تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821058700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير علمي جشنواره كتاب سال دفاع مقدس:داوري‌هاي جشنواره كتاب سال دفاع مقدس موشكافانه‌تر شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: دبير علمي جشنواره كتاب سال دفاع مقدس:داوري‌هاي جشنواره كتاب سال دفاع مقدس موشكافانه‌تر شده است
گروه ادب: داوري‌هاي دوازدهمين دوره جشنواره كتاب سال دفاع مقدس موشكافانه‌تر و سخت‌‌گيرانه‌تر شده است، چرا كه كسي كه امروز اثر خلق مي‌كند، با راهي هموار كه نويسندگان گذشته ايجاد كرده‌اند، بايد اثر فاخري توليد كند.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، نخستين نشست خبري دوازدهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس صبح امروز 7 آبان در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس با حضور «محمد‌رضا سنگري» دبير علمي اين جشنواره و «محمد مير‌كاظمي» دبير اجرايي برگزار شد.

در اين نشست «محمدرضا سنگري» به تشريح داوري و انتخاب كتاب‌ها در اين دوره پرداخت و گفت: جشنواره كتاب سال دفاع مقدس از سال 1372 برگزار شد و تا امروز كه ما نزديك به 16 سال را پشت سر گذاشته‌ايم با كوله‌باري از تجربه‌هاي ارزشمند و بزرگ كه راه‌كارهايي براي آينده خواهد بود، دوازدهمين دوره جشنواره كتاب سال دفاع مقدس را برگزار مي‌كنيم.

او ادامه داد: مسلم است كه اين جشنواره بايد در هر دوره‌اي نسبت به دوره قبل پيشرفته‌تر و عميق‌تر عمل كند، بنابراين در دوره دوازدهم سعي و تلاش داشتيم تا ضعف‌هاي خود را برطرف كرده و از تجربيات دوره‌‌هاي قبل و نظرات داوران، صاحب‌نظران و رسانه‌ها بهره بريم، لذا اين جشنواره برتري‌هايي نسبت به جشنواره گذشته دارد و از آن جمله، در اين دوره براساس شناختي كه از داوران در گذشته داشتيم با تكيه بر چهار محور به انتخاب داوران پرداختيم، اين چهار محور عبارتند از توانايي علمي داوران كه در آن ساحت و قلمرو صاحب شناخت، صاحب اثر و صاحب‌نظر باشند. چه‌بسا افرادي صاحب‌نظر باشند، اما اثري در آن حوزه نداشته باشند و يا بالعكس.

سنگري افزود: صداقت و تعهد نسبت به موضوع و مسأله مورد داوري، تجربه داوري و عدالت و رازداري افراد انتخابي محورهاي ديگر ما در انتخاب داوران بوده است و با توجه به اين چهار محور ما در دوازدهمين دوره به انتخاب 40 داور دست زده‌ايم.

دبير جشنواره كتاب سال دفاع مقدس تصريح كرد: نكته مهم ديگري كه اين دوره را با دوره‌هاي گذشته متفاوت مي‌كند، همزماني اين جشنواره با جشنواره كتاب ربع قرن دفاع مقدس است، كه تعاملاتي را بين اين دو جشنواره برقرار مي‌سازد، براي مثال تجربه‌هاي يازده دوره جشنواره كتاب سال دفاع مقدس در انتخاب كتاب ربع قرن دفاع مقدس به ياري داوران خواهد آمد و در سوم خرداد 1388 كتاب‌هاي جشنواره ربع قرن دفاع مقدس معرفي خواهد شد.

او ادامه داد: هم‌چنين نشست‌هاي چندگانه با صاحب‌نظران ويژ‌گي ديگر اين دوره نسبت به دوره‌هاي گذشته است، در اين دوره ما در نشست‌ها فعاليت گذشته خود را به نقد كشيديم و از نظرات داوران دور‌ه‌هاي گذشته به‌ويژه دوره يازدهم و حتي مخالفان استفاده كرديم، بازنگري دقيق معيارهاي داوري كه از رهگذر تجربه‌هاي كاري به دست آمده نيز از اقداماتي است كه در اين دوره انجام شده است.

سنگري گفت: حضور نيروهاي كارا و توانا در مديريت جلسات و نشست‌ها در اين دوره به روند كيفي كار كمك شاياني كرد كه در دوره‌هاي گذشته از آن بي‌نصيب بوديم، هم‌چنين در اين دوره از هر گروه داوري درخواست مقالات علمي داشتيم و اميدواريم در اين دوره بتوانيم در پرتو اين مقالات به ارزيابي صحيحي از وضعيت ادبيات دفاع مقدس، جُنگ‌ها و حوزه ادبيات كودك و نوجوان در آن دست يابيم، البته در دوره‌هاي گذشته از مصاحباتي كه با سرداوران انجام مي‌شد، استفاده مي‌برديم.

او افزود: هم‌چنين دراين دوره نسبت به ديگر دوره‌ها رشد كتاب‌ها از نظر كمي افزوده شده است، در دوره گذشته 132 اثر داشتيم و امسال، در دوازدهمين دوره 398 جلد كتاب دريافت كرديم، گروه‌هاي داوري همانند سال‌هاي گذشته است، با اين تفاوت كه در اين دوره ناشر نمونه دفاع مقدس معرفي نمي‌شود، چراكه جشنواره ناشران دفاع مقدس را در سال آينده برگزار خواهيم كرد.

سنگري در ادامه به تشريح مراحل داوري پرداخت و گفت: در گام اول، سر‌گروه‌ها اسامي داوران را اعلام كردند، سپس فرم‌هاي داوري در جلساتي با حضور متخصصان تنظيم شد و در مرحله سوم فرم ارزشيابي و ارزيابي نهايي به داوران ارائه شد و پس از آن در ماه‌هاي تير و مرداد نشست‌هاي داوران براي ارزشيابي آثار انجام شد. ارائه گزارش‌ نهايي ارزيابي، تأييد داوري‌ها و تنظيم فهرست نهايي آثار از ديگر مراحل ارزيابي كارها است.

دبير علمي جشنواره كتاب سال دفاع مقدس در ادامه آمار كيفي آثار ارسالي را چنين بيان كرد: در اين دوره در بخش خاطره‌نويسي 110 جلد، زندگي‌نامه داستاني 51 جلد، حوزه داستان 39 جلد، تحقيق اجتماعي 14 جلد، تحقيق ادبي 10 جلد، جُنگ و زندگي‌نامه 34 جلد، شعر كودك 17 جلد، تحقيق نظامي و سياسي 12 جلد، هنر 20 جلد، داستان كودك 11 جلد، شعر 52 جلد و ترجمه كه سال گذشته پيشنهاد شد، 3 جلد كتاب ارائه شده و در محموع در 13 حوزه داوري انجام شده است.

رعايت معيارهاي اصولي داوري در جشنواره كتاب سال دفاع مقدس

سنگري سپس به مقايسه اين دوره با دوره‌ يازدهم پرداخت و گفت: در دوره گذشته ما 283 اثر داشتيم،در حوزه تحقيق نظامي سال گذشته با 23 اثر روبرو بوديم در حالي كه امسال 12 اثر ارائه شده، بايد گفت در اين حوزه دچار افت شده‌ايم، در حوزه جُنگ امسال با 34 اثر در مقايسه با سال گذشته كه 28 اثر ارائه شده بود نسبتاً رشد داشته‌ايم، در حوزه خاطره‌نويسي رشد قابل‌توجهي را با 110 اثر در مقابل 68 اثر ارائه شده در سال گذشته شاهد هستيم و شايد بتوان گفت هر سال فعال‌ترين بخش اين جشنواره حوزه خاطره است. در حوزه داستان با 39 اثر در مقابل 50 اثر در سال گذشته با كاهش آثار روبرو هستيم، اما بايد گفت كه كيفيت آثار ارائه شده به نسبت سال گذشته بهتر بوده است و نويد‌دهنده نزديك شدن به وضعيت خلق رمان مناسب دفاع مقدس است، زندگي‌نامه در سال گذشته با 62 اثر روبرو بود، ولي امسال 34 اثر ارائه شده است، حوزه شعر نيز روند رو‌به رشدي را طي كرده از 30 اثر در سال گذشته به 54 اثر رسيده است، اما در زمينه ادبيات كودك و نوجوان دچار ركود هستيم و در اين راه تكاپو بسيار اندك است و به جرأت مي‌توان گفت نهادهاي مربوطه كم‌كاري مي‌كنند.

او در ادامه گفت: امسال ما وضعيت بهتري از نظر‌گاه كمي داريم، در برخي شاخه‌ها از لحاظ كيفي رشد خوبي داشته‌ايم.

در ادامه نشست ميركاظمي دبير اجرايي جشنواره گفت:در هر گروه داوري حداقل 3 و حداكثر 7 داور آثار را ارزيابي كردند كه نتايج ارزيابي در فرم‌هاي ويژه‌اي درج شده است، آثاري كه در مرحله نخست ارزيابي شده و داراي حداقل يك رأي مثبت بوده به مرحله دوم راه پيدا كردند و آثاري كه در مرحله دوم از 100 امتيار 80 امتياز كسب كردند، به مرحله سوم يا نهايي راه پيدا كردند، در مجموع آثاري كه 100- 95 امتياز را كسب كردند حائز رتبه اول، آثاري كه 94-90 امتياز كسب كردند، حائز رتبه دوم و آثاري كه 89-85 امتياز كسب كردند، حائز رتبه سوم شدند، هم‌چنين آثاري كه 81 تا 84 امتياز كسب كردند، شايسته تقدير شناخته شده‌اند، از تعداد 398 كتابي كه به دبيرخانه جشنواره رسيده است، 44 عنوان كتاب حائز رتبه يا تقدير قرار گرفتند، 4 عنوان رتبه اول را كسب كردند كه نشان‌دهنده ارزيابي دقيق و موشكافانه داوران است، 8 عنوان مقام دوم و 8 عنوان مقام سوم را كسب كردند، 24 عنوان نيز حائز تقدير شناخته شده‌اند. هم‌چنين در اين دوره، 3 نفر از كساني كه در زمينه توليدآثار دفاع مقدس تلاش كرده‌اند، تقدير خواهد شد.

ميركاظمي ضمن اشاره به اينكه 45 درصد كتاب‌هاي تقدير شده متعلق به ناشران خصوصي است، گفت: علي‌رغم اينكه تعداد آثار اين ناشران نسبت به ناشران دولتي كمتر است، 45 درصد آثار برگزيده و تقديري متعلق به آنان است و 47 درصد آثار برگزيده متعلق به انتشارات دولتي است، 7 درصد نيز متعلق به انتشارات نيمه‌دولتي و نيمه‌خصوصي است.

مير‌كاظمي در ادامه معيارهاي اصولي داوران را در دو بخش شكلي و محتوايي چنين عنوان كرد: آراستگي ظاهر از حيث حروفي‌حيني، صفحه‌بندي، ويراستاري و ...، رعايت اصول ساختاري و نگارشي، خلاقيت، ابداع و نوآوري، درون‌مايه و پيام اثر از حيث بالا بودن عيار علمي، بهره‌گيري از منابع نظري و پژوهشي، تحليل و استنتاج منطقي، رعايت اصول تحقيق و پژوهش.

او هم‌چنين از چاپ مقالات تحليل داوران درباره آثار، همزمان با برگزاري جشنواره خبر داد و گفت: پس از جشنواره حمايت از مولفان كتاب‌ها ادامه خواهد داشت و كتاب‌هاي برگزيده براي تجديد چاپ و موارد ديگر حمايت خواهند شد.

سنگري دبير علمي اين جشنواره نيز در پايان ضمن اشاره به تأسيس رشته ادبيات پايداري در دانشگاه‌ كرمان گفت: با تأسيس اين رشته ما نيازمند آثار علمي و آكادميك براي تدريس در اين رشته هستيم و جشنواره‌هايي مانند كتاب سال دفاع مقدس و كتاب ربع قرن دفاع مقدس مي‌تواند به عنوان محركي براي تأليف اين كتاب‌ها شود و در آينده تلاش خواهيم كرد تا امتيازات ويژه‌اي براي اين كتاب‌ها در جشنواره كتاب سال دفاع مقدس قائل شويم.

يادآوري مي‌شود اسامي سرداوران اين دوره جشنواره به اين شرح است: «رحيم مخدومي» حوزه خاطره، «مهدي كاموس» حوزه زندگي‌نامه داستاني،«راضيه تجار»حوزه داستان، «سيد‌قاسم زماني» حوزه تحقق اجتماعي، «كامران پارسي‌نژاد» حوزه تحقق ادبي، «حبيب يوسف‌زاده» حوزه جنگ و زندگي‌نامه غير‌داستاني، «جعفر ابراهيمي (شاهد)» حوزه شعر كودك، تيمسار «بختياري» حوزه تحقيق نظامي سياسي، «مسعود دلخواه» حوزه هنر، «احمد عرب‌لو» حوزه داستان كودك، «صابر امامي» حوزه شعر، «عليرضا ذاكري» حوزه گرافيك و طراحي و «زهرا خسروي» درحوزه ترجمه، سرداوران اين جشنواره بوده‌اند.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن