تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816189111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير ايران در مجمع عمومي سازمان ملل ايران حقوق غيرقابل انكار خود را پيگيري مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفير ايران در مجمع عمومي سازمان ملل ايران حقوق غيرقابل انكار خود را پيگيري مي‌كند
سياسي. نيويورك . ايران . البرادعي
سازمان ملل - سفير ايران در سازمان ملل مي‌گويد تهران مصمم به اعمال حق غير قابل انكار خود در پيگيري اهداف صلح آميز فناوري هسته‌اي و توسعه جنبه‌هاي مختلف صلح آميز اين فناوري از جمله چرخه سوخت بر پايه دانش بومي مي‌باشد و هيچ چيز بجز اعمال حقوق غير قابل انكار خود را طلب نمي‌كند.

محمد خزاعي كه روز دوشنبه و پس از ارائه گزارش سالانه محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ، در مجمع عمومي سازمان ملل صحبت مي‌كرد ، اظهارداشت:دسترسي كشورها به منابع كافي و مطمئن انرژي براي پيشبرد برنامه‌هاي توسعه‌اي خود ضروري است و انرژي هسته‌اي به عنوان يك منبع تجديد پذير انرژي، گزينه‌اي مناسب و غير قابل چشم پوشي براي بسياري از كشورها محسوب مي‌شود.

به گزارش ايرنا، وي با اشاره به وقوع يك رنسانس و نوزائي هسته اي، گفت: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با توجه به اساسنامه و توانمنديهاي علمي اش، عهده دار وظيفه خاصي براي مديريت و تقويت استفاده صلح آميز از برق هسته‌اي شده است و تلاش‌هاي آژانس در تقويت همكاريهاي فني در اين حوزه بايد به عنوان يك موضوع مهم و اولويت دار پيگيري شود.

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل با انتقاد از پايبند نماندن كشورهاي توسعه يافته به تعهدات خود بر اساس ان پي تي افزود:
براساس ماده ‪ ۴‬معاهده ان پي تي دولتهاي عضو معاهده، متعهد به تبادل حداكثري مواد، تجهيزات و اطلاعات فني و علمي براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي مي‌باشند ولي باوجود اين الزام، سطح همكاري كشورهاي دارنده فناوري هسته‌اي با كشورهاي درحال توسعه رضايتبخش نبوده و كشورهاي عرضه‌كننده فناوري هسته‌اي با تشكيل -باشگاه دارندگان هسته اي> مانع از دسترسي اعضاي در حال توسعه ان پي تي به فناوري توليد برق هسته‌اي شده اند.

وي افزود اكنون بر عهده آژانس است تا اقدام به كاهش اين محدوديتها و توسعه برنامه همكاريهاي فني خود نمايد و نقشي قاطع، متوازن و غير تبعيض آميز در اجراي مفاد ان پي تي و پادمانها ايفا كند.

خزاعي در ادامه، سياسي نمودن برنامه همكاريهاي فني آژانس را نقض اساسنامه اين نهاد و مانع از اجراي مسئوليت‌هاي آژانس خواند و با اشاره به اظهارات البرادعي در خصوص پيامدهاي رنسانس هسته‌اي و اينكه كشورهائي كه بر فناوري غني‌سازي اورانيوم مسلط مي‌شوند قادر خواهند بود توانمندي ساخت سلاح هسته‌اي را در مدت كوتاهي بدست آورند، گفت: خطر و چالش واقعي كه نبايد مورد غفلت قرار بگيرد فعاليتهاي هسته‌اي كشورهاي غير عضو ان پي تي مي‌باشد كه داراي برنامه ساخت سلاح هسته‌اي هستند.

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل تاكيد كرد بايد از ايجاد اين ذهنيت جلوگيري گردد كه عضويت كشورها در معاهده ان پي تي تبديل به مانعي در استفاده صلح آميز آنها از انرژي هسته‌اي خواهد شد.

وي نسبت به روند خطرناكي كه عليه جهانشمولي معاهده عدم اشاعه در جريان است هشدار داد و گفت بر اساس اين روند كشورهاي خارج از ان پي تي نه تنها براي عضو شدن در ان پي تي تحت فشار قرار نمي‌گيرند بلكه به نوعي تشويق نيز مي‌شوند و به آنها از طريق همكاري هسته‌اي پاداش داده مي‌شود كما اينكه به رژيم صهيونيستي به عنوان مثال اجازه دستيابي به سلاح هسته اي و بي‌اعتنايي به اراده و خواست كشورهاي خاورميانه براي ايجاد منطقه عاري از سلاحهاي هسته‌اي داده شده است.

خزاعي اظهارداشت ايران به عنوان عضو معاهده منع گسترش تسليحاتي (ان پي تي) ، توسعه فناوري هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز را يك حق غير قابل انكار مي‌داند و لذا منابع انساني و مادي وسيعي را در بخش نيروي هسته اي سرمايه‌گذاري نموده است.

وي افزود: اين سياست ايران مبتني بر طراحي درازمدت براي پاسخ به نيازهاي روبه رشد انرژي در آينده است و همانطور كه ما بارها تكرار كرده ايم، برنامه هسته‌اي ايران كاملا صلح آميز بوده است، مي‌باشد و باقي خواهد ماند چنانكه تمام گزارش‌هاي منتشر شده توسط آژانس از نوامبر ‪ ۲۰۰۳‬بر اين ماهيت صلح آميز دلالت مي‌كند.

خزاعي با اشاره به اينكه در نتيجه همكاري كامل و شفافيت ايران در اجراي - طرح كاري> مورد توافق بين ايران و آژانس، و حل تمام موضوعات باقيمانده، بايد اجراي پادمانها در ايران عادي گردد، افزود: اقدام دبيرخانه آژانس در رعايت و اجراي تفاهمات دوجانبه، چنانكه در -برنامه كاري> مورد توافق قرار گرفته است، حائز اهميت اساسي مي‌باشد.

سفير ايران در سازمان ملل در ادامه با رد آنچه كه به عنوان مطالعات ادعائي مطرح گرديده است، گفت: آنچه تحت اين عنوان مطرح گرديده است چيزي جز اسناد ساختگي نيست كه توسط يك كشور خاص در اختيار آژانس قرار گرفته است و هيچ ربطي به موضوعات راستي آزمايي ناشي از اجراي پادمانهاي ناظر بر فعاليتهاي هسته‌اي ندارد.

وي افزود: عليرغم اين موضوع و در حاليكه اصل و يا حتي تصوير مدارك مربوط به اين ادعاها به ايران ارائه نشده است، ايران براي نشان دادن حسن نيت خود، ارزيابي‌اش را درباره اين مطالعات ادعايي در اختيار آژانس قرار داده است.

خزاعي در ادامه سخنانش، ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت و صدور برخي قطعنامه‌ها را ناشي از غرض ورزيها و ملاحظات سياسي معدود بانيان اين اقدامات دانست كه بدنبال محروم كردن مردم ايران از حقوق لاينفك خود مي‌باشند و افزود: چنين غرض ورزي‌هائي با آنچه كه بعنوان نگراني‌هاي به اصطلاح -عدم اشاعه> ناميده مي‌شود، بي‌ارتباط است و لذا تقاضاي تعليق غني سازي، غير قانوني بوده و فراتر از اختيارات شوراي امنيت و مباين با مفاد معاهده ان پي تي مي‌باشد. ملت ايران هيچگاه تقاضاهاي غير قانوني را نمي پذيرد.

سفير ايران در سازمان ملل گفت: سياست برخي قدرتها در اصرار بر تعليق به عنوان پيش شرطي براي مذاكره هيچ ربطي به واقعيت‌هاي جاري ندارد و يك سياست غير منطقي و شكست خورده است.

وي افزود: به جاي تكيه بر اهرم اقتصادي و فشارهاي سياسي، بايد راه حلي مبتني بر واقعيتها، نگراني‌ها و تكاليف مشترك پيدا كنند كه به عنوان تنها راه چاره عملي پيگيري شود.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن