعدد پیرامون وی قرار دارند که مریلا زارعی نیز از جمله آنهاست.
فیلم در بخش میانی وارد سطحی جدید می.شود و به شیوه فیلم.های جاده.ای، وجهی جدید از مهارت.های کارگردانی میلانی را به نمایش می.گذارد که ورای علامت سوال.های متعدد در منطق داستانی است. شهاب حسینی در این فیلم ایفاگر یک نقش مکمل کوتاه اما تأثیرگذار است که زمینه.ساز حضور وی در نقش اول "سوپراستار" شد.
زندگی یک ستاره سینما که با غرق شدن در حاشیه.های شهرت از اصل خود دور مانده، روایتی است که با حضور یک فرشته زمینی می.تواند رنگ و بوی معنایی پیدا کند.

"زن زیادی" محصول سال 83 با فیلمنامه.ای از خودش ساخته شده است. میلانی در این فیلم از حضور بازیگرانی جدید چون امین حیایی، پارسا پیروزفر، کیکاووس یاکیده و البته مریلا زارعی در نقش اصلی استفاده کرد. فیلمی که همچنان وامدار آثار جاده.ای است با غافلگیری.های متعدد، طراحی گره.گشایی که در انتها قصه.ای جدید را وارد کار می.کند و ...
"آتش.بس" محصول سال 84 با فیلمنامه.ای از برگرفته از داستانی خارجی است. این فیلم بازگشت موفقیت.آمیز میلانی به عرصه کمدی است که همانطور که اشاره شد دیدگاه اغراق شده او را قابل.تحمل می.کند. فیلم با ثبت حضوری موفق از زوج مهناز افشار و محمدرضا گلزار، این دو را به عنوان یکی از گزینه.های فروش فیلم.ها مطرح کرد.
این فیلم همچنین مهارت.های میلانی را در بازی گرفتن از بازیگرانی که چندان انتظاری از آنها نمی.رود، مورد توجه قرار داد. "آتش.بس" با گذر از مرز یک میلیارد تومان از معدود فیلم.های پرفروش چند سال اخیر است که ورود نسخه قاچاق آن به بازار هم نتوانست روی این فروش تأثیر بگذارد.
"آتش.بس" با گذر از مرز یک میلیارد تومان از معدود فیلم.های پرفروش چند سال اخیر است که ورود نسخه قاچاق آن به بازار هم نتوانست روی این فروش تأثیر بگذارد.

"تسویه حساب" محصول سال 86 با فیلمنامه.ای از کارگردان است. فیلمی که به عنوان تنها اثر به نمایش درنیامده میلانی در کارنامه.اش ثبت شد. در واقع زندگی چند زن خلافکار زخم.خورده از مردان که با خروج از زندان تصمیم به باجگیری از مردها می.گیرند، با تکیه بر نقطه.نظرات میلانی نتوانست راهی به اکران و نمایش پیدا کند.



"سوپراستار" محصول سال 87 با فیلمنامه.ای از میلانی ساخته شده است. فیلمی که به عنوان اثری معناگرا در کارنامه وی ثبت شد و از همین وجه هم توانست مورد توجه قرار بگیرد. زندگی یک ستاره سینما که با غرق شدن در حاشیه.های شهرت از اصل خود دور مانده، روایتی است که با حضور یک فرشته زمینی می.تواند رنگ و بوی معنایی پیدا کند.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی از بخش سودای سیمرغ و دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن برای فتانه ملک.محمدی از بخش بین.الملل بیست و هفتمین جشنواره فجر از جوایز این فیلم هستند. "سوپراستار" از چهارشنبه 28 اسفندماه 87 در گروه سینما آزادی اکران شده است.
تنظیم برای تبیان : مسعودرضا عجمی






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن