تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815343568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به روابط روسيه و تاجيكستان (1)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به روابط روسيه و تاجيكستان (1)
دوشنبه - تاجيكستان در دوران اتحاد شوروي يكي از جمهوريهاي 15 گانه اين كشور بود كه مردم مسلمان آن همانند ساير كشورهاي آسياي مركزي برغم محدوديتهاي سياسي ، فرهنگي و ديني ، بيش از 70 سال در چارچوب مقررات نظام كمونيستي زيستند.


مردم تاجيكستان كه در دوران اتحاد شوروي هويت فرهنگي و ديني خود را در حد امكان حفظ كرده بودند با فروپاشي شوروري و نظام كمونيستي در سال 1991 ميلادي بيرق استقلال را برافراشتند.
روسيه در پي اعلام استقلال جمهوري تاجيكستان بعد از جمهوري اسلامي ايران دومين كشوري بود كه تاجيكستان مستقل را به رسميت شناخت و به گشايش سفارت خود در اين كشور اقدام كرد.
روسيه در جريان درگيريهاي سياسي و مسلحانه در تاجيكستان كه پس از اعلام استقلال بروز كرد ، با استفاده از اهرمهاي نظامي خود در قلمرو اين كشور ، از نيروهاي موسوم به "جبهه خلق " كه در مقابل اتحاد مخالفان دولت شامل احزاب و گروههاي اسلامگرا و دمكرات ها قرار داشت بطور آشكار حمايت مي كرد.
تاجيكستان در آن زمان ارتش ملي و همچنين نيروي مرزباني نداشت و مرزبانان روس در مرزهاي اين كشور با افغانستان و چين مستقر بودند و روسيه علاوه بر آن با استقرار واحدهاي لشكر 201 در پايگاه نظامي خود در تاجيكستان به پشتيباني از دولت وقت اين كشور پرداخت .
كارشناسان سياسي تاجيك معتقدند كه روسيه در پشت صحنه حامي اصلي امامعلي رحمان رييس جمهوري تاجيكستان بوده و در پيروزي و به قدرت رسيدن وي نقش اساسي داشته است .
تشديد درگيريهاي مسلحانه بين نيروهاي دولتي و مخالفان باعث مهاجرت يك ميليون و 500 هزار نفر از جمعيت تاجيكستان به كشورهاي ديگر از جمله روسيه شد.
در دوران شوروي سابق زبان روسي بعنوان زبان معاشرت و برقراري ارتباط بين اقوام اين جامعه مطرح بود و هر فردي كه از 14 جمهوري ديگر اتحاد شوروي به تاجيكستان مي آمد مبلغ اين زبان مي شد.
افرادي كه زبان روسي را مي دانستند در تاجيكستان نيز جايگاه خاصي داشتند و امكان يافتن شغل برايشان آسان تر بود.
چنين بنظر مي رسد كه آن زمان برخي از موانع و محدوديتها در برابر مردم محلي از سوي نمايندگان اقوام غير روس كه از ساير جماهير اتحاد شوروي پيشين به تاجيكستان آمده بودند ايجاد شده است زيرا اين اقوام در لباس حاميان فرهنگ و زبان روسي از جايگاه خود در اين كشور براي تقويت حضور خود تلاش مي كردند.
هرچند فروپاشي اتحاد شوروي سابق در 17 سال پيش و اعلام استقلال تاجيكستان برخي از زمينه هاي همكاري اين كشور با روسيه را از بين برد ولي روابط دوجانبه را آنان را قطع نكرد.
تاجيكستان در سالهاي بعد از استقلال با روسيه حدود 200 سند همكاري در زمينه هاي مختلف به امضا رساند كه در آنها شرايط تازه و چشم انداز روابط تعريف شده است .
دو كشور علاوه بر اين در چارچوب سازمانهاي منطقه اي مانند سازمان همكاري شانگهاي ، جامعه كشورهاي مستقل مشترك المنافع (همسود) و سازمان امنيت دستجمعي همكاري دارند.
مقامات تاجيكستان با اشاره به روابط تنگاتنگ دو كشور همواره روسيه را از شركاي راهبردي كشورشان مي دانند.
كارشناسان تاجيك ديدار رسمي چهار سال قبل ولاديمير پوتين رييس جمهوري سابق روسيه از تاجيكستان را براي تقويت روابط دو جانبه مهم ارزيابي كرده اند.
اگرچه در مدت چهار سال گذشته در اجراي برخي از توافقات بدست آمده هيچ پيشرفتي حاصل نشده و بالعكس چندي از آنها از جمله ساخت نيروگاه "راغون " و بازسازي كارخانه آلومينيوم تاجيكستان از سوي شركت "روس آل " لغو شد ولي در مجموع اين سفر براي هر دو كشور حايز اهميت تلقي شد.
در پي اين سفر بود كه ميزان مبادلات تجاري دو كشور رو به افزايش گذاشت و در سال گذشته ميلادي به بيش از 700 ميليون دلار رسيد اين در حالي است كه چين از همسايگان تاجيكستان كه امكان بيشتر صادرات كالا به اين كشور را دارد در سال گذشته تنها حدود 500 ميليون دلار مبادلات تجاري با اين كشور داشته است .
برخي از كارشناسان تاجيك معتقدند كه سفررسمي شهريور ماه گذشته "دميتري مدوديف " رييس جمهوري روسيه به تاجيكستان همزمان با برگزاري اجلاس سران سازمان شانگهاي در دوشنبه نيز در چشم انداز روابط دو كشور تاثير مثبت خواهد گذاشت .
روسيه و چين از كشورهاي اصلي سرمايه گذار در اقتصاد تاجيكستان نيز محسوب مي شوند و علاوه براين روسيه از كشورهاي مهم در پذيرش سيل مهاجران جوياي كار تاجيكستان است .
براساس آمارهاي رسمي سالانه بيش از 500 هزار و طبق آمارهاي غيررسمي يك ميليون نفر از جمعيت تاجيكستان براي كار كردن به روسيه مي روند.
بانك ملي تاجيكستان سالانه ميزان درآمد وارده مهاجران تاجيك مشغول كار در روسيه را نزديك دو ميليارد دلار اعلام كرده كه از سقف بودجه سالانه دولت تاجيكستان بيشتر است .
ادامه دارد..
آساق **2151**305**1789**1366
 شنبه 11 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن