تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819412134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تنبـلي تعطيـل!


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تنبـلي تعطيـل!


عوامل مختلفي همچون نداشتن هدف، نداشتن برنامه صحيح، ضعف و سستي اراده، داشتن افكار منفي و توجه‌نداشتن به توانايي‌‌‌ها و استعدادهاي خويش، خودكم بيني و غيره در ايجاد كم حوصلگي نقش دارند.

براي مبارزه با اين روحيه و كاهش يا از بين بردن آن بايد با توجه به هر يك از عوامل تأثيرگذار، راه و روش مناسب و راه كار عملي خاصي را اتخاذ كرد، بدين منظور به نكات و مطالب زير توجه كنيد:

1) قبل از هر چيز با توجه به توانايي‌‌‌ها و استعدادهاي خويش هدفي معقول و قابل دسترسي و مطابق با شرايط و امكانات موجود براي خود ترسيم كنيد (مثلاً در ميان مدت هدف «گرفتن مدرك ليسانس در رشته ادبيات عرب»).

2) به منظور رسيدن به هدف مورد نظر از يك برنامه مدون و جدول زمان بندي شده‌‌اي استفاده كنيد. روي يك ورق كاغذ، روزهاي هفته را در يك ستون و ساعات شبانه روز را در ستوني ديگر يادداشت كرده، كارهاي مختلف - مطالعه، كلاس، استراحت، خواب، غذا خوردن، ورزش، نماز و عبادت و... – را در ساعت و زمان خاصي نوشته و پس از تنظيم، آن را فراروي خود قرارداده، سعي كنيد طبق برنامه و جدول تهيه شده به انجام كارها و فعاليت‌‌‌هاي شبانه روزي بپردازيد.

3) توجه داشته باشيد براي اوقات فراغت خود نيز برنامه‌ريزي كرده و در جدول تهيه شده، وقتي را به آن اختصاص دهيد و در ساعت مقرر در طول روز يا هفته به آن بپردازيد.

4) در صورتي كه احساس مي‌‌كنيد در راه انجام فعاليت‌‌‌هاي مختــلف؛ درس و مطــالعه و... سست اراده شده‌‌ايد، با خود شرط كنيد طبق برنامه تدوين شده عمل كنيد و در غير اين صورت خود را جريمه كنيد - مثلاً كمك به صندوق صدقات يا گرفتن روزه، يا محروم كردن خود از سفر يا...

5) اگر افكار منفي و احساس ضعف و خودكم‌بيني باعث كم‌حوصلگي شما شده است، با به خاطر آوردن توانايي‌‌‌ها و استعدادها و موفقيت‌‌‌هاي گذشته خويش و توجه به نقاط قوت زندگي، يأس و نااميدي را به اميدواري و خوش‌بيني نسبت به آينده تبديل كنيد.

6) ياد خدا و توجه و توكل به ذات مقدس لايزال الهي و طلب كمك و ياري از او نقش مؤثري در ايجاد آرامش و اميد به آينده دارد، بنابراين ياد و توجه و توكل به خداوند را در انجام كارها فراموش نكنيد.

تجربه نشان داده است، براي حل اين مشكل نمي‏توان تنها به رهنمودهاي كتبي و غيابي بسنده كرد و اين مسأله، مانند بسياري از مشكلات رواني ديگر، به ارتباط مستمر با مشاور نيازمند است؛ ولي اجراي توصيه‏هاي زير در نابود سازي اين پديده سودمند مي‏نمايد.

1) بايد علل و عوامل ضعف اراده خويش را بشناسيد. توجّه كنيد ضعف اراده غالباً در نبود اعتماد به بينش و تفكر، نبود شناخت خويش، با ارزش تلقي نكردن خود، نبود امنيت رواني، نبود تدبير عقلاني در تشخيص امور و تميز اهم و مهم، شكست‏هاي گذشته و عوامل باز دارنده رشد و قوت نفس مانند محروميت، سرزنش و رنج‏هاي مستمر ريشه دارد. زدودن هر يك از اين عوامل در پرتو سرمايه‌گذاري و برنامه ريزي ممكن است.

2) بايد باور كنيد چون ديگر انسان‏ها از توانمندي‏هاي بسيار برخورداريد و از ديگران كم‏تر نيستيد. فراموش نكنيد نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بيشتر است و نبايد خود را دست كم بگيرد. تصميم خوب در پرتو تكيه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندي شكل مي‏گيرد.

3) پس از مشورت با افراد ذي صلاح، با توجّه به امكانات و توانمندي‏هاي واقعي خود، براي زندگي تان برنامه‌ريزي كنيد و بكوشيد هرگز بي جهت از آن برنامه و نظم سر نپيچيد. اوقات استراحت و تفريح و عبادت و همه‏فعّاليّت‏ها را در اين برنامه بگنجانيد تا زماني خالي نماند و توجّه به فرصت بيكاري شما را به سمت تأخير‌‌انداختن كارها سوق ندهد.

4) بكوشيد براي هر رفتاري انگيزه‏اي قوي داشته باشيد و به ويژه از آثار مثبت تصميم‏گيري‏ها و رفتارهاي خاصّ خويش به طور كامل آگاه شويد.

5) محيط زندگي و موقعيت كاري خود را تغيير دهيد و موانع بروز اراده و فعّاليّت را نابود كنيد؛ براي مثال در موقعيتي كه به سرزنش و متهم شدن به ناتواني و ناپختگي مي‏انجامد، قرار نگيريد. براي تصميم‏گيري‏ها و اقدامات خويش امنيت رواني فراهم آوريد تا بتوانيد به آرامي در برابر ديگران يا همراه آنان ابراز وجود كنيد و برجستگي فكري و فعّاليّت به جا را از طريق تصميم آشكار سازيد.

6) هر كاري را آسان تلقي كنيد؛ زيرا در برابر اراده پولادين انسان همه سختي‏ها آسان مي‏‌شود. به استقبال كارهاي به ظاهر دشوار برويد و به خود تلقين كنيد كه مي‏توانيد در اين امور درست تصميم بگيريد و افتخار موفقيت در انجام آن‏ها را به دست آوريد.

7) رضايت خداوند را ملاك هر رفتار و گفتار قرار دهيد و از تسليم شدن در برابر تمايلات پوچ و هواهاي نفساني بپرهيزيد. اين تسليم شدن‏ها اراده را ضعيف و متزلزل مي‏سازد. تقوا و رعايت حرمت دستورهاي پروردگار براي آرامش رواني و تقويت نفس و اراده بسيار سودمند است.

8) مدتي برنامه ريزي و تصميمات خود را با فردي ذي صلاح در ميان بگذاريد و از وي بخواهيد مراقب باشد تا در شما دو دلي پيش نيايد و اجراي تصميمات خويش را به تأخير نيندازيد.

9) از خواب زياد، پرخوري و ديگر اسباب تنبلي و سستي اراده بپرهيزيد و نگذاريد ديگران به جاي شما تصميم بگيرند.

10) با كساني كه روحيه و اراده قوي دارند، دوست شويد تا اراده شما نيز قوي شود.

11) بكوشيد تصميم‏هايتان را با فردي با تجربه در ميان نهيد تا از قوت و درستي شان اطمينان يابيد. پس از مشورت با اين فرد، بر اساس تدبر و‌‌انديشه خود تصميم بگيريد و بدون از دست دادن فرصت اقدام كنيد.

تصميم بايد بر تدبير و‌‌انديشه و آگاهي‏هاي لازم استوار باشد و به عمل بينجامد. تخلف از اين امر جز تلف كردن وقت، پيروي از افكار پوچ و سستي در عمل دستـاوردي ندارد و فرد را با زيان‏هاي مادي و معنوي روبه رو مي‏سازد. از اين رو، امور ياد شده گناه به شمار مي‏آيد.

ترديد در تصميم‏گيري و تأخير در عمل سبب از دست رفتن منافع معنوي و مادي فراوان مي‏شود و زيان‏هاي بسيار را به ارمغان مي‏آورد.

12) تصميمات به جا و پر ارزش گذشته‏خود را به ياد آوريد و توجّه كنيد كه چون گذشته براي انجام دادن كارهاي مهم آمادگي داريد.

13) در تصميم‏ها و فعّاليّت‏هاي اسوه‏ها دقّت كنيد، در همسان سازي و الگوپذيري جدي باشيد تا جرأت انجام كار يابيد و توان تصميم‏گيري و اجرا در شما تقويت شود.

14)ورزش مستمر و منظم را كه در تقويت اراده بسيار مؤثر است، فراموش نكنيد.

15) با تصميم‏هاي آسان در كارهاي ساده، به تدريج خود باوري و توانمندي را در خويش پديد آوريد و راه را براي تصميم‏گيري در امور مشكل و پيچيده هموار سازيد.

16) در موضوع مورد نظر تمركز پيدا كنيدو از اشتغالات ذهني متعدد بپرهيزيد تا تصميم‏گيري آسان‏تر صورت پذيرد.

17) پس از تدبير و مشورت از عواقب تصميم‏هاي خود هراسناك نباشيد و به خدا توكل كنيد. پيامدهاي تصميم‏هاتان را كه از قلمرو‌‌انديشه‏تان بيرون است و با سامان دادن احتمال‏هاي ضعيف سبب ترديد و تزلزل شما مي‏‌شود، به خداوند متعال كه به بندگانش لطف و رحمت و محبت گسترده دارد، واگذاريد و به آنچــــه پروردگار پيش مي‏آورد، خشنود باشيد. خداوند شما را سمت صلاح و مطلوب واقعي‏تان رهنمون شود.




 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن