تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807491260




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نجفي علمي در گفت‌وگو با فارس: راه حل عبور كشورهاي منطقه از بحران افزايش معاوضه كالا با يكديگر است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نجفي علمي در گفت‌وگو با فارس: راه حل عبور كشورهاي منطقه از بحران افزايش معاوضه كالا با يكديگر است
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان حسابرسي گفت: راه حل عبور كشورهاي منطقه از بحران مالي جهاني اين است كه اين كشورها بدون توجه به درآمدهاي ارزي خود اقدام به افزايش مبادله و معاوضه كالا با يكديگر كنند.


كاظم نجفي علمي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با بيان اينكه مشكلات فعلي نظام اقتصاد سرمايه‌داري به خاطر پيشي گرفتن ارزش افزوده بخش مالي از بخش واقعي اقتصاد است، اظهار داشت: در گذشته سوداگري‌ها به اندازه‌اي متعاوف و معقول و در ارتباط با بخش واقعي اقتصاد بود ولي در حال حاضر يك بخش مالي در اقتصاد جهان شكل گرفته است كه منابع موهوم بسيار هنگفتي را جابه‌جا مي‌كند.
وي با اشاره به ارزش 80 ميليارد دلاري توليد ساليانه نفت، خاطرنشان كرد: اين در حاليست كه ارزش معاملات نفت در سال به 500 ميليارد دلار بالغ مي‌شود و همين مسئله باعث ايجاد حبابي شده بود كه هم‌اكنون شاهد از هم پاشيدن آن در نظام اقتصاد سرمايه‌داري هستيم.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه منابع موهومي كه چندين سال دست به دست مي‌شد، اخيرا آثار خود را نشان داده است، گفت: چنين وضعيتي سال 82 به واسطه گسست رابطه قيمتها با بخش واقعي اقتصاد، در بورس ايران نيز مشاهده شد.
نجفي علمي اين امر را بدليل خريد و فروش‌هاي صوري توسط عده‌اي از صاحبان منابع دانست و گفت: در حال حاضر عده‌اي از صاحبان منابع مالي براي خريد يك سهام مشخص ابتدا در صف فروش آن سهام مي‌روند و با پايين آمدن قيمت، اقدام به خريداري آن مي‌كنند. حال آنكه اين كاهش و يا افزايش هيچ ارتباطي با سود سهام ندارد.
به گفته وي بر اساس اصول اقتصادي بايد ارتقاء ارزش بايد تنها متوجه سهامي باشد كه سود آن بالا است ولي نوسانات بورس با اين قاعده ارتباط چندان نزديكي ندارد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: همين اتفاق در دنياي سرمايه‌داري رخ داده به اين معني كه سهام برخي بنگاههاي توليدي بشدت در معرض سفته‌بازي قرار مي‌گيرد و از ارزش واقعي دور مي‌شود كه نتيجه آن متوقف شدن معاملات واقعي آن سهام است.
نجفي علمي معتقد است در حال حاضر در بخش نفت نيز همين اتفاق افتاده زيرا بخش اعظم مبادلاتي كه در اين بخش انجام شده مبادلات غير واقعي بوده است.
وي با بيان اينكه در بورس ايران هم معاملات صوري انجام شد و اين معاملات تا جايي رفت كه در آذرماه 83 متوقف شد، به سقوط شاخص كل اشاره و خاطرنشان كرد: با اين وجود چون بازار بورس سهم چنداني در قتصاد ايران ندارد عليرغم تمام ضررهايي كه متوجه برخي نهادهاي مالي شد، امكان اداره آن وجود داشت.
وي با اشاره به سهم اندك سوداگري مالي در اقتصاد ايران، تصريح كرد: به همين دليل مشكلاتي كه در اروپا و آمريكا ايجاد شده متوجه اقتصاد ما نشده است. ضمن اينكه بازار بورش ايران نيز ارتباط چنداني با ساير بورسهاي دنيا ندارد و از اين محل نيز خطري متوجه اقتصاد كشور نيست.
نجفي علمي ادامه داد: در پي بروز بحران مالي جهاني اقتصاد كشور انگليس به خاطر قدرت واقعي كمتري كه نسبت به اقتصاد آمريكا دارد، ضرر بسيار بيشتري كرده است. چرا كه سهم معاملات سوداگري در اين كشور بيشتر بوده و در حال حاضر ارزش اسناد مالي آن تا يك چهارم كاهش يافته است.
وي با بيان اينكه كاهش قيمت نفت بيشتر از اينكه به اقتصاد كشور ما زيان وارد كند به اقتصاد اروپا و آمريكا ضربه مي‌زند، گفت: تا پيش از اين اثر افزايش قيمت نفت به اروپا و آمريكا برمي‌گشت و در صورت كاهش اين قيمت همان كشورها ضرر مي‌كنند. چون بخش واقعي اقتصادشان سقوط كرده و اين باعث ورشكستگي اقتصاد آنها خواهد شد.
رئيس سازمان حسابرسي با اشاره به بحران مالي سال 1929 تا 33، تصريح كرد: در آن زمان پيشنهاد كينز مبني بر چاپ پول و تزريق آن به اقتصاد تا حدودي راهگشا واقع شد اما مشكل آن زمان مربوط به كاهش بخش واقعي اقتصاد مانند مصرف و سرمايه‌گذاري بود. حال آنكه در حال حاضر بخش مالي و سوداگري باعث ايجاد مشكل شده است.
نجفي علمي را حل مقابله با اين بحران را ثابت نگه داشتن سطح تقاضا در دنيا دانست و گفت: حتي بالا نگه داشتن قيمت نفت به صورت مصنوعي نيز مي‌تواند به صرفه باشد. زيرا با كاهش قيمت نفت، قيمت كالاهاي صادراتي اين كشورها نيز كاهش يافته و بيشتر به ضرر آنها خواهد بود.
وي با بيان اينكه در اين شرايط قيمت مناسب نفت در حد 100 دلار است، اين قيمت را زمينه‌ساز به فروش رفتن توليدات كشورهاي اروپايي و آمريكا ارزيابي كرد.
رئيس سازمان حسابرسي خاطرنشان كرد: براي به حداقل رساندن آسيب‌هاي بحران مالي جهاني در منطقه خاورميانه بهتر است كشورها بدون توجه به درآمدهاي ارزي خود، اقدام به بالا بردن سطح مبادلات با يكديگر كنند.
وي در توضيح اين مطلب تصريح كرد: اين امر بدان معني است كه كشورهاي منطقه مي‌توانند نوعي مبادله و معاوضه كالا را با هم داشته باشند و در جهت گسترش هرچه بيشتر آن با هم مذاكره كنند.
به گفته نجفي علمي از آنجا كه اعمال اين روش توليدات كشورهاي منطقه را بالا مي‌برد، به آنها كمك خواهد كرد تا از بحران فعلي عبور كنند و در غير اينصورت اقتصاد كشورها وارد ركود خواهد شد.
انتهاي پيام/
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن