تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812982600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*امــروز؛ جـدال نـهايـي اوبـاما و مـك‌كـيـن*


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *امــروز؛ جـدال نـهايـي اوبـاما و مـك‌كـيـن*


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - گزارش و تحليل

سرانجام با گذشت بيش از يك سال از آغاز رقابت‌هاي مقدماتي و نهايي انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا، امروز (سه‌شنبه) باراك اوباما و جان مك كين - دو كانديداي نهايي دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان- به رويارويي با يكديگر مي‌پردازند. شايد بتوان گفت در جهاني كه در حال حاضر آبستن حوادث و بحرانها و جنگهايي است كه نطفه آن توسط آمريكا و سياستمداران پشت پرده كاخ سفيد بسته شده است، وضعيت چهار سال آتي معادلات جهان امروز رقم خواهد خورد؛ همانطور كه انتخابات 2000 اوضاع عراق و افغانستان را دگرگون ساخت.

به گزارش دفتر مطالعات بين‌الملل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حالي كه خورشيد پشت سر فرانك مارشال ديويس در كرانه‌هاي كبود رنگ اقيانوس آرام فرو مي‌غلتيد و غروب مي‌كرد؛ اين شاعر، روزنامه‌نگار و فعال سياسي از بالاي ايوان "زهوار در رفته" خانه محقرش به بيرون نگاهي انداخت و دوستش "استنلي دانهم" را در حال نزديك شدن به سمت خانه ديد. ديويس سالخورده و سياهپوست مي‌ديد كه دانهم نوه‌اش را بالاخره با خود آورده است. پسر بچه‌اي 9 ساله، لاغر اندام با پوستي به رنگ قهوه‌اي روشن كه نامش "باري اوباما" بود. آن روز يك روز پاييزي در سال 1970 بود. يك ديدار ساده بين ديويس و پسر بچه‌اي گمنام.

درست همان زمان كه باراك (در زبان سواحيلي به معناي سعادتمند) دوران كودكي توام با تبعيض نژادي را تجربه مي‌كرد، جوان ناسيوناليست ديگري به نام جان مك‌كين زير ضربات بي‌امان پوتين‌هاي سربازان ويتنام شمالي در حال خرد شدن بود. 38 سال گذشت تا باراك اوباما چهره‌ي واقعي و ماهيت حقيقي خود را آشكار كرد و با تكيه بر شعار "اميد"، مردم آمريكا را مسحور ساخت و مك‌كين نيز با كوله بار تجربه در نبرد ديگري درگير پيكار شد. به زودي در واشنگتن خورشيد طلوع ديگري دارد؛ طلوعي كه با غروب تسكين بخش دوران تاريك رياست جمهوري جورج بوش نيز همراه خواهد بود.

اكنون آن چه كه ذهن را به خود مشغول مي‌كند، اين است كه در بحبوحه‌ي بحران اقتصادي فراگير در جهان، ادامه‌ي ناآرامي‌ها و جنگ در عراق و افغانستان و پاره‌اي ديگر از مناقشات بين‌المللي امروز جهان كه ردپاي واشنگتن و نومحافظه‌كاران را در اكثر آن‌ها مي‌توان به چشم ديد، آيا كاخ سفيد را دموكرات‌ها تسخير خواهند كرد؟ آيا واشنگتن دنباله روي همان دكترين ارائه شده از سوي نومحافظه‌كاران خواهد بود يا سناتور جوان ايالت ايلينويز كه با نامزدي‌اش روزنه‌ي اميد را به روي آمريكايي‌ها گشوده، فصل جديدي را در تاريخ سياسي، اجتماعي، فرهنگي اين كشور خواهد گشود؟ آيا دموكراسي حقيقي در عراق نهادينه خواهد شد يا اين سرزمين در منجلاب زياده‌خواهي‌هاي بازها و نومحافظه‌كاران فرو خواهد رفت. ميليون‌ها آمريكايي امروز با راي خود به اين پرسش‌ها پاسخ خواهند داد.

به باور برخي تحليل‌گران و نيز طبق بسياري از نظرسنجي‌ها، اگر همه‌ي مردم جهان مي‌توانستند در روز برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا به پاي صندوق‌هاي راي بروند، بي‌ترديد اوباما به كاخ سفيد راه پيدا مي‌كرد؛ اما به راستي با گذشت بيش از يك سال و نيم از جار و جنجال‌ها و جدال‌ها و جنگ‌هاي تبليغاتي و انتخاباتي هنوز نمي‌توان قاطعانه گفت كه چه كسي فاتح اين انتخابات تاريخ ساز خواهد شد. پنجاه و ششمين انتخابات رياست جمهوري آمريكا از جهات بسياري حائز اهميت است؛ به خصوص از اين زاويه كه جهان اكنون دوران پرالتهابي را سپري مي‌كند و فرد پيروز بايد براي كوهي از مشكلات به جاي مانده از عصر "بوشيسم" راه‌حل بيابد. اين براي نخستين بار در طول تاريخ حيات ايالات متحده آمريكا است كه دو سناتور مسووليت‌دار در ايالت‌هايشان به عنوان رقيب رودرروي يكديگر قرار مي‌گيرند و براي نخستين بار است كه يك آمريكايي آفريقايي‌تبار خود را كانديداي اين انتخابات معرفي مي‌كند و باز هم براي نخستين بار است كه هر دو كانديدا در خارج از مرزهاي كشورشان متولد شده‌اند؛ يكي در پاناما و ديگري در هاوايي. نظر به آنكه كانديداي معاونت رياست جمهوري در فهرست جمهوري‌خواهان يك زن است، يا يك زن به كاخ سفيد راه پيدا خواهد كرد و يا يك سياهپوست.

حزب جمهوري‌خواه جان‌ مك‌كين را كانديداي خود معرفي كرد؛ حزب دموكرات سناتور ايالت ايلينويز يعني باراك اوباما. حزب ليبرتارين باب بار عضو سابق كنگره، حزب قانون اساسي چاك بالدوين گوينده برنامه‌هاي راديويي و مبلغ مذهبي آمريكا و حزب سبز نيز سينتيا مك كيني عضو سابق كنگره را كانديداهاي خود در اين نبرد معرفي كرده‌اند. اما پيش قراولان جبهه‌ي نبرد حزب جمهوري خواه و حزب دموكرات، تنها كانديداهايي هستند كه از شانس پيروزي برخوردارند.

برگزاري انتخابات مجلس نمايندگان و سنا و چند انتخابات ديگر

كنگره طبق قانون، همواره تاريخ مشخصي را براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري آ‌مريكا و كنگره تعيين نموده است. معهذا بسياري از ايالتها مجازند كه انتخابات خود را پيش از موعد تعيين شده برگزار كنند. در ايالت اورگان تمامي انتخابات اعم از رياست جمهوري و كنگره به صورت اينترنتي و از طريق ايميل برگزار مي‌گردد و طبق روال، تمامي آراء آن ايالت بايد در ساعت مشخص در روز 4 نوامبر دريافت و جمع‌آوري گردد؛ درست مثل آراء غيابي كه در بسياري از ايالتها به همين منوال دريافت مي‌گردد. روز برگزاري انتخابات رياست جمهوري آ‌مريكا در بسياري از ايالتها از جمله ايالتهاي دلاور، كنتاكي، مونتانا، نيوجرزي، نيويورك، اوهايو و وست ويرجينيا روز تعطيل رسمي است. در برخي ديگر از ايالتها طبق قوانين خاص همان ايالتها كاركنان دولت و كارگران مي‌توانند بدون كسر حقوق مرخصي گرفته و در انتخابات شركت كنند. جان كانيرز از اعضاي حزب دموكرات در مجلس نمايندگان آمريكا، اخيرا با معرفي لايحه‌اي در اين نهاد قانونگذاري خواستار آن شد كه روز برگزاري انتخابات رياست جمهوري به عنوان تعطيل رسمي در كل كشور و با عنوان روز ملي دموكراسي در تقويم كشور ثبت گردد.

لجستيك و پشتيباني انتخابات

امروز هم‌چنين دهها هزار حوزه‌ي انتخاباتي با حضور كاركنان برگزار كننده و قضات و مسوولان رسيدگي به سلامت و صحت انتخابات آغاز به كار مي‌كنند. فعاليت اين افراد در روز برگزاري انتخابات جزء روز كاري‌شان محسوب مي‌شود.

ايرادات و اشكالات مطروحه

بسياري از فعالان اجتماعي با برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا در اولين سه‌شنبه بعد از نخستين دوشنبه‌ي ماه نوامبر مخالفند و معتقدند كه تعيين چنين تاريخي باعث كاسته شدن از ميزان مشاركت مردم مي‌گردد؛ چرا كه اين روز بخشي از ايام كاري شاغلين در طول هفته به شمار مي‌آيد. به همين دليل بسياري از ايالتها برگزاري انتخابات رياست جمهوري دو هفته قبل از تاريخ اصلي را مجاز دانسته‌اند.

انتخابات فدرال

* در سالهاي زوج

- انتخابات براي تعيين تمامي كرسي‌هاي مجلس نمايندگان ايالات متحده

- انتخابات سنا براي گزينش تقريبا يك سوم كل نمايندگان سنا

به انضمام هر چهار سال يكبار كه انتخابات رياست جمهوري و معاونت رياست جمهوري برگزار مي‌گردد.

انتخابات محلي

انتخاب شهرداري‌ها، استانها و انتخابات محلي و هيات مديره مدارس مطابق با قوانين و ضوابط خاص هر ايالت برگزار مي‌گردد و در برخي ايالتها به طور مثال در ايالت كنتيكات تمامي انتخابات شهرها و منطقه‌ها در سالهاي فرد برگزار مي‌شود؛ اما از سال 2004، تعداد 16 شهر و منطقه اين انتخابات را در اولين دوشنبه ماه مه و 153 شهر و منطقه ديگر انتخابات‌شان را در روز برگزاري انتخابات رياست جمهوري برپا كردند. در ماساچوست 50 شهر انتخابات شهري و مناطق خود را بايد در 4 نوامبر (روز برگزاري انتخابات رياست جمهوري) برگزار كنند.

منابع:

Telegraph.co.uk

Economist.com

wikipedia.org

تهيه و تنظيم از: حسين آقايي

انتهاي پيام
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن