تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819779662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛مادر و الفباي شخصيت كودك


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛مادر و الفباي شخصيت كودك
؛تا گوشه اي از تقويم، روزي را به نامي ننويسند يادمان نمي آيد كه آدم هايي هستند كه با آن عنوان در اين ديار دارند زندگي مي كنند. اين جمله را يك بار ديگر هم در مطالب نوشته بودم ولي امروز هم دوباره نوشتم تا دوباره يادآوري كنم كه چقدر ما فراموش كار شده ايم و چقدر از نزديك ترين آدم ها تا دورترين شان را فراموش مي كنيم و از ياد مي بريم.

مي دانم كه دانسته ايد كه مي خواهم از چه كسي امروز برايتان حرف به ميان بياورم ولي براي اطمينان خاطر مي گويم كه بدانيد حرف هاي امروزخانواده و سلامت مادر است. مادري كه سلامت تمام افراد خانواده در گروي سلامت اوست و باز هم اوست كه ضامن سلامت تك تك اعضاي خانواده است. حتما مي دانيد كه خانواده به عنوان يك نهاد فراگير اجتماعي، هسته اوليه جامعه را سامان مي دهد و از اركان مهم جوامع بشري كانون خانواده است كه هسته مركزي و شيرازه آن جامعه محسوب مي شود. خانواده، اين نهاد مقدس و جاودانه در پيشرفت و توسعه مادي و معنوي جوامع بشري سرنوشت ساز است. خانواده يك واحد اجتماعي است كه نشانه هاي آن اقامت مشترك در يك مكان، همكاري اقتصادي و پذيرش مسئوليت در پيدايش و تربيت فرزندان مي باشد.خانواده در مفهوم كلي خود پديده اي جهاني است.حتي هنگامي كه خانواده از دو نفر يعني مادر و فرزند تشكيل شده باشد، شبكه اي از روابط برقرار است.

؛مادر و هستي من
؛حجت الاسلام صالح نژاد در گفت و گو با ما در ابتداي سخن مي گويد: زن آيينه تمام نماي شخصيت انسان است. او مظهر پرورش است و صفت الهي پروردن از جانب خداي خويش را به وديعه دارد. اين وجود سراسر نياز، خود نيازمندان را غنا مي بخشد، آنان را به كمال معنوي سوق مي دهد تا با احاطه بر كليات هستي و شناخت برهاني به مبدا و غايت وجود دست يابند. آنان را به جايگاهي مي رساند كه جز قداست و پاكي چيزي نيست.در مكتب قرآن، انسانيت را ابتدا تزكيه لازم است، سپس افشاندن بذر آموزش. در مقام تعيين اين دو عامل ارزشمند قرآن ابتدا تربيت را توصيه مي كند، تا تزكيه بر آن مقدور شود. تربيت نفس كه بايد از خاستگاه ايجاد و جايگاه تولد مهياي پاكي و عفاف شود رسالتش به عهده اولين مربي حيات يعني مادر است. وجود ناتواني به امانت به وي سپرده مي شود تا به حول و قوه الهي وي را صاحب توان و قدرت كند. (الله الذي خلقكم من ضعف ثم جعل من بعد ضعف قوه) اين توانمندي مي تواند در مسير هدايت يا ضلالت باشد وزن بيشترين نقش را در استقرار هر يك از دو مسير فوق در تكامل شخصيت انسان دارد. همراهي تعليم و تربيت با تزكيه نفس، سازنده انساني است والا يعني همان انسان صاحب علم و تقوا و من مي خواهم بگويم كه امروز هر آن چه كه هستي از وجود مادري است كه روزي تو را به هستي آورد، حتما مي داني كه تو از نيستي به اين مرتبه رسيده اي، هر چند كه آن روزها را به ياد نمي آوري.

؛مادر و پايه گذاري ها
؛وجود آدمي يا همان هسته اول در وجودي به نام مادر شكل مي گيرد. من يا تو در وجود يك آدم شكل مي گيريم و آهسته، آهسته به حيات و حياط مي آييم. تا به حال نشسته اي نگاهي به خودت بيندازي و بعد نگاهي به مادرت و سپس يكي يكي مشابهات را دريابي، درست است كه اجتماع بشري خيلي وقت ها تو را به اجبار از اين واقعيت ها مي خواهد دور كند ولي حقيقت اين است كه تو هر آن چه كه هستي و هر پايه اي كه داري خشت اولش در وجود مادرت و به واسطه او بنيان نهاده شده است. دكتر صالح نژاد در ادامه گفت و گو در اين رابطه نظرش اين است كه: زن پايه گذار وجود و حيات آدمي است. در پي ريزي اساس و ساختار شخصيت انسان، زن معماري نقش آفرين و هنرمندي چيره دست است. او با رفتار خود آينده طفل را رقم مي زند و اين گونه است كه به معراج رفتن مرد از دامن زن ميسر مي شود. اديان الاهي، حكما و دانشمندان در اين امر اتفاق نظر دارند كه بشر در سايه تربيت صحيح به سعادت مي رسد و يا در مسير توفان هاي ضلالت و گمراهي در چنگال شقاوت گرفتار مي آيد و نيز متفق القول اند كه آن بخش از تعليم و تربيت كه به دوران كودكي و طفوليت فرد مربوط مي شود از اهميت بيشتري برخوردار است، به گونه اي كه دوران كودكي را پدر حيات آدمي دانسته اند.

در آموزشگاه بزرگ حيات نقش اول در تعيين ساختار شخصيت كودك برعهده مادر است. او محور عاطفي خانواده را دردست قدرت خويش دارد و محبتش سبب رشد عاطفي مي شود. حاصل اين ويژگي و نقش پذيري كودك از افعال و اقوال مادر است، كه آينده او را معني مي بخشد و از طريق تجلي صفات ثانويه مي تواند، انسان هايي وارسته و زنان و مرداني بزرگ و با فضيلت به حيات اجتماعي و تاريخ بشري تقديم و نقش مستقيم خود را در صحنه هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي ايفا كند.

يا اين كه براساس مضاميني از نظر اسلام مطرود و براساس تقليد و تزريق فرهنگ بيگانگان و سرسپردگان كودك را از بدو تولد از دامن پرمهر و محبت خويش جدا كند و با اشتغالاتي بي اساس و مبتذل و به دور از منزلت علمي و فرهنگي و شخصيتي زن، دختران و پسراني بيمارگونه و انسان هايي با عقده هاي رواني و مشكلات اخلاقي، وابسته به فرهنگ غرب و شرق، بي ثبات، بي اراده و ... تحويل جامعه دهد.حجت الاسلام صالح نژاد در ادامه مي افزايد: دامن مادر اولين كلاس درس و بهترين محل تربيت كودك است، خانواده نخستين جايگاه آموزش و پرورش اوست. ظهور و بروز استعدادهاي زيستي، فكري و عاطفي وي تحت الشعاع اين كانون قرار دارد و از گرمي وجود مادر نشات مي گيرد و كمال مي يابد، به نحوي كه آثار آن تا پايان حيات در نشئه روح باقي خواهد ماند.

؛مادران و خانه و خانواده
؛مادران هستند كه نقش پايداري و بقاي خانه و خانواده را رقم مي زنند و به دنبال آن محيط دنيا را از آلودگي ها و ناپاكي ها پاك مي كنند.حجت الاسلام صالح نژاد در اين باره مي گويد: مادران در خانواده محور و مدار سامان بخشي به امور خانواده و آرمان هاي اصيل آن هستند. آنان مايه سكون، سلامتي، تعادل، تحكيم، آرامش و انس نظام خانواده اند.زن كانون خانوادگي را به وجود مي آورد و انتقال دهندگان اصلي فرهنگ ها در طي قرون و اعصار زنان خانواده بودند. اين زنان هستند كه با انتقال فرهنگ و سنن اجتماعي باعث اعتلاي دين ، فرهنگ و هنر در جامعه شده اند.در رساله حقوق به نقل از فرمايش امام زين العابدين(ع) اين چنين روايت شده كه: و اما حق مادرت اين است كه بداني او تو را از جايي برداشته كه كسي، كس ديگر را برنمي دارد و از ميوه دل خود به تو داده كه كسي به كس ديگر نمي دهد و تو را با تمامي اعضاي وجود خويش نگهبان بوده است و باكي نداشته كه خود گرسنه ماند اما در عوض تو را سير گرداند و خود تشنه ماند تا تو را سيراب سازد و خود برهنه باشد و تو را بپوشاند و خود در آفتاب باشد و تو را در سايه نگاه دارد و به خاطر تو بيداري مي كشد و تو را از گزند گرما و سرما دور دارد پس جز به ياري خدا و توفيق او از عهده سپاس برنخواهي آمد.

شايد بد نباشد كه باتوجه به اين فرمايش و البته نكات ارائه شده اگر در ارتباط با مادرمان آن كه بايد مي بوديم، نبوديم تلاش كنيم كه باشيم و البته تلاشي مضاعف نيز داشته باشيم كه خودمان هم مادراني نمونه باشيم براي فرزندانمان، مادراني كه هستي مي آفرينند و هستي را به سمت تعالي بشرهدايت مي كنند .
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن