تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816340250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیات مهدوی سورهای مدثر- مریم- نحل- نمل -نور


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:  آيات مهدوي سوره مباركه مدثر
در آن چهار آيه مي باشد

آيات ۸ ـ ۹ ـ ۱۰ ـ ۳۸ الي ۴۸
۱ ـ (فاذا نقر في الناقور , فذلك يومئذ يوم عسير , علي الكافرين غير يسير)[۱]

هنگامي كه در صور دميده شود. آن روز , روز سختي است. و براي كافران آسان نيست.

مفضل از امام صادق (ع) نقل مي كند كه حضرت فرمود :

زماني كه در گوش قائم ندا شود و اجازه قيام به او داده شود او قيام ميكند پس آن روز روز گرفتاري كفار است. سپس حضرت فرمود:

در قرآ، مثلها زده شوده كه ما ميدانيم و بس , و غير از ما كسي نميداند.

آري چنين است ، قرآن داراي ابعاد زيادي است ، ظاهر و باطني دارد كه فقط راسخون در علم كه امامان معصوم u باشند بر آن واقفند . و اين حقيقت در احاديث زيادي آمده است .
۲ ـ كل نفس بما كسبت رهينه الا اصحاب اليمين في جنات يتسائلون عن المجرمين ماسلككم في سقر قالوالم نك من المطلين و ام نك نطعم المسكين و كنا نخوض مع الخائضين و كنا نكذب بيوم الدين حتي أتانا اليقين فما تنفعهم شفاعه الشافعين.

هر كسي در گرو اعمال خويش است مگر اصحاب اليمين (كه نامه اعمالشان را به نشانه ايمان و تقوي به دست راستشان ميدهند) آنها در باغهاي بهشتندو از مجرمان سئوال ميكنند:

چه چيز شما را به دوزخ فرستاد؟

مي گويند : ما از نمازگزاران نبوديم.

و مستمند را اطعام نمي كرديم و پيوسته با اهل باطل همنشين و هم صدا بوديم و همواره روز جزا را انكار ميكرديم.

تا زماني كه مرگ فرا رسيد لذا شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودي نمي بخشيد.

امام باقر فرمود:

اصحاب يمين, ما و شيعيانمان مي باشيم, و امام صادق فرمود:

شيعيان ما اهل بيت در بهشت از مجرمين (كه بيرون بهشت هستند) ميپرسند چه چيز شما را به دوزخ افكند آنها ميگويثند ما نماگزار نبوديم , يعني از شيعيان علي بن ابي طالب نبودند و باز ميگويند و به درماندگان غذا نميداديم و پيوسته با مردم گرافهگويي كرده و بيهوده به سر ميبرديم.

و اين در روز ظهور قائم ماست. كه (يوم الدين) ميباشد چنان كه ميفرمايد:

يوم الدين (روز ظهور قائم آل محمد ((عج))) را تكذيب ميكرديم تا امروز كه يقين به (روزهاي قائم) پيدا كردهايم.

شفاعت هيچ كس به حال آنها سود ندارد و پيامبر اكرم هم در روز رستاخيز از آنان شفاعت نخواهد كرد.

---------------------
[۱] مدثر آيات ۸ ـ ۹ ـ ۱۰



آيات مهدوي سوره مباركه مريم


در ان دو آيه مى باشد ايات ۳۷-۷۵
ا- (فاختلف الاحزاب من بينهم)[۱]

گروهها از ميان پيروان او اختلاف كردند.

از اميرالمؤمنين (ع) دربارة اين ايه شريفه سؤال شد، حضرت فرمود: در سه وقت منتظر فرج باشيد، پرسيدند كدام اوقات؟ فرمود:

وقت اختلاف شاميان، و امدن پرچمهاى سياه از خراسان، و حدوث فزع و بيم در ماه رمضان، گفتند: فزع چيست؟ فرمود: مگر اين آيه را نشنيد ه ايد:

اگربخواهيم نشانه هايى از آسمان برانها بفرستيم كه گردنهايشان در برابرش را خاضع شود (سوره شعراء- آيه/ ۴) اين نشانه اى است كه دختران را از پس پرده بيرون كشند و خوابها را بيدار و بيدارها را بيمناك كند.[۲]
۲- (حتى اذا راوا ما يوعدون اما العذاب و اما الساعه فسيعلمون من هو شر مكانا و اضعف جندا.)[۳]

تا زمانى كه وعدة الهى را با چشم ببينند؟ يا عذاب اين دنيا يا عذاب اخرت، ان روز است كه خواهند دانست چه كسى مكانش بدتر و چه كسى لشكرش ناتوان تر است؟.

ابوبصير از امام صادق (ع) نقل كرده، كه فرمود:

" اذا راوا ما يوعدون "، قيام قائم ماست و ان ساعتى است كه پيروان باطل خواهند ديد، و عذاب خدا را به دسمت تواناى قائم آل محمد (عج) خواهند ديد كه در پيشگاه امام زمان (عج) چه جاى بدى دارند و چقدر نا توا نند.[۴]

------------------------
[۱] مريم آيه ۳۷
[۲] اثبات الهدي ج۷ص۴۲۱
[۳] مريم آيه ۷۵
[۴] غايه المرام ص۷۴




آيات مهدوي سوره مباركه نحل
درآن سه آيه مى باشد آيات ۱- ۱۶-۴۳
ا- (أتى أمر الله فلا تستعجلوه.) [۱]

فرمان خدا (مجازات مشركان و مجرمان) فرارسيده است براى آن شتاب نكنيد.

از امام صادق (ع) روايت شده كه فرمودند:

هرگاه خداوند اراده فرمايد تا قيام قائم (ع) صورت پذيرد، جبرئيل را به صورث يك پرندة سفيد درآورده كه يك پا بر كعبه و يك پا بر بيت المقدس قرار مى دهد و با بلندترين صدا فرياد مى زند :

" أتى امر الله فلا تستعجلوه " فرمان خدا آمد تعجيل مكنيد آنگاه امام صادق (ع) فرمودند: در اين هنگام حضرت قائم (ع) در كنار مقام ابراهيم حاضر مى شوند و دو ركعت نماز مى خوانند. [۲]
۲- (وعلامات وبالنجم هم يهتدون.) [۳]

و نشانه هايى قرار داده و آنها بوسيله ستارگان هدايت مى شوند.

داود جصاص گفت: از امام صادق (ع) شنيدم، كه فرمود:

مقصود از "نجم " رسول الله (ص) است، و "علامات " امامان (ع) مى باشند.[۴] (كه بارها پيامبر اسلام (ص) فرمودند: اول آنها على و آخرينشان المهدى (ع) است).
۳- (فاسألوا أهل الذكر إن كنتم لاتعلمون.) [۵]

ا گرنمى دانيد از اهل دانش سؤال كنيد.

((اهل الذكر)) آل محمد (ع) مى باشند.

مردى به نام حرث مي گويد:

از أميرالمؤمنين على (ع) دربارة اين آيه " فاسألوا اهل الذكر" سؤال نمودم حضرت فرمود: به خدا سوگند درست است كه ما " اهل ذكر" و ما اهل علم " و ما " معدن التنزيل " هستيم. از پيامبر خدا (ع) شنيدم كه مى فرمود:

منم شهر علم و على درب آن، هر كس طالب علم است از درب آن وارد شود. [۶]

از عبدالله عجلان از امام باقر(ع) تفسير كلام خدا " فاسألوا اهل الذكر " روايت شده كه رسول الله (ص) فرمود:

مقصود از "ذكر"منم و "اهل الذكر" امامان (ع) (كه اول آنها أميرالمؤمنين على (ع) و آخرينشان حضرت قائم (ع) مى باشد. [۷]

----------------------
[۱] نحل آيه ۱
[۲] غايه المرام ، ص ۷۲۷ - اثبات الهدي ، ج ۷ ص ۱۰۲
[۳] نحل ، آيه ۱۶
[۴] الف ) شواهد ا لتنزيل ، ج ۱ ص ۳۲۷ - ب ) غايه المرام ، ص ۷۳۷ - ج ) تفسير فرات بن ابراهيم كفي ، ص ۴۳۲
[۵] نحل ، ۴۳
[۶] شواهد ا لنتزيل ج ۱ ، ص ۳۳۴
[۷] الف ) اصول الكافي ، ج ۱ ص ۴۰۳ - ب) تفسير برهان ، ج ۲ ، ص ۳۷۰




آيات مهدوي سوره مباركه نمل


درآن سه آيه مى باشد آيات ۶۲- ۸۲-۸۳
ا- (أمن يجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء و يجعلكم خلفاء الأرض.)[۱]

چه كسى است كه دعاى گرفتار را اجابت مى كند و گرفتارى را بر طرف مى سازد، و شما را زمامداران زمين قرار مى دهد.

امام صادق (ع)فرمود:

اين آيه دربارة قائم آل محمد (ع)نازل شد، به خدا سوگند (مضطر) اوست كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز مى خواند و خداى عزوجل را مى خواند، پس او اجابتش مى فرمايد، و در زمين او را خليفه مى سازد. [۲]
۲- (واذا وقع القول عليهم أخرجنا لهم دآبه من الأرض تكلمهم أن الناس كانوا باياتنا لايوقنون.)[۳]

هنگامى كه فرمان عذاب آنها رسد (و در آستانه رستاخيز قرار گيرند) جنبده اى را از زمين براى آنها خارج مى كنيم كه با آنها تكلم مى كند و مى گويد: مردم به آيات ما ايمان نمى آورند.

طبرسى از پيامبر (سلام (ص) روايت كرده كه حضرت فرمود:

آن جنبده " دابه " چون ظاهر شود، عصاى موسى و انگشتر سليمان با اوست، با انگشتر روى مؤمنين را نقش و مهر كند و با عصا بينى كفار را بشكند و چون مردم در محضرش (بين كوه صفا و كعبه) جمع شوند مؤمنين و كافر را از يكديگر تميز داده و بشناسد و بر چهره مؤمنين مى نويسد اين شخص مؤمن است، و بر چهره كافر مى نويسد اين شخص كافر است.[۴]

((۱۷)) روايت در تفسير برهان پيرامون ((دابه)) ذكر شده است، و ما جهت اختصار به يك روايت اكقفا نموديم، و اينها از نشانه هاى حتمى پيش از ظهور و خروج حضرت مهدى آل محمد ارواحنا له الفداء مى باشد كه آشكار خواهد شد.
۳- (ويوم نحشر من كل امة فوجا.)[۵]

روزى را كه ما از هر افتى گروهى را محشور مى كنيم به خاطر بياوريد.

امام صادق (ع) فرمود:

گروهى از عوام مى گويند اين آيه مربوط به روز قيامت است. نه، آيا گروهى را خدا محشور مى كند و ديگران را مى گذارد، خير اين چنين نيست، بلكه اين آيه شريفه مربوط به مسئله رجعت است. [۶]

آرى مسئله رجعت از ضروريات مذهب شيعه هست. و منكر آن از ايمان خارج است.

و روايات مربوط به رجعت متواتر است و كتابهايى كه در برگيرنده مسئله رجعت است بسيار مى باشد. مفضل بن عمرو روايت كرده، كه امام صادق(ع) در معناى آيه ((و يوم نحشر من كل امة فوجا)) فرمود:

هيچ مؤمنى نيست كه كشته شود مگر آن كه در موقع رجعت به دنيا برگردد تابه مرگ طبيعي بميرد و كسى جز مؤمن خالص و يا كافر مطلق به دنيا رجعت نمي كند .[۷]

آرى مسئله رجعت از نظر قرآن و مكتب اهل بيت (ع) محرز است رجعت انبياء و امامان معصوم و مؤمنين در يارى حضرت قائم (ع) است.

و همچين امام چارم (ع) به ابوخالد كابلى در تفسير آيه ((ان الذي فرض عليك القرآن لراد إلى معاد ))، فرمود: [۸]

پيامبر اكرم (ع)و أميرالمؤمنين وائمه (ع) به سوى شما رجوع مى كنند. [۹]

-----------------
[۱] نمل آيه ۶۲
[۲] الف ) الميزان ج ۱۵ ص ۶۱۳ - ب )بحار الانوار جت ۵۱ ، ص ۴۸
[۳] نمل آيه ۸۲
[۴] الف ) تفسير جامع ج ۵ ، ص ۱۳۴ - ب) تفسير برهان ج ۳ ص ۲۱۷
[۵] نمل آيه ۸۳
[۶] تفسير قمي ، ج ۳ ص ۱۳۰
[۷] تفسير جامع ، ج ۵ ص ۱۳۷
[۸] سوره قصص ، آيه ۸۵
[۹] تفسير برهان ، ج ۴ ، ص ۲۳۹




آيات مهدوي سوره مباركه نور


درآن دو آيه مى باشد آيات ۳۵- ۵۵
۱ـ (الله نور السموات و الأرض مثل نوره كمشكوة فيها مصباح المصباح في زجاجه الزجاجه كأنها كوكب دري يوقد من شجرة مباركه زيتونة لاشرقية و لاغربيه يكاد زيتها يضيي ولو لم تمسسة نار نور على نور يهدي الله لنوره من يشاء.)[۱]

ترجمه آيه شريفه در متن حديث آمدء است.

جابربن عبدالله انصارى مى گويد داخل مسجد كوفه شدم در حالى كه امير المؤمنين (ع) مشغول نوشتن بود و مى خنديد عرض كردم يا أميرالمؤمنين چه چيز باعث خندة شما شد؟ فرمود:

تعجب مى كنم از كسي كه اين آيه را (الله نور السموات و الأرض مثل نوره كمشكوه.. !) مى خواند و معرفت به آن ندارد عرض كردم:

آرى يا أميرالمؤمنين، حضرت آيه را تلاوت فرمودند:

((الله نور السموات و الأرض مثل نوره كمشكوه))- مشكوه- محمد(ص) است " فيها مصباح "- من هستم-، (المصباح في زجاجة))- حسن و حسين- مى باشند)، كأنها كوكب دري))- على بن الحسين- است " يوقد من شجره))- محمد بن على- است، (زيتونة "- جعفر بن محمد- است (لا شرقية " ء موسى بن جعفر- است ((و لا غربية))- على بن موسى- است " يكاد زيتها يضيى "- محمد بن على- است ((و لولم تمسسه نار))- على بن محمد- است ((نور على نور))- حسن بن على- است ((يهدي الله لنوره من يشاء "- قائم ما مهدى (ع) است.[۲]
۲- (وعد الله الذين آمثوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنكم في الأرض كما استخلف الذين من قبلهم و ليمكتن لهم دينهم الذي ارتضى لهم و ليبذلنهم من بعد خوفهم امنا تعبدونني لايشركون بي شيئا. )[۳]

خداوند به كساني كه از شما ايمان آورده اند و اعمال صالح انجام داده اند وعده مى دهد كه آنها را قطعا" خليفه روى زمين خواهد كرد، همانگونه كه پيشينيان را خلافت روي زمين بخشيد، و دين و ايينى را كه براى آنها پسنديده پا برجا و ريشه دار خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را به امنيت و آرامش مبدل مىكند. آنچنان كه تنها مرا مى پرستند و چيزى را براى من شريك نخواهند ساخت. اسحاق بن عبدالله از امام زين العابدين (ع) روايت مى كند كه حضرت فرمود:

اين آيه در شأن قائم (ع) است. [۴]

عبدالله بن سنان گويد:

از امام صادق (ع) از تفسير كلام خدا پرسيدم: " وعد الله الذين آمنوا منكم... " فرمود:

اين آيه در شأن على بن ابيطالب و امامان از نسلى او نازلى شده، ((و فيمكنن لهم دينهم الذي ارتضى " تا آخر آيه فرمود:

يعنى توسط ظهور حضرت قائم (ع) صورت مى پذيرد. [۵]
[۱] نور آيه ۳۵
[۲] غايه المرام ص ۷۴۲
[۳] نور آيه ۵۵
[۴] الف ) ينابيع الموده ص ۴۲۶ - ب ) تفسير صافي ج ۳ ص ۴۴۴
[۵] تفسير برهان ج ۳ ص










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 347]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن