تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813268770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير كل ارشاد فارس:تاثيرات فرهنگي سفر امام رضا (ع) به ايران نيازمند توجه بيشتر است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مدير كل ارشاد فارس:تاثيرات فرهنگي سفر امام رضا (ع) به ايران نيازمند توجه بيشتر است
شيراز- خبرگزاري مهر: منصور طبيعي از تاثيرات عميق فرهنگي سفر امام رضا(ع) به سرزمين ايران به عنوان يكي از جنبه هاي اين سفر ياد كرد كه كمتر مورد توجه مورخين قرار گرفته و امروز بايد نسبت به آن بررسيهاي بيشتري صورت گيرد.

به گزارش خبرنگار مهر در شيراز، طبيعي شامگاه جمعه در آيين افتتاحيه جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا (ع) استان فارس، افزود: اگر بخواهيم مسير سفر امام رضا (ع) را در ايران پيگيري و بررسي كنيم خواهيم دريافت كه در هر شهر و منطقه اي كه ايشان وارد شده اند بذر تشيع نيز كاشته شد البته اگر چه قبل از سفر نيز تشيع وارد ايران شده بود اما با اين سفر تمام ايران را در خود فراگرفت.

وي با بيان اينكه به دنبال اين امر شاهد گسترش عميق فرهنگ تشيع در ايران هستيم، عنوان كرد: در علوم اجتماعي، فرهنگ به دو قسم مادي و معنوي تقسيم بندي مي شود و در آن زمان امام رضا(ع) با ورود خود به ايران در هر دو جنبه مادي و معنوي فرهنگ كشور تاثيرات محسوس و مناسبي را برجاي گذاشته اند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد فارس از اخلاق، فلسفه، هنر، عرفان و... به عنوان بخشهاي معنوي فرهنگ ياد كرد كه امام رضا(ع) در سفر خود به خوبي در آن حوزه ها تاثيرگذاري داشته اند، افزود: ما ايرانيان امروزه بايد جنبه هاي مختلف اين تاثير عميق فرهنگ معنوي را شناسايي كرده و براي آن برنامه ريزي بيشتري كنيم.

طبيعي از هنر به عنوان يكي از ابزارهاي مهم براي حفظ تاثير سفر ايشان در بخش فرهنگ معنوي ياد كرد و افزود: جامعه همواره داستان حضرت يوسف را دانسته و نقل مي كردند اما شاهديم كه امروزه صدا و سيما با ساخت اين داستان به صورت سريال چگونه بر جامعه تاثير گذاشته و مخاطب را به تماشاي آن جذب مي كند از اين رو مي توان با استفاده از ابزار هنر براي بخش فرهنگ معنوي و ديگر بخشهاي سفر امام رضا(ع) نيز برنامه ريزي كرد.

وي با اشاره به اينكه جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) يكي از ابزارهاي هنري براي حفظ و برنامه ريزي جهت فرهنگ معنوي مذكور است، افزود: براي اين امر سه راهبرد وجود دارد كه يكي از آن راهبردها، توجه به امر جريان سازي است.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس اضافه كرد: زماني اين جشنواره مي تواند موفق باشد كه خود را به يك جريان هنري تبديل كند و مانند رودخانه اي به طور دائم در حال حركت بوده و هنرمندان را نيز با خود همراه سازد.

طبيعي از فضا سازي به عنوان يكي ديگر از اين راهبردها ياد كرد و افزود: زماني جشنواره فرهنگي و هنري مذكور مي تواند به اهداف خود دست يابد كه به عنوان يك عنصر فرهنگي تاثير گذاري مناسبي بر مجموعه سيستم ها داشته باشد.

وي با بيان اينكه نهاد سازي نيز يكي ديگر از راهبردهاي حفظ تاثير سفر امام رضا(ع) در فرهنگ معنوي جامعه است، افزود: يك جنبش وقتي پايدار مي ماند كه تبديل به يك نظام، سيستم و يا حكومت شود كه در اين خصوص بايد گفت جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) نيز در حال حاضر يك تحرك و جنبش بزرگ فرهنگي محسوب مي شود كه بايد خود را به يك نهاد مناسب تبديل كند.

در ادامه مراسم معاون هنري ارشاد اسلامي فارس نيز گفت: در جشنواره امسال هنرمندان بخش تجسمي استقبال مناسبي از اين بخش داشته به گونه اي كه شمار آثار ارسالي نسبت به سال گذشته به دو برابر افزايش يافته است.

هادي فخرايي ضمن تشريح آمار ارسالي در بخش هاي مختلف رشته تجسمي نيز بيان كرد: در بخش نقاشي 319 اثر، پوستر 255 اثر، گرايشهاي نوين خوشنويسي 189 اثر، مجسمه سازي 53اثر، تذهيب 67اثر، نگارگري39اثر و گل و مرغ نيز 37اثر و در مجموع تمام اين رشته ها 859اثر به دبيرخانه جشنواره در بخش هنرهاي تجسمي جشنواره در استان فارس ارسال شده است.

وي همچنين عنوان كرد: در لابي مجموعه فرهنگ هنري حافظ و نگارخانه آن آثار پوستر و مجسمه سازي، در نگارخانه وصال آثار نقاشي و تذهيب، درنگارخانه شيوه آثار گرايشهاي نوين خوشنويسي و در نگارخانه هنرمندان آثار گل و مرغ به نمايش گذاشته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس ميزباني بخش هنرهاي تجسمي جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا (ع) را برعهده دارد.
 شنبه 11 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن