تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805786297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال سال 88 در سطح كشورهاي اسلامي برگزار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال سال 88 در سطح كشورهاي اسلامي برگزار مي‌شود
رسانه‌هاي ديجيتال در سه حوزه‌ي قالب، محتوا و ابزار توليد محتوا مورد بررسي قرار مي‌گيرند .
نشست خبري عيسي زارع‌پور رييس مركز توسعه‌ي فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال
نخستين و بزرگ‌ترين حمايت در حوزه نرم‌افزار اين است كه قانون كپي‌رايت در كشور جا بيفتد در اين راستا از دو ماه آينده تكثير نرم‌افزار بدون داشتن شناسنامه در كشور ممنوع است.
عيسي زارع‌پور - رييس مركز توسعه‌ي فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - با بيان اين مطلب در نشست خبري كه در محل برگزاري نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال برگزار شد، اظهار كرد: گرچه سال‌هاست استفاده از فن‌آوري اطلاعات در ميان مردم رواج داشته و تا عمق زندگي آن‌ها پيش رفته ‌است اما دولت و حاكميت تقريبا نزديك به دو سال است كه به اين حوزه توجه كرده و بر همين اساس به نظر مي‌رسد رسانه‌ها بايد در انعكاس چنين رويدادهاي فرهنگي مانند نمايشگاه‌ رسانه‌هاي ديجيتال و نيز فرهنگ‌سازي در اين حوزه در ميان مردم فعال عمل كنند.
وي درباره‌ي حضور كم‌رنگ بخش دولتي در دومين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال افزود: پيگيري‌هاي متعددي براي حضور پررنگ بخش دولتي در نمايشگاه انجام شد و حتي قرار بر اين بود نمايشگاه تسما برگزار نشده و در اين نمايشگاه ادغام شود اما به دليل تاخير در هماهنگي، حضور دستگاه‌هاي دولتي در اين نمايشگاه چشمگير نبود.
او ادامه داد: البته از پتانسيل برخي دستگاه‌ها براي برگزاري بهتر نمايشگاه استفاده شد كه از آن جمله مي‌توان به مركز IT وزارت علوم تحقيقات و فناوري، بنياد ملي نخبگان، وزارت آموزش و پرورش و هم‌چنين وزارت جهاد كشاورزي اشاره كرد.
رييس دومين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال درباره‌ي اعلام خبر بين‌المللي شدن نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال از سال آينده توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: همان طور كه وزير ارشاد گفته‌اند در پي آن هستيم كه نمايشگاه سال آينده را به صورت بين‌المللي برگزار كنيم، البته امسال هم مهمان‌هايي از ديگر كشورها داشتيم كه برخي از آن‌ها در برگزاري نمايشگاه مشاركت داشتند كه به عنوان مثال ارسال آثاري توسط 100 كاريكاتوريست از 71 كشور در بخش رسانه‌هاي ديجيتال در آيينه‌ي هنر از جمله‌ي آن‌هاست.
او ادامه داد: ضمن اين كه در بخش پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها نيز مهمان‌هايي از پايگاه‌هايي در جهان اسلام به صورت ويدئو كنفرانس در كارگاه‌ها و يا نشست‌هاي نمايشگاه حضور دارند اما به هر حال دليل عقب افتادن 10 روزه‌ي تاريخ برگزاري نمايشگاه و هم زماني آن با نمايشگاه جي‌تكس دوبي مشاركت كشورهاي خارجي را در نمايشگاه امسال از دست داده‌ايم.
او همچنين در پاسخ به سوالي درباره‌ي حضور نداشتن بعضي سايت‌هاي مفيد و فعال در دومين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال خاطرنشان كرد: با وجود آنكه سعي ما بر اين بود كه شرايط حضور برخي سايت‌هاي مفيد را حتي با ارايه‌ي خدمات رايگان به آن‌ها فراهم كنيم اما به دليل برخي مشكلات مانند دوري راه متاسفانه برخي از اين پايگاه‌ها و سايت‌ها نتوانستند حضور پيدا كنند؛ البته خلا اين حضور نداشتن را نيز با معرفي آن‌ها در بخش معرفي سايت‌ها و پايگاه‌هاي اينترنتي مفيد جبران كرده‌ايم.
زارع‌پور درباره‌ي همگامي توسعه‌ رسانه‌هاي ديجيتال در كشور با كشورهاي پيشرفته اضافه كرد: رسانه‌هاي ديجيتال در سه حوزه‌ي قالب، محتوا و ابزار توليد محتوا مورد بررسي قرار مي‌گيرند شايد از لحاظ ابزار چون اصل تكنولوژي از آن كشورهاي پيشرفته است با آن‌ها فاصله داشته باشيم اما در حوزه‌ي قالب و محتوا پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم.
او ادامه داد: درست است كه در حوزه‌ نرم‌افزارهاي پايه‌يي مانند محيط برنامه‌نويسي كه به‌عنوان ابزار توليد محسوب مي‌شوند ضعف‌هايي داريم اما در قالب توليد، محتوا و نيز شكل ارايه‌ي محصولات هم پتانسيل‌هاي خوبي در اختيار داريم و هم كارهاي خوبي تا امروز انجام شده است، ضمن اينكه وظيفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز فعاليت در همين دو بخش يعني محتوا و قالب رسانه‌هاي ديجيتال است.
به گفته وي وظيفه‌ وزارت ارشاد در اين حوزه بسترسازي براي استفاده از پتانسيل‌هاي خوب و فراهم كردن شرايط عملكرد بهتر آن هاست كه شناسنامه‌دار شدن نرم‌افزارها و پيگيري براي اجرايي شدن قانون كپي‌رايت در كشور از جمله‌ي اين فعاليت‌هاست.
رييس دومين نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال درباره‌ي تمايز ميان نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال و نمايشگاه الكامپ افزود: در نمايشگاه الكامپ بيش‌تر ابزار توليد محتوا ارايه مي‌شد به عنوان مثال آخرين تكنولوژي‌هاي گوشي تلفن همراه و يا نرم‌افزارهاي ابزاري در اين نمايشگاه عرضه مي‌شد، هر چند ممانعتي براي حضور شركت‌هاي توليدكننده‌ي مولتي‌مديا و بازي‌هاي رايانه‌يي وجود نداشت اما آنچه بيش از هر چيز در اين نمايشگاه مد نظر بود زيرساخت‌هاي مربوط به حوزه‌ي فعاليت وزارت ارتباطات و هم‌چنين صنايع است اما در نمايشگاه‌ رسانه‌هاي ديجيتال آنچه اصالت دارد محتواست نه زيرساخت.
او هم‌چنين درباره‌ي حضور برخي پايگاه‌هاي خبري در نمايشگاه بدون داشتن مجوز خبرگزاري ادامه داد: شرط ورود پايگاه‌هاي خبري در نمايشگاه ثبت آن‌ها در ستاد ساماندهي پايگاه‌هاي اينترنتي بود. طبيعي است پايگاه‌هاي خبري كه در نمايشگاه حضور دارند نيز چنين ويژگي‌اي را دارند ضمن اين كه صدور مجوز خبرگزاري براي اين پايگاه‌ها ضرورتي ندارد البته بايد نام‌هاي نصب شده بر سر در غرفه‌ي برخي پايگاه‌هاي خبري كه نام خبرگزاري به آن‌ها اطلاق شده ‌است، اصلاح شود.
به گفته وي هيچ يك از پايگاه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي حاضر در نمايشگاه شامل سايت‌هاي فيلتر شده و يا ثبت نشده در ستاد ساماندهي پايگاه‌هاي اينترنتي نيستند.
زارع‌پور در ادامه با بيان اين كه مجمع ناشران الكترونيكي از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز نداشته و هر فعاليتي تحت اين نام غير قانوني است افزود: از سال 80 تا به حال اين مجمع به صورت غير قانوني فعاليت داشته است چرا كه در ادبيات جديد وزارت ارشاد مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال مورد نظر بوده و بحث نشر الكترونيك از آن حذف شده است.
او ادامه داد: قبل از اين، حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات طفيلي بخش كتاب بود و در نمايشگاه كتاب نيز يك سالن محدود در اختيار آن قرار مي‌گرفت اما اكنون اين حوزه هويت جدايي پيدا كرده و به شكل جداگانه فعاليت مي‌كند.
او با اشاره به اينكه تمام دست‌اندركاران قانوني حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال مي‌توانند از حمايت‌هاي قانوني مثل معافيت مالياتي استفاده كنند، ادامه داد: ما از شكل‌گيري تشكل‌ها و اتحاديه‌هاي صنفي در اين حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات استقبال مي‌كنيم اما ادبيات نشر متعلق به گذشته است.
وي گفت: در اين حوزه فعاليت‌هاي ما به‌عنوان فعاليت‌هاي فرهنگي ديجيتال در حوزه‌هاي توليد، تكثير، سيستم توزيع و سيستم عرضه‌ نرم‌افزار معرفي مي‌شود و اتحاديه‌ها و صنوف نيز بايد با اين تعريف شكل بگيرند.
رييس مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره‌ي سياست‌هاي حمايتي از موسسات خصوصي توليدكننده‌ي نرم‌افزار گفت: اولين و بزرگترين حمايت در حوزه‌ي نرم‌افزار اين است كه قانون كپي‌رايت در كشور جا بيفتد.
او خاطر نشان كرد: از سال 79 در مجلس قانوني با عنوان حمايت از توليدكنندگان نرم‌افزارها مصوب شد كه آيين‌نامه‌ي اجرايي آن نيز سال 83 ابلاغ و براساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلف شد با همكاري شوراي عالي اطلاع‌رساني نرم‌افزارها را ثبت كند اما تا سال 86 به دليل نداشتن برنامه‌ي اجرايي مناسب چنين كاري انجام نشد.
وي افزود: اما در حال حاضر شناسنامه‌دار شدن نرم‌افزارها آغاز شده و از دو ماه آينده تكثير نرم‌افزاري بدون داشتن شناسنامه ممنوع است. طبق برآورد ما حدود هشت هزار عنوان نرم‌افزار در كشور وجود دارد كه در نمايشگاه امسال، نزديك به پنج هزار عنوان از آن‌ها در نمايشگاه حضور يافته و مراحل صدور شناسنامه‌ي آن‌ها در حال طي شدن است، ضمن اين كه حدود 200 عنوان از اين نرم‌افزارها نيز قبل از نمايشگاه شناسنامه دريافت كردند.
به گفته‌ي او هم‌چنين نرم‌افزارهاي فرهنگي به جز حمايت عام از حمايت ويژه‌اي نيز برخوردارند مانند اين كه در نمايشگاه امسال بخش عمده‌اي از مبالغ كارت‌هاي توزيع شده در نمايشگاه به خريد محصولات فرهنگي اختصاص پيدا كرده‌ است، ضمن اين كه اگر طرح خوبي با پيوست تجاري در حوزه‌ي فرهنگي ارايه شود نيز كمك و حمايت خوبي از آن صورت خواهد گرفت.
زارع‌پور درباره‌ي سر و صداي زياد غرفه‌ها در داخل نمايشگاه اضافه كرد: در آيين‌نامه‌ي نمايشگاه مشخص شده بود صداي دستگاه‌هاي پخش داخل غرفه‌ها نبايد از دسي‌بل مشخصي فراتر رود و با كساني كه آن را رعايت نكنند، برخورد شود اما به هر حال گاهي صداهاي بلندي از غرفه‌ها پخش مي‌شود البته تجربه‌ي امسال باعث خواهد شد سال آينده در اين‌باره فكري اساسي شده و مانند نمايشگاه‌هاي بين‌المللي فقط اجازه‌ي استفاده از هدفون به غرفه‌ها داده شود.
وي درباره‌ي حضور رسانه‌هاي فلسطين و خاورميانه در نمايشگاه تصريح كرد:
مطمئنا براي بين‌المللي شدن نمايشگاه ابتدا بايد از كشورهاي منطقه براي حضور دعوت شود بنابراين در سال آينده از تمامي كشورهاي اسلامي براي حضور در نمايشگاه دعوت خواهيم كرد البته امسال نيز از همه دعوت شد اما برخي به دليل تاخير در دعوت، حضور پررنگي در نمايشگاه نداشتند البته بحث قدس و حزب‌الله لبنان نيز از جمله بحث‌هاي مهمي است كه ما مي‌خواهيم حضور پررنگي در نمايشگاه داشته باشد.
او هم‌چنين درباره‌ي حضور كم‌رنگ فعالان حوزه‌ي بانكداري الكترونيك گفت: به نظر مي‌رسد برگزاري چنين نمايشگاه و چنين كار بزرگي براي سال دوم در اين جايگاه قابل تقدير است؛ مطمئنا اگر قرار بود هر كدام از بخش‌هاي نمايشگاه، به طور مجزا برگزار شود حضور گسترده‌تري را از سوي شركت‌ها و سازمان‌ها شاهد بوديم اما به دليل كمبود جا امسال برخي شركت‌ها نتوانستند حضور پيدا كنند.
زارع‌پور اضافه كرد: براي سال آينده نيز هر شركت و يا سازماني كه در بخش مجازي فعال بوده و سرويس‌هاي خدماتي، هنري، فرهنگي، خبري و غيره ارايه مي‌كند، مي‌تواند در نمايشگاه حضور پيدا كند ضمن اين كه قرار بر اين است كه در سال‌هاي آينده فضايي بيش‌تر از فضاي نمايشگاه كتاب به نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال اختصاص پيدا كند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي هك شدن سايت ساماندهي پايگاه‌هاي اينترنتي در سه روز گذشته براي چهارمين بار و چگونگي تامين امنيت سايت‌هاي اينترنتي با اظهار بي‌اطلاعي از هك شدن اين سايت ادامه داد: هر دستگاهي خود مسوول برقراري امنيت براي سايت‌هاي اينترنتي خود است ضمن اينكه سال گذشته در اوج حمله به اين سايت، هك شدن آن را شاهد نبوديم اما به هر حال امنيت، هك و ساير مخاطرات اينترنتي جزو بخش‌هايي است كه بايد با فرهنگ‌سازي به اطلاع عموم رسانده شود.
او افزود: امروز به‌ويژه در حوزه‌ي تلفن ‌همراه اتفاقات ناخوشايندي را به دليل ناآگاهي و ناآشنايي مردم با برخي چالش‌هاي آن روبه‌رو هستيم؛ به همين دليل امسال در بخش‌هاي جانبي با برگزاري حدود 170 كارگاه، نشست و هم‌چنين مسابقاتي درباره‌ي فرصت‌ها، تهديدها و چالش‌هاي پيش‌رو سعي كرديم سطح معلومات مردم و توليدكنندگان را در اين زمينه‌ها بالا ببريم.
به گفته وي از جمله كارهايي كه براي فرهنگ‌سازي در نمايشگاه امسال صورت گرفت اين بود كه پدر و مادرها را در كنار فرزندان در فضاي مجازي گرد هم آورديم همانطور كه والدين در فضاي واقعي از فرزندانشان مراقبت مي‌كنند چندين برابر بيش‌تر بايد در فضاي مجازي مراقب آن‌ها باشند.
زارع‌پور افزود: به عقيده من مخاطبان و كاربران در فضاي ديجيتال به دليل برخورداري از حق انتخاب نقش اساسي دارند بنابراين آن‌ها بايد ياد بگيرند همان طور كه از فرصت‌هاي اين بخش استفاده مي‌كنند مراقب مخاطرات و چالش‌هاي آن نيز باشند.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن