تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816887858




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درختي که خودکشي ميکند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
جام جم آنلاين: گروهي از دانشمندان طولاني ترين حشره جهان ، اسب آبي به اندازه يک دانه لوبيا و کوچکترين مار جهان را در ميان 10 گونه برتر و جديد سال 2008 قرار دادند.
اين پديده هاي عجيب برگزيده هاي هزاران گونه هستند که طي سال گذشته در مناطق مختلف و به خصوص در مناطق گرمسيري و حاره اي کشف شده اند.
به گفته کوئينتين ويلر رئيس موسسه اکتشافات گونه هاي زيستي دانشگاه آريزونا بيشتر مردم جهان از ميزان محدوديت دانش بشر نسبت به گونه هاي زيستي موجود در زمين آگاه نيستند. بشر در حال حاضر توسط تعداد نامحدودي از گونه هاي زيستي احاطه شده است که اکثر مواقع حتي ديده هم نمي شوند.
اين دانشگاه به همراه گروهي از دانشمندان سالانه 10 گونه برتر و جديد سال را طبقه بندي و اعلام مي کنند. در ليست ارائه شده سال 2008 گياه قهوه بدون کافئين، حلزون چهار محوري و چند گونه جديد و خارق العاده ديگر وجود دارند.
1- اسب دريايي کوتوله: اين گونه با نام علمي Hippocampus satomiae تنها 1.27 سانتيمتر ارتفاع داشته و در جزيره دراوان در اندونزي يافت شده است. اين جاندار در دو تنوع رنگي، خاکستري- قرمز و زرد- نارنجي وجود داشته و بيشتر در ميان مرجانهاي شاخه اي زندگي مي کنند.
2- درختي که خودکشي مي کند: اين گونه گياهي در شمال غرب ماداگاسکار زندگي مي کند. Tahina spectablilis نام علمي اين درخت بوده و به خانواده نخلها تعلق دارد. اين گياه پس از 30 تا 50 سال گل مي دهد و پس از آن بلافاصله نابود شده و مي ميرد. ارتفاع اين درخت 18 متر بوده و برگهايي به وسعت پنج متر دارد.
3- گياه بدون کافئين قهوه: گونه گياهي ديگري با نام علمي Coffea charrieriana در منطقه اي به نام کامرون يافت مي شود. اين گياه اولين گونه گياه قهوه در آفريقاي مرکزي است که دانه هاي آن بدون کافئين هستند.
4- باکتري اسپري: باکتري شگفت انگيزي است که توسط دانشمندان ژاپني و در سال 2008 کشف شده است. اين باکتري با نام علمي Microbacterium hatanonis درون اسپري مخصوص حالت دادن موي سر انسان کشف شد.
5- شاخه متحرک: طولاني ترين حشره جهان، Phobaeticus chani، که با محاسبه پاها بيش از 50 سانتيمتر طول دارد به شاخه اي خشک از يک درخت شباهت دارد که مي تواند خود را حرکت دهد.
اين حشره که در بورنو واقع در مالزي کشف شده است در جنگلهاي باراني زندگي مي کند و همين خصوصيت يافتن آن را از ميان شاخه هاي درخت بسيار سخت کرده است.
6- مار باربيدوز: عنوان کوچکترين مار جهان را به خود اختصاص داده و تنها 10.5 سانتيمتر طول دارد. اين گونه جديد با نام علمي Leptotyphlops carlae در جزاير کارائيب زندگي مي کند و با نام مار قيطاني نيز شناخته مي شود.

7- حلزون بي صدف: گونه اي از حلزونهاي زميني شکارچي و بدون صدف با نام علمي Selenochlamys ysbryda هستند. اين گونه ها 6 تا 7 سانتيمتر طول داشته و هيچ اندامي براي بينايي ندارند. رنگ بسيار سفيد اين جاندار ظاهري شبح وار و مشمئز کننده به آن بخشيده است و غذاي خود را از کرمهاي خاکي و با استفاده از دندانهاي تيغ مانند تهيه مي کند.
8- حلزون مارپيچي انعطاف پذير: اين گونه بي نظير با نام علمي Opisthostoma vermiculum در تپه اي آهکي در مالزي کشف شده است. خصوصيت شگفت انگيز اين حلزون صدف منحصر به فرد آن است که حول چهار محور مختلف چرخيده است.
9- دوشيزه ماهي: اين ماهي هاي زيبا در ميان مرجانهاي دريايي در مناطق گرمسيري زندگي مي کنند. نام علمي اين گونه ها Chromis abyssus بوده طول آنها در حدود هشت سانتيمتر است. رنگ اين ماهي ها معمولا روشن و درخشان بوده واغلب در درياها زندگي مي کنند.

10- مادر فسيلي: گونه اي منقرض شده از خانواده کوسه ها هستند که در حدود 380 ميليون سال پيش زندگي مي کرده اند. شهرت اين گونه با نام علمي Materpiscis در حمل جنين ماهي و تغذيه جنين با استفاده از ساختاري معدني شده در خارج از بدن بوده است. فسيل اين گونه در شمال غرب استراليا کشف شده است. اين ماهي طولي برابر 25 تا 35 سانتيمتر داشته و از دندانهاي برنده اي به عنوان ابزار شکار استفاده مي کرده است.
دانشمندان همچنان در حال طبقه بندي گونه هاي کشف شده در سال 2008 هستند و به همين دليل اطلاعات نهايي از اين طبقه بندي هنوز تکميل نشده است اما به گفته محققان بيش از نيمي از 18 هزار و 516 گونه زيستي در اين ليست در سال 2007 کشف و نامگذاري شده اند که از آن ميان 75.6 درصد گونه هاي بي مهره، 11.1 درصد گياهان آوندي و 6.7 درصد مهره داران بوده اند.

به گفته ويلر طبقه بندي گونه هاي زيستي و خصوصيات منحصر به فرد آنها بخشي حياتي از درک تاريخ حيات به شمار مي رود. از سال 1758 تا کنون بيش از 1.8 ميليون گونه زيستي توسط زيست شناسان کشف و نام گذاري شده اند اين در حالي است که محققان ميزان گونه هاي موجود در زمين را 2 تا 10ميليون اعلام کرده اند.
محققان معتقدند سرعت تغييرات به وجود آمده در جهان نياز به سرعت بخشي فرايند شناسايي گونه هاي زيستي را افزايش مي دهند زيرا ميليونها گونه زيستي که همچنان ناشناخته باقي مانده اند اکنون در خطر انقراض قرار دارند که در صورت وقوع اين فاجعه، انسان قسمتي از تاريخچه تاريخ منشا حيات را از دست خواهد داد.
مهر

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن