تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816431603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روایتی از خانه مجردی در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تهران امروز - تازهترين برنامه بحث روز رادیو تهران درست از لحظهاي جذاب شد كه مجيد اميدي، مدیر حوزه فرهنگی اجتماعی سازمان ملی جوانان از شنوندههاي راديو عذرخواهي كرد و گفت:« 27 درصد از جوانان خانه مجردی دارند».

ماجرا احتمالا وقتي برايتان جذابتر ميشود كه متوجه شويد موضوع اصلي اين برنامه بررسي دلايل افزايش سن ازدواج در ايران بود. در اين برنامه راديويي علاوه بر مجيد اميدي، اقبالپور، مدیر پژوهش مرکز امور زنان نهاد ریاست جمهوری و محمد احمدی، متخصص علوم تربیتی و روانشناسی هم حضور داشتند. ماجراي خانههاي مجردي در تهران موضوعي است كه در اندك روزهاي گذشته از سال جديد مورد توجه چند رسانه قرار گرفته.

پيش از اين يكي از خبرگزاريها اقدام به تهيه گزارشي چند وجهي درباره تمايل جوانان به داشتن خانه مجردي كرده بود. اتفاقا در آن گزارش هم مجيد اميدي يكي از افرادي بود كه به عنوان كارشناس نسبت به افزايش آمار خانههاي مجردي در ايران هشدار داده بود. او گفته بود: «تعداد زيادي از جوانان در تهران زندگي مجردي دارند. اين مسئله متأسفانه در كلانشهرها نمود بيشتري دارد. اين آمار تكاندهنده است و هشداري براي خانوادها محسوب ميشود. واقعيت اين است كه خانوادهها خواسته و ناخواسته زمينه را براي زندگي مجردي فرزندانشان فراهم ميكنند و در برابر اين دگرگوني و تمايلات جوانان سكوت ميكنند.» برنامه بحث روز راديو تهران البته پيش از حرفهاي مجيد اميدي هم با حرفهاي محمد احمدي گرم شده بود.

او افزایش سن ازدواج را تهديدي برای جامعه ایران اعلام كرد و از نهادها و سازمانهای مربوطه خواست به این موضوع جدیتر نگاه کنند. البته خانم اقبالپور هم بر اساس پژوهشهایی که مرکزشان انجام داده بود، گفت: «تجرد قطعی برای دخــتران از 45 سال به بالاست.» با اين حال بازهم بايد به خطوط ابتدايي گزارش بازگشت و داغترين حرفهاي اين بحث راديويي را از زبان مجيد امیدی پيگيري كرد.

او در پاسخ به پرسش مجری برنامه که پرسید:« آیا آماری از خانههای مجردی در تهران دارید؟» با عذرخواهی از شنوندگان رادیو گفت: « معتقدم باید خبرها را به خانوادهها داد. متاسفانه با وجود افزایش اطلاعات رسانهای، خیلیها مقهور ادبیات و فرهنگ بیرونی میشوند. انگار خیلیها سنتهایشان را از دست دادهاند. میشنویم معمولا وقتی میپرسند چرا ازدواج نمیکنید، میگویند چون شغل نداریم. چون مسکن نداریم... اما ما تناقضاتی در این پژوهشها میبینیم. در یک شهرستان، 84 درصد از کــسانی که از هم طلاق گرفته بودند، دارای منزل ملکی بودند. یعنی مشکل مسکن نداشتند. بلکه مشکل عاطفی بود. ازدواج موفق سه شرط میخواهد؛ آموزش مداوم، از لحظهای که فرد به دنیا آمد تا هنگام ازدواج. دو، مشاوره و بالاخره انتخاب؛ انتخاب دقیق. یک بار دیگر از شنوندگان رادیو عذر میخواهم، 27 درصد از جوانان (اعم از پسر و دخــتر) خانه مجردی دارند. در حالی که این رقم باید در عدد چهار ضرب شود؛ چون هر پسری دست کم چهار دوست دارد ـ البته حساب آنان که دانشجو هستند و خوابگاه ندارند و دنبال خانه میگردند، جداست ـ بدتر اینکه بعضی از این افراد متاهلند و خانه مجردی دارند.» به هر حال به نظر ميرسد با حرفهاي رد و بدل شده در اين برنامه راديويي و پيگيريهايي كه پيش از اين درباره زندگي مجردي جوانان صورت گرفته بود، موضوع خانههاي مجردي- بهويژه در تهران- قرار است با حساسيت بيشتري پيگيري شود.

پيش از اين يكي از خبرگزاريها براي پيگيري ماجرا، گزارشي از آژانسهاي املاك در شمال تهران تهيه كرده بود و از قول صاحب يك آژانس آورده بود: «بيشتر متقاضيان ما براي خانه مجردي جوانان هستند. در حالي كه در گذشته بيشتر مردها مشتري ما بودند، اما الان خانمها از مردها پيشي گرفتند. مردهايي را ميشناسيم كه به دور از چشم همسرانشان براي دوستان خود آپارتمان اجاره كردهاند و هزينههاي زيادي را ميپردازند.

در همين محله، دخــترها و پسرهاي جوان و پولداري را ميشناسم كه در روز فقط چند ساعت در آپارتمان اجارهاي خود هستند؛ در واقع براي خوشگذراني و راحت بودن، حاضرند بالاي 30 ميليون تومان وديعه و 500 هزار تومان اجاره بدهند.» با وجود تمام اين پيگيريها و ارائه آمار، خواندن حرفهاي محمد زاهدي اصل رئيس انجمن مددكاري ايران هم جالب است.

او تمايل جوانان به استقلال و زندگي مجردي را از زاويه ديد خودش طبيعي ميبيند:«هر جواني تمايل دارد كه زندگي مستقلي داشته باشد بنابراين از اين جهت امري طبيعي است اما نبايد از نظارتها غافل شد. از طرفي وقتي نتوانيم شرايط تشكيل زندگي مشترك را براي جوانان فراهم كنيم، به دليل طولاني شدن دوران تجرد و بالا رفتن سن ازدواج اين امر باعث ميشود در موقعيتي قرار گيرند كه احساس كنند سربار خانوادهها هستند.»

و بالاخره حرفهاي پاياني او كه احتمالا بهترين پايان هم براي اين گزارش است: «همه جوانها براي خوشگذراني زندگي مجردي را انتخاب نميكنند. گاهي اوقات شرايطي پيش ميآيد كه جوانان مجبور هستند اين نوع زندگي را انتخاب كنند.»






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن