تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810020404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشن 43 سالگي/تماشاخانه سنگلج دوباره زنده شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جشن 43 سالگي/تماشاخانه سنگلج دوباره زنده شد
مراسم جشن 43 سالگي تماشاخانه سنگلج و همچنين ثبت آن در فهرست ميراث ملي كشور، دوشنبه ششم آبان‌ماه با حضور بزرگان عرصه تئاتر و هنر ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اتابك نادري مدير تماشاخانه سنگلج ضمن خوش‌آمدگويي به حاضران در مراسم گفت: هنرمندان گرامي به سنگلج پير خوش آمديد. بازسازي سنگلج ظرف شش ماه انجام شد و ما ميزبان دو جشنواره تئاتر فجر و جشنواره بين‌المللي عروسكي بوديم.

وي اظهار داشت: موضوع نگران‌كننده در اين دوره اين است كه داشته‌هاي خود را در گذر زمان از ياد مي بريم. فرهنگيان و هنرمندان بايد اين ذهنيت را تصحيح كنند. سنگلج عتيقه‌اي گرانبهاست كه روز به روز بايد به آن بها داده شده و گذشته‌اي گرانبهاست كه بايد به نسل آينده منتقل شود.

مدير تماشاخانه سنگلج تأكيد مجدد بر تاريخ و تقويم تئاتر كشور را هدف برگزاري اين جشن ذكر كرد و افزود: تماشاخانه سنگلج بخش اعظم تاريخ تئاتر ايران را شامل مي‌شود. حركت ارزنده تئاتر ملي در اينجا شكل گرفته ولي متأسفانه در سال‌هاي اخير سالن با وجود پتانسيل‌هايي كه داشته، مورد استفاده قرار نگرفته است.

نادري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما مي‌خواستيم با اين جشن بگوييم سنگلج بيدار و زنده است. خشت خشت سنگلج تكريم و احترام دارد و مردم به آن احترام مي‌گذارند. ولي متأسفانه من شاهد بي‌مهري‌هايي بوده‌ام كه اميدوارم اشتباه من باشد.

وي در بخش پاياني سخنان خود تأكيد كرد: سنگلج را باور كنيم. سنگلج داراي پتانسيل‌هاي بالاي تئاتر حرفه‌اي است و اگر به دست فراموشي سپرده شود اين هنرمندان خواهند بود كه آن را فراموش مي‌كنند. پس بياييد فراموشش نكنيم.

سپس جعفر والي بازيگر با سابقه سينما، تئاتر و تلويزيون در ميان تشويق حاضران روي صحنه حاضر شد و يادداشتي را از زبان تماشاخانه سنگلج براي حاضران قرائت كرد.

وي در ادامه يادآور شد: يادم است وقتي براي آخرين بار كه پرده سالن كنار رفت و من به عنوان بازيگر در انتهاي نمايش در مقابل تماشاگران تعظيم كردم، 32 سال پيش بود و حال بعد از 32 سال ديگر بار روي اين صحنه حاضر شده‌ام. ما سال‌هاي سال در اينجا به معناي واقعي زندگي كرديم.

وي افزود: چه شورها، هيجان‌ها، نگراني‌ها و شوق هايي داشتيم. نمي‌دانم چرا فروكش كرد. اين سالن خرابه‌اي براي زباله‌هاي اهالي محل بود. نازنين مردي به نام باباييان اينجا را ساخت و به تئاتر و بچه‌ها، جوانان و انسان‌هاي برومند تئاتر هديه كرد. ما بعد از سال‌ها بي خانماني، يك چهار ديواري پيدا كرديم و ذوق و شوق زيادي به ما دست داد تا براي اولين بار با بهترين‌ها اولين جشنواره تئاتر كشور را راه انداختيم. اولين آثار بزرگاني چون غلامحسين ساعدي، بهرام بيضايي و اكبر رادي در اين سالن به صحنه رفت.

والي در بخش پاياني سخنان خود اظهار داشت: دوستان، شما تئاتري هستيد. اميدوارم روزي اين ذوق و شوق را دريابيد و اگر دريافته‌ايد قدر آن را بدانيد. اميدوارم اين تئاتر متروكه و انباري نشود و يا تبديل به بنايي مرتفع نشود. بگذاريد اين چراغ روشن مانده و نام تئاتر ارزش والاي خود را حفظ كرده و جوانان آن را توسعه دهند.

ديگر سخنران اين جشن، داريوش مؤدبيان بود. وي تاريخ تماشاخانه سنگلج را از ديدگاه پژوهشي به چهار قسمت تقسيم كرد و گفت: مهرماه سال 1344 اين تالار با نام تماشاخانه 25 شهريور افتتاح شد و بعد از انقلاب اسلامي ايران عنوان تالار سنگلج را به خود پذيرفت.

وي افزود: دوره اول سنگلج از سال 44 تا 51 بود كه در آن زمان گروه تئاتر ملي از اولين گروه‌هايي بود كه در اين تماشاخانه به صحنه رفت. در آن زمان اجراي نمايش‌هاي خارجي در اين تالار ممنوع بود. دوره دوم تاريخي اين تماشاخانه از سال 51 تا 57 بود و نمايشنامه "بازرس" نوشته گوگول اولين اثر خارجي بود كه در اين سالن اجرا شد.

مؤدبيان ادامه داد: دوره سوم از سال 57 تا قبل از بازسازي اخير تماشاخانه ادامه داشت كه در اين مدت سالن در تعطيلي نسبي بسر مي‌برد. اما دوره چهارم كه بعد از بازسازي صورت گرفته دوره‌اي است كه تماشاخانه براي بار ديگر زنده و مورد بهره‌برداري قرار گرفته است.

محمود دولت‌آبادي يكي ديگر از هنرمنداني بود كه حضورش روي صحنه شور و حال خاص به مراسم داد. او ضمن ابراز خوشحالي از حضور در اين مراسم گفت: از حافظه دوستان، از سرور دوستان و همچنين سماجتي كه احساس مي‌كنم در وجود يكايك دوستان قديم خودم هست تشكر مي كنم. وقتي مؤدبيان پرونده تماشاخانه را مي‌گفت به وجد آمدم.

وي خاطرنشان كرد: وقتي مؤدبيان في‌البداهه تاريخچه اين تالار را گفت من مطمئن شدم تئاتر در كشور ما هرگز نخواهد مرد و هيچ كس و نيرويي نخواهد توانست آن را بكشد. زيرا با عشق اندرون شده و با جان برون شود. داريوش‌هاي مؤدبيان بعدي اين حافظه را نسل به نسل ادامه خواهند داد. از اين رو تمام كوشش‌هايي كه براي تأخير در اين مثنوي شد، زحمت اضافه‌اي بود كه برعهده بچه هاي ما در تئاتر گذاشته شد.

عضو گروه تئاتر ملي يادآور شد: اين تأخيرات باعث شد برخي از دوستان به ناچار براي گذران زندگي در آثار ملودرام امروزي در تلويزيون حاضر شوند. برخي اوقات كه دوستان خود را روي صحنه تئاتر نمي‌بينم و آن ها را در اين گونه آثار مي‌بينم افسوس مي‌خورم. اما اين امر دست دوستان عزيزم نيست و جزئي از تاريخ است. نمي‌دانم اين تئاتر چه اشكالي داشت كه بايد مدتي تعطيل مي‌شد.

دولت آبادي ادامه داد: من به عنوان يك انسان بايد دست و دلم در جايي بلرزد. يكي از چيزهايي كه من پايم در مقابل آن سست مي‌شود تئاتر است. يك اصلي بايد در زندگي انسان ايراني وجود داشته باشد و آن را فراموش نكند. آن اصل صبوري و سماجت است. اميدوارم دوستانم را در اجراي نمايشي پيراسته به دور از ملودرام‌هاي كنوني روي صحنه ببينم و به معناي واقعي به تماشاي تئاتر بيايم.

وي در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به شكل‌گيري بهترين دوستي‌ها در تئاتر و با اشاره به بازي در نمايش "چوب به دست‌هاي ورزيل" به كارگرداني جعفر والي و حضور در نمايش "پهلوان اكبر مي‌ميرد" عباس جوانمرد و نمايش "عروسك‌ها" بهرام بيضايي، به ذكر خاطره‌اي از نمايش "پهلوان اكبر مي‌ميرد" و عباس جوانمرد پرداخت.

محمدعلي كشاورز بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون نيز با اشاره به زحمات دكتر فروغ در راه‌اندازي دانشكده هنرهاي دراماتيك و همچنين تماشاخانه سنگلج، از زحمات تمامي عوامل پشت صحنه تماشاخانه سنگلج تشكر و قدرداني كرد.

وي در ادامه اظهار داشت: معتقدم خداوند هنرمندان تئاتر را بسيار دوست دارد و تئاتري‌ها از بهترين بندگان صالح خدا هستند. ما بايد در خدمت سرزمين پرگهر خود و مردمان عزيزمان باشيم و به آن ها خدمت كنيم.

يكي از برنامه هاي ويژه جشن 43 سالگي تماشاخانه سنگلج تقدير از علي اصغر ريسه پيشكسوت ساخت دكور در اين تماشاخانه و جهانسوز فولادي اولين صدابردار سنگلج بود.

پرويز پورحسيني كه در اين قسمت از برنامه حضور داشت با تشكر از نحوه بازسازي تماشاخانه سنگلج، گفت: متأسفانه بازسازي تئاتر شهر نه تنها مؤثر نبوده بلكه ايرادات بسياري نيز دارد. متأسفانه در زمان بازسازي تئاتر شهر با هيچكدام از اهالي تئاتر مشورت نشد تا نتيجه حاصله مناسب تئاتر باشد.

تقدير از قديمي ترين تماشاگر تماشاخانه سنگلج و همچنين مديريت تالار و اجراي موسيقي به سرپرستي مهدي وجداني از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود. در انتهاي اين جشن تمامي حاضران در سالن با هم عكسي يادگاري گرفتند.

بهمن مفيد، سعدي افشار، آناهيتا همتي، حسين مسافر آستانه، فردين خلعتبري، نصرالله قادري، منيژه محامدي و بسياري از هنرمندان ديگر از حاضران در جشن 43 سالگي تماشاخانه سنگلج بودند.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن