تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815531800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

19 ميليون تن مازاد توليد سيمان سال آينده


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: 19 ميليون تن مازاد توليد سيمان سال آينده


سرمايه: نداشتن ثبات در صدور مجوز صادرات سيمان طي سال هاي گذشته موجب بي اعتمادي طرف هاي تجاري و از دست دادن بازارهاي جهاني شده است. اين در حالي است كه اين امر بيشتر ناشي از عدم خروج سيمان از سبد حمايتي دولت و بلاتكليفي آزادسازي قيمت آن است. اين امر نه تنها باعث از دست رفتن بازارهاي صادراتي سيمان شده بلكه باعث شده ارزش سهام شركت هاي سيماني به طرز نگران كننده اي در بورس اوراق بهادار كشور كاهش پيدا كند. در طول چند سال گذشته با افزايش ظرفيت توليد سيمان در كشور، ميزان توليد اين محصول از مرز 56 ميليون تن در سال عبور كرده و پيش بيني مي شود تا پايان سال جاري به 64 ميليون تن در سال برسد. افزايش ميزان توليد سيمان و به دنبال آن خروج سيمان از سبد حمايتي تعادل عرضه و تقاضاي سيمان در بازار داخلي را به دنبال داشت.

از آنجا كه عرضه و تقاضاي سيمان در كشور باعث ايجاد مازاد عرضه در آينده خواهد شد، دولت در مرحله دوم خروج سيمان از سبدحمايتي بر صادرات اين محصول تاكيد كرد. اين در حالي است كه پيش بيني مي شود مازاد عرضه سيمان تا سال 88 به بيش از 19 ميليون تن برسد.
با اين همه صادرات سيمان مورد مخالفت برخي از كارشناسان قرار گرفت. آنان بر اين عقيده بودند كه در توليد هر تن سيمان علاوه بر اينكه 110 كيلو وات برق و 125 ليتر سوخت فسيلي مصرف مي شود، يك تن گاز كربنيك نيز مصرف مي شود، بنابراين صادرات سيمان توجيه اقتصادي نخواهد داشت.
اما اين موضوع نگراني برخي از صنعتگران را برانگيخت چرا كه عدم ثبات صادرات سيمان در طول سال هاي گذشته موجب بي اعتمادي كشورهاي ديگر به ايراني ها شده است و آنان براي تامين سيمان موردنياز خود به سمت ديگر كشورها روي آورده اند. اين در حالي است كه احياي بازارهاي صادراتي سيمان به سهولت امكان پذير نيست و در عين حال به مدت زمان بيشتري نياز دارد. در عين حال ممنوعيت صادرات سيمان گسترش قاچاق اين كالا را به كشورهاي منطقه در پي خواهد داشت. اين در حالي است كه در طول سال هاي گذشته توليدكنندگان ايراني صادرات محدودي به كشورهاي خاورميانه داشتند به طوري كه براساس آمارهاي منتشر شده در سال 79 حدود 1500 تن سيمان توسط 14 واحد توليدي به كشورهاي منطقه صادر شد كه اين رقم در سال 82 به 51 هزار تن توسط 10 كارخانه توليدي رسيد.
در اين ميان رقباي اصلي ايران، چين و عربستان عنوان شده اند كه هر يك به دنبال كسب سهم بيشتري از بازارهاي جهاني بودند. اما ايران به دليل فقدان برنامه ريزي هاي مناسب براي صادرات با بي اعتمادي طرف هاي تجاري روبه رو شد كه از دست دادن بازارهاي جهاني را به دنبال داشت. توليدكنندگان سيمان كشور معتقدند عدم ثبات در صدور مجوزهاي صادرات سيمان همواره عمده ترين چالش كارخانه هاي توليدي براي حضور در بازارهاي جهاني بوده و اين امر كه بي اعتمادي طرف هاي تجاري را به دنبال داشته است موجب شده ايران به عنوان بزرگ ترين توليدكننده سيمان در خاورميانه بازارهاي جهاني را از دست بدهد به طوري كشورهايي چون هند، چين و تركيه به عنوان رقباي اصلي سيمان ايران شناخته شده و كشورهاي همسايه را مورد هدف قرار داده اند.

توليدكنندگان بزرگ سيمان

براساس برآورد هاي انجام شده در حال حاضر چين با توليد بيش از 45 درصد سيمان جهان بزرگ ترين كشور توليدكننده سيمان در جهان شناخته شده است و كشورهاي هند، آمريكا، ژاپن و كره جنوبي در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند. اين آمار ايران را پانزدهمين كشور توليدكننده سيمان در جهان و اولين توليدكننده در خاورميانه اعلام مي كند. لازم به ذكر است توليد سيمان توسط اتحاديه اروپا در كشورهاي آلمان، ايتاليا و اسپانيا انجام مي گيرد. از طرف ديگر در طول سال هاي اخير بسياري از توليدكنندگان چند مليتي سيمان سرمايه گذاري هاي زيادي در جهت عرضه سيمان به تقاضاي بازارهاي آسيايي انجام داده اند از همين رو ايران براي حضور در بازارهاي جهاني و صادرات گسترده سيمان به برنامه ريزي بازاريابي گسترده نياز دارد.
به اعتقاد كارشناسان با توجه به ضرورت صادرات سيمان تاكنون هيچ كشوري مورد هدف قرار نگرفته است.

ضرورت بازاريابي براي صادرات

هوشنگ ادهمي از كارشناسان صنعت سيمان با بيان اينكه با افزايش توليد سيمان در طول سال هاي اخير و خروج اين محصول از سبد حمايتي بازار داخلي اشباع شده است، اظهار داشت: «برخلاف ادعاي برخي از كارشناسان اكنون زمان برنامه ريزي براي صادرات است.»
وي با اين توضيح كه عدم صادرات سيمان در طول سال هاي گذشته موجب از دست رفتن بازارهاي جهاني شده است، گفت: «توليدكنندگان داخل براي صادرات سيمان بايد رقابتي تر عمل كنند زيرا زيان اندكي براي شناساندن محصول خود به كشورهاي منطقه دارند.» به گفته وي در حال حاضر با توجه به حضور كشورهاي بزرگ توليدكننده سيمان در بازارهاي جهان نام ايران به عنوان صادركننده سيمان براي بسياري از كشورها شناخته شده نيست. وي از فقدان دانش تجارت به عنوان بزرگ ترين ضعف توليدكنندگان سيمان ياد كرد و افزود: «توليدكنندگان داخلي سال ها گرفتار بازار سياه بودند بنابراين راه و رسم بازاريابي و تجارت را نمي دانند.»
به اعتقاد وي با آموزش بازاريابي و شناسايي بازارهاي جهاني بايد اين نقاط ضعف را جبران كرد. احمد اتابك رئيس هيات مديره انجمن صنفي توليدكنندگان سيمان نيز با تاكيد بر اينكه عدم صادرات سيمان دو نگراني براي توليدكنندگان به دنبال خواهد داشت، گفت: «مشتريان عمده سيمان ايران، كشورهاي خاورميانه خواهند بود كه براي تامين محصول موردنياز خود منتظر آزادسازي صادرات سيمان در ايران نخواهند ماند.» وي با تاكيد بر اينكه تركيه و چين بازارهاي منطقه اي را اشباع خواهند كرد، اظهار داشت: «با توجه به تعادل عرضه و تقاضاي سيمان در كشور، عدم صادرات سيمان، كمبود نقدينگي در صنعت مزبور را به دنبال خواهد داشت.» اين امر به منزله تاخير در افتتاح پروژه هاي سيماني و از دست دادن دوباره بازارهاي جهاني خواهد بود.

پيش بيني وضعيت توليد سيمان

پيش بيني مي شود ظرفيت توليد سيمان تا سال 1392 به 110 ميليون تن در سال افزايش يابد. اين امر به منزله تاخير در افتتاح پروژه هاي سيماني و از دست دادن دوباره بازارهاي جهاني خواهد بود. از همين رو اتابك صادرات سيمان را به نفع صنعت سيمان در كشور عنوان مي كند.
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 488]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن