محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830375109
تعمید چرا و چگونه؟
واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مقدمه:
هدف از نگارش این متن برسی مقوله ((تعمید به نام عیسی مسیح)) از دیدگاه کتاب مقدس است. تعمید به نام عیسی مسیح پیش از آنکه تقلید از سنت و روش رسولان باشد, اطاعت از خواست مسیح است. تعمید نمود عینی توبه است .به خاطر داشته باشیم که توبه در زبان کتاب مقدس به معنای ایجاد دگرگونی در زندگی, پس از کاوش و ارزیابی خود و گام برداشتن در طریق عیسی مسیح می باشد. به معنای دیگر توبه به معنای تغییر در نگرش و شیوه زندگی است.
رسولان چگونه تعمید می دادند
ما می دانیم که نو ایمانان می بایست در آب تعمید می یافتند . اما این پرسش مطرح می شود که تعمید به چه صورت انجام می شد؟ با آب پاش یا فرو رفتن در آب؟
به نمونه ای که خداوند از خود برای ما گذاشته است توجه کنیم و به پیروی از او بپردازیم : او با تعمید خود در رود اردن ,در واقع الگویی برای ما باقی گذاشته است . در مرقس 10:1 آمده است ((و چون از آب برآمد...)) و در متی 16:3 نیز چنین می خوانیم (( اما چون عیسی تعمید یافت , فوراً از آب برآمد...))
در کتاب مقدس چنین آمده است که مسیح در رود اردن تعمید یافت و از آب خارج شد . (از آب برآمد). در انجیل یوحنا 23:3 آمده است : (( و یحیی نیز در عینون, نزدیک سالیم تعمید میداد زیرا که در آنجا آب بسیار بود...)) یوحنا متذکر می شود که یحیی تعمید دهنده در اردن تعمید میداد چون در آنجا آب زیادی بود. از سخنان خواجه سرای حبشی چنین بر می آید که تعمید٬ تنها با فرورفتن در آب صورت می گرفت . شاگردان یحیی تعمید دهنده نیز به این شکل تعمید می دادند . خواجه سرای حبشی که لمس خدارا به واسطه تعلیم فیلیپس دریافت کرده بود ٬ خواستار تعمید فوری شد.
((و چون در عرض راه به آبی رسیدند ٬ خواجه گفت : اینک آب است! از تعمید یافتنم چه چیز مانع می باشد؟ فیلیپس گفت : هر گاه به تمام دل ایمان آوردی٬جایز است . او در جواب گفت : ایمان آوردم که عیسی مسیح پسر خداست. پس حکم کرد تا ارابه را نگاه دارند و فیلیپس با خواجه سرا هردو به آب فرود شدند . پس اورا تعمید داد. و چون از آب بالا آمدند ٬ روح خدا فیلیپس را برداشته ٬ خواجه سرا دیگر اورا نیافت زیرا که راه خود را به خوشی پیش گرفت.)) ( اعمال رسولان 8:36-39).
توجه داشته باشید که هر دو نفر وارد آب شدند و هردو از آب خارج شدند . در صورتی که به کلمه یونانی baptiso دقت کنیم ٬درخواهیم یافت که معنی آن فرو بردن است.در دایرﺓ المعارف کاتولیک THEO٬ چاپ 1989, صفحه 947 تصریح شده است که در کلیسای نخستین، تعمید با فرو بردن نوایمانان در آب انجام میگرفت. تاریخ نیز این موضوع را اثبات می کند . هنوز میتوان در بسیاری از کشورها استخر های قدیمی تعمید را دید . وجود این استخر های بزرگ نشان میدهد که تعمید٬ با فرو بردن ایمانداران در آب صورت می گرفت .
کارشناسی در این باره می نویسد (( مطالعات باستان شناسی ثابت می کند که تعمید در آب ٬ تا قرن دهم و حتی چهاردهم مرسوم بوده است )). در صورت لزوم میتوان به کتابی که F.M.BLUMELK تحت عنوان "باستان شناسی و تعمید" در سال 1982 منتشر کرده است رجوع کرد. در این کتاب نگارنده با استناد به عکسهای فراوان جمع آوری شده تحولاتی را که در روش تعمید به وجود آمده است بیان می کند .
نویسندگان عهد جدید که به زبان کوینه (KOIN) می نوشتند ٬ از کلمه ی "babtiz " که به معنی فروبردن است استفاده کرده اند نه CANTIZ که معنی آن آب پاشی است . تعمید آب پاش در ادوار بعدی رواج یافت و بدین ترتیب بود که روش ابداعی انسان جایگزین فرمان الهی شد . (( پس کلام خدارا به تقلیدی که خود جاری ساخته اید ٬ باطل می سازید و کارهایی مثل این بسیار به جا می آورید)) ( مرقس 13:7 )
تعمید به نام عیسی مسیح
امروزه بسیاری از کلیسا ها تنها با تاکید بر دستور مسیح که در متی 19:28 می گوید (( پس رفته همه امتها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهید )) همچنان به نام پدر٬ پسر و روح القدوس تعمید می دهند پیداست که درک ناصحیح از مقوله الوهیت و اصطلاحات کتاب مقدسی که در این باره به کار برده می شود٬باعث ایجاد حساسیت در مورد تعمید به نام عیسی مسیح شده است .
در دوم تیموتائوس 3: 16و 17 چنین آمده است : (( تمامی کتب از الهام خداست و به جهت تعلیم و تنبیه و اصلاح و تربیت در عدالت مفید است ٬ تا مرد خدا کامل و به جهت هر عمل نیکو آراسته بشود.)) شایسته است به این موضوع توجه شود که شاگردان در پنطیکاست پس از خروج از بالا خانه دستور دادند تا ایمانداران به نام عیسی مسیح تعمید یابند و این در حالی بود که چند روز قبل از ان خداوند چنین امر کرده بود که به نام پدر٬پسر٬و روح القدوس ) تعمید دهند !!
در اعمال رسولان 38:2پطرس به شنوندگان میگوید ((توبه کنید و هریک از شما به اسم عیسی مسیح به جهت آمرزش گناهان تعمید گیرید و عطای روح القدس را خواهید یافت )) زمانی که به برخی از صحنه های تعمید و نیز اشاراتی که در مورد آن در اعمال رسولان آمده است نگاه کنیم هیچ زمانی و به هیچ وجه نمی بینیم که کسی به شکلی غیر از آنچه گفته شده است تعمید گرفته باشد.
رسولان هیچ گاه به نام پدر ٬ پسر ٬ و روح القدس تعمید ندادند.
این فرمول تعمید از قرن دوم یا سوم مطرح شد و در شورای نیقیه بود که روش فوق الذکر رسمیت یافت . بخوانید و بیندیشید
(( چون این را شنیدند به نام خداوند عیسی تعمید گرفتند )) ( اعمال رسولان 5:19)
(( زیرا که هنوز بر هیچکس از ایشان نازل نشده بود که به نام خداوند عیسی تعمید یافته بودند بس .)) (اعمال رسولان 16:8)
(( زیرا همه شما که در مسیح تعمید یافته اید مسیح را در بر گرفتید)) (غلاطیان 7:3 )
(( یا نمی دانید که جمیع ما که در مسیح عیسی تعمید یافیم ٬ در موت او تعمید یافتیم ؟ پس چونکه در موت او تعمید یافتیم ٬ با او دفن شدیم تا آنکه به همین قسمی که مسیح به جلال پدر از مردگان برخاست ٬ ما نیز در تازگی حیات رفتار نماییم .)) ( رومیان 6: 3 و 4)
((پس فرمود تا ایشان را به نام عیسی مسیح تعمید دهند . آنگاه از او خواهش نمودند که روزی چند توقف نماید .)) ( اعمال رسولان 48:10 )
البته باید این مساله را متذکر شد که شاگردان در پنطیکاست روح القدوس را یافتند و بر طبق کلام ,قرار بود که روح القدوس سخنان عیسی را برای شاگردانش یادآوری و مکشوف نماید٬
(( لیکن تسلی دهنده یعنی روح القدوس که پدر اورا به اسم من فرستد ٬ او همه چیز را به شما تعلیم خواهد داد و آنچه به شما گفتم به یاد شما خواهد آورد .)) ( یوحنا 26:14)
حال پرسشی از شما دارم . آیا رسولان با اجرای تعمید به نام عیسی مسیح از دستور مسیح که در متی 19:28 آمده است ٬ نا اطاعتی کردند یا اینکه با این عمل فرمان اورا اجرا کردند ؟
پاسخ معقول به این سوال این است که بواسطه افاضه شدن روح القدوس بر رسولان برای آنها مکشوف گشت که نام عیسی فوق از جمیع نام هاست.
(( از این جهت خدا نیز او را بغایت سر افراز نمود و نامی را که فوق از جمیع نامها است٬بدو بخشید. ( فیلیپیان 9:2 )
همچنین در کولسیان 17:3 امده است:
(( و آنچه کنید در قول و فعل ٬ همه را به نام عیسی خداوند بکنید و خدای پدر را به وسیله او شکر کنید.))
اینک چند لحظه – به دقت تمام – به متی 19:28 توجه کنیم :
((پس رفته، همه ی امتها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهید)).
دقت داشته باشید که تنها از یک اسم سخن به میان امده است٬در حالیکه منطقی می نمود که از کلمه "اسمها" استفاده شود . جالب آن است که به دنبال کلمه (( اسم )) سه عنوان می آید که هر سه نشان دهنده ی تجلیات خدا می باشند . به بیان دقیقتر پدر ٬ پسر و روح القدوس سه نام نیستند بلکه عناوینی برای خدا هستند که به تجلیات گوناگون خدا اشاره دارند .
(( ودر هیچ کس غیر از او نجات نیست زیرا که اسمی دیگر زیر اسمان به مردوم عطا نشده که بدان باید ما نجات یابیم .)) ( اعمال رسولان 14:4 )
نامی متفاوت
در کتاب مقدس نام هر فرد ٬ دارای معنا و مفهوم خاصی می باشد ٬ زیرا نام هر کس بیانگر ذات و جوهره ی وی می باشد و به همین دلیل بود که بنا به دستور خدا نام ابرام ( پدر متعال ) به ابراهیم ( پدر ملل بسیار ) تبدیل شد.در اسم عیسی که در زبان عبری یشوعا می باشد ٬ عمل نجات بخش خدا به جهت فدیه نمودن بشر خاطی مورد تاکید قرار گرفته است . یشوعا به معنای (( خدا نجات می دهد )) می باشد .
اشعیا در سال 758 قبل از میلاد چنین نبوت کرده است :
(( بنابراین خود خداوند به شما آیتی خواهد داد : اینک باکره حامله شده٬پسری خواهد زایید و نام اورا عمانوئیل خواهد خواند .)) ( اشعیا 14:7 ) .
و این نبوت به هنگام تولد مسیح محقق شد . چنانکه در متی 23:1 آمده است :
(( که اینک باکره آبستن شده پسری خواهد زایید و نام اورا عمانوئیل خواهند خواند که تفسیرش این است : خدا با ما ))
یشوعا در بر گیرنده اسم یهوه است . به بیان دیگر اسم عیسی در بردارنده ی پری الوهیت یعنی پدر ٬ پسر ٬ و روح القدوس می باشد . او نجات دهنده و رهاننده ی بشریت است .
یادداشتی چند در باب تعمید به نام عیسی مسیح
در دانشنامه جدید کاتولیک THEO ( چاپ 1989 ص 947 ) درباره تعمید به نام عیسی مسیح چنین آمده است :
تعمید مسیحی از این قرار است : پس از پنطیکاست رسولان به نام عیسی مسیح تعمید دادند . به بیانی دیگر آنها در عیسی که خود را در راه نجات بشر تقدیم کرد تعمید دادند . ( اعمال رسولان 38:2 )
تعمید به نام عیسی مسیح به مفهوم عبور کردن از مراحلی است که عیسی از آنها عبور کرده است . او از ما دعوت کرده است تا در پی او حرکت کنیم .
ژان کالوین اصلاحگر شهیر کلیسا در جلد چهارم کتاب (( نماد مسیحی )) ص 291 نوشته است : (( جای بسی شگفتی نیست که رسولان به نام وی ( عیسی مسیح ) تعمید می دادند ٬ ( اعمال رسولان 16:8 و 5:19 ) در حالیکه دستور داشتند به نام پدر و پسر و روح القدوس تعمید بدهند ٬ زیرا هر چه در تعمید از جانب خدا عطا می شود ٬ در مسیح جمع میگردد)).
الفرد کوان الهیدان برجسته ی فرانسوی زبان در کتابی تحت عنوان (( تعمید )) نوشته است : می توان عبارت (تعمید در مسیح )) را به عنوان معادل آنچه در کتاب اعمال آمده است دانست ٬ یعنی معادل (( تعمید در نام عیسی مسیح )) یا (( در نام خداوند عیسی)) ( اعمال 38:2 ، 16:8 ، 48:10 ، 5:19 ).
معنی این اصطلاحات این است که شخص به مسیح (( تقدیم شده است ))
( Heithmuller ) یا (( در خدمت و راه مسیح )) قرار گرفته است .
( STRACK-BILLERBECK ) نو ایمان اسم مسیح را می خواند و اعتراف می کند و تعمید دهنده نیز – در زمان تعمید – اسم عیسی مسیح را بر تعمید گیرنده جاری می کند .بدین ترتیب نوایمان به مسیح تقدیم شده ٬ با وی متحد می گردد. او از این پس مدافع روش مسیح است و سپاهی خداوند می باشد . ( ر ک یعقوب 7:2 )
تعمید چرا؟
مسیح از شاگردان خواست تا تعمید بگیرند و با این عمل نشان دهند که بطور کامل به او تقدیم شده اند . مسیح فرمان داد تا مزده ملکوت او به ملل مختلف اعلام شود تا شاگردان او از هر ملتی فرا خوانده شوند. ( متی 14:24 ) این بدین مفهوم بود که عمل نجات خدا ٬ دیگر تنها منحصر به امت یهود نبود . یهودیان از بدو تولد به خدا تقدیم می شدند . کرنیلیوس و اهل خانه اش نخستین غیر یهودیانی بودند که حقیقت مسیح را پذیرفته و تعمید گرفتند . کسانی که تعمید می گرفتند نشان می دادند که نسبت به زندگی گذشته خود مرده اند .
خروج از آب نماد آغاز یک زندگی جدید است . زندگی ای که در ان خدا جای اول را دارد (( یا نمی دانید که جمیع ما که در مسیح عیسی تعمید یافتیم ;در موت او تعمید یافتیم ؟ پس چونکه در موت او تعمید یافتیم ; با او دفن شدیم تا آنکه به همین قسمی که مسیح به جلال پدر از مردگان برخاست مانیز در تازگی حیات رفتار نماییم .)) ( رومیان 6 : 3 و 4)
در کولسیان 12:2 نیز آمده است : (( و با وی در تعمید مدفون گشتید که در ان هم بر خیزانیده شدید به ایمان بر عمل خدا که او را از مردگان برخیزانید . )) پطرس توبه ( دگرگونی- تغییر نگرش و جدایی از گناه )را بر تعمید مقدم دانسته است . ( ر ک اعمال 38:2 ) .
توبه مستلزم داشتن ایمان است و ایمان یعنی اعتقاد قلبی به کلام خدا ( در انجیل مرقس باب 16 آیه 16 چنین آمده است (( هر که ایمان آورده تعمید یابد نجات یابد و اما هر که ایمان نیاورد بر او حکم خواهد شد.)) نجات تنها بواسطه ریخته شدن خون مسیح میسر شده است و ما این اسم را با ایمان و به تمامی دل می خوانیم . (( و به حسب شریعت٬ تقریباً همه چیز به خون طاهر می شود و بدون ریختن خون ٬آمرزش نیست.)) ( عبرانیان 22:9 )
(( لیکن اگر در نور سالک می نماییم چنانکه او در نور آست ٬ با یکدیکر شراکت داریم و خون پسر او عیسی مسبح ما را از گناهان پاک می سازد.)) ( اول یوحنا 7:1 )
((آمین))
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 451]
-
گوناگون
پربازدیدترینها