تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816407364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرصتي استثنائي براي عراق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: فرصتي استثنائي براي عراق
ماجراي توافق نامه امنيتي ميان عراق و آمريكا به مرحله حساسي رسيده است . فشارهاي مستمر آمريكا به دولتمردان عراقي سرانجام آنها را وادار به تكاپوئي فوق العاده كرده و آنها با اعمال تعديلاتي در متن توافق نامه راه را براي پذيرش و امضاي آن هموار نمودند.

اين تعديلات كه تا حدود زيادي به الفاظ متكي هستند از حد تغييرات ظاهري فراتر نمي روند و مشكل اصلي را كه حضور نظاميان آمريكائي در عراق است حل نمي كنند. نخست وزير عراق آقاي نورالمالكي مي گويد عنوان توافق تغيير كرده و به قرارداد خروج آمريكائي ها از عراق تبديل شده و زمان خروج آنها نيز در اين قرارداد مشخص گرديده است. با اينحال نظاميان آمريكائي در خوشبينانه ترين حالت در پادگان ها باقي خواهند ماند و حتي در آنجا از مصونيت ها و اختيارات نامحدود برخوردار خواهند بود.

درباره تحولات جديد در مساله توافق نامه امنيتي عراق ـ آمريكا چند نكته مهم قابل توجه و تامل است .

اول آنكه عليرغم آنچه توسط دولت عراق تحت عنوان تعديلات معرفي مي شود معلوم نيست آمريكا آنچه اكنون موردنظر دولت عراق است را بپذيرد. هدف آمريكا حفظ سلطه همه جانبه خود بر عراق است و آنچه در پيش نويس توافق نامه آمده كه مصونيت نظاميان آمريكائي و باقي ماندن آنها در عراق تا زماني كه خود آمريكا لازم بداند آنهم همراه با اختيارات كامل براي هر نوع تصميم گيري در جهت تحركات در داخل و خارج از مرزهاي عراق از جمله ي آنهاست اموري هستند كه پايه هاي سلطه آمريكا بر عراق را تحكيم مي كنند و هدف موردنظر دولتمردان واشنگتن را تامين مي نمايند. روشن است كه آمريكا با آنهمه سرمايه گذاري حيثيتي كه در عراق كرده حاضر نيست بدون رسيدن به هدف اصلي خود كه سلطه است از اين كشور خارج شود. بنابراين تعديلات اگر بگونه اي باشند كه آمريكا را از هدف حفظ سلطه دور كنند پذيرش آن توسط آمريكا كاملا غيرممكن است .

دوم آنكه حتي اگر اين تعديلات را آمريكا هم بپذيرد آنچه در عمل رخ خواهد داد قطعا غير از آنچه دولت عراق از اين تعديلات ميخواهد خواهد بود. براي آمريكا با توجه به خوي استكباري و مداخله گرانه اي كه دارد زيرپا گذاشتن مفاد قرارداد و توجيه و تفسير آن براساس آنچه خود ميخواهد يك امر عادي است . بنابراين حتي اگر اين توافق نامه در شكل جديدش كه نام و عنوان قرارداد خروج را به خود مي گيرد مورد پذيرش آمريكا قرار گيرد بازهم آمريكا به همان راهي خواهد رفت كه خود ميخواهد و به آنچه دولت عراق درنظر دارد اعتنائي نخواهد كرد.

سوم آنكه مردم عراق و مرجعيت كه پايه اصلي تصميم گيري هستند با هرگونه توافق يا قراردادي كه راه را بطور كاملا روشن و بدون ذره اي ابهام براي خارج شدن اشغالگران از عراق باز نكند موافقت نخواهند كرد. راه پيمائي هاي گسترده روزهاي اخير در بغداد و بصره و نجف و ساير شهرهاي عراق نشان داد مردم عراق حاضر به پذيرش هيچ چيزي غير از خروج بي قيد وشرط اشغالگران از كشورشان نيستند. اين مردم همانطور كه اشغالگران انگليس را وادار به ترك عراق كردند قطعا آمريكا را هم وادار به خروج خواهند كرد و زيربار قراردادهاي تحميلي نخواهند رفت . كمااينكه مرجعيت نيز چنين قراردادهائي را نخواهد پذيرفت . اينكه آيت الله سيستاني همين هفته با صراحت هرگونه تاييد توافق نامه امنيتي را رد كرد همين واقعيت را گوشزد مي كند. آيت الله سيدكاظم حائري نيز كه از مراجع ذي نفوذ ميان مردم عراق است با صراحت اعلام كرده امضاي اين توافق نامه هيچكس را ملزم به اجراي آن نخواهد كرد. ايشان مخالفت خود را با اصل توافق نامه با صراحت ابراز داشته است .

نفوذ جناح صدر در ميان توده هاي مردم عراق را نمي توان ناديده گرفت . اين وزنه مهمي است كه قدرت برهم زدن هرگونه سازشي را دارد. راه پيمائي هاي روزهاي اخير كه در تاريخ عراق كم نظير بوده به خواسته جناح صدر صورت گرفته و نشان دهنده قدرت و نفوذ فوق العاده اين جناح در ميان مردم عراق است . تركيبي از اين نفوذ مردمي با نظر صائب مرجعيت ساز وكار قدرتمندي را تشكيل مي دهد كه بطور قطع مي تواند مانع هرگونه توافقي گردد كه برخلاف مصالح ملي عراق باشد. دولت عراق بايد اين وزنه قدرتمند را در محاسبات خود درنظر بگيرد و اين واقعيت را درك كند كه بدون دخالت دادن اين وزنه در محاسبات خود هرگز نخواهد توانست تصميمي در سطح كلان آنهم در موضوع بسيار مهمي همچون قرارداد امنيتي بگيرد. مجلس عراق نيز بايد با توجه به همين واقعيت فقط براساس خواست مردم نظر بدهد.

چهارمين و آخرين نكته آنكه جايگاه آمريكا در شرايط خاص بين المللي اكنون بشدت در حال دگرگوني و دستخوش تحولات سريع و عميق است . بوش كوچك تا كمتر از دو ماه ديگر از كاخ سفيد خواهد رفت و جانشين او از هر حزبي كه باشد چاره اي جز تجديدنظر در سياست هاي اشغالگرانه در عراق و افغانستان و بطور كلي در سياست هاي خاورميانه اي آمريكا نخواهد داشت . هرچند خوي استكباري آمريكا ايجاب مي كند هركدام از اين دو حزب بر سر كار باشند سلطه طلبي را دنبال نمايند لكن آنها به عنوان يك تاكتيك اكنون براي ترميم ضربه هائي كه بوش كوچك به اعتبار و حيثيت آمريكا وارد كرده نيازمند يك تجديدنظر كوتاه مدت هستند. دولتمردان عراقي بايد از اين فرصت استفاده كنند و بدون آنكه ننگ امضاي توافق نامه يا قراردادي را با اشغالگران بر پيشاني خود بچسبانند عراق را مستقيما از فصل هفتم منشور شوراي امنيت سازمان ملل خارج نمايند. اين فرصتي استثنائي براي دولتمردان عراقي است كه مي توانند بجاي آنكه با امضاي توافق نامه با آمريكا خود را از چاله به چاه بياندازند با يك تحرك سياسي هوشمندانه و اندكي بردباري و مقاومت خود را براي هميشه از چاله اي كه اكنون در آن قرار دارند نجات دهند. براي دولت شيعه عراق امضاي توافق نامه با آمريكا حتي اگر با تعديلات و تحت عنوان قرارداد خروج باشد يك نقطه سياه در تاريخ خواهد شد و درست در همين لحظات حساس است كه شيعيان عراق بايد تصميم تاريخي ايستادگي در برابر آمريكا را بگيرند و ترديدي به خود راه ندهند.

منبع خبر :
 چهارشنبه 15 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن