تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815552751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري مالديو


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري مالديو


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

مردم مالديو امروز (سه‌شنبه) در دور دوم اولين انتخابات چند حزبي رياست جمهوري كشورشان كه در يك سوي آن قديمي‌ترين رييس جمهور آسيا و در سوي ديگر يك زنداني سياسي سابق قرار دارد، ‌به پاي صندوق‌هاي راي رفتند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، سخنگوي كميسيون انتخابات مالديو، گفت: راي‌گيري طبق برنامه ساعت 9 صبح به وقت محلي آغاز شده است و 209 هزار راي دهنده طي 11 ساعت آراء خود را به صندوق خواهند انداخت.

مامون عبدالقيوم رييس جمهور 71 ساله مالديو كه بخت نخست پيروزي در انتخابات به حساب مي‌آيد، پس از عدم موفقيت در كسب اكثريت قاطع آرا در دور اول، هم اكنون با سرسخت‌ترين منتقد خود به نام محمد آني نشيد 41 ساله مواجه است.

دور اول انتخابات رياست جمهوري مالديو در تاريخ هشتم اكتبر برگزار شد.

محمد ابراهيم، رييس كميسيون مستقل انتخابات مالديو اظهار داشت: تمام تمهيدات براي برگزاري دور دوم و نهايي انتخابات مهيا است.

ابراهيم به خبرگزاري فرانسه گفت: بي‌نظمي‌ها و كمبود‌هاي دور اول مورد رسيدگي قرار گرفته و هر دو كانديدا از نحوه برگزاري انتخابات حمايت كردند.

مالديو يك كشور اسلامي ليبرال با جمعيت حدود 300 هزار نفر است. اين كشور تا قبل از اين انتخابات هيچ انتخابات چند حزبي برگزار نكرده بود و هر كس كه علنا تمايل خود را براي در دست گرفتن رياست جمهوري اعلام مي‌كرد، به يك جزيره‌ي خالي از سكنه تبعيد مي‌شد.

اما پس از تظاهرات ضد دولتي در سپتامبر سال 2003 كه به بروز شورش‌هايي منجر شد، عبدالقيوم تغيير موضع داد.

اين تظاهرات و شورش‌ها فعالان دموكراسي خواه را تحريك كرد كه حزب دموكراتيك مالديو (MDP) را تشكيل دهند.

وي در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه اظهار داشت: عبدالقيوم از اين فرصت برخوردار است كه محترمانه كنار رود و اجازه دهد كه اصلاحات پيش برود. درخواست من از عبدالقيوم اينست كه اجازه دهد يك انتقال مسالمت آميز صورت بگيرد.

نشيد براي سه سال متوالي در زندان بوده است.

اما محمد شريف،‌ سخنگوي رييس جمهور مالديو اظهار داشت كه عبدالقيوم كه در دور نخست 41 درصد آرا را در برابر 25 درصد نشيد كسب كرد، نسبت به پيروزي خود مطمئن است.

مخالفان دولت مالديو، عبدالقيوم را با رابرت موگابه رييس جمهور مستبد زيمبابوه مقايسه مي‌كنند.

اما القيوم به مدد پول حاصل از صنعت توريسم و صادرات ماهي تن، مالديو را به ثروتمند‌ترين كشور جنوب آسيا از حيث درآمد سرانه تبديل كرده است.

رييس جمهور مالديو در ابتداي دور اول انتخابات با بيان اينكه تابع راي مردم است به خبرنگاران گفت: مقايسه من با اين افراد بسيار اشتباه است.

انتهاي پيام
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن