تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816681496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ازدواج دختران ايراني با اتباع بيگانه / خزان زندگي دختران جوان در زمهرير فقر و ناداني


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ازدواج دختران ايراني با اتباع بيگانه / خزان زندگي دختران جوان در زمهرير فقر و ناداني
اجتماعي. اتباع بيگانه . ازدواج
شيراز - گاهي فقر و فلاكت دروازه‌اي مي‌شود براي ورود به دنيايي كه انسانيت در آن بي‌معناست. در اين دنياي پر بيم و هراس شيوه‌اي جديد از بردگي در عصر جديد را بايد با چشماني اشك بار در چارچوبي زندان گونه به نام ازدواج ناخواسته و بيگانه با منش انساني ديد.

فريادها، ناله‌ها و حرف‌ها در سياهي بيكران اين دنياي بي‌سرانجام وپيوند يافته با زور، حتي از حنجره‌ها خارج نمي‌شوند بلكه در گوشه‌اي از قلب هزار تكه و روح به اسارت كشيده شده، جايي تلنبار مي‌شوند به اميد روزي كه شايد دستي مهربان، گوشي شنوا، آغوشي گرم و يا شانه‌اي محكم و استوار پناه دردها و رنج‌ها باشد.

دردها و رنج‌هايي كه ثمره فقر، بيچارگي و بي‌اطلاعي خانواده هاست و دختركان پاك و معصوم اين سرزمين به اجبار قرباني بي‌عدالتي‌هاي زمانه و مردمانش مي‌شوند، در سراب رسيدن به زندگي‌اي شايد بهتر!
چه فريب بزرگي !ورود به برزخي كه هيچ راه فراري از آن نيست.

ولي چه سود كه در فرداهايي نه چندان دور باز هم فرياد بي‌صدايي و اشك فروخورده‌اي در تنگناي خانه‌ها و پستوهاي نمور و تاريك اين دنياي سياه براي هميشه خاموش خواهد شد.

و بهار زندگي دختركان و زنان بسياري در آغاز فصل شكوفايي و بالندگي بار ديگر به خزاني ابدي تبديل مي‌شود.

چند سالي است كه ازدواج دختران ايراني با اتباع بيگانه غيرمجاز به ويژه افغان‌ها دركشور افزايش يافته و همين امر مشكلات متعددي را هم براي خانواده‌ها و هم براي جامعه به دنبال داشته است.

در گفت و گو با مدير كل امور اتباع و مهاجران خارجي استان فارس بحث‌هايي مطرح شد كه گر چه تلخ وتاسف آوربود ولي نمايي از واقعيت‌هاي
انكارناپذيرجامعه امروز ما را به تصويرمي كشيد.

حقايقي كه اگر به آنها توجه نشود در آينده‌اي نه چندان دور به بحراني در جامعه تبديل مي‌شود و آنگاه شايد ديگر فرصتي براي جبران وجود نداشته باشد.

به گفته مدير كل امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري فارس بر اساس ماده ‪ ۱۰۶۰‬قانون مدني هرتبعه ايراني كه بخواهد با اتباع بيگانه ازدواج كند، بايد به ا داره امور اتباع استانداري مراجعه و مراحل قانوني را طي كند تا در آينده با مشكل روبرو نشود.

ابراهيم خرمي افزود: در استان فارس بيش از يك هزار و ‪ ۵۰۰‬نفر از زنان ايراني با اتباع بيگانه ازدواج كرده‌اند كه بعضي از اين ازدواج‌ها ثبت نشده است.

وي ادامه داد: بيشترين ازدواج ها، ازدواج دختران ايراني با اتباع كشورهاي افغانستان و عراق است.

خرمي با بيان اينكه ازدواج دختران ايراني با اتباع بيگانه به ويژه افغان ها علاوه بر مشكلات بسياري كه براي آنها به وجود آورده موجب محروميت‌هاي مختلفي هم براي آنها شده است گفت:‪ ۹۰‬درصد زنان ايراني كه با اتباع بيگانه به ويژه افغان‌ها ازدواج كرده‌اند از خانواده‌هاي معتاد و با فقر فرهنگي شديد مي‌باشند.

وي درمورد انگيزه اين گونه ازدواج‌ها گفت: با توجه به اينكه سن ازدواج در كشور افزايش يافته است بيشتر اين دختران و زنان به علت فقر و درماندگي خانواده هايشان و نداشتن سر پناه مناسب و يا اينكه ازدواج دوم و سوم آنها است به راحتي با مردان افغان ازدواج مي‌كنند.

وي از جمله دلايل ازدواج مردان افغان با زنان و دختران ايراني را استفاده از حمايت همسر و خانواده او در آينده و نيز دريافت كارت اقامت و زندگي راحت تر در ايران عنوان كرد.

خرمي با اشاره به اينكه تنها پنج تا شش درصد از ازدواج دختران و زنان ايراني با اتباع بيگانه با انگيزه پيوند زناشويي و تشكيل نهاد خانواده صورت مي‌گيرد افزود: ازدواج دختران ايراني با اتباع كشورهاي عربي بيشتر بر اساس انگيزه‌هاي مالي است و ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬درصد اين گونه ازدواج‌ها هم به طلاق منجر مي‌شود، همچنين انگيزه ازدواج دختران با اتباع اروپايي خروج از كشور و اقامت در كشورهاي اروپايي است.

مدير كل امور اتباع و مهاجران فارس گفت: بيشترين آمار ازدواج دختران ايراني با اتباع بيگانه به ويژه افغان در فارس مربوط به لارستان و علت عمده آن همخواني مذهبي است.

همچنين مشاور حقوقي استانداري فارس و اداره كل امور اتباع و مهاجران در مورد تبعات اينگونه ازدواج‌ها گفت: طبق ماده ‪ ۹۸۷‬قانون مدني زنان ايراني كه با اتباع خارجي ازدواج مي‌كند، اگر تحميل تابعيت از سوي مرد خارجي صورت بگيرد خود به خود از زن ايراني سلب تابعيت مي‌شود.

دارا كياني افزود: متاسفانه اختلافات شديد فرهنگي، باورهاي خاص و بسياري مسايل ديگر موجب به وجود آمدن مشكلات فراوان در ازدواج دختران ايراني با اتباع بيگانه به ويژه اتباع افغانستان شده است.

وي ادامه داد: اگر شوهر به صورت غير مجاز در كشور حضورداشته باشد حضور زن هم در كشور غير مجاز است.

كياني افزود: اگر حضور مرد در كشور مجاز باشد و به عنوان اقامت در كشور بماند محروميت‌هاي ديگري به دنبال دارد.

وي در اين مورد اظهار داشت: فرزندان اين افراد تا سن ‪ ۱۸‬سالگي فاقد هويت هستند و بعد از آن بايد درخواست تابعيت كنند كه پذيرش اين موضوع هم مشكلات و مسايل خواست خود را دارد و به سادگي امكان پذير نيست همچنين اين افراد بايد عوارض و هزينه‌هاي ويژه‌اي را براي اقامت، تحصيل فرزندان و درمان و بسياري موارد ديگر پرداخت كنند.

وي اضافه كرد: تعدادي از اين افراد به دليل مشكلات اقتصادي و بيكاري بعد از مدتي همسر و فرزندان خود را در ايران رها مي‌كنند، در حالي كه خانواده آنها هيچ سرپناه و منبع درآمدي ندارد.

وي از جمله مشكلات ازدواج دختران با اتباع بيگانه افغان را افزايش تعداد فرزندان بي‌هويت در جامعه و شكل‌گيري گروه‌هاي مافيايي عنوان كرد.

كياني تغيير بافت جمعيتي در محله ها، شيوع بيماري‌هاي مسري، تشديد و گسترش حاشيه نشيني، افزايش جمعيت بي‌تابعيت، افزايش زنان و فرزندان بي سرپرست و عدم تعهد فرزندان به كشور را تنها بخشي از مشكلات ازدواج دختران و زنان ايراني با اتباع بيگاه به ويژه افغان‌ها عنوان كرد.

اين مباحث صرفا هشدارهايي براي خانواده‌ها براي آنكه در دام ازدواج با اتباع بيگانه نيفتند نيست بلكه رنجگويه‌هايي است كه از زبان كارشناساني بيان شده كه روزانه با دهها مورد ازدواج دردسر ساز و مشكل آفرين زنان و دختران با اتباع بيگانه سر و كار دارند.

ازدواج با اتباع بيگانه در حقيقت در آمدن از چاله و فرو رفتن در چاه است و نه تنها نمي‌تواند مبنايي براي بنيان يك زندگي ايمن و توام با امنيت باشد بلكه موجب مي‌گردد كه با تغيير بافت جمعيتي و فرهنگي مسايل و مشكلات ديگري را به دنبال داشته باشد.ك/‪۴‬
 يکشنبه 12 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 645]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن