تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820823082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي پيشنهادات احمدي نژاد در شوراي همكاري خليج فارس/ ضرورت ايجاد مدل امنيت منطقه‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: بررسي پيشنهادات احمدي نژاد در شوراي همكاري خليج فارس/ ضرورت ايجاد مدل "امنيت منطقه‌اي"
دبيركل شوراي همكاري خليج فارس "سفر دكتر احمدي نژاد به دوحه" را نقطه عطف روابط ايران و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس خواند و تاكيد كرد كه پيشنهادات اقتصادي رئيس جمهوري اسلامي ايران در اجلاس آتي شوراي همكاري خليج فارس مورد بررسي قرار مي گيرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، منوچهر متكي وزير خارجه كشورمان و عبدالرحمن العطيه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس بعد از انجام مذاكرات طولاني در تهران پيش از ظهر امروز در نشستي خبري ضمن اعلام مواضع خود به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

متكي در آغاز سخنان خويش با خوشامدگويي به دبيركل شوراي همكاري خليج فارس براي پذيرش دعوت سفر به ايران، اين سفر را در ادامه سفر رئيس جمهور كشورمان به دوحه و شركت در اجلاس شوراي همكالري خليج فارس توصيف كرد و گفت:روابط و همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و همسايگانش در حوزه خليج فارس در سالهاي گذشته روندي رو به رشد داشته است.

وزير امور خارجه كشورمان اظهار داشت: حضور احمدي نژاد در دوحه و سفر رئيس دوره اي شوراي همكاري (امير قطر) به ايران در دو ماه قبل و سفر امروز دبيركل شوراي همكاري فصل جديدي براي همكاري هاي منطقه اي محسوب مي شود.

متكي ادامه داد: در گفتگوهاي نسبتا طولاني و گسترده اي كه هيئت شوراي همكاري به رياست آقاي العطيه و هيئت جمهوري اسلامي ايران انجام شد ، حوزه هاي مختلف همكاري هاي فيمابين مورد تبادل نظر قرار گرفت،خوشبختانه همسايگي و مشتركات تاريخي، فرهنگي زمينه هاي مناسبي را براي همكاري هاي همه جانبه بين طرفين ايجاد كرده است.

وي با تاكيد بر عزم جدي رهبران و روساي كشورهاي منطقه براي گسترش همكاري ها گفت: مذاكرات امروز اين زمينه را ايجاد مي كند كه در حوزه همكاري هاي اقتصادي و سرمايه گذاري تا همكاري هاي امنيتي ، روابط نزديكي برقرار كنيم.

متكي با تشكر از تلاشهاي امير قطر در دوره رياست خود برشوراي همكاري خليج فارس اظهار اميدواري كرد در دوره رياست عمان نيز همين مسير تفاهم ادامه يابد.

در ادامه اين نشست خبري عبدالرحمن العطيه، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس با تشكر از ميهمان نوازي جمهوري اسلامي اظهار داشت: به نمايندگي از طرف اعضاي شوراي همكاري اعلام مي كنم كه ما از همكاري و گسترش روابط با ايران حمايت مي كنيم و در همين جهت گام برمي داريم.

وي افزود: روابط جمهوري اسلامي و كشورهاي عضو شوراي همكاري حادثه اي اتفاقي نيست و نتيجه همكاري هاي مستمر و تلاشهاي گذشته است.

العطيه "سفر دكتر احمدي نژاد به دوحه" را نقطه عطف روابط ايران و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس ناميد و گفت: ما از پيشنهادات ايشان در اجلاس دوحه استقبال مي‌ كنيم و سعي ما بر اجراي اين پيشنهادات است و در سفر اخيري هم كه امير قطر به ايران داشتند ايده نشست مشترك بين روساي كشورهاي منطقه و ايران مطرح شد.

درادامه اين نشست خبري، العطيه درپاسخ به سئوالي در مورد همكاري هاي اقتصادي ايران و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس گفت: تلاشهاي مستمري در اين رابطه انجام مي شود و با توجه به اينكه وزيرخارجه ايران مسئوليت كميته هاي مشترك اقتصادي دو كشور را برعهده دارند، اين تلاشها اهميت بيشتري دارد، ما از اين كميته ها حمايت مي كنيم و در پيشنهادات احمدي نژاد هم پيشنهادات اقتصادي قابل اجرايي وجود دارد كه در اجلاس آتي شوراي همكاري مطرح خواهد شد.

منوچهر متكي ، وزير امور خارجه كشورمان نيز با اشاره به سفر سال گذشته رئيس جمهور به قطر گفت:خوشبختانه كشورهاي منطقه به گسترش روابط همع جانبه با ايران و همكاري در زمينه امنيت منطقه اي مي انديشند.

متكي با تاكيد بر لزوم تعريف و اجراي مدل " امنيت منطقه اي " و بومي گفت: تجربه حضور نيروهاي خارجي در منطقه نشان داد كه اين حضور، ايجاد كننده امنيت نبود.

وزير خارجه كشورمان ، از ايران، عراق جديد و 6 كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس و عمان به عنوان مولفه هاي ايجاد امنيت منطقه اي نام برد.

وي همچنين بر حق مسلم همه كشورهاي جهان و كشورهاي منطقه در بهره مندي از انرژي هسته اي تاكيد كرد و گفت: سلاح هاي هسته اي از سراسر جهان و از جمله خاورميانه بايد برچيده شود.

دبيركل شوراي همكاري خليج فارس نيز با تاكيد بر لزوم رعايت حق همسايگي كشورها و نفع بردن ملتها از اين همسايگي ، بر گسترش روابط با ايران تاكيد كرد.

العطيه ادامه داد: پيشنهادات احمدي نژاد در زمينه مسائل امنيتي هم قابل تامل بود و كميته هايي در اين خصوص مشغول به كار هستند .

وي افزود: ما از برنامه هسته اي ايران كه كاملا صلح آميز است حمايت مي كنيم و آنچه براي ما عجيب است اين است كه دنيا هيچ عكس العملي در برابر سلاح هاي كشتار جمعي اسرائيل نشان نمي دهد و معتقديم در اين مورد شاهد رفتار و برخوردي دوگانه هستيم. وي ابراز اميدواري كرد كه رژيم صهيونيستي از داشتن سلاح هسته اي خلع يد شود.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن