تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816163107




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روز خوب


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: روز خوب
محمدحسن رباني
«آن روزي كه ما بتوانيم درآمد كشور را از راه دانشمان به دست بياوريم و در چاه هاي نفت را پلمب كنيم، آن روز براي ما روز خوبي است.»
اين سخنان، بخشي از بيانات تاريخي و راهگشاي رهبر معظم انقلاب در ديدار با نخبگان جوان دانشگاهي است و چشم اندازي را كه بايستي بدان دست يافت را به خوبي ترسيم مي كند و رسيدن به روز خوب، روز مبارك و روز پيروزي را تفسير مي كند. گرچه به بيان ديگر نشان مي دهد كه ما اكنون از جهت توسعه يافتگي به ناچار در شرايط خوب و به تعبير روشن در روزها و ايام خوبي نيستيم و بايد اين حقيقت تلخ را بپذيريم و عزم تغيير و باور به توانستن داشته باشيم. گرچه اكنون بزرگ ترين اقتصاد خاورميانه هستيم و توليد ناخالص داخلي ما در حدود
6.6 درصد رشد كرده است اما نبايد فراموش كنيم بخش عمده اين رشد متكي به صادرات نفت خام است وذخائر نفتي دير يا زود تمام خواهد شد و سرمايه ملي به جاي ماندگاري و ايجاد ارزش افزوده مصرف مي گردد و ما مي مانيم و يك دنيا حسرت و يك دنيا مشكل.... ذخائر كشف شده نفتي ايران 100 ميليارد بشكه يعني 15 درصد ذخائر نفتي جهان است. ايران اسلامي همچنين دومين ذخائر بزرگ گازي جهان - هزار تريليون فوت مكعب - را در اختيار دارد كه آن هم معادل 15% كل ذخائر بزرگ جهاني است.
3.6 ميليارد تن هم ذخائر زغال سنگ ايران است و كل اين ذخائر معادل 300 ميليارد بشكه نفت است - سهم نفت
35.7% - گاز طبيعي
57.9 درصد و زغال سنگ
6.4 درصد. اما نكته تلخ تر از رشد اقتصادي و اداره كشور براساس درآمدهاي نفتي، مصرف بالاي داخلي انرژي در ايران است. مصرف انرژي در سال 1990 ميلادي (.1371ه.ش) معادل 397 ميليون بشكه بوده و در سال 2000 (1381ه.ش) به
673.3 ميليون بشكه رسيده و اين روند به شدت تصاعدي و رو به فزوني است و بر اينها بايد سهم به شدت نابرابر توزيع انرژي ارزان در بين اقشار جامعه، به هدر رفتن منابع ملي و خسارت سالانه 14 ميليارد دلاري به دليل آلودگي هوا و... را افزود. اينها واقعيت هاي امروز ماست و آنچه در طليعه كلام آمد انتظار و خواسته رهبري انقلاب است كه بارها نيز بر آن پاي فشرده اند و به راستي چگونه مي توان به اقتصاد و مديريتي دانش محور و متكي بر توليد ثروت براساس دانش و توزيع عادلانه آن بر همين اساس رسيد؟ چرا كه علم مايه قدرت و ثروت است و وسيله اي ارزشمند براي رسيدن به اقتدار ملي و ثروت ملي و ابزاري اساسي براي جبران عقب ماندگي و مقابله با نظام سلطه اي كه از دانش به عنوان ابزار تداوم و تقويت سلطه گري خود استفاده مي كند. توجه به نكته ذيل مي تواند راهگشا باشد و البته در اين مقال سخن بسيار و دانستن مقدمه به كار بستن است و تلاش در راه تحقق آن.
به نظر مي رسد مهم ترين گام در راه تحقق اين آرمان، تغيير نگرش ها وپذيرش واقعيت ها و عزم رسيدن به قله هاي سعادت است.
«يكي از اساسي ترين و اصلي ترين مسائل كشور، پيشرفت علم و براساس آن پيشرفت فناوري است و تمامي علوم چه علوم ارزشي و معرفتي و چه علومي كه به انسان كمك مي كند تا از طبيعت شگفت آور الهي بهره ببرد، (فناوري ها) يك موهبت الهي است و بايد به دنبال آن رفت و از نظر اسلام با ارزش است.»
به تعبير رهبر فرزانه انقلاب:«اين كه پيغمبر مي فرمايد اطلبو العلم ولو بالصين، نمي خواهد بگويد برويد فلسفه يا فقه را از چين ياد بگيريد، برويد دانش را هر دانشي، علم و آنچه كه برعلم مرتبت مي شود يعني فناوري و توانايي هاي فراوان سرپنجه بشري را ياد بگيريد. اينها چيزهاي لازمي است.»
گرچه تاكيد بر يادگيري فناوري ها و علوم طبيعي امري بديهي به نظر مي رسد اما نبايد فراموش كرد كه توجه به علوم عقلي و يا علوم اعتباري كه البته در جاي خود بسيار لازم است و غفلت از پرداختن به علوم تجربي و كسب فناوري ها و از سوي ديگر آميختگي علوم غربي با سلطه طلبي و مفاسد اخلاقي براي بعضي اين توهم را ايجاد كرد كه اين دانش ها داراي ارزش مهمي نيستند و يا حتي نامطلوب و ظلماني هستند و به دليل لزوم اجتناب از غرب گرايي بايد از فناوري غربي و دستاوردهاي اين تمدن نيز بايد پرهيز كرد.
اين نگاه انحرافي در كلام رهبري معظم انقلاب هيچ محلي از اعراب ندارد و بايستي علوم تجربي و رياضي و پيشرفت روزافزون در اين علوم وتبديل دانش به فن آوري جايگاه برجسته اي در نظام مقدس جمهوري اسلامي داشته باشد كه بحمدالله شاهد چنين رويكردي هستيم و البته اين نگاه بايستي به باوري عمومي، خواسته اي ملي، عزمي قوي و همتي و الا تبديل گردد.
ان شاءالله
پي نوشت:
1- بيانات رهبر معظم انقلاب 87.6.5
2- خبرگزاري فارس - گزارش اقتصادي 87.6.11
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن