تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815338677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دوران عشق هاي خاکستري


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:



دختر و پسري که تازه ازدواج کرده‏اند، هر اندازه هم که از نظر اجتماعي، فرهنگي و حتي خانوادگي با يکديگر همساني داشته باشند، پس از ازدواج، با زوايايي پنهان و ناشناخته از شخصيت و روحيات يکديگر برخورد خواهند کرد که براي آنها تازگي دارد. چند ماه اول زندگي مشترک دوراني بسيار حساس و سرنوشت‏ساز در روابط زناشويي به شمار مي‏رود. اين دوره اجتناب‏ناپذير از زندگي را، «دوران خاکستري» مي‏ناميم. دوراني که رنگ زندگي مشترک يک دست نيست، ترکيبي از دو رنگ است. درازاي دوران خاکستري در همه خانواده‏ها يکسان نيست، آنها که دوران نامزدي طولاني داشته‏اند و امکان شناسايي زواياي پنهان شخصيت يکديگر را يافته‏اند دوران خاکستري کوتاهتري دارند. خصوصيت مهم اين دوران، آشکار شدن ويژگي‏هاي ناپيداي ضمير و شخصيت زوج‏هاي جوان در مواجهه با شرايط جديد زندگي است. آثار اين بروز و ظهور، گاه خوشايند و گاه ناخوشايند است. از اين رو مي‏توان گفت که دوران خاکستري بسيار شگفت‏انگيز است. گاه زن و مرد نسبت به يکديگر احساس جديد و غريبي پيدا مي‏کنند. حتي چه بسا عشق و علاقه پيش از شروع زندگي مشترک جاي خود را به نوعي دل‏زدگي و بي‏علاقگي بدهد. حتي در مواردي، جوانه‏هاي نفرت و اندوه و انزوا سراسر روح يکي از دو طرف را فرا مي‏گيرد. معمولاً زنان بيش از مردان دچار چنين حالاتي مي‏شوند. دختران جوان دست به گريبان وسوسه پشيمان و حرمان مي‏شوند و اين حس تخريب کننده و پيش رونده سراسر روح سرگردان و ذهن مبهوت آنان را فرا مي‏گيرد. نشانه‏هاي بروز چنين حالتي فراوان و گونه گون است؛ کج خلقي، بي‏حوصلگي، بهانه‏جويي، کناره‏گيري و بي‏رغبتي نسبت به همسر و بويژه واکنش سرد و منفي و حتي عصبانيت و پرخاشگري در برابر تلاش‏هايي که طرف مقابل براي تغيير فضا انجام مي‏دهد از نشانه‏هاي متداول بروز اين حالت است.
درک درست و واقع‏بينانه از حالات همسر و انتخاب مناسب‏ترين شيوه واکنش نسبت به آن، بسيار کارساز و تعيين کننده است.

بدترين شيوه در برخورد با حالات منفي دوران خاکستري، بي‏اعتنايي و ناديده گرفتن است.
هرگز نبايد به گونه‏اي رفتار کرد که گويي هيچ مساله‏اي غيرعادي وجود ندارد يا اگر هم وجود دارد چندان براي طرف مقابل اهميت ندارد. ناپسندتر از اين، تمسخر و ريشخند است. توسل به مسخره کردن و دست انداختن، حتي با انگيزه غم‏زدايي از طرف مقابل نه تنها کارساز نيست بلکه گاهي موضوع را پيچيده‏تر مي‏کند. بايد به خاطر داشته باشيم که گهگاه روح انسان دچار وسوسه ناکامي و باخت و اغفال و حسرت و پريشاني و نوميدي مي‏شود، اندوهي مبهم آن را اشغال مي‏کند. گاهي دختري که تازه به خانه بخت آمده در مواجهه عيني با زندگي مشترک مبتلا به حس پشيماني مي‏گردد. دوران خاکستري در ازدواج جوانان، يکي از مهمترين نقطه‏هاي بحراني به شمار مي‏رود.
درک درست و واقع‏بينانه از حالات همسر در چنين موقعيت‏هايي و انتخاب مناسب‏ترين شيوه واکنش نسبت به آن، بسيار کارساز و تعيين کننده است. بعضي‏ها به غلط براي آنکه رمز و راز اندوه پنهان همسرشان را در اين دوران کشف کنند با رفتاري سماجت‏آميز و آزاردهنده تلاش مي‏کنند او را سوال پيچ کنند. اين روش درست نيست. برخي نيز به شوخي و لودگي و مزه‏پراني متوسل مي‏شوند تا فضاي ذهني همسرشان را تغيير دهند. البته رفتار صميمي و شاد و محبت‏آميز تاثيري آرامش بخش دارد اما مسئله را حل نمي‏کند. پس چه بايد کرد؟




توصيه‏هاي لازم
ابتدا بايد اندازه و عمق مساله را حدس بزنيم. بايد بفهميم که همسرمان تا چه حد درگير يک مساله بحراني شده است؟ چه بسا عمق چنداني ندارد. پس از آن تلاش کنيم ماهيت آن را کشف کنيم. پيش از هر چيز بايد احتمالاتي را درباره خودمان حدس بزنيم. آيا از سخني يا رفتاري از سوي من رنجيده خاطر است؟ آيا خصوصيت ناشناخته‏اي از اخلاق مرا کشف کرده؟ و يا از رفتار خاصي از سوي بستگان نزديک من، مثلاً پدر و مادر يا خواهر و برادرم ناراحت و عصباني شده است؟ گهگاه نيز دختران پس از چند روز فاصله گرفتن از خانه پدري دچار حالتي شبيه غربت‏زدگي مي‏شوند و چهره پريشان مي‏کنند. چاره‏اي بجز توسل به شيوه آزمون و خطا نيست. اگر هوشمندانه برخورد کنيم با يکي دو حرکت و با ارزيابي واکنش‏هاي همسرمان خواهيم توانست عامل اصلي بحران را پيدا کنيم. شگفت‏زده نشويد! گاهي اوقات موضوعي بسيار ساده و پيش پا افتاده مي‏تواند منشا بروز حالات بحراني در دوران خاکستري شود.
به عنوان نمونه، خروپف مزاحم همسر در هنگام خواب!! ظاهراً مورد کم‏اهميتي است و معمولاً راه چاره‏اي دارند. اما در مواردي هر چند نادر، چه بسا بي‏‏ميلي و پشيماني از ازدواج در درون يکي از زوجين بارور شود. اگر ريشه مساله را کشف کنيم، شيوه برخورد آسانتر خواهد شد. در اين گونه مواقع مي‏بايست براي برخوردهاي سرد و واکنشي و حتي عصبي و خشن همسرتان آمادگي داشته باشيد. خويشتنداري، لحن ملايم و مهربان و صميمانه، لازمه اصلي پشت سر نهادن اين مرحله بحراني است. اگر حدس زده‏ايد که عامل پريشاني همسرتان، در وجود يا رفتار شماست، پس بايد از خودتان بگوييد به عنوان مثال: «از من دلخوري؟ مساله‏اي پيش آمده؟ حدس مي‏زنم علت ناراحتي تو مربوط به من است. اين طور نيست؟» و يا: «دوست دارم با من روراست باشي، بگو. ابداً ناراحت نمي‏شوم. اگر مساله‏اي باعث ناراحتي‏تو شده به من بگو.» چنانچه دقيقاً متوجه عامل ناراحتي همسرتان شده باشيد مي‏توانيد صريحاً به اصل موضوع اشاره کنيد:
«حوصله‏ات سر رفته؟» «مرا دوست نداري؟» «دوست داري امشب برويم خانه پدر و مادرت؟»
اگر زن به گونه‏اي رفتار کند که نشان از همراهي و همدلي او با همسرش داشته باشد گره از چهره همسرش باز خواهد شد. بايد به او نشان دهد که در وفاداري به او ثابت‏قدم و استوار است، توقع چنداني از او ندارد، با کم و بيش زندگي خواهد ساخت.




مراقب باشيد کند و کاو شما حالت کلنجار و سماجت پيدا نکند. سوهان روح همسرتان نشويد. با ملاطفت و نرم‏زباني راهي به دنياي درون او پيدا کنيد. آنچه گفته شد بيشتر به مواردي مربوط است که زن دچار افسردگي شده اما اگر بحران دوران خاکستري گريبانگير مرد شود راه حل آن آسانتر است. تاثيرگذاري بر شخصيت رواني زن به دليل عاطفه و احساس سرشار، پيچيدگي‏هايي دارد اما در مورد مردان که از طبيعت تحمل‏پذير، تواناتر و کمتر احساسي برخوردارند، راه نفوذ توسط همسر، کوتاهتر است. زن مي‏تواند با برخورد صميمانه و عاطفي خود به سرعت به علت ناراحتي و پريشاني همسرش پي برد و موقعيت او را درک کند. اگر به گونه‏اي رفتار کند که نشان از همراهي و همدلي او با همسرش داشته باشد گره از چهره همسرش باز خواهد شد. بايد به او نشان دهد که در وفاداري به او ثابت‏قدم و استوار است، توقع چنداني از او ندارد، با کم و بيش زندگي خواهد ساخت.

البته گهگاه ممکن است علت اصلي بحران روحي مرد، يا زن کشف حقايقي باشد که پيش از آن در مورد همسرش نمي‏دانسته مثلاً اگر متوجه شود که همسرش قبلا نامزد داشته ولي اين موضوع را از او پنهان کرده يا اگر هنوز دل در گرو محبت شخص ديگري دارد، يا به يک نقص و عيب جسمي يا رواني در او پي ببرد، موضوع بسيار پيچيده مي‏شود.
اما سخن در مورد دوران خاکستري و بروز حالاتي شبيه پريشاني روحي و کج‏خلقي در رفتار يکي از زوجين جوان است که عامل واقعي ندارد و بيشتر به نوعي ذهنيت و يا تلقي خاص از زندگي مشترک و يا از همسر باز مي‏گردد.
بايد پيشاپيش توجه داشته باشيم که هر عامل ابهام‏آور و ذهنيت‏ساز در روابط دوجانبه ميان زن و شوهر، هر قدر هم کوچک و ناچيز، اگر از ذهن همسر جوان زدوده نشود بتدريج به يک عامل فرساينده اعتماد متقابل تبديل خواهد شد. دوران خاکستري يعني دوره کوتاه مدت اما حساس پس از آغاز زندگي مشترک، بي‏شباهت به دوران قبل . در دوره خاکستري، رنگ و الگوي زندگي خانواده‏ها تعيين و تثبيت مي‏شود و در حقيقت سرنوشت زندگي مشترک ترسيم مي‏گردد. پس در اين دوران تنها و تنها، تدبير و هوشمندي و شکيبايي کارساز است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن