تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820440635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انواع و علل بيماري های روانی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: انواع و علل بيماري های روانی


1 ـ بيماري های عمده يا روان پريشی (Psychosis)
· روان گسيختگی (schizophrenia): شكاف شخصيت و عدم احساس واقعيت
· افسردگی ـ سرخوشی (Manic- depressive): افسردگی ژرف و هيجان شديد نوسان دار
· سوء ظن شديد و هذيان (paranoia): سوء ظن بی دليل به همه چيز در چارچوب توهّم
2 ـ بيماري های غيرعمده
· روان نژندی يا نِوروز: از دست رفتن توانايی واكنش هنجار در برابر موقعيت های گوناگون زندگی
· اختلالات شخصيتی: ناشی از تجربيات اسف انگيز دوران كودكی
علل بيماري های روانی
بيماري های عضوی: آرتريواسكلروز عروق مغزی، سرطان ها، بيماري های متابوليك، برخی بيماري های نرولوژيك، بيماري های غدد درون.ريز، بعضی از بيماري های مزمن، صرع و . . .
وراثت: در كودكی كه پدر و مادرش هر دو روان گسيخته اند, احتمال ابتلاء به روان گسيختگی 40 برابر بيشتر از كودكانيست كه پدر و مادر سالم دارند.
عوامل محيطی و اجتماعی: نگراني ها، تنش های عاطفی، ازدواج های اجباری، گسستگی خانواده، فقر، شهرنشينی، صنعتی شدن جامعه، مهاجرت، عدم امنيت اقتصادی، طرد شدن، از ياد رفتن، ظلم و . . .
ساير عوامل محيطي :
سمومی مثل جيوه، منو.اكسيد كربن، منگنز، قلع، تركيبات سرب و غيره
داروهايی نظير باربيتورات ها، گريزوفولوين، الكل و غيره
كمبودهاي تغذيه ای مثل كمبود ويتامين و پيريدوكسين، كمبود يُد و غيره
عفونت ها مثل سرخك، سرخجه و عفونت های پيرامون زايمانی كه بر تكامل مغزی تاثير دارند
پرتوتابی در هنگام تكامل عصبی
حوادث و تصادفات : اعم از حوادث و بلاياي طبيعي و ساخته دست بشر
نقش مذهب:
در سال هاي اخير مطالعات متعددي در رابطه با مذهب و اهميّت آن در تامين بهداشت رواني در جاي جاي دنيا صورت گرفته است. طي مطالعه اي كه در منطقه كاروليناي شمالي آمريكا در مورد رابطة تعلّق هاي مذهبي با افسردگي اساسي در گروه هاي مختلف مذهبي انجام شده، مشخص گرديده است كه در گروهي از مسيحيان به نام پنتاكستال ها كه ظاهرا رفتارهاي انزواگرايانه اجتماعي دارند شيوع افسردگي اساسي بيشتر از ديگر گروه هاي جامعه است. طي مطالعه ديگري در زنان مسنّ مبتلا به شكستگي لگن مشخص گرديد كه شيوع و شدت افسردگي و عوارض رواني ناشي از شكستگي لگن در زناني كه داراي اعتقادات مذهبي هستند به مراتب كمتر بوده و وضعيت حركتي بهتري در اين زنان مشاهده مي.شود. ضمنا در مطالعات غربالگري علايم افسردگي در دانش آموزان دبيرستاني شهرهاي مختلف كشور نيز در افراد با درجة بالاي عقايد مذهبي و مقيّد به انجام فرايض ديني، ميزان افسردگي به صورت معني داري كمتر بوده كه همگي اين مطالعات و بسياري از پژوهش هاي ديگر، حاكي از تاثير مثبت و آرامبخش ايمان مذهبي متعادل همراه با نگرش مثبت اجتماعي در تامين سلامت رواني و به همراه آن كاهش افسردگي، مي.باشد.
اولويّت های بهداشت روانی
پيشگيری و مبارزه با بيماري های افسردگی, اسكيزوفرنی, زوال عقل, عقب ماندگی ذهنی, صرع و همچنين مبارزه با خودكشی از اولويّت های بهداشت روانی است. به همين دليل به وضعيت اين موارد در ايران اشاره می.كنيم:
1ـ افسردگی: شيوع افسردگی در ايران حدود 7/7% جمعيت 15 ساله به بالا است و بنابراين در هر مقطعی از زمان حداقل حدود 5 ميليون نفر دچار اين بيماری هستند.
2ـ اسكيزوفرنی: وخيم ترين بيماری روانی محسوب می شود. به ويژه اين كه اين بيماری در سنين نوجوانی و جوانی آغاز می.گردد و در اكثر موارد سير مزمن و مادام العمر دارد, شيوع اين بيماری حدود 1% است و بنابراين تعداد اين بيماران در ايران حدود 5/0 ميليون نفر مي.باشد.
3 ـ زوال عقل (دمانس): با بالا رفتن سطح بهداشت عمومی و افزايش ميانگين سنّی جامعه تعداد موارد زوال عقلی به تدريج بالاتر خواهد رفت. در يكی از بررسی ها شيوع اين اختلال در ايران 25/0% ذكر شده است (حدود 150 هزار نفر)
4 ـ عقب ماندگی ذهنی: شيوع آن حداقل 2 درصد و تعداد مبتلايان 000/200/1 نفر است كه حداقل 10% آنها دچار عقب ماندگی شديد هستند.
5 ـ صرع: می.توان گفت كه شيوع بيماری صرع در جوامع مختلف به طور متوسط حدود 1% است كه در جوامع در حال توسعه بيشتر از جوامع توسعه يافته گزارش شده است. در گزارشي از يكی از مناطق ايران شيوع صرع گراندمال 2 % آمده است.
6ـ خودكشی: امروزه خودكشی سوّمين علّت مرگ در سنين 15 تا 30 سالگی را به خود اختصاص داده است و 95% افرادی كه اقدام به خودكشی می.كنند مبتلا به بيماری های روانی بويژه افسردگی هستند.
اهداف بهداشت روان
بطور كلی بهداشت روانی دارای چهار هدف اصلی است:
1 ـ خدماتی: ارائه خدماتی است، در جهت تامين سلامت فكر و روان افراد جامعه، پيشگيری از ابتلا به اختلالات روانی، بيماريابی، درمان سريع و پيگيری بيماران مبتلا به اختلالات عصبی روانی به طور سرپايي و يا بستری، كمك های مشاوره ای به افرادی كه دچار مشكلات روانی، اجتماعی و يا خانوادگی شده اند.
2 ـ آموزشی: عبارت است از آموزش بهداشت روانی به افرادی كه با بيماران روانی سرو كار دارند و همچنين آموزش بهداشت روانی همگانی و آشنا ساختن مردم جهت همكاری و استفاده از سرويس های موجود در صورت مواجهه با استرس ها و مشكلات روانی، ارائه مفاهيم و شناخت اختلالات روانی به دست اندركاران امر بهداشت در سطوح مختلف است.
3 ـ پژوهشی: شامل تحقيق در زمينه پيشگيری و نيز علل، نحوه شروع و درمان اختلالات روانی، عقب ماندگی ذهنی، اعتياد و انواع انحرافات اجتماعی بوده كه جايگاه اين پژوهشها می.توان در مدارس، دانشگاه ها، سربازخانه ها، مراكز قضائی و انتظامی، كارخانه ها، درمانگاه های عمومی، مراكز بهداشتی درمانی و نظاير آن باشد.
4 ـ طرح و برنامه ريزی بهداشتی: شامل برنامه ريزی در باره ايجاد گسترش مراكز جامع روانپزشكی منطقه ای، مراكز بهداشت مادر و كودك و تنظيم خانواده، مراكز كودكان استثنايی، مراكز ارائه خدمات درمان های روانپزشكی و ايجاد هماهنگی بين برنامه های خدماتی، آموزشی و پژوهشی است.
Reference: PUBLIC HEALTH EBOOK






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن