تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804647390




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشانهاي يونسكو به دو اثر ايراني رونمايي شد


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: نشانهاي يونسكو به دو اثر ايراني رونمايي شد
نشانهاي ارائه شده از سوي يونسكو به "شاهنامه بايسنقري" و "وقفنامه ربع رشيدي"دو اثر ايراني به ثبت رسيده در حافظه جهاني رونمايي و به كاخ موزه گلستان و كتابخانه مركزي تبريز اهدا شد.
مهر- مراسم افتتاحيه دومين دوره كارگاه تخصصي آموزش برنامه حافظه جهاني همزمان با شصتمين سالگرد تأسيس كميسيون ملي يونسكو در ايران با حضور چونلي هان رئيس رفتر منطقه اي يونسكو در ايران، جويي اسپرينگر كارشناس ارشد برنامه حافظه جهاني يونسكو، علي اكبر اشعري رئيس كتابخانه ملي و تعدادي از اعضاي كميته ملي حافظه جهاني در محل اين كتابخانه برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم علي اكبر اشعري با اشاره به فعاليتهاي اين كميته گفت: اعضاي اين كميته در يك جلسه ماهانه تشكيل مي دهند و مصوبات اين گروهها به كميته ارجاع مي شود. اعضاي كميته مشورتي امسال هم از بين افرادي انتخاب شده اند كه سال گذشته در نخستين كارگاه آموزشي حافظه جهاني حضور فعال داشتند و با موفقيت آن دوره را گذراندند.

كار كميته ملي حافظه جهاني فقط ثبت آثار در يونسكو نيست

وي افزود: كار كميته ملي حافظه جهاني فقط اين نيست كه آثار شايسته ثيت در حافظه جهاني را به يونسكو معرفي كند، بلكه بايد كارهاي ارزشمندتري براي حفاظت و صيانت از آثار معنوي كشور انجام دهد و به همين منظور 5 مركز شامل سازمان ميراث فرهنگي، كتابخانه مجلس، كتابخانه آستان قدس، كتابخانه مركزي دانشگاه تهران و كتابخانه ملي هر سال تعدادي از آثار در معرض خطر را معاينه و در صورت نياز به صورت رايگان مرمت مي كنند.

اشعري با اشاره به اطلاع رساني در مورد فعاليتهاي كميته ملي حافظه جهاني، اضافه كرد: مردم ما از اين طريق با فعاليتهاي كميته آشنا مي شوند و در صورت وجود اثري ارزشمند، مشخصات خود و آن اثر را در فرمهايي منطبق با استانداردهاي حافظه جهاني يونسكو به كميته ارسال مي كنند و همگي اعضاي كميته هم در يك روز خاص به محل نگهداري اثر مي روند و در ادامه بر اساس اولويت اهميت آن آثار، بررسيهاي لازم را انجام مي دهند و و در نهايت هر سال دو اثر را براي ثبت در كميته حافظه جهاني به يونسكو معرفي مي كند.

تقدير رئيس رفتر منطقه اي يونسكو از اثر ايراني ثبت شده در حافظه جهاني

در ادامه اين نشست چونلي هان رئيس رفتر منطقه اي يونسكو در ايران با اشاره به بازديدي كه در ماه سپتامبر امسال از اثر ايراني ثبت شده در حافظه جهاني يونسكو "شاهنامه بايسنقري" به عمل آورده بود، اين اثر را "داراي ظرافت، لطافت و زيبايي خاصي" توصيف كرد و گفت: ايران يك ماخذ و مركز فرهنگي است. در تاريخچه طولاني فرهنگي اين كشورمي توان به نامهايي چون ملاي رومي، ابوعلي سينا و فردوسي اشاره كرد. وظيفه ماست كه براي حفظ اين تاريخ و فرهنگ تلاش كنيم و آثار برجسته ان را به جهان بشناسانيم.

وي سپس به تاسيس كميته حافظه جهاني يونسكو در سال 1992 اشاره كرد و افزود: مهمترين اقدام يونسكو به عنوان نماينده سازمان ملل در حفظ و معرفي آثار فرهنگي جهان، تشكيل كميته حافظه جهاني در دهه 90 ميلادي بود كه كشور شما (ايران) هم اكنون در اين كميته 9 اثر به ثبت رسيده دارد.

وي ابراز اميدواري كرد دومين دوره كارگاه تخصصي آموزش برنامه حافظه جهاني بتواند در تسهيل ارتباطات فرهنگي بين كشورها قدم هاي اساسي بردارد.

ثبت 140 اثر از كشورهاي جهان در طول 16 سال در حافظه جهاني

جويي اسپرينگر كارشناس ارشد برنامه حافظه جهاني يونسكو هم در اين مراسم با تقدير از فعاليت هاي مهم كميته ملي حافظه جهاني در ايران در مدت كوتاه سه ساله از زمان تاسيس گفت: كميته هاي ملي در كشوراي مختلف ماخذ و مبدا همه تلاشهاي كميته حافظه جهاني اند و با وجود گذشت تنها مدت كوتاهي از فعاليتشان تا كنون حدود 140 اثر را در يونسكو به ثبت رسانده اند كه از اين ميان دو اثر به ايران تعلق دارد.

در ادامه اين مراسم دو نشان ارائه شده از سوي يونسكو به كاخ موزه گلستان و كتابخانه مركزي تبريز درباره "شاهنامه بايسنقري" و "وقفنامه" ربع رشيدي رونمايي شد.

سپس جويي اسپرينگر كتاب حافظه جهاني نوشته "ري ادموندسن" را كه به تازگي توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي منتشر شده است امضا و يك نسخه از ان را به صورت نمادين به علي اكبر اشعري رئيس اين كتابخانه اهدا كرد.

در حاشيه اين كارگاه تخصصي آموزش برنامه حافظه جهاني، نمايشگاهي از آثار برگزيده كشورمان در برنامه "حافظه جهاني" صبح امروز در مركز نمايشگاههاي كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران افتتاح شد.

اين نمايشگاه امروز و فردا (8 و 9 آبان ماه) برگزار مي شود و در آن تصاويري از "شاهنامه بايسنقري" و "وقفنامه ربع رشيدي" كه در ششمين دوره برنامة حافظه جهاني ثبت شده اند و همچنين" مجموعه اسناد تشكيلات اداري آستان قدس رضوي در دوره صفويه" و كتاب "مسالك الممالك" تاليف "ابوالقاسم استخري"، جغرافي نويس ايراني، سده 4 هجري قمري به عنوان دو اثر پيشنهادي امسال كشورمان براي ثبت در حافظه جهاني به نمايش درآمده است.
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن