تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820913402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مكتوب ...قابليت ها و راهكارهاي توسعه كشاورزي استان سمنان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب ...قابليت ها و راهكارهاي توسعه كشاورزي استان سمنان
سمنان،واحد مركزي خبر
گزارش مكتوب ...قابليت ها و راهكارهاي توسعه كشاورزي استان سمنان

استان سمنان از نظر وسعت سرزميني، ششمين استان كشور محسوب مي شود.
به گفته رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان، استان داراي بيش از 193 هزار هكتار اراضي قابل كشت است كه از اين سطح، شاهرود با بيش از 97 هزار هكتار بيشترين و سمنان با حدود 20 هزار هكتار كمترين سطح اراضي قابل كشت استان را دارا هستند.
مهمترين دليل كم رونقي كشاورزي نيز وضعيت اقليمي است، استان داراي آب و هوايي گرم و خشك است به گونه اي كه ميزان بارندگي در آن كمتر از نصف متوسط بارندگي در كشور است.(ميزان بارندگي در استان به طور متوسط زير 200 ميلي متر در سال است.)اما با همين وضعيت از دير باز كشاورزي در نقاط مختلف استان رونق داشته و هم اكنون نيز قريب به چهل هزار نفر در استان در بخش كشاورزي فعاليت مي كنند هر چند مشكل كمبود آب به عنوان يك مشكل هميشگي وجود داشته است.
چندي پيش استاندار سمنان در جلسه كارگروه آب و كشاورزي به مصرف بيش از 90 درصدي آب استان در بخش كشاورزي اشاره كرد و خواستار كاهش اين مقدار شد زيرا به عقيده كارشناسان راندمان مصرف آب دراين بخش تنها 40 درصد است و اين در حالي است كه بخش كشاورزي هنوز هم 400 ميليون متر مكعب كمبود آب دارد.
پس با توجه به سه نكته ي كمبود آب، راندمان پايين آب و نبود صرفه اقتصادي در مصرف اين مقدار آب در بخش كشاورزي راه حل چيست؟
در سند ملي توسعه استان با توجه به اين مشكلات، كشاورزي از محورهاي توسعه استان حذف شده اما با توجه به امكانات موجود اصلي ترين قابليت استان در اين زمينه را امكان توسعه زير كشت محصولات باغي و گلخانه اي دانسته است.
به عقيده كارشناسان، استان سمنان با ميزان بارندگي كنوني هميشه در معرض خشكسالي است و نمي توان در بهترين حالت نيز آن را در وضعيت ترسالي تصور كرد. بنابر اين استان هيچ چاره اي براي توسعه در بخش كشاورزي ندارد مگر اينكه دو رويكرد اصلي را مدنظر قرار دهد :
اول اينكه به توسعه باغات و درختاني بپردازد كه با شرايط اقليمي استان سازگارند و با آب كمتر، توانايي محصول دهي بيشتر دارند.
دوم اينكه شيوه هاي آبياري سنتي در استان تغيير يابد و شيوه هاي نوين آبياري به كارگرفته شود.در استان هنوز هم علاوه بر محصولاتي مانند غلات و جاليز ها كه به روش غرقابي آبياري مي شوند حتي براي آبياري درختان نيز از همين روش استفاده مي شود.
در سال هاي اخير قدم هاي زيادي براي توسعه كشاورزي استان با توجه به دو نكته مذكور برداشته شده است. توسعه سطح زير كشت درختان زيتون در گرمسار و ايجاد صنايع تبديلي آن (واحد روغن كشي و تصفيه دانه‌هاي روغن زيتون در گرمسار )، توسعه باغ هاي درختان پسته و گردو در دامغان، توسعه و توجه خاص به توسعه محصولات باغي در شاهرود و ايجاد صنايع تبديلي آن و همچنين توجه به كشت گلخانه اي از راه اختصاص تسهيلات خاص از مهمترين اقدامات در اين زمينه بوده است.
هم اكنون استان سمنان داراي 14200 هكتار باغ پسته است كه 90 درصد اين باغها در دامغان است همچنين در دامغان 400 هكتار نيز به باغهاي گردو اختصاص دارد.
در گرمسار از مجموع حدود 4500 هكتار اراضي درختان زيتون در استان، بيش از دو هزار هكتار به باغ هاي زيتون اختصاص دارد.
در شاهرود نيز حدود 15 هزار هكتار زير كشت محصولات باغي است كه از اين مقدار 3000 هزار هكتار آن به باغات انگور اختصاص و بقيه به ساير محصولات باغي مانند گيلاس، زردآلو، خر ما و غيره اختصاص دارد.
در سمنان نيز تنها كمي بيش از 6000 هكتار به محصولات باغي اختصاص دارد.
اگر بر اساس سر شماري سال 1385 ميزان سطح قابل كشت استان را حدود 193 هزار هكتار بدانيم تنها كمي بيش از 40 هزار هكتار آن به محصولات باغي اختصاص دارددر نتيجه مسئولين استان بايد براي استفاده بهينه از آب و زمين، امكان تبديل سطح زير كشت محصولات باغي در استان بيشتر شود و هم زمينه هاي توسعه شيوه هاي آبياري صنعتي براي باغ هاي استان فراهم شود و همچنين با ايجاد صنايع تبديلي هم به ايجاد اشتغال كمك شود و هم سود آوري بيشتر ي را نصيب كشاورزان استان كند تا آنها را به توليد بيشتر ترغيب كند و دغدغه فاسد شدن و از بين رفتن محصولاتشان را نداشته باشند.
0002
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن