تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816821902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهمیت سلامت خانواده


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: و از نشانه هاي او آن است كه از جان هاي شما برايتان همسري آفريد تا در كنار او آرام گيريد و ميان شما دوستي و مهرباني قرار داد ( قرآن كريم )

خانواده يكي از قديمي ترين و اصيل ترين واحدهاي اجتماع بشري است . پيشرفت شگفت انگيز دانش و فناوري، و گسترش نظام هاي ارتباطي و اطلاع رساني، نه تنها به هيچ وجه از اهميت خانواده نكاسته است بلكه انديشمندان و سياستگذاران جوامع را ترغيب نموده تا بر مبناي بررسي ها و پژوهش هاي متعدد و متفاوت اعلام نمايند كه تواناترين ملت ها، آن هايي هستند كه خانواده در آن ها قوي ترين بنياد و سازمان را داشته باشد و بنا بر اين تمام نهادهاي اجتماعي بايستي در خدمت تحكيم و تقويت نظام خانواده باشند .

چرا نظام خانواده براي جامعه اهميت دارد؟

خانواده براي نظام اجتماعي منافع زيادي دارد . دووال ( Duvall ) براي خانوده شش كاركرد را برمي شمرد:

1-ايجاد ارتباط عاطفي بين زن و شوهر، بين والدين و فرزندان و بين نسل ها . تبادل عواطف در محيط خانواده، اين نياز مهم را به بهترين و ساده ترين شكل ممكن تامين مي كند .

2-ارايه پذيرش و امنيت فردي . هيچ يك از نهادهاي اجتماعي به اندازه ي نهاد خانواده، نياز به پذيرش و امنيت فردي را براي انسان ها تامين نمي كند .

3- ايجاد و تقويت احساس رضايت و هدفدار بودن . خانواده احساس رضايتمندي را در اعضا تقويت و آنان را به آينده اي هدفمند اميدوار مي سازد .

4- تقويت احساس توانمندي و پايداري در برابر تغييرات ناگهاني محيط . خانواده، افراد جامعه را مطمئن مي سازد كه در شرايط دشوار، روابط و مصاحبت ها و ياوري ها ادامه خواهد يافت .

5- اجتماعي كردن و تعيين و تضمين جايگاه اجتماعي افراد . خانواده نخستين جايگاه انتقال و آموزش رسوم، باورها، و سنت هاي فرهنگي به كودكان و آماده سازي آنان براي ورود به جامعه است .

6- آموزش محدويت ها و اخلاقيات . كودكان در محيط خانواده است كه ياد مي گيرند در زندگي اجتماعي بايد چه محدويت هايي را رعايت نمايند و ارزش هاي درست و نادرست در روابط اجتماعي كدام است .



شرايط و ويژگي هاي يك خانواده ي سالم كدامند؟

زندگي يك جريان مداوم همراه با فشارهاي متعدد و متنوع طبيعي و غيرطبيعي است . خانواده جايگاهي است كه اعضاي آن با همكاري يك ديگر اين فشارها را كنترل و حذف مي كنند . بر اين مبنا، يكي از مهم ترين ويژگي هاي سلامت خانواده، خصلت« شفادهندگي » آن است . اين عامل، يكي از اصلي ترين نشانه هاي سلامت خانواده مي باشد . خانواده اي سالم است كه اعضاي آن در صورت مواجه شدن با مشكلات مختلف، تمايل داشته باشند با حضور در جمع خانواده، مشكل خويش را حل كنند . خصلت شفادهندگي در خانواده ي ناسالم به حداقل مي رسد . در اين حالت، مشكل اعضاي خانواده زماني كه با هم هستند، تشديد مي شود و هر يك سعي مي كنند هر چه زودتر از محيط خانواده دور شوند .عوامل ديگري كه جزيي از ويژگي هاي يك خانواده ي سالم محسوب مي شوند، عبارتند از :

- تمايز يافتگي والدين . زن و شوهر قبل از آن كه از خانواده ي اصلي خود جدا شوند، به حد كافي رشد عاطفي و عقلاني و اجتماعي و اقتصادي كرده و از والدين خود مستقل شده اند وپس از آن اقدم به تشكيل خانواده مي كنند .

- به كودكان به عنوان ذخيره ي يكي از والدين يا ذخيره اي براي آينده ي ازدواج آنان نگاه نمي شود . كودكان امانتي هستند كه والدين مسووليت دارند نسبت به تربيت و پرورش صحيح آنان براي حضور موثر و خلاق و مستقل در جامعه همت گمارند .

-انتظارات والدين از يك ديگر و هم چنين از فرزندان خود، عيني، واقعي، و منطقي است . هر يك از اعضاي خانواده ي سالم به روشني مي داند كه ديگر افراد خانواده از او چه انتظاراتي دارند و او چه گونه بايد رفتار كند تا نقش خود را به درستي ايفا كرده باشد .

- ارتباط بين والدين، مقدم بر ارتباط هر يك از آنان با فرزندان است . در خانواده ي سالم، فرزندان بين پدر و مادر قرار نمي گيرند، بلكه زير مجموعه ي والدين هستند .

- اعضاي يك خانواده ي سالم با افرد ديگر در خارج از جمع خود ( مثل بستگان و دوستان ) ارتباط درست و منطقي دارند. ارتباطي كه در آن افراد خارج از خانواده اجازه ي ورود به محيط خانواده را دارند، اما اجازه ي دخالت را، نه .

در پايان لازم به يادآوري است كه هر چند خانواده هاي اندكي را مي توان يافت كه همه ي اين ويژگي ها راشته باشند، اما تمايل و گرايش عملي به داشتن اين شرايط نيز حكايت از سلامت آن خانواده دارد .






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن