تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821006505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شفيعي: كارگردان مؤلف ثاني نمايشنامه است در يك نمايشنامه خوب آنچه كه گفته نمي‌شود، به اندازه آنچه گفته مي‌شود اهميت دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: شفيعي: كارگردان مؤلف ثاني نمايشنامه است در يك نمايشنامه خوب آنچه كه گفته نمي‌شود، به اندازه آنچه گفته مي‌شود اهميت دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و هنر

مهدي شفيعي گفت: هنر نمايش تماشاگر را وادار مي‌كند تا مشاهدات خود را بر صحنه به همان شيوه‌اي مورد تجزيه و تحليل قرار دهد كه در زندگي واقعي به تفسير رويدادها و پيش‌آمدهاي خصوصي خودش مي‌پردازد. اين بارزترين ويژگي هنر نمايش نسبت به هنرهاي ديگر است و همين، هنر نمايش را اجتماعي‌ترين نوع هنر ساخته است.

اين كارگردان تئاتر، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ‌و هنر ايسناي خوزستان با بيان اين مطلب اظهار داشت: نمايش از 2 بخش ثابت كه همان نمايشنامه است و متغير، يعني اجراي نمايش كه هر شب با شب پيشش تفاوت دارد؛ تشكيل شده است. آميختگي اين دو بخش، از امتيازات تئاتر نسبت به ساير گروه‌هاي نمايشي است.

وي افزود: در تئاتر امروز بحث‌هاي زيادي وجود دارد كه معتقدند بخش ثابت در حال كم‌رنگ شدن است و بيش‌تر براي اجرا اهميت قائلند؛ اما در نهايت بايد بگويم كه هنوز از ارزش نمايشنامه در هنر نمايش كم نشده است و يكي از پايه‌هاي نمايش خوب، يك متن قوي و منسجم است.

شفيعي با بيان اينكه حتي نويسنده‌هاي خبره هنگامي كه مي‌خواهند به نمايشنامه‌نويسي روي بياورند، بايد هنر نمايش را بشناسند؛ گفت: نمايشنامه سرشار از كنش‌ها و رويدادهاست و بر خلاف داستان و روايت‌ها عمل را به صورت نهفته در خود دارد، بنابراين يك نمايشنامه‌نويس بايد قابليت‌هاي هنر نمايش را خوب بشناسد.

اين كارگردان خوزستاني ادامه داد: در يك نمايشنامه خوب آنچه كه گفته نمي‌شود، به اندازه آنچه گفته مي‌شود اهميت دارد؛ نمايشنامه بايد توان اجرايي را به صورت مستتر درون خود داشته باشد. يك نمايشنامه قوي داراي كنش‌هاي قوي و شخصيت‌پردازي قوي است.

وي درباره نمايش‌نامه‌نويسي، كارگرداني و بازيگري بطور همزمان در يك نمايش گفت: وقتي حرفه‌اي به تئاتر نگاه شود، قطعا هر بخشي از آن حساسيت خاص خود را دارد؛ كارگردان مولف ثاني يك اثر تئاتر است و بعد از آن مولف سوم، بازيگران و عوامل اجرايي هستند و حتي از مخاطب به عنوان مولف چهارم و نهايي ياد مي‌شود. وقتي همه‌ اين نقش‌ها را يك نفر انجام دهد به اين معني است كه سه مولف در يك مولف خلاصه شده و از ارزش اثر كم مي‌شود.

شفيعي با بيان اينكه بهتر است نمايشنامه‌نويس، كارگرداني متن خود را به فرد ديگر بسپارد تا زواياي مستتر دوباره ديده شود؛ افزود: از آن مهم‌تر بازي در تئاتر است و اگر يك كارگردان بخواهد در كار خود بازي كند، قطعا نمي‌تواند از تمام توان خود هم براي كارگرداني و هم براي بازيگري استفاده كند؛ البته چون تئاتر در استان ما هنوز جايگاه حرفه‌اي خود را پيدا نكرده است، اين گونه كارها ديده مي‌شود.

وي درباره ويژگي‌هاي يك نمايشنامه خوب تصريح كرد: علاوه بر اين كه يك نمايشنامه خوب بايد از ساختار منسجم و چارچوب تخصصي تئاتري برخوردار باشد؛ بايد منعكس‌كننده مسائل اجتماعي و سياسي اطراف خود باشد. از فرهنگ جامعه پيرامون خود برگرفته و بر آن تاثيرگذار باشد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 13 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن