تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816621008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير امور خارجه آمريكا در بحران قفقاز نقش منفي داشته است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: وزير امور خارجه آمريكا در بحران قفقاز نقش منفي داشته است
منوچهر متكي گفت : جمهوري اسلامي ايران امنيت ملي خود را مرتبط و در بستر امنيت منطقه اي جستجو مي كند و طبق همين راهبرد معتقدست امنيت ملي ايران با برقراري صلح، ثبات و امنيت در منطقه تأمين مي شود.
به گزارش شبكه خبر؛ منوچهر متكي در مراسم افتتاحيه شانزدهمين همايش بين المللي آسياي مركزي و قفقاز در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه گفت: در اين چارچوب ايران به عنوان كشور قدرتمند همجوار با منطقه قفقاز، از نقش و مسئوليت هاي خود در حفظ، تحكيم و ارتقاي صلح و امنيت در منطقه آگاه است و از هيچ تلاشي در اين خصوص دريغ نورزيده است.

وزير امور خارجه سوابق كمك ها و تلاش ايران براي حل مشكلات اقتصادي كشورهاي منطقه در اوايل استقلال و تلاش مستمر براي كمك به حل بحران هاي منطقه اي را در همين راستا توصيف و تصريح كرد: كمك به بازسازي و نوسازي زيرساخت هاي اقتصادي و توسعه اقتصادي منطقه و در اختيار گذاشتن امكانات و ظرفيت هاي اقتصادي ، فني ، انرژي و حمل و نقلي جمهوري اسلامي ايران از ديگر نشانه هاي بارز حركت در اين مسير به شمار مي رود.

متكي با تأكيد بر اينكه منطقه قفقاز به توسعه پايدار، متوازن و تحكيم اعتماد متقابل نياز مبرم دارد گفت: در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران گسترش روابط با همسايگان بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك، تأمين ثبات ، امنيت و همكاري منطقه اي ، نفي نفوذ و مداخله بيگانگان در منطقه و تلاش براي كاهش و حل بحران هاي منطقه اي را اولويت هاي مهم و اصلي سياست خارجي خود قرار داده است.

وي مواضع متعادل جمهوري اسلامي ايران در قبال تحولات اخير و تأكيد بر ضرورت حل مسالمت آميز بحران را در همين راستا قابل ارزيابي دانست.

وزير امور خارجه تلاش مشترك كشورهاي منطقه براي كاهش زمينه ها ، ابعاد و پيامدهاي رقابت و تقابل در اين منطقه حساس را ضروري و اجتناب ناپذير برشمرد و تأكيد كرد: حضور و نفوذ فزاينده جريانات فرامنطقه اي نه تنها به حل و فصل مسائل و مشكلات در منطقه كمك نمي كند بلكه بر پيچيدگي اوضاع مي افزايد.

وي افزود: البته اين به معناي استفاده نكردن از ظرفيت ها و توانمندي هاي مثبت كشورهاي فرامنطقه اي نيست.

متكي با بيان اينكه فرصت ها ، تهديدها ، ضرورت ها و الزامات متعدد موجود ايجاب مي كند كه كشورهاي منطقه ساز و كار مشترك و مناسبي براي تفاهم و همكاري بر اساس منافع و امنيت دسته جمعي پيش بيني كنند، گفت: اين كشورها بايد براي رفع تهديدهاي مشترك و بهره برداري مؤثر و جمعي از امكانات و ظرفيت هاي موجود در منطقه تلاش كنند.

وي ديدارهاي اخير خود با مقامات و وزراي امور خارجه كشورهاي روسيه، جمهوري آذربايجان ، گرجستان ، ارمنستان و آلمان را با در نظر داشتن اهميت و حساسيت شرايط كنوني در منطقه قفقاز ارزيابي كرد و گفت: به اعتقاد ما استمرار اين رايزني ها مي تواند به يافتن چارچوبي براي گفتگو و مشاورت هاي مستمر درباره تحولات منطقه اي و ترتيبات امنيتي در قفقاز كمك، و رويكردهاي همكاري و همزيستي مسالمت آميز در منطقه را تقويت كند.

متكي ابراز اميدواري كرد زماني فرا برسد كه كشورهاي منطقه حول محور همكاري و همگرايي در اين منطقه و راهكارهاي تحقق آن به بحث و گفتگو بنشينند و فضاي دوستي، تشريك مساعي و همكاري و تفاهم در اين منطقه جايگزين فضاي رقابت و رويارويي شود.

وزير امور خارجه كشورمان همچنين در اين همايش به پرسش هاي گوناگون حضار و به ويژه خبرنگاران حاضر در جلسه پاسخ داد.

منوچهر متكي در پاسخ به پرسش خبرنگار الجزيره كه در خصوص ارزيابي متكي از نقش آمريكا در بحران اخير در قفقاز، گفت: مانند هميشه آمريكا در اين بحران نيز نقش منفي داشته است.

وي افزود: بخشي از ريشه هاي اين حادثه به توليد اطلاعات غلط و ارزيابي هاي نادرست بر مي گردد.
متكي گفت: در دومين روز بحران، آمريكايي ها فرصت طلبي زيادي كردند و آن امضاي قرارداد سپر موشكي با لهستان بود.

وزير امور خارجه كشورمان افزود: البته كساني كه قدري موشكافانه تر و دقيق تر تحولات قفقاز را دنبال كرده اند مشاهده كردند و شايد اين نتيجه گيري را داشته اند كه كارت هاي به كارگيري شده براي بازي از مدت ها قبل تعيين شده بود.

وي گفت: ما نمي توانيم مقررات بين المللي و مفاهيم حقوقي را در جايي به شكلي و در جايي ديگر به شكلي ديگر تفسير كنيم.

متكي با بيان اينكه استقلال، تماميت و وحدت كشورها از مفاهيم مهم و مورد تأكيد است،تصريح كرد: نمي شود در جايي مثلاً در اروپا ناديده بگيريم و در مسير جدايي بخشي از آن تلاش و نظر خودمان را تحميل كنيم و در جايي ديگر مدافع تماميت ارضي باشيم.

متكي گفت: جمهوري اسلامي ايران در اين مباحث سعي كرده است از موازين و مواضع اصولي و ثابت پيروي كند.

وي افزود: آنچه امروز شرايط را بر آمريكا دشوار كرده، تناقض در گفتار و تناقض بيشتر در عمل در رويكردهاي سياست خارجي اين كشور است.

متكي تصريح كرد: البته براي هر كس امكان تصحيح مواضع وجود دارد اما فكر مي كنم براي دولت كنوني آمريكا خيلي فرصت باقي نمانده است، ببينيم دولت آينده براي آمريكا چه مي كند.

وزير امورخارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص اينكه گفته است رئيس جمهور آينده آمريكا آخرين شانس آمريكاست، گفت : من احتمالا يك كلمه هم اضافه كرده ام و گفته ام رئيس جمهور آينده آمريكا احتمالاً آخرين شانس اين كشور براي تصحيح راهبردها و رويكردهايش در حوزه سياست خارجي است.

متكي گفت: در هشت سال گذشته چهره اي كه از آمريكا و عملكرد اين كشور در دنيا ثبت شده است به هيچ وجه چهره قابل دفاعي نيست.

وي با تاكيد بر اين كه آمريكا در مناطق مختلف جهان حجم گسترده اي از مداخلات، تحميلات و تجاوزات داشته است؛ افزود: رويكرد يك جانبه گرايانه آمريكا در محاسبات جهاني به آخر خط خودش رسيده است.

وزير امورخارجه كشورمان گفت: شايد ابتدايي ترين و ساده ترين ارزيابي اين باشد كه بسياري از ملت ها از عملكرد آمريكا در مناسبات خارجي نااميد و رويگردان شده اند.

وي گفت: امروز هر دو نامزد رياست جمهوري آمريكا به حق از تغيير و تحول مي گويند البته هيچ كدام بيان نكرده اند چه تغييراتي را مد نظر دارند.

متكي گفت: به اعتقاد ما، شجاعت ويژه اي مي خواهد كه تغييراتي بنيادين بر اساس منافع آمريكا را بيان كند و به سمت عمل قدم بردارد.

وي ادامه داد: معتقدم رئيس جمهور آينده آمريكا شانس و فرصتي است براي آمريكا تا به آسيب شناسي جدي از عملكرد دولتمردان آمريكا بپردازد و با ملت خود و ملل جهان صادق باشد.

متكي گفت: رئيس جمهور آينده آمريكا فرصتي دارد تا به اين نكته برسد كه تقبيح و ممنوعيت زورمداري فقط در اصول منشور ملل متحد نيست؛ امروز ملت ها مصممند نظرهاي خودشان را اعمال كنند.

وي با بيان اينكه متأسفانه سازمان ملل در اين زمينه كارنامه خوبي بر جاي نگذاشته است، گفت: دو هفته پيش در ديدار با كوفي عنان، جمله رئيس مجمع شوراي عمومي امسال سازمان ملل را درباره اينكه شرايط امروز جهان بدتر از 63 سال پيش (تأسيس سازمان ملل) است را مطرح كردم.

وي افزود: به كوفي عنان گفتم دبيران كل سابق تا زمان جنابعالي و بعد از شما جايگاه ضعيف تري پيدا كرده اند؟ و وي ضمن تأييد حرف من گفت برخي ها مي خواهند اين مقام فقط سكرتري باشد و جنرالش را حذف كنند.

متكي با بيان اينكه اين شرايط، شرايط ناگواري است، گفت: اما به نظر مي رسد اراده جديدي بر اساس خواست ملت ها، منطق قوي تري را ارائه مي كنند.

وي افزود: امروز چالش موجود در جهان چالش نظامي نيست، به عبارت ديگر عناصر نظامي گري حلال مشكلات نيست، هر كس شك دارد به منطقه ما سفر كند و وضع افغانستان و عراق را ببيند.

وزير امورخارجه كشورمان گفت: اگر در شش ماه گذشته آرامشي را در عراق شاهديم، اينگونه القا نكنند كه بيگانگان اين آرامش را به وجود آورده اند، اين آرامش به خاطر سپردن امور به دست خود عراقي هاست و البته نشان دهنده اين است كه نيروهاي بيگانه بايد از اين كشورها خارج شوند.

متكي تصريح كرد: بر اساس اين مطالب است كه معتقديم رئيس جمهور آينده آمريكا دستورالعمل بلندي پيش روي خود دارد.

وزير امورخارجه كشورمان درخصوص منافع مشترك ايران و قفقاز ، گفت: ايران همسايه قفقاز است و با دو عضو مهم يعني جمهوري آذربايجان و ارمنستان مرز مشترك دارد.

وي با بيان اينكه ما ريشه هاي مشترك تاريخي، منافع و نگراني هاي مشترك داريم، گفت: انرژي و حمل و نقل دو شاخصه مهم در قفقازست و ما مي توانيم در اين امر تسهيل كننده و تكميل كننده باشيم.

متكي افزود: مذاكرات مهمي در اين دو زمينه در سال هاي اخير با جمهوري آذربايجان، ارمنستان، گرجستان و روسيه داشته ايم و در عين حال امروز گام هاي اقتصادي بدون پيش زمينه ثبات قابل به نتيجه رسيدن نيست، بنابراين شرط لازم براي توسعه اقتصادي، امنيت در منطقه است.

وي گفت: مذاكراتي كه من در سفرهايم در خصوص بحران قفقاز داشته ام در اين زمينه هم تأكيد كرده ام و اميدوارم بتوانيم چارچوب گفتگوها را اساسي تر و زمينه همكاري ها را گسترده تر به پيش ببريم.

وزير امورخارجه كشورمان در خصوص نقش ايران در مسائل حوزه انرژي منطقه گفت: در حوزه انرژي سياست جمهوري اسلامي ايران اتصال شبكه اي با همه همسايگان است.

وي افزود: براي نخستين بار در تاريخ همكاري هاي دو كشور ايران و روسيه، توافق شد روسيه بخشي از انرژي خود را از طريق ايران ترانزيت كند.

وزير امورخارجه كشورمان افزود: ايران همواره بخشي از تسهيل مناسبات منطقه اي و در صورت بحران همواره بخشي از راه حل هاي اساسي را ارائه كرده است، هرچند برخي ها نمي خواهند اين راه حل ها از زبان جمهوري اسلامي ايران بيان شود.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن