تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817128517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روستاي «مفرنقاه »مستعد توسعه اما محروم از امكانات


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: روستاي «مفرنقاه »مستعد توسعه اما محروم از امكانات
روستاي 175 خانواري مفرنقاه با 813 نفر جمعيت در 3 كيلومتري شهرستان فاروج قرار گرفته است.

براي رفتن به اين روستا وسيله نقليه عمومي وجود ندارد و بايد از سواري هاي خطي و يا وسيله نقليه دربستي استفاده كرد.

اولين نكته اي كه در ورود به روستا توجهم را جلب مي كند سر و صداي نوجواناني است كه براي رسيدن به توپ تلاش مي كنند.

كوچه ها خلوت است و تنها صداي قاري قرآن كه در مجلس ترحيم در حال خواندن است به گوش مي رسد. از يكي از اهالي آدرس دهيار روستا را مي پرسم و او با اشاره دست مسير را نشان مي دهد.

معابر باريكي را در پيش مي گيرم، چند قدم جلوتر يكي از تاكسي هاي درون شهري فاروج را كه در روستاست مي بينم. اين در حالي است كه براي رفت و آمد به قسمت هاي مختلف در شهر فاروج، تاكسي كمياب است و تعدادي از اين تاكسي ها مشغول جابه جايي مسافر در مسير روستا به شهرند.

در چند قدمي دهياري، نوشته روي تابلو توجهم را جلب مي كند؛ لطفا آشغال نريزيد پيگرد قانوني دارد، 2 قدم جلوتر از تابلو، انباشت زباله هاي خانگي چشم را مي آزارد.

نزديك تعدادي از اهالي كه مشغول صحبت اند مي روم يكي از آن ها مي گويد: بهره مندي از نعمت گاز با هزينه و خود ياري اهالي محقق شده است.

وي با اشاره به اين كه گازكشي روستا در سال 81 با خود ياري اهالي انجام شد مي افزايد: رئيس شركت گاز در آن زمان به شوراها اعلام كرد كه قبض هاي اهالي را جمع آوري و به اداره گاز منتقل كند تا به جبران فعاليت و خود ياري اهالي، از هزينه مصرف آن ها كاسته شود، اما تاكنون اين امر محقق نشده است.

وي اظهار مي كند: با توجه به وضعيت نامطلوب معيشتي، امكان پرداخت سهم را خود براي انتقال گاز به روستا نداشتم اما با اصرار اعضاي شورا، تنها دارايي ام را كه يك گوسفند بود فروختم و سهمم را پرداخت كردم.

وي بيان مي كند: ولي تاكنون قادر به پرداخت هزينه نصب كنتور و لوله كشي منزل نشده ام و همچنان از نعمت گاز بي بهره ام.

يكي ديگر از اهالي با اشاره به وضعيت نامطلوب تنها مسجد روستا مي گويد: ساخت مسجد مربوط به سال 47 است كه ديوارهاي آن ترك دارد و با توجه به فصل سرما و بارندگي امكان فرو ريختن آن ها وجود دارد.

سياوشي تصريح مي كند: قطعه زميني با كمك اهالي براي ساخت مسجد خريداري شد اما اهالي توان تأمين بقيه هزينه ها را ندارند و از سويي نيز مسجد روستا به علت وضعيت نامطلوبش بايد تخريب و بازسازي شود كه هزينه زيادي لازم دارد و اهالي امكان پرداخت اين هزينه ها را ندارند.

يكي ديگر از اهالي با هدف كمك به اين كه تأسيس دانشگاه پيام نور از مصوبات سفر اول هيئت دولت براي شهر فاروج بود مي گويد: شوراهاي روستا، چند ماه براي راضي كردن اهالي با هدف كمك به منظور ساخت دانشگاه پيام نور به شيوه هاي مختلف و بيان دلايل اين كار براي مالكان، آن ها را راضي به اهداي زمين كردند.

وي اضافه مي كند: بعضي مالكاني كه در روستا ساكن نبودند با پي گيري شوراهاي شناسايي و راضي به اهداي زمين شدند و 17 هكتار زمين بنا به درخواست فرماندار سابق براي اين كار اهدا شد.

وي اظهار مي كند: فرماندار سابق اعلام كرده بود كه 3 هكتار از زمين ها با تغيير كاربري و ايجاد زير ساخت ها و خيابان كشي به كشاورزان واگذار شود و به نسبت سهمي كه آن ها اهدا كرده اند، زمين واگذار مي شود و 3 هكتار هم براي ساخت مسكن اقشار كم درآمد اختصاص مي يابد، اما هيچ يك از اين وعده ها عملي نشد.

يكي ديگر از اهالي مي گويد: در همين 17 هكتار زمين اهدايي در يك سال اخير، مبلغ زيادي براي ساخت دانشگاه پيام نور صرف شده است. اما در حال حاضر ساخت دانشگاه متوقف شده است و تعليق در ساخت دانشگاه ضرر و زيان بسياري براي اهالي و بيت المال در بر خواهد داشت.

وي اظهار مي كند: رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان با بيان اين كه زمين اهدايي، كشاورزي است و تغيير كاربري داده نمي شود، اهدا كنندگان زمين را توجيه كرده است. اما شيوه معمول اين است كه در هر منطقه اي كه دانشگاه يا مكان فرهنگي ساخته شود، با توجه به مساحت مورد نياز ساخت اين اماكن، زمين كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد.

وي مي افزايد: در شهر فاروج زميني كه مساحت مورد نياز را براي ساخت دانشگاه داشته باشد، وجود ندارد و هر مكاني كه دانشگاه در آن ساخته شود به تغيير كاربري نياز دارد.

وي بيان مي كند: با تغيير مكان دانشگاه، اهالي نسبت به مسئولان بي اعتماد مي شوند و از سويي نيز 17 هكتار زمين اهدايي كه 2 سال است به صورت باير رها شده و فعاليت هاي ساختمان سازي دانشگاه پيام نور در آن انجام مي شود، ديگر براي كشاورزان مناسب نخواهد بود.

وي مي گويد: زمان زيادي لازم است تا اين زمين ها براي كشاورزي و كشت و كار آماده شود و از سويي فعاليت و پي گيري شوراها براي جلب رضايت مالكان زمين ها به منظور ساخت دانشگاه هدر مي رود.

يك دانش آموز با بيان اين كه روستا فقط مدرسه ابتدايي دارد مي گويد: دانش آموزان مقاطع راهنمايي و متوسطه بايد براي ادامه تحصيل به شهر بروند كه اين امر براي همه خانواده ها مقدور نيست.

محمدزاده مي افزايد: خودروهايي كه با عنوان سرويس دانش آموزان را به مدارس شهر مي برند، فرسوده اند، به گونه اي كه سال قبل به علت خرابي اين وسايل نقليه در بين راه، دانش آموزان مجبور شدند پياده به مدرسه بروند.

وي اظهار مي كند: اغلب خانواده ها توانايي پرداخت هزينه هاي سرويس را ندارند و فرزندان آن ها در حال حاضر با گذشت چند ماه از سال تحصيلي به علت مشكلات مالي مجبور به ترك تحصيل مي شوند.

يكي از جوانان روستا مي گويد: امكانات فرهنگي ورزشي براي جوانان در حد صفر است و بيشتر فعاليت جوانان به حضور در پايگاه بسيج محدود مي شود.

شادكام مي افزايد: پايگاه بسيج برادران روستا نيز به علت استيجاري بودن مكان و پايان مهلت قرارداد آن، محلي براي فعاليت ندارد.

يكي ديگر از اهالي مي گويد: به دليل نبود فضاي مناسب براي ورزش جوانان و نوجوانان، آن ها در حياط مدرسه فوتبال و واليبال بازي مي كنند كه بازي آن ها در مدرسه سبب شكسته شدن شيشه ها، تخريب كنتور برق و گاز مدرسه مي شود.

وي عنوان مي كند: زينبيه روستا با اهداي زمين توسط اهالي ساخته شد و فرماندار سابق در زمان افتتاح پايگاه بسيج روستا، پرداخت هزينه گچ كاري زينبيه را تقبل كرد، اما اين امر عملي نشد.

وي با اشاره به نبود سرويس هاي خطي براي روستا اذعان مي كند: خدمت رساني به دورترين روستاهاي شهرستان توسط تاكسي هاي درون شهري فاروج با دريافت هزينه خودروي دربستي صورت مي گيرد در حالي كه اين وسايل نقليه بايد براي جا به جايي مسافر در شهر اقدام كنند.

به گفته وي براي رفت و آمد به شهر بايد با آژانس هاي شهر فاروج كه هر يك نرخ هاي متفاوتي را ارائه مي دهند، تماس بگيريم.

يكي ديگر از اهالي مي گويد: اگر مسئولان براي ايجاد اشتغال، تسهيلاتي را براي روستاييان در نظر بگيرند، مهاجرت از روستا كم مي شود و خدمات رساني نيز آسان تر خواهد شد.

يكي از اهالي مي گويد: 3 هزار هكتار زمين كشاورزي در روستا وجود دارد كه نصف آن متعلق به آستان قدس است.

وي اضافه مي كند: آستان قدس از طريق مزايده زمين ها را به افراد واگذار مي كند و كسي در اين مزايده برنده مي شود كه توان مالي بالايي داشته باشد لذا سال هاست كه 220 هكتار از اين زمين ها در اجاره يكي از اهالي فاروج است.

به گفته وي تنها 20 درصد اهالي كشاورزي مي كنند و بقيه براي تأمين معاش خود براي كارگري در شهرهاي بزرگ مي روند.

وي اذعان مي كند: اگر زمين هاي آستان قدس با شرايط آسان تر به خود اهالي اجاره داده شود به رونق زندگي روستاييان كمك مي كند.

يكي از كشاورزان مي گويد: براساس اعلام جهاد كشاورزي ميزان خسارت ناشي از خشكسالي و سرمازدگي كشاورزان تعيين شد، اما هيچ خسارتي پرداخت نشد.

وي عنوان مي كند: نرخ گذاري محصولات كشاورزي همواره مشكل ساز بوده است كه امسال نيز قيمت تعيين شده براي هر كيلوگرم جو 290 تومان و گندم 285 تومان از سوي دولت اعلام شد، در حالي كه گندم در بازار به قيمت 310 تومان به فروش مي رسد و با توجه به هزينه زياد جو، دام داران براي تغذيه دام هاي خود از گندم استفاده مي كنند.

به گفته وي بر توليد كنسانتره نظارتي نمي شود و به جاي اين محصول كه 10 نوع مواد مغذي مورد نياز دام را دارد، بيشتر از گندم استفاده مي شود.

يك صيفي كار مي گويد: كارخانه رب شهرستان با قيمت هاي متفاوت 150، 140 و 130 تومان اقدام به خريد گوجه فرنگي مي كند در حالي كه گوجه فرنگي عرضه شده افت كيفيت نداشته است.

يكي از اعضاي شوراي اسلامي روستا با اشاره به فرسودگي لوله هاي آب مي گويد: لوله كشي آب روستا مربوط به سال هاي 65-64 است و در حفاري هايي كه براي موارد مختلف مانند لوله گذاري گاز انجام شده است، لوله هاي فرسوده آب روستا دچار مشكل شده است.

محمدزاده اضافه مي كند: امسال بر اثر خشكسالي، آب كشاورزي روستا كاهش داشته است به طوري كه كشاورزان با خريدن ساعت هاي زيادي از سهم آب ديگر اهالي، باز هم قادر به آبياري زمين هاي خود نبودند.

وي اذعان مي كند: سال هاي گذشته با استفاده از آب كشاورزي، تا ضلع شمالي روستا و زمين هاي دو راهي داغيان نيز آبياري مي شد، اما امسال بخش اندكي از باغ هاي داخل روستا به سختي آبياري شد.

عضو ديگر شوراي روستا مي گويد: نقشه طرح هادي روستا در سال 83 تهيه شده، اما تاكنون اقدامي براي اجراي آن نشده است.

رضواني مي افزايد: بنياد مسكن براي اجراي طرح هادي، امضاي تمام اهالي را به منظور تخريب كامل برخي منازل مسكوني كه در طرح قرار گرفته است مي خواهد اما براي جبران خسارت منازل تخريب شده برنامه اي ندارد.

وي تصريح مي كند: با توجه به وضعيت معيشتي و مشكلات ناشي از سرمازدگي و خشكسالي، اهالي نيازمند حمايت اند، لذا قادر به جبران خسارت تخريب منزل و ساختن دوباره آن نخواهند بود.

عضو ديگر شورا با اشاره به كيفيت مطلوب نان در روستا مي گويد: در هر 24 ساعت به ازاي هر نفر 5/1 قرص نان تعيين شده كه براي اهالي كافي نيست.

خاركش مي افزايد: اهالي در تمام كارها يكديگر را ياري مي كنند اما تهيه نان در زمان برداشت محصول و چيدن ميوه براي اهالي مشكل است.

وي اظهار مي كند: نانوايي روستا يك روز در هفته تعطيل است و اهالي مجبورند براي تهيه نان به فاروج مراجعه كنند كه به علت ازدحام جمعيت در نانوايي هاي شهر، بيشتر مواقع اهالي دست خالي به روستا باز مي گردند.

يكي ديگر از اعضاي شورا مي گويد: در سال 84، مبلغ 600 هزار تومان از سرانه دهياري براي سامان دهي گلزار شهدا به بنياد شهيد اختصاص يافت اما همچنان وضعيت گلزار شهدا نابه سامان است.

رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران فاروج مي گويد: سامان دهي گلزار شهدا، تا دهه فجر سال آينده، به پايان خواهد رسيد.

حجت الاسلام قرباني مي افزايد: شوراي اسلامي مفرنقاه براي سامان دهي گلزار شهداي روستا، قول تأمين 10 ميليون ريال را داده بود كه هنوز اين امر محقق نشده است و از سويي نيز امكان برداشت پول از سرانه دهياري براي بنياد شهيد وجود ندارد.

وي اضافه كرد: براساس اعلام مسئولان مربوطه، براي تهيه طرح و نقشه 2 گلزار شهداي ديگر شهرستان، روستاهاي مفرنقاه و چري به عنوان روستاهاي اولويت دار معرفي شدند تا پس از تهيه نقشه، عمليات اجرايي سامان دهي گلزارها شروع شود.

رئيس شركت گاز فاروج عنوان مي كند: اهالي فقط 10 درصد هزينه گاز رساني را به مفرنقاه از محل خود ياري روستايي به شركت گاز پرداخت كرده اند و بقيه مخارج توسط خود شركت تأمين شد.ذره پرور مي گويد: براي پرداخت سهم خود ياري اهالي از هزينه گاز رساني، به شوراي روستا اعلام شد كه قبض هاي اهالي را جمع آوري كند و به شركت تحويل دهد كه اعضاي شورا با تأخير اين كار را انجام دادند.

وي تأكيد مي كند: با اين حال، پي گير پاسخ از استان شديم كه مشخص شد، براساس نامه اي كه از تهران به استان ارسال شده بود، برگشت سهم خود ياري مربوط به مناطقي بود كه از سال هاي 83-82 به بعد گاز رساني شده اند.

وي اظهار مي كند: در طرح هايي كه از سال 82 به بعد اجرا شده، سهم خود ياري مردم با دريافت نكردن حق اشتراك و يا برگشت سهم خود ياري به مردم محقق شده است، لذا كساني كه قبل از اين تاريخ، طرح گاز رساني داشته اند شامل حال برگشت خود ياري نمي شوند.

سرپرست دانشگاه پيام نور فاروج مي گويد: با توجه به مشكل پيش آمده در ساخت دانشگاه در روستاي مفرنقاه، درصدد برگزاري جلسه با حضور هيئت موسس دانشگاه و استانداريم تا مشكل زمين به نحوي رفع شود.

»دربان آستانه« با بيان اين كه در صورت رفع نشدن مشكل زمين، بايد پي گير مكان جديد براي ساخت دانشگاه باشيم عنوان مي كند: استاندار در سفر به فاروج، با عنوان اين كه ساخت دانشگاه در زمين هاي كشاورزي مورد پذيرش نيست، پرداخت هزينه هاي صورت گرفته را در يك سال اخير براي ساخت دانشگاه در مفرنقاه تنبل كرد و گفت: با تعيين مكان جديد براي ساخت دانشگاه، هزينه هاي صورت گرفته در مكان قديمي كه در حد اسكلت است، پرداخت خواهد شد.
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن