واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: یكى از باورهاى مشترك میان همه ادیان الهى، اعتقاد به ظهور منجى و رهانندهاى است كه مىآید و جهان را مملو از نور و نیكى مىكند. ظهور این منتظر نیز با وقایع و حوادثى خاص توأم است كه در منابع ادیان مختلف، كم و بیش مشابهت.هایى میان آنها دیده مىشود. این مقاله نگاهى تطبیقى به برخى نشانههاى ظهور در اسلام و مسیحیت دارد كه مورد بررسی قرار می.گیرد.نشانههاى ظهور
رخدادهایى كه بر اساس پیشبینى معصومین(علیهم السلام) در آستانه ظهور موعود(عج) پدید خواهند آمد، نشانههاى ظهورند و اگر چه زمان ظهور بر هیچ كس روشن نیست اما، تحقق این نشانهها نویدبخش نزدیكى ظهور است.
در روایات اسلامى نشانههاى ظهور به دو دسته نشانههاى حتمى و نشانههاى غیر حتمى تقسیم شدهاند. علائم حتمى ظهور آنهایى هستند كه تحققشان بدون هیچ قید و شرطى الزامى است؛ اما علائم غیر حتمى، نشانههایى هستند كه ممكن است تغییر یابند و یا به كلى حذف شوند.
در سخنان عیسى مسیح (علیه السلام) و نیز نوشتههاى رسولان او نشانههایى از هر دو گونه ذكر شده است كه با آنچه در روایات ما آمده، هماهنگی.هاى كلى دارد. برخى از این نشانهها عبارتند از:
علامه مجلسى، در باب نشانههاى ظهور، روایتى را از امام صادق (علیه السلام) آورده كه در آن، بیش از یكصد نوع گناه و انحراف اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى و فرهنگى كه در دوران غیبت، دامنگیر جوامع اسلامى مىشود، پیشگویى شده است. از جمله: رشوهخوارى، قماربازى، شرابخوارى، زیاد شدن زنا، لواط، قطع صله رحم، سنگدل شدن مردمان، اهتمام مردم تنها به شهوت و شكم، از میان رفتن شرم، نپرداختن زكات و خمس، كمفروشى، بىاعتنایى به اوقات نماز، آراستن مساجد به زیورآلات، گزاردن حج به انگیزههاى مادى و براى غیر خدا، رعایت نكردن احترام بزرگترها، پیروى از ثروتمندان، صرف كردن سرمایههاى عظیم در فساد و ابتذال و بىدینى، چاپلوسى و تملقگویى و ...
1- صیحه آسمانى:
یكى از حوادثى كه در فاصله كمى از قیام مهدى منتظر (عج) رخ مىدهد، ندایى است كه از آسمان برخاسته و نام حضرت قائم را به گوش تمام جهانیان مىرساند. شیخ طوسى، نعمانى و شیخ صدوق در كتاب.هاى خود روایات زیادى را در این مورد نقل كردهاند كه در اینجا به یك مورد اشاره مىشود:
نعمانى به سند خود از امام محمد باقر (علیه السلام) چنین نقل مىكند: (1)
«آن نداى آسمانى بر نخواهد خاست مگر در ماه رمضان كه ماه خداست. آن ندا از جبرئیل است كه خطاب به مردم سر داده مىشود و نام قائم را در همه جا طنینانداز مىسازد تا آنجا كه همه ساكنان زمین از شرق تا به غرب آن ندا را خواهند شنید. از وحشت شنیدن آن ندا هر كس كه در خواب فرو رفته بیدار شده و هر كس برپا ایستاده ناچار به نشستن مىشود و هر كس بر زمین نشسته به ناگاه از جاى برمىخیزد. پس رحمت الهى بر كسى باد كه این ندا را بشنود و به آن پاسخ گوید.»
در باور مسیحیان نیز از نشانههاى آمدن منجى، ندایى است كه از آسمان برمىخیزد و یاران مسیح را گرد هم مىآورد:
و سرانجام نشانه آمدن من در آسمان ظاهر خواهد شد. آنگاه مردم دنیا مرا خواهند دید كه در میان ابرهاى آسمان، با قدرت و شكوهى خیره كننده مىآیم و من فرشتگان خود را با صداى بلند شیپور خواهم فرستاد تا برگزیدگان مرا از گوشه و كنار زمین و آسمان گرد آورند. (2)
2- آتشى از آسمان:
در بعضى از روایات اسلامى به آتش زرد و سرخ خامى اشاره شده كه از مقدمات ظهور حضرت مهدى (عج) است. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده كه فرمود:
وقتى آتش بزرگى از سوى مشرق مشاهده گردید كه در بعضى شب.ها بالا مىآید، در آن هنگام گشایش كار مردم پدید مىآید و این آتش اندكى قبل از ظهور قائم خواهد بود. (3)
و از امام باقر (علیه السلام) روایت شده كه فرمود:
وقتى از جانب مشرق آتشى بزرگ و سرخ خام مشاهده نمودید كه سه یا هفت روز بالا مىآید. در آن هنگام به خواست خدا منتظر فرج آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) باشید و خدا عزیز و حكیم است. (4)
در نسخه خطى ابن حماد از ابن معدان نقل شده است كه گفت: (5)
وقتى در ماه رمضان ستونى از آتش از جانب شرق در آسمان مشاهده نمودید تا مىتوانید مواد غذایى و خوراك تهیه نمایید كه آن سال قحطى خواهد بود.
در انجیل لوقا نیز از آتشى شبیه آنچه در روایات اسلامى آمده به عنوان نشانهاى از ظهور یاد شده است:
در آن زمان، دنیا مانند زمان لوط خواهد بود كه مردم غرق كارهاى روزانهشان بودند، مىخوردند و مىنوشیدند و خرید و فروش مىكردند، مىكاشتند و مىساختند تا صبح روزى كه لوط از شهر سدوم بیرون آمد و آتش گوگرد از آسمان بارید و همه چیز را از بین برد. بلى به هنگام بازگشت من، اوضاع دنیا به همین صورت خواهد بود. (6)
3- خروج دجال:
این نشانه، در كتاب.هاى اهل سنت، از نشانههاى برپایى قیامت دانسته شده است ولى در منابع روایى شیعه، از نشانههاى ظهور به شمار مىرود. بر اساس آنچه از ظاهر اخبار استفاده مىشود، دجال فردى است كه در آخرالزمان و پیش از قیام مهدى (عج) خروج مىكند و غیر عادى است و با انجام كارهاى شگفتانگیز جمع زیادى از مردم را مىفریبد و سرانجام به دست عیسى مسیح (علیه.السلام) در كنار دروازه «در» در منطقه شام به هلاكت مىرسد. (7)
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) مىفرماید:
قیامت برپا نمىشود، تا وقتى كه مهدى (علیه السلام) از فرزندانم قیام كند و مهدى (عج) قیام نمىكند، تا وقتى كه شصت دروغگو خروج كنند. (8)
یا مىفرماید:
پیشاپیش برپایى قیامت، خروج دجال است و پیش از دجال، سى دروغگو، یا بیشتر خروج خواهند كرد. (9)
در كتاب مقدس نیز اطلاعات جامعى پیرامون دجال آمده است. البته واژه دجال (antichrist) تنها در مسایل یوحنا وارد شده اما ادعا شده است كه در مكاشفه یوحنا، وسایل پولس و با صراحت كمترى در اناجیل و كتاب دانیال نیز مترادف.هاى این واژه به كار رفته است. (10)
در مسایل یوحنا آمده است:
فرزندان عزیزم، پایان دنیا نزدیك شده است. شما حتما درباره ظهور دجال كه دشمن مسیح است چیزهایى شنیدهاید. حتى الان نیز مخالفین مسیح همه جا دیده مىشوند. (11)
یوحنا نیز از چندین دجال سخن مىگوید ولى بین دجالان بسیار و یك دجال فرق مىگذارد:
دجال مىآید. الحال هم دجالان بسیار ظاهر شدهاند. (12)
امام باقر (علیه السلام) مىفرماید:
براى مهدى ما، دو نشانه است كه از هنگامى كه خداوند آسمان.ها و زمین را خلق فرمود، سابقه ندارد: خسوف در اول ماه رمضان و كسوف در نیمه همان ماه.
4- خسوف و كسوف:
یكی دیگر از نشانههاى ظهور، كسوف در نیمه ماه رمضان و خسوف در آخر و یا اول همان ماه است كه در احادیث فراوانى از آنها نام برده شده است .
امام باقر (علیه السلام) مىفرماید:
براى مهدى ما، دو نشانه است كه از هنگامى كه خداوند آسمان.ها و زمین را خلق فرمود، سابقه ندارد: خسوف در اول ماه رمضان و كسوف در نیمه همان ماه. (13)
در منابع مسیحى نیز سخن از خورشید گرفتگى و تیرگى ماه به عنوان نشانههاى ظهور به میان آمده است:
پس از این مصیبت.ها، خورشید تیره و تار خواهد شد و ماه، دیگر نخواهد درخشید، ستارهها خواهند افتاد و آسمان دگرگون خواهد شد. آنگاه تمام مردم، مرا خواهند دید كه در ابرها با قدرت و شكوه عظیم مىآیم. (14)
5- جنگ.هاى خونین و قتل.هاى فراوان:
روایت.هاى اسلامى خبر از وقوع جنگ.ها، فتنهها و آشوب.هاى گسترده و فراوان در آخرالزمان و در آستانه ظهور امام مهدى (عج) مىدهند، فتنههایى كه پىدرپى مىرسند و سرزمین.هاى بسیارى را در برمىگیرند.
پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) از این فتنهها چنین یاد مىكنند:
فتنهاى به پا مىشود و به دنبال آن فتنهاى دیگر برمىخیزد. فتنه اولى در مقایسه با دومى همانند تازیانه خوردن است در مقایسه با ضربات لبه تیز شمشیر! سپس فتنهاى پدید مىآید كه همه محرمات در آن حلال شمرده شود، آنگاه خلافت به بهترین مردم روى زمین مىرسد در حالى كه او در خانهاش نشسته باشد. (15)
و نیز در جایى دیگر فرمودند:
بعد از من چهار فتنه بر شما فرود آید كه در اولى خون.ها مباح مىشود، در دومى خون.ها و ثروت.ها مباح مىگردد، در سومى خون.ها و ثروت.ها و ناموسها مباح مىشود و در چهارمى آشوبى كور و كر جهان را مضطرب مىسازد. (16)
در منابع مسیحى نیز به وقوع جنگ.ها و قتل.هاى فراوان اشاره شده است:
از دور و نزدیك خبر جنگ.ها به گوشتان خواهد رسید. اما پریشان نشوید، زیرا جنگ.ها رخ خواهد داد؛ اما آخر دنیا در آن زمان نیست. (17)
قوم.ها و ممالك جهان با یكدیگر به ستیز برخواهند خاست. (18)
در نقاط دور و نزدیك جنگ.هاى بسیارى بروز خواهد كرد ولى این علامت فرا رسیدن آخر زمان نیست. (19)
6- زیاد شدن گناهان و مفاسد اخلاقى:
علامه مجلسى، در باب نشانههاى ظهور، روایتى را از امام صادق (علیه السلام) آورده كه در آن، بیش از یكصد نوع گناه و انحراف اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى و فرهنگى كه در دوران غیبت، دامنگیر جوامع اسلامى مىشود، پیشگویى شده است. از جمله: رشوهخوارى، قماربازى، شرابخوارى، زیاد شدن زنا، لواط، قطع صله رحم، سنگدل شدن مردمان، اهتمام مردم تنها به شهوت و شكم، از میان رفتن شرم، نپرداختن زكات و خمس، كمفروشى، بىاعتنایى به اوقات نماز، آراستن مساجد به زیورآلات، گزاردن حج به انگیزههاى مادى و براى غیر خدا، رعایت نكردن احترام بزرگترها، پیروى از ثروتمندان، صرف كردن سرمایههاى عظیم در فساد و ابتذال و بىدینى، چاپلوسى و تملقگویى و ... (20)
در باور مسیحیان نیز به افزایش گناه و فساد به عنوان نشانههاى ظهور و حوادث آخرالزمان اشاره شده است:
این را نیز باید بدانى كه در زمان.هاى آخر، مسیحى بودن بسیار دشوار خواهد بود زیرا مردم خداپرست، پولدوست، مغرور و متكبر خواهند بود، و خدا را مسخره كرده، نسبت به والدین نامطیع و ناسپاس خواهند شد و دست به هر عمل زشتى خواهند زد. مردم سنگدل و بىرحم، تهمتزن و ناپرهیزكار، خشن و متنفر از خوبى خواهند بود و كسانى را كه مىخواهند زندگى پاكى داشته باشند به باد تمسخر خواهند گرفت. در آن زمان، خیانت در دوستى امرى عادى به نظر خواهد آمد، انسان.ها خودرأى، تندخو و مغرور خواهند بود و عیش و عشرت را بیشتر از خدا دوست خواهند داشت. به ظاهر افرادى مومن، اما در باطن بىایمان خواهند بود. فریب اینگونه اشخاص خوش ظاهر را نخور.
(21)
بسیارى برخاسته، خود را نبى معرفى خواهند كرد و عده زیادى را گمراه خواهند نمود، گناه آنقدر گسترش پیدا خواهد كرد كه محبت بسیار سرد خواهد شد. (22)
كلام آخر:
با توجه به این نشانهها و نیز علائمى دیگر كه بىشك واقع خواهد شد و معصومین (علیهم السلام) به آنها اشاراتى فرمودهاند، به نزدیكى باور مسلمانان و مسیحیان پیرامون موضوع آخرالزمان پى مىبریم و این امر مىتواند سرآغازى براى مطالعهاى دقیقتر در خصوص مهدویت باشد. انشاءالله
***
پىنوشت.ها:
1- در انتظار موعود، ص103.
2- متى، 24: 30 و 31.
3- بحارالانوار، ج52، ص240.
4- بحارالانوار، ج52، ص230.
5 - عصر ظهور، ص297.
6- لوقا، 17: 28 و 29 و 30.
7- حوزه، ش71، ص262.
8- ارشاد، ج2، ص371.
9- بحارالانوار، ج52، ص300.
10- موعود، ش31، دجال (آنتى كریست در كتاب مقدس).
11- رساله اول یوحنا، 2: 18.
12- رساله اول یوحنا، 2: 18.
13- منتخبالاثر، ص444.
14- مرقس، 13: 24، 25، 26.
15- روزگار رهایى، ص894 (به نقل از الحاوى للفتاوى، ج2، ص136).
16- همان، ص896.
17- متى، 24: 6.
18- متى، 24: 7.
19- مرقس، 12: 7.
20- حوزه، ش71، ص27 .
21- نامه دوم پولس به تیمورتائوس، 3.
22- متى، 24: 11، 12، 13.
***
منابع و مآخذ: (به ترتیب اهمیت در نقل مطالب)
1. CD نور، 2، جامعالاحادیث - مركز تحقیقات كامپیوترى علوم اسلامى.
2 . انجیل عیسى مسیح (ع).
3 . كامل، سلیمان، روزگار رهایى، ترجمه علىاكبر مهدوىپور.
4 . كورانى، على، عصر ظهور، ترجمه عباس جلالى، سازمان تبلیغات اسلامى، چاپ دوم 1371.
5 . شفیعى سروستانى، ابراهیم، در انتظار موعود، مؤسسه فرهنگى موعود، چاپ اول 1376.
6 . حوزه، شماره 71 و 70 ویژهنامه حضرت بقیةاللهالاعظم (عج)، مهر، آبان، آذر و دى 1374.
7 . موعود، شماره 31، فروردین و اردیبهشت 1381 (دجال: مترجم اسماعیل نعمتالهى).
***
منبع: ماهنامه موعود جوان، ش 26، سهیلا صلاحى اصفهانى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]