واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: نمونه «قيصر» در روزگار ما پيدا نمي شود
علي معلم گفت: پس از يك سال از درگذشت قيصر امين پور بسياري چيزها، حتي نوع شناخت از جهان و افراد تغيير كرده است و اين موضوع شامل جنس دلتنگي ما از رفتن قيصر هم مي شود. او همچون افسانه اي است كه در روزگار ما نمونه آن پيدا نمي شود.به گزارش مهر، علي معلم دامغاني در مراسم بزرگ داشت قيصر امين پور ضمن بيان اين نكته گفت: در فاصله هاي بسيار دور كسي در جايي گفته بود آيا شاعران حرفي نگفته براي گفتن گذاشته اند اگر چنين سخني را باور كنيم بايد منكر بسياري از چهره هاي درخشان شعر در گذر تاريخ باشيم. معلم با بيان اين مطلب كه مفاخر هرگز فراموش نمي شوند و در دل هر فراموشي، يادآوري و خاطره اي هست، افزود: هر يك از مراسمي كه براي پاس داشت ياد مفاخر برگزار مي شود، با خود نوعي يادآوري و تجليل از خاطره ها را به همراه دارد. وي با اشاره به رابطه تنگاتنگ انسان و مرگ گفت: ما را براي مرگ و مرگ را براي ما آفريده اند و از مرگ گريزي براي انسان نيست. معلم، قيصر را از سلسله آگاهان خواند كه شعرش با شهود نسبت مستقيمي دارد و افزود: البته خيلي از بزرگان در طول تاريخ چنين باوري نداشتند. حتي سقراط مي گويد براي شاعران قبض و بسطي رخ مي دهد كه خودشان نيز از آنچه نوشته اند سر درنمي آورند و بايد معاصران و يا آيندگان اين نوشته ها را براي آن ها معني كنند. وي برخي از شاعران از جمله فردوسي را حكيم خواند و ادامه داد: قيصر نيز انسان حكيم و آگاهي بود. او حتي نسبت به نام خودش آگاهي ويژه اي داشت و چنين سرود: طنين نام مرا موريانه خواهد خورد / مرا به نام دگر غير از اين ياد كنيد.اين شاعر انقلاب ادامه داد: قيصر با طرح چنين موضوعي، دانش و آگاهي خود را نه تنها درباره نامش، بلكه درباره جهان پيرامونش بازگو مي كند. وي قيصر را همچون افسانه اي خواند كه در روزگار ما نمونه آن پيدا نمي شود و افزود: قيصر دانشجو و استاد خوبي بود. وي در بدترين شرايط زندگي حتي يك لحظه دانشجويانش را به حال خود رها نكرد. وي در پايان سخنان خود، شعري براي حاضران خواند. سهيل محمودي كه اجراي برنامه را برعهده داشت گفت: "قيصر" اصلا آدم دور از دسترسي نبود، اما جنس روح او با بقيه فرق مي كرد. آدم هاي بزرگ شخصيت قابل دسترسي دارند، اما دستيابي به روح آن ها دشوار است. بايد پرواز روح داشته باشي تا بتواني به آن ها برسي. وي با اشاره به شعر "آرزوي بزرگ" كه در مجموعه "دستور زبان عشق" قيصر امين پور منتشر شده گفت: در روزگاري كه همه چيز تنها جنبه تبليغاتي و بزرگ نمايي دارد، قيصر فارغ از تمام بازي ها، ساده و سربلند به شيوه بزرگان زندگي كرد.همچنين در برنامه ديگري عصر سه شنبه، در فرهنگسراي ارسباران (هنر) با حضور عبدالجبار كاكايي، عزيز مهدي، عباس خوشدل، محمدرضا تركي، اكبر آزاد، روزبه بماني، فريدون شهبازيان، بهروز صفاريان، فريدون عموزاده خليلي، فريدون آستارايي، اهورا ايمان، سيدعباس سجادي و ديگر شاعران و ترانه سرايان و دوستد اران مرحوم قيصر امين پور برگزار شد. به گزارش فارس، در اين مراسم، عبدالجبار كاكايي شاعر و ترانه سراي كشور كه اجراي برنامه را نيز بر عهده داشت، در وصف مرحوم قيصر امين پور چند قطعه شعرخواند و بعد از تسليت رحلت اين شاعر فرهيخته گفت: يكي از الگوهاي انسان ها مي تواند شخص قيصر امين پور باشد. در ادامه مراسم، «عزيزمهدي» شاعر و دوست قيصر امين پور كه از كشور هند آمده بود تا در اين مراسم حضور داشته باشد، شعري را در وصف استاد امين پور قرائت كرد. سپس «عباس خوشدل» آهنگ ساز و رهبر اركستر درباره قيصر امين پور، چنين گفت: وي از شاخه هاي مختلفي با مردم رابطه داشت و مردم هم به او عشق مي ورزيدند. يكي از شاخه ها مربوط به كارهاي فرهنگي استاد مي شد و شعرهايي كه مي سرود. خوشدل در ادامه افزود: به نظر من مردم با «نيلوفرانه» قيصر امين پور رابطه خوب و نزديكي داشتند به طوري كه فروش اين كاست و سي دي از مرز ٦و ٧ميليون تومان هم گذشت. در ادامه «محمدرضا تركي» شاعر و استاد دانشگاه تهران با اشاره به شخصيت قيصر، گفت: صحبت كردن از شخصيت قيصر و شعر قيصر هر دو يك مقوله اي هستند كه قابل تفكيك نيست. در سال هايي كه اوج بيماري قيصر بود من يك غزل از ايشان را خواندم. سال ها بعد اين غزل به شكلي منتشر شد كه قيصر گفت اين غزل هيچ ايرادي ندارد و مانند يك عكس مي ماند اما يك اشكال بزرگ دارد و آن اين است كه سوژه اش را خوب انتخاب نكردي. تركي با اشاره به عنصر درد در شعرهايش گفت: عنصر درد در شعرهاي قيصر او را تكيده كرده است و اين درد ممكن است جاودانگي، تاريخي و اجتماعي باشد.
پنجشنبه 9 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]