تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815263234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيماري گلوكوم ، دومين علت كوري در دنيا


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بيماري گلوكوم ، دومين علت كوري در دنيا
تهران / واحد مركزي خبر / بهداشت و سلامت 1387/08/14
گلوكوم يا آب سياه بيماري است كه مي تواند سبب آسيب به عصب بينايي و در نتيجه كوري شود.
به گزارش خبرنگار ما ، اين بيماري در آغاز هيچ علامتي ندارد ولي مي تواند در طول چند سال سبب كاهش بينايي شود اما درمان زودهنگام مي تواند مانع پيشرفت بيماري و حتي در مواردي توقف گلوكوم شود .
در اين بيماري فشار داخلي چشم افزايش مي يابد و مايع زلاليه داخلي چشم به اجزاي دروني چشم از جمله عصب بينايي آسيب مي رساند .
گلوكوم در چشم پزشكي به دو نوع ، با زاويه باز و زاويه بسته تقسيم مي شود .
در گلوكوم با زاويه باز كه شايع تر از نوع دوم است معمولا تا مراحل انتهايي بيماري ، علامتي وجود ندارد و به اين علت اغلب مبتلايان از بيماري خود بي خبر مي مانند .
تنها علامت گلوكوم با زاويه باز ، كاهش تدريجي ديد در هر دو چشم است اما معمولا بيماري در اين موارد تا زمان ايجاد نقايص وسيع در ميدان بينايي تشخيص داده نمي شود.
اما در نوع با زاويه بسته ، علائم به شكل ناگهاني و به صورت درد ، قرمزي چشم و تاري ديد تظاهر مي كنند كه موجب مي شوند اين گروه از بيماران به اورژانسهاي چشم پزشكي مراجعه كنند .
گفته مي شود در حال حاضر 4/5 ميليون نفر در دنيا به اين بيماري دچارند كه حتي در كشورهاي پيشرفته نيز نيمي از مبتلايان از بيماري خود بي خبرند .
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني ده تا 12 درصد كل نابينايي ها در سراسر دنيا به علت گلوكوم است .
علل ابتلا به گلوكوم چندان شناخته شده نيستند . به بيان ديگر اين بيماري نه علت مشخصي دارد و نه درمان قطعي .
در اين ميان تحقيقات نشان مي دهدكه سن ، بزرگترين عامل خطر براي گلوكوم محسوب مي شود. همه افراد در سن بالاتر از 60 سال در معرض خطر ابتلا به گلوكوم قرار دارند و بايد توجه كرد كه در سياهپوستان سن خطر بالاتر از 40 سالگي در نظر گرفته مي شود.
همچنين وجود سابقه فاميلي گلوكوم در خانواده باعث افزايش احتمال ابتلا به اين بيماري تا 9 برابر در ديگر اعضاي خانواده خواهد شد.
ديابت يا مرض قند ، افزايش فشار خون و بيماري قلبي به عنوان ديگر عوامل افزايش احتمال ابتلا به گلوكوم به حساب مي آيند.
از ديگر عوامل مؤثر در ايجاد گلوكوم مي توان به جدا شدگي شبكيه يا Retinal detachment ، تومور چشم ، اووئيت ( التهاب عنبيه ) و التهاب قرنيه اشاره كرد.
از سوي ديگر ضربه هاي شديد به چشم نيز كه باعث افزايش فشار داخل چشم شوند ، عامل خطرساز براي ابتلا به آب سياه محسوب مي شوند.
استفاده دراز مدت از كورتيكواستروئيدها هم فرد را در معرض ابتلا به گلوكوم قرار مي دهد.
پزشكان به همه مردم توصيه مي كنند لازم است افراد بالاي 40 سال هر 2 تا 4 سال يكبار و افراد بالاي 65 سال هر يك تا دو سال براي معاينه به چشم پزشك مراجعه كنند.
علاوه بر موارد ياد شده تاكيد مي شود ، در مورد علائم و نشانه هاي گلوكوم با زاويه بسته ، بطور مثال سردرد شديد ، درد شديد چشم و ابرو، حالت تهوع ، تاري ديد، وجود هاله اطراف نورها، دقت كنيد و در صورت وجود هر كدام از اين علائم خودتان را هر چه سريعتر به نزديكترين بيمارستان برسانيد.
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن