تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830280439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظريه معرفت شناسي اصالت معنا


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: زبان مهم ترين عنصر ارتباطي انسان و ديگر موجودات است؛ به گونه اي كه اگر زبان وجود نداشته باشد، بيشتر ارتباطات انساني دچاراختلال مي شود. با كمترين نشانه زباني بيشترين مبادله معنا رخ مي دهدو اين تاريخ زباني را تشكيل مي دهد؛ يعني (تاريخ توانايي انسان درمبادله معنا).





1. زبان مهم ترين عنصر ارتباطي انسان و ديگر موجودات است؛ به گونه اي كه اگر زبان وجود نداشته باشد، بيشتر ارتباطات انساني دچاراختلال مي شود. با كمترين نشانه زباني بيشترين مبادله معنا رخ مي دهدو اين تاريخ زباني را تشكيل مي دهد؛ يعني (تاريخ توانايي انسان درمبادله معنا).





2. (تاريخ زبان )، (تكامل زباني انساني ) را براي ما ترسيم مي كند. نخستين كلمات زباني كه انسان به كار گرفت، اسماي اصوات بود كه تقليد همان صداي حيوانات يا طبيعت بود و سپس كم كم به حوزه انتزاعي مفاهيم يا مفاهيم انتزاعي كشانده شد، پس توانست رشدفكري انساني را ترسيم كند يا موجب شود.





3. بدون نظام معنايي بشر، هيچ دانشي را نمي توان ترسيم كرد، چون دانش ها يك نظام معنايي هستند كه به صورت يك نظام نشانه اي ترسيم مي شوند كه ما بر اين نظام، نشانه اي كه نشان يك نظام معنايي است، دانش نام مي نهيم و هر گونه تكامل دانشي نيز مرهون (نظام معنايي ) و سپس (نظام نشانه اي ) است.





4. تنوع دانش هاي متفاوت و متنوع جهاني نيز تابعي از تنوع زباني ونشانه اي جهان است (مانند تفاوت دانش هاي پزشكي جهاني )، چون زبان توزيع و مبادله معنايي يك جامعه را به عهده دارد و با زباني شدن معنايي مكتوم در وجود انساني، معاني مبادله مي شود و چون نظام معنايي حوزه نيز متفاوت است، بر نوع نشانه و نظام نشانه اي آن جوامع تأثير مي گذارد، سپس نظام هاي نشانه اي به وجود مي آيد كه نظام نشانه اي خاص، نظام دانش خاص را ترسيم مي كند(مثل طب سوزني چيني ).





5. دين و زبان پيوندي ناگسستني دارند؛ دين با ايجاد جهان پديداري (جهان بيني ) نظامي معنايي به وجود مي آورد كه نظام نشانه اي خاص خود را ترسيم مي كند، به همين دليل در طول تاريخ بشري، دين موجب تكامل زبان شده است و در كنار هر ديني زباني خودنمايي مي كند. (زبان عبري و يهود، زبان لاتين و مسيحيت، زبان عربي و اسلام، زبان سانسكريت و هندوئيسم و... )





6. وقتي (زبان و دين ) تركيب مي شوند، (هويت ) را تشكيل مي دهند؛يعني آنچه ساختار دروني يك فرهنگ را شكل مي دهند و موجب تفاوت هاي بيروني، يعني (ماهيتي فرهنگ ) مي شوند؛ همين (فرمول زبان و مذهب ) است؛ يعني مذهب، نظام معنايي زبان و فرهنگ راتشكيل مي دهد و زبان، نظام نشانه اي فرهنگ و مذهب.





7. پس تنوع هويتي و ماهيتي جهان امروز، تابع دو عامل دين وزبان اند؛ به گونه اي كه نوع پيوندي دو عنصر بنيادي يك مطالعه بسيارمهم تر را تشكيل مي دهد، چنان چه امروزه از تأثير و تأثر جهان پديداري و زبان در فلسفه غربي زبان، آمده است، از همين نكته ياد شده استنتاج شده است، هر چند گامي تا آنجا پيش رفته اند كه (جبر زبان ) بردانش بشري و جهان پديداري و چارچوب شناختي، مطرح كرده اند؛ ولي مطالعه هيچ مذهبي، بي زبان خاص او امكان پذير نيست.





8. زبان گفتاري و شفاهي، وجه و صورت متغير زباني است و زبان نوشته اي، و چه ثبوت و اثباتي زبان است و جنگ اين وجه ثبات و تغييرزباني يكي از وجه هاي تنوع فرهنگ بشري است كه مي توان در باره آن بسيار سخن گفت: فرهنگ هاي نوپا بر تغيير و زبان شفاهي تأكيدمي ورزند؛ فرهنگ هاي كهن، بر وجه نوشتاري زبان اهميت مي دهند، چون تغيير و ثبات فرهنگي، بر اساس تغيير و ثبات زباني رخ مي دهد كه اين نكته در مطالعه دين شناسي نيز بسيار ضروري است.





9. آنچه نظام رسانه اي جهان امروز، در حال ترسيم است كه زبان شفاهي يا زبان گفتاري، زباني بنيادي فرهنگي قلمداد كند و با اين كلمه كه (زبان طبيعي و روزمره و متعارف ) زبان بنيادي بشر است، بتواند بازبان گفتاري تغييرهاي فرهنگي خود را ترسيم كند كه آن فرهنگ پاپ يا فرهنگ كوچه و بازار مي گويند، تا آنجا كه اصطلاحات اين زبان به سرعت در حال تغيير است. امروزه فرهنگ هاي لغات معتبر بين المللي به ثبت و تغييرات اين زبان پرداخته اند.





10. مذهب و ديني كه با اين (زبان گفتاري رسانه اي جهاني ) در حال پيوند و اثبات خود است مذاهب عرفاني است كه بسيار متغير در درون خود و داراي آثار ويرانگر اجتماعي و فرهنگي در سطح جهان است، كه گاهي صورت خشونتي به خود مي گيرند و موجب آنارشيسم اجتماعي مي شوند. براي مثال آنچه در فرهنگ غربي (خرده فرهنگ ) يا (ضدفرهنگ ) نام مي گيرند، مثل فرهنگ چيني ها، پانك ها، رپ ها و....





11. (جنگ آينده فرهنگي ) جنگ زبان نوشتاري و ثبات فرهنگي وسنتي جوامع با زبان گفتاري (رسانه محور صوتي ـ تصويري ) و بسيارمتغير در جهان است كه سياستگذاري فرهنگي ـ مذهبي و زباني جهان آينده را ترسيم خواهد كرد (مثل آنچه در سريال هاي طنز ايراني طي چند سال اخير رخ داد). در اين جنگ رسانه با سنت، مذاهب نقش بسياركليدي خواهند داشت.





12. (جهاني شدن ) به عنوان يك الگوي فكري انگلوساكسوني نظام زباني گفتاري انگليسي براي آينده ترسيم مي كند و مي كوشد، بر اساس اين زبان گفتاري خود، جهان پديداري مذهبي جهان را تعيين كند(مثل اسلام امريكايي ) و در مقابل (ارتباطات ميان فرهنگي ) كه الگوي اروپاي مستقل، فرانسه و آلمان ) و بلوك شرق و آسيا) را تشكيل مي دهد، بر اساس (زبان هاي نوشتاري و سنت محور) و (تنوع زباني و نظام دوزبانه اي ) جهان را ترسيم مي كند. نظام مذهبي نيز بر همين اساس مطالعه مي شود.





13. جدايي از زبان نوشتاري مذهبي كه تحت مبارزه با بنيادگرايي مذهبي را قلمداد شود و توسط كشورهاي انگلوساكسون مطرح مي شوند، در پي جدايي جوامع از تاريخ و گذشته مستور و مسطور خود هستند تا بابي تاريخي بتوانند، بر جريان هاي فرهنگي و نرم افزاري آنها مسلطشوند و جهت گيري اقتصادي و سياسي آن را رقم بزنند.


ضديت با تاريخ گرايي در كشورهاي انگلوساكسون در قالب (فلسفه تحليلي )، در همين نكته بنيادي مي گنجد.





14. فلسفه تحليلي زبان انگلوساكسوني، به دنبال تقليل زباني است تابتواند ابزار تسلط فرهنگي را ترسيم كند و اين از (فلسفه زباني اثبات گرايي ) در آنگلوساكسون ها تا واكنش گفتاري امروز آنها ادامه دارد و هيچ وقت حاضر نيستند، به نظام معنايي حاكم بر زبان ها و رابطه آن بامذهب، به صورت ثبوتي و چگونگي تشكيل معنا يا قصد، در زبان سخن بگويند و با اين (تقليل گرايي، روشي زبان شناختي ) تنها به تسلط جهاني جديد خود و نرم افزاري انديشه كند، چنان چه در استعمار؟؟؟؟؟ به گونه اي ديگر بود. در مقابل اصالت معنا و قصد كه تمامي عالم خلقت مي گيرد و زبان را به عنوان نشانه معنا شامل حيوان (منطق الطير) تاجمادات (تسبيح آنها) مي شود؛ تنها كافي است كه (استنطاق و قابليت شنيدن ) وجود داشته باشد






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 152]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن