تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820964748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صرع چيست ؟ epilepsy


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: بیماری صرع (به انگلیسی: epilepsy) اختلال مزمن و طغیان عمل مغزی است که به علت تخلیه الکتریکی نامتعارف و متناوب نورونهای مغز ایجاد می.شودو علائم آن حملات ناگهانی و موقت بیهوشی و تشنج متناوب با فواصل سلامت ظاهری است.


از زمان بوجود آمدن انسان بر روی کره زمین صرع نیز وجود داشته است. صرع یك اختلال شناخته.شده از روزگاران قدیم است و قدمت آن به عصرحجر برمی.گردد. یونانیان باستان به این بیماری به عنوان یك بیماری مقدس نگاه می.كردند. آنان معتقد بودند این تجلی یكی از خدایان است كه می.تواند سبب سقوط بیمار روی زمین و تكان.های شدید وی شود و بعد، قبل از مرگ كامل بیمار، مجددا وی را زنده كند.
بقراط اولین كسی بود كه با این نظریه مخالفت كرد. این پزشك یونانی در حدود 2450 سال قبل معتقد بود صرع یك بیماری با منشاء اختلال مغزی است. طی 2000 سال بعد، نظریه.های خرافی دیگری هم در مورد علت این بیماری شكل گرفت. در نگرش اول، اعتقاد بر این بود كه این بیماری به علت نفوذ ارواح خبیث و شیطانی به بدن افراد بروز می.كند. به همین دلیل برای بیرون راندن ارواح خبیث از جسم بیماران سعی می.كردند به روش.های خشونت.باری متوسل شوند كه بسیاری از مواقع باعث صدمات جسمی و حتی مرگ بیمار می.شد.
در نگرش دوم كه جالینوس از مدافعان آن بود، تصور می.شد كه به دلیل بروز لخته و آماس در عروق دست یا پا، این بیماری شروع می.شود. به همین دلیل دست یا پای بیماران را در هنگام حمله محكم می.بستند تا جریان خون آن قطع شود و بیمار بهبود یابد. حتی گاهی اوقات، یكی از اندام.های بیمار را كه تشنج از آنجا شروع می.شد قطع می.كردند. اگر حمله تشنجی از یك اندام شروع نمی.شد، جمجمه بیمار را می.شكافتند و سعی می.كردند تا لخته را خارج كنند.
تا حدود 100 سال پیش، درمان.های گوناگونی كه برای بیماری صرع معــرفی می.شدند هیچ كدام موثرنبودند و بیشتر جنبه خرافی داشتند و خرافات باعث شده بود تا واقعیات و حقایق هویدا نشود.
مغز به عنوان جایگاه صرع
مغز از میلیاردها سلول عصبی به نام نورون تشكیل شده است. عمل نورون.ها انتقال پیام های عصبی به نورون.های دیگر است. این پیام.ها از طریق ناقل.های شیمیایی به نام نوروترانسمیتر(NEUROTRANSMITTER) به نورون.های بعدی منتقل می.شوند.
وقوع هرگونه حمله تشنجی، ناشی از انتقال ناگهانی تعداد بسیار زیادی از پیام.های عصبی در مغز است كه در حالت عادی نباید این پیام.ها از مغز ساطع شوند. در ضمن، نباید به صورت همزمان این.قدر پیام غیر لازم صادر شود.
این پیام.ها می.توانند فقط در یك قسمت از مغز تولید شوند یا تمام مغز را در برگیرند. با توجه به محل شروع پیام.ها، نمای بالینی حمله تشنجی هم تعریف می.شود. مثلا اگر از نورون.های ناحیه حركتی مغز شروع شوند، ممكن است حمله به صورت تكان.های اندام شروع شود. علت دقیق شروع حمله تشنجی هنوز مشخص نیست.
امروزه انواع گوناگونی از صرع شناخته شده است. صرع یک بیماری نیست بلکه فقط نشانه.ایست که می.گوید قسمتی از مغز کار خود را همیشه بخوبی انجام نمی.دهد. وقتی مغز بطور طبیعی کار کند یک سری امواج الکتریکی از خود ایجاد می.نماید که این امواج مانند الکتریسته در مسیر اعصاب مغزی عبور می.کند. « اپی.لپسی » یا صرع حالتی است که یکسری از این تشنجها و طوفانهای الکتریکی در مغز بطور مرتب و با فاصله زمانی خودبخود ایجاد شده و خاموش شوند. که این جرقه الکتریکی و طوفان الکتریکی بسته به محل خود در مغز علائم و نوع تشنج و صرع را تعیین می.نماید. یکبار تشنج هیچگاه صرع نیست بلکه دو تا سه بار تشنج می.باید رخ دهد تا پزشک تشخیص صرع را مطرح نماید.
صرع به عنوان شايع.ترين بيماري عصب-شناختي معرفي شده است بطوري كه در حدود 2 تا 3 درصد افراد دنيا به آن مبتلا هستند. شيوع صرع در اكثر جوامع نزديك به 5% است. اين بيماري در زمره اختلالاتي محسوب مي.شود كه نه تنها بر بيمار مصروع، بلكه بر خانواده بيمار هم تأثيرات فراوان دارد و از آنجايي كه از ديرباز شناخته شده است، راههاي مواجهه و درمان آن نيز پيوسته در تغيير و تكامل بوده است.‏ صرع نوعي اختلال عملكرد فيزيولوژيك قشر مغز است كه در آن امواج غيرطبيعي يا فركانس دامنه بالا برحسب مكان و وسعت اين امواج در سطح قشر مغز علايم متفاوتي را ايجاد مي.كنند و هنگامي اين اختلالات صرع ناميده مي.شود كه به طور ناگهاني ظاهر شده و به صورت گذرا در طي زمان تكرار شود. صرع. به. چندين. نوع. مختلف. تقسيم. مي.شود كه. هركدام. ويژگي.هاي. خاص. خود را دارند. بعضي. از انواع. صرع. عبارتند از:
علل صرع
گاه علت صرع وجود یک اختلال ساختمانی در مغز مانند تومور است اما در اغلب موارد هیچ علت خاصی یافت نمی.شود. در برخی از کودکان مبتلا، حملات تشنج به دنبال یک محرک حسی مثل نورهای شدید بروز می.کنند و گاه هیچ عامل شروع کننده.ای وجود ندارد.از علل شناخته شده صرع تومورهای مغزی ، بیماریهایی که بر رگهای خونی مغز اثر می.گذارند و انواع سموم می.باشد. به غیر از صرع علل متعدد دیگری نیز برای تشنج وجود دارد که یکی از آنها تب بالاست (تشنج ناشی از تب)
در برخی از کودکان مبتلا، حملات تشنجی به دنبال یک محرک حسی مثل نورهای درخشان و شدید بروز می.کنند و در برخی دیگر هیچ عامل شروع کننده.ای وجود ندارد. در صرع نشاندار حملات ناگهانی را می.توان در یکی از چندین علت شناخته شده جستجو کرد که شامل تومورهای مغزی ، بیماریهایی که بر رگهای خونی مرکزی اثر می.گذارند و انواع سموم می.باشد. به غیر از صرع علل متعدد دیگری نیز برای تشنج وجود دارد که یکی از آنها تب بالاست (تشنج ناشی از تب).
شایع.ترین علایم که از نظر بالینی قابل مشاهده است، این است که بیمار به صورت ناگهانی جیغ می .کشد و به روی زمین می. افتد و از هوش می .رود. دست و پاهایش سفت می .شود (که به این مراحل تونیک گفته می .شود) و بعد از چند ثانیه (20الی 30 ثانیه) شروع به دست و پا زدن می. کند. سپس به حالت اغما(بیهوشی) می .رود و به صدا.ها جواب نمی .دهد.
در فاز پس از حمله، بیمار به هوش می آید و تا یک روز سردرد و حالت کوفتگی، خواب.آلودگی و بی .حالی دارد. بعد از دو روز این حالت.ها برطرف می .شوند. البته نمونه ی ذکر شده فقط یک نوع از انواع صرع و تشنج می. باشد.
در حالت دوم بیمار موقع تشنج حالت.های دل درد، بی حوصلگی، اضطراب بدون دلیل، درد پا و علایم پیش درآمد تشنج را دارد. اگر این حالات. بدون دلایل خاصی اتفاق بیافتد، بهتر است بیمار با پزشک مشورت کند، چون ممکن است نشانه.ای از یک حمله ی صرع قریب.الوقوع باشد.
از علایم دیگر در کودکان، افت تحصیلی و مشکل تحصیلی، به خصوص در درس املا می. باشد. معلم همیشه شکایت دارد که کودک به یک جا خیره می .شود و به نقطه خاصی می .نگرد. به این حالت، حالت عدم حضور گفته می .شود و به نظر می .رسد کودک فکرش در جای دیگری است. در این حالت هوشیاری برای مدت کمی از بین می .رود. این مدت به حدی کوتاه است که ممکن است بیمار دوچرخه سواری هم بکند و پا هم بزند، ولی این اختلال هوشیاری (در حد 3- 2 ثانیه) را هم داشته باشد و یا در حین نوشتن املا ممکن است در طول یک جمله چندین کلمه را جا بیاندازند. این نوع تشنج خوش .خیم می. باشد و اگر زود درمان شود، بهبود خواهد یافت.
از علایم دیگر تشنج در کودکان، افت تحصیلی، به خصوص در درس املا می. باشد. معلم همیشه شکایت دارد که کودک به یک جا خیره می .شود و یا در حین نوشتن املا ممکن است در طول یک جمله چندین کلمه را جا بیاندازند.
از علایم دیگر تشنج، علایم موضعی مانند اینکه یک دست در کنترل فرد نباشد، گزگز شدن و مورمور شدن ناگهانی یک طرف بدن، تغییر خلق به صورت گذرا (که یک انسان با شخصیت با حالت روحی پایدار ممکن است به مدت 6- 5 دقیقه دچار حالت گذرای موقت عجیب باشد) و بعضی از اختلالات رفتاری و رفتارهای نامناسب که با شخصیت فرد جور در نمی .آید، که این.ها باید بررسی شوند






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 791]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن