واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: آيات مهدوي سوره مباركه مائده
درآن چهارآيه مي باشد آيات ۳- ۱۲-۱۴-۵۴
ا- (اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشون.) [۱]
امروز كافران از (زوال) آيين شما مايوس شدند، بنابراين از آنها نترسيده و از (مخالفت) من بترسيد.
امام باقر (ع) درباره اين آيه فرمود: آن روز، روز ظهور قائم آل محمد (ع) است بنى اميه نوميد مى شوند، و آنها كافر گشته و از آل محمد (ص) نوميد مي باشند. [۲]
۲- (و لقد أخذ الله ميثاق بنى اسرائيل و بعثنا منهم اثني عشر نقيباً. ) [۳]
خدا از بني اسرائيل پيمان گرفت، و از آنها دوازده رهبر و سرپرست بر انگيختيم.
روايات متعددي كه از طرق اهل تسنن وارد شده، (در پيرامون آيه شريفه و لقد أخذ الله تا آخر) اشاره به خلفا و جانشين دوازده گانه پيامبر اسلام (ص) دارد كه نخستين آنها حضرت اميرالمؤمنين و آخرين جانشين حضرت قائم (عج) مي باشد؟ و تعداد آنها به تعداد نقباي بني اسرائيل معرفي شده است. [۴]
۳- (و من الذين قالوا إنا نصاري أخذنا ميثاقهم فنسوا حظاً مما ذكروا به.) [۵]
و از كساني كه ادعاي نصرانيت (و ياري مسيح) داشتند (نيز) پيمان گرفتيم، ولي آنها قسمت قابل ملاحظه اي از آن چه به آنان تذكر داده شده بود، به دست فراموشي سپردند.
ربيع شامي گفت: امام صادق (ع) دربارة اين آيه فرمود: يعني به زودي اين حظ و نصيب را ياد كنند و با قائم آل محمد (ص) جماعتي از نصاري بيرون آيند.[۶]
۴- (يا أيها الذين آمنوا من يرتد منكم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه أذله علي المؤمنين أعزه علي الكافرين. [۷]
اي كساني كه ايمان آورده ايد هر كس از شما از آيين خود بازگردد به خدا زياني نمي رساند خداوند در آينده جمعيتي را مي آورد كه آنها را دوست دارد و آنها (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر كافران نيرومندند.
سليمان بن هارون عجلي گويد: از امام صادق (ع) شنيدم مي فـرمود كه: بدرستي كه صاحب امر يعني قائم (عج) محفوظ است. اگر تمام مردم از بين بروند خداوند متعال اصحاب او را گرد او جمع مي كند و آنها هستند كه خداوند درباره آنها فرمود " يا ايها الذين آمنوا من يرتد منكم " تا آخر آيه. [۸]
--------------------------
[۱]مائده ، آيه ۳
[۲]الف) بحار الانوار ، ج ۵۱ ص ۵۵ - ب ) تفسير برهان ، ج ۱ ، ص ۴۲۴
[۳]مائده آيه ۱۲
[۴]تفسير نمونه ، ج ۴ ص ۳۰۹
[۵]مائده آيه ۱۴/
[۶]الف) ينابيع الموده ، ص ۴۲۲ - ب ) تفسير برهان ، ج ۱ ص ۴۵۴
[۷]مائده ، آيه ۵۴
[۸] غايه المرام ، ص ۲۲۶
آيات مهدوي سوره مباركه معارج
در آن دو آيه مي باشد
آيات ۲۶ ـ ۴۴
۱ ـ (و الذين يصدقون بيوم الدين.)[۱]
و آنها كه به روز جزا ايمان دارند.
امام باقر فرمود :
مراد از يوم الدين در اين آيه روز ظهور و خروج حضرت قائم u است.[۲]
۲ ـ (خاشعه ابصارهم ترهقهم ذله ذلك اليوم الذي كانوا يوعدون)[۳]
در حالي كه چشمهاي آنها از شدت وحشت به زير افتاده , وپرده اي از ذلت و خواري آنها را پوشانده است (و به آنها گفته مي شود) اين همان روزي است كه ما به شما وعده داده ايم.
شرف الدين نجفي ذيل اين آيه شريفه از حضرت باقر روايت كرده , كه حضرت فرمود :
روز موعود روز ظهور و خروج حضرت قائم «عج» مي باشد.[۴]
-------------------------
[۱] معارج آيه ۲۶
[۲] غايه المرام ص ۷۵۴ - بحار الانوار ج ۵۱ ص۶۲
[۳] معارج آيه ۴۴
[۴] تفسير برهان ج ۴ ص۳۸۶
آيات مهدوي سوره مباركه طه
درآن سه آيه مى باشد آيات ۱۱۳-۱۱۵- ۱۳۵
ا- (أو يحدث لهم ذ كرا.( [۱]
يا براى آنان تذكرى ايجاد نمايد.
((ذ كر)) در اين آيه شريفه اشاره به ظهور حضرت قائم آل محمد (عج) و خروج سفيانى است.[۲]
۲- (ولقد عهدنا الى آدم من قبل فنسي ولم نجد له عزما.)[۳]
ما از آدم پيش از آن پيمان گرفته بوديم، عزم استوارى براى او نيافتيم.
امام باقر(ع) درباره اين آيه كريمه فرمود:
پروردگار از تمام پيامبران عهد و پيمان گرفت و فرمود:
آيا پروردگار شما نيستم و محمد (ص) پيامبر من نيست و على أميرالمؤمنين(ع) ، نمىباشد؟ همه عرض كردند بلى همينطور است شما پروردگار و محمد (ص) پيام رسان و على وصى و أميرالمؤمنين است.
نبؤت براى ايشان مقرر و ثابت گرديد پس از آن از پيامبران اولى العزم عهد ديگرى گرفت، فرمود:
بدانيد من پروردگار شما هستم و محمد (ص) پيامبر خاتم و رسول من است و على أميرالمؤمنين (ع) و اوصياى بعد از او، واليان امر من و خزان علم من مى باشند، و به وسيله مهدى (ع) يارى مى كنم دين خود را و از دشمنانم انتقام مي گيريم و دولت حق را ظاهر (آشكار) مى سازم و از روى رغبت و كراهت پرستش مي شوم. پيامبران عرض كردند:
پروردگارا ما اقرار و اعتراف داريم و گواهى مى دهيم و آدم انكار نكرد، ولى اقرار هم ننمود پيامبرانى كه عزم راسخ داشتند و به ميثاق خود وفادار بودند و به آن عهد اقرار داشتند، فقط پنج نفر بودند:
۱- حضرت نوح (ع)
۲- حضرت ابراهيم(ع).
۳- حضرت موسى (ع)
۴- حضرت عيسى(ع).
۵- حضرت خاتم الانبياء محمد(ص).
و اين قول خداوند متعال است (سپس اين آيه تلاوت فرمود:: ((ولقد عهدنا الى آدم من قبل فنسى ولم نجد له عزما)).[۴]
۳- (فاصبر على ما يقولون.)[۵]
در برابر آن جه آنها مى گويند صبر كن.
ابوبصير نقل مى كند كه حضرت صادق (ع) در تفسير اين آيه فرمود:
يعنى اى محمد با تكذيب آنان بساز (و صبر كن) كه من به دست مردى از نسل تو، حضرت قائم (عج)، كه بر خون ستمگران مسلطش كنم، از آنها انتقام گيرم. [۶]
--------------------------
[۱]طه آيه ۱۱۳
[۲]الف) بحار الانوار ج ۵۱ ص۴۶ - ب) تفسير قمي ج ۲ ص۵۶ - ج) تفسير برهان ج ۳ ص۴۵
[۳] طه آيه ۱۱۵
[۴] الف) تفسير الميزان ج۱۴ ص ۳۴۸ - ب) تفسير جامع ج ۴ ص۲۰۵ - ج) تفسير برهان ج ۳ ص ۴۵ - د) تفسير صافي ج ۳ ص ۳۲۴
[۵] طه آيه ۱۳۰
[۶] اثبات الهدي ج ۷ ص ۱۲۸
آيات مهدوي سوره مباركه عنكبوت
درآن دو آيه مى باشد آيات ۱۵-۳۹
ا- ولئن جاءنصرمن ربك. [۱]
هنگامى كه پيروزى از سوى پروردگارت بيايد.
نصر الهى در اين آيه شريفه به معنى ظهور حضرت قائم (ع) است. [۲]
۲- بل هو آيات بينات في صدور الذين اتوا العلم. [۳]
بلكه اين كتاب آسمانى مجموعه اى از آيات روشنى است كه در سينة صاحبان دل(علم) جاي دارد.
على بن اسباط نقل ميكند: مردى از امام صادق (ع) از تفسير اين آيه " بل هو آيات " تا آخر- برسيد، حضرت در جواب فرمود:
مقصود مائيم كه قائم به امر خدا يكى پس از ديگرى هستيم تا اين كه صاحب شمشير (يعنى حضرت بقية الله ((عج))) بيايد و در هنگامة آمدن صاحب شمشير، امر به گونه اى ديگر خواهد شد. [۴]
---------------------------
[۱] عنكبوت آيه ۱۰
[۲] الف ) بحار الانوار ج ۵۱ ، ص ۴۸ - ب ) تفسير صافي ج ۴ ، ص ۱۱۲ - ج ) تفسير برهان ج ۴ ، ص ۲۴۵
[۳] عنكبوت آيه ۴۹
[۴] الف ) تفسير برهان ، ج ۴ ، ص ۲۵۶ - ب ) اثبات الهدي ، ج ۷ ، ص ۱۲۷
آيات مهدوي سوره مباركه غاشيه
در آن چهار آيه مي باشند
آيات ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴
۱ ـ ( هل اتاك حديث الغاشيه ، وجوه يومئذ خاشعه ، عامله ناصبه ، تصلي نارا حاميه ) [۱]
آيا داستان ( غاشيه ) ـ روز قيامت كه حوادث وحشتناكش همه را مي پوشاند به تو رسيده است ؟
چهره هائي در آن روز خاشع و ذلت بار است .
آنها پيوسته عمل كرده و خسته شده اند ( و نتيجه اي عائدشان نشده )
و در آتش سوزان وارد مي گردند .
محمد بن سليمان از پدرش روايت مي كند : كه گفت از امام صادق u پرسيدم :
« هل اتاك حديث الغاشيه » يعني چه ؟
فرمود : مقصود قائم ماست كه اهل باطل را با شمشير فرو ميگيرد .
گفتم « عامله ناصبه » چيست؟
فرمود : آنها بر خلاف دستور خدا عمل مي كنند و واليان ستم را منصوب مي دارند .
گفتم « تصلي نارا حاميه » يعني چه ؟
فرمود : به روزگار قائم ما ، در آتش جنگ بسوزند و در سراي ديگر به دوزخ درافتند . [۲]
--------------------
[۱] غاشيه ، آيات ۱ الي ۴
[۲] الف ) بحار الانوار ، ج ۵۱ ، ص ۵۰ - ب ) غابه المرام ، ص ۷۵۶
آيات مهدوي سوره مباركه غافر
درآن يك آيه مى باشد آيه ۷
(الذين يحملون العرش و من حوله يسبحون بحمد ربهم و يؤمنون به و يستغفرون للذين آمنوا.) [۱]
فرشتگانى كه حاملان عرشند و آنها كه گردا گرد آن (طواف مى كنند) تسبيح و حمد خدا مى گويند و به او ايمان دارند و براى مؤمنان استغفار مى نمايند.
از امام هشتم على بن موسى الرضا (ع) از پدرش از آباء گرامش و آنها از (اميرالمؤمنين) على بن ابى طالب ((سلام الله عليهم اجمعين)) نقل است كه آنحضرت فرمود:
رسول خدا (ص) فرمود:
خداى سبحان خلقى را برتر از من و بزرگوارتر از من نيافريد. عرض كردم يا رسول الله: شما والاتريد يا جبرئيل.پيامبر (ص) فرمود:
يا على خداى تبارك و تعالى پيامبران مرسلين را بر فرشتگان مقربين برترى داد. و مرا بر جميع انبياء و مرسلين و تمام فرشتگان فضل و برترى داده، پس از من تو را برترى داده است و پس از آن يا على براى امامان از فرزندان تو اين برترى را قرار داده است.
ياعلى بدان ملائكه از خدمتگزاران ما و خدمتگزاران دوستان ما هستند (سپس اين آيه را تلاوت نمود) " والذين يحملون العرش و من حوله يسبحون بحمد ربهم و يؤمنون به ويستغفرون للذين آمنوا " و براى كسانى كه داراى ولايت ما هستند استغفار مى كنند[۲].
مقصود قرآن كريم از مؤمنين اشاره به ولايت پيامبر و امامان معصوم (ع) مى باشد، كه ملائكه براى آنان دعا مى كنند و براى آنها استغفار مى نمايند در چندين مورد در آيات گذشته ثابت شد كه امامان معصوم، جانشينان برحق خاتم انبياء (ص) هستند و آنها "۱۲" نفرند، اول آنها اميرالمؤمنين و آخرين آنان حضرت مهدى قائم "عج " است، كه اين آيه شامل حضرت حجت (ع) و دوستان و يارانش مى باشد.
[۱] غافر آيه ۷
[۲] الف ) ينابيع الموده ص ۴۵۸ - ب ) تفسير الفرات الكوفي ص ۳۷۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 318]