تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816601121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غبار فراموشي بر چهره روستاي تاريخي رسالت


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: غبار فراموشي بر چهره روستاي تاريخي رسالت
براي رفتن به روستاي تاريخي رسالت كه در نزد افراد محلي به قلعه خان معروف است، بايد مسافت 23 كيلومتري را از شهر آشخانه طي كرد.

هنگام ورود به روستا با كمي دقت مي توان تپه قلعه خان را كه وسط روستا قرار دارد، مشاهده كرد.

اهالي رسالت رنج و مشقت زندگي را با توكل به پروردگارشان تحمل مي كنند و براي داشته هايشان شكر گزار خدا هستند.

همراه رئيس شوراي اسلامي روستا به بالاي تپه قلعه خان كه يكي از مهم ترين استقرار گاه هاي بشر و مربوط به 6 هزار سال پيش است، مي رويم.

سكونت در اين قلعه تا دوره ساساني ادامه داشته است. هم چنين آثاري نيز از دوره هاي مختلف اسلامي در اين تپه كشف شده است.

از بالاي تپه، روستا به طور كامل ديده مي شود، خانه هاي خشتي، مسجد و حسينيه تازه ساز با مناره هاي زرد رنگش.

يكي از اهالي مي گويد: به علت نبود دبيرستان فرزندانمان براي ادامه تحصيل مجبورند به روستاي مهمانك بروند كه اين امر مشكلاتي را براي خانواده ها ايجاد كرده است.

غلامي مي افزايد: احداث يك دبيرستان در روستا نگراني والدين را از بين مي برد.

يكي ديگر از اهالي اظهار مي كند: عده اي در زمين هاي كشاورزي ديگر اهالي كار مي كنند كه امسال به علت خشكسالي و نبود محصول دچار مشكل شده ايم و از سويي به علت كهولت سن براي كار كردن نمي توانيم به شهرهاي ديگر برويم.

نكته اي كه توجه من را جلب كرد، نبود قشر جوان در روستا بود كه با جويا شدن علت متوجه شدم آن ها براي كار كردن به تهران و شهرهاي ديگر رفته اند.

يكي از كشاورزان بيان مي كند: چند سال است كه خشكسالي كشاورزي روستا را تحت تأثير قرار داده است. سالانه 10 هزار تن چغندر كه كشت اصلي اهالي به شمار مي رود، توليد مي شد، اما به علت خشكسالي هاي پي در پي ميزان برداشت آن كاهش يافته است.وي با اشاره به اين كه تنها دغدغه كشاورزان بي آبي است، مي گويد: 6 هكتار زمين دارم كه از بي آبي خشك شده است.

اسكندري اضافه مي كند: سال گذشته 7 تن چغندر قند برداشت كرده ام اما امسال اين مقدار به 700 كيلو رسيده است.

وي عنوان مي كند: به علت نداشتن درآمد قادر به بيمه كردن زمين هايم نيستم.

يكي ديگر از اهالي اظهار مي كند: تمام مشكلات دست به دست هم داده است تا گذران زندگي را براي ما روستاييان دشوار كند.

وي بيان مي كند:به علت پي در پي قطع شدن برق، يخچال و ديگر وسايل برقي مان سوخته است.

نماينده كشاورزان روستا مي گويد: حدود 1500 هكتار زمين ديم و آبي در روستا وجود دارد كه از طريق چند چشمه و 2 حلقه چاه آبياري مي شود.

محمدزاده خاني اضافه مي كند: آب يكي از چاه ها خشك شده است و كشاورزان امسال براي آبياري زمين هاي كشاورزي با مشكل روبه رو بودند.

وي با بيان اين كه موتور چاه آب ديگر نيز ديزلي است، اظهار مي كند: كشاورزان به منظور برقي كردن اين چاه ها به اداره برق شهرستان مراجعه كردند كه متأسفانه با آن ها همكاري لازم نشد.

وي تصريح مي كند: اگر مسئولان مجوز 2 حلقه چاه ديگر را به كشاورزان بدهند يا بند خاكي روستا را ساماندهي كنند، از لحاظ تأمين منابع آب كشاورزي مشكلي نخواهيم داشت.

وي با اشاره به اين كه به علت خشكسالي و فشار اقتصادي ناشي از آن، كشاورزان وضعيت مالي خوبي ندارند، مي گويد: به اين ترتيب با شروع فصل كاشت اهالي براي تهيه بذر و كود، نياز به نقدينگي دارند كه با تأمين نشدن نقدينگي زمين هاي كشاورزي، امسال باير رها شده است.

يكي ديگر از اهالي عنوان مي كند: ساعت پخت نان در نانوايي روستا مشخص نيست و اهالي براي تهيه نان در صبح مشكل دارند و از سويي نيز كيفيت پايين نان، ضايعات آن را بيشتر كرده است.

وي مي افزايد: بخشداري بايد نظارت كافي از خبازي روستا داشته باشد تا نان با كيفيت بالا پخت شود.يكي از اهالي با گلايه از نبود دبيرستان در روستا تصريح مي كند: 15 سال است كه اهالي براي احداث دبيرستان پسرانه زمين در اختيار آموزش و پرورش شهرستان قرار داده اند اما تاكنون هيچ اقدامي انجام نشده است.

وي اضافه مي كند: اين امر سبب شده است اهالي فرزندان خود را براي ادامه تحصيل به روستاهاي اطراف يا شهر آشخانه بفرستند كه اين روند سبب ايجاد مشكلات مالي براي خانواده و افت تحصيلي دانش آموزان شده است.

يكي ديگر از اهالي از به تعويق افتادن اجراي طرح هادي روستا گلايه مي كند و مي گويد: چند سال است كه اجراي طرح بهسازي روستا به تعويق افتاده است و هر وقت به بنياد مسكن مراجعه مي كنيم، مي گويند بايد اهالي همكاري كنند.

وي عنوان مي كند: اين در حالي است كه اداره مربوطه براي مشخص كردن محدوده طرح هيچ گونه اقدامي انجام نداده است و پاسخي هم به اهالي نمي دهد.

وي اضافه مي كند: اهالي بايد تا كي از لحاظ ساخت و ساز دچار مشكل و شاهد نابودي روستا باشند.

يكي ديگر از اهالي با اشاره به وسعت و پراكندگي خانوار در روستا مي گويد: تأسيسات برقي روستا جوابگوي تأمين برق اهالي نيست به گونه اي كه در ابتداي شب برق قطع مي شود و لوازم برقي اهالي دچار آسيب شده است.

وي تصريح مي كند: در پي گيري هاي انجام شده، اعلام شد كه بايد حريم روستا براي نصب پست هوايي بازگشايي شود.

يكي ديگر از اهالي با بيان اين كه ورزش در سلامتي افراد هر جامعه تأثير به سزايي دارد، گفت: نبود امكانات و فضاي ورزشي در روستا سبب شده است، استعدادهاي ورزشي ناشناخته بمانند.

وي بيان مي كند: اهالي قطعه زميني را براي ساخت سالن ورزشي و زمين فوتبال در اختيار تربيت بدني قرار دادند كه متأسفانه اقدامي در اين زمينه از سوي تربيت بدني انجام نشد.

رئيس شوراي رسالت مي گويد: روستا داراي 560 خانوار با 2240 نفر جمعيت است.

شادمهر اضافه مي كند: اهالي با مشكلات زيادي روبه رو هستند كه قطعي آب و برق عمده ترين معضل روستا به شمار مي رود.

وي عنوان مي كند: 15 سال است كه براي ساماندهي بند خاكي روستا پي گيري مي شود و مطالعات آن نيز انجام شده است تا با مهار كردن سيلاب ها مشكل آب كشاورزي حل شود.

وي با اشاره به اين كه 80 درصد اهالي باسوادند، بيان مي كند: 150 دانش آموز دختر و پسر مقطع راهنمايي براي ادامه تحصيل به ديگر روستاها يا شهر آشخانه مي روند.

وي مي افزايد: يك دبستان ابتدايي ديگر با 6 كلاس با 57 ميليون تومان اعتبار و 250 متر مربع مساحت در حال ساخت است.

وي با اشاره به اين كه روستا تاريخي است، تصريح مي كند: متأسفانه بازسازي تپه قلعه خان كه بخشي از آن انجام شده بود، نيمه كاره رها شده است و هيچ اقدامي براي ترميم اين قلعه كه ميراث فرهنگي با نصب تابلوهايي، خطر ريزش آن را هشدار داده است، انجام نمي شود.

بخشدار سملقان مي گويد: طرح هادي روستاي قلعه خان در حال اجراست و با همكاري اهالي بازگشايي نصب پست هوايي برق به زودي انجام خواهد شد.

شيردل مي افزايد: مشكل كمبود آب كشاورزي قلعه خان توسط بخشداري در سفر دوم هيئت دولت به استان مطرح شد كه با بررسي ستاد حوادث غير مترقبه استان بند خاكي در روستا احداث خواهد شد.

رئيس اداره برق مانه و سملقان مي گويد: ولتاژ برق روستاي رسالت را در سال گذشته به حد استاندارد رسانديم و اكنون نيز روستا نياز به نصب پست هوايي دارد.

نيايي منش مي افزايد: براي نصب پست هوايي بايد حريم خاصي بازگشايي شود كه امكان استقرار ستون 20 ولتي و ترانس در آن جا مقدور شود.

وي با اشاره به اين كه 434 مشترك برق در قلعه خان وجود دارد، بيان مي كند: 60 خانوار دچار افت ولتاژ برق هستند كه با نصب پست هوايي اين مشكل حل خواهد شد.
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 338]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن