تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815710675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رويكردهاي هرمنوتيك نسبت به تاريخ - سعيد وهابي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رويكردهاي هرمنوتيك نسبت به تاريخ - سعيد وهابي


رويكردهاي هرمنوتيك نسبت به تاريخ يكي از زيرمجموعه‌هاي مهم فلسفه تاريخ در سنت قاره‌اي محسوب مي‌شود. در اين رويكردها به‌جاي تكيه بر كليت‌هاي تاريخي به معناي اعمال و نيات شخصيت‌هاي تاريخي توجه مي‌شود. اين رويكردها به لحاظ تاريخي از تفسير عالمانه كتاب مقدس منشعب مي‌گردند؛ يعني زماني مفسراني ظهور كردند كه سعي داشتند تفسيري متفاوت و مستقل از تفسير كليساي رسمي از آيات كتاب مقدس ارائه كنند و در اين كار مقولا‌ت و مفاهيمي را نيز وارد كار تفسير يا به‌عبارت بهتر تاويل كردند كه تا قبل از آنها بي‌سابقه بود. عالمان هرمنوتيك هسته زبانشناختي و نمادين تعاملا‌ت انساني را مورد تاكيد قرار مي‌دادند و بر اين باور بودند كه فنون توسعه‌يافته‌اي كه براي تفسير متون مقدس استفاده مي‌شود، مي‌تواند براي تفسير اعمال و فرآورده‌هاي انساني و نمادين هم به كار روند. شخصيت مهمي كه در اين بين ظهور كرد و بر تمايز بنيادين بين علوم انساني و علوم طبيعي صحه گذاشت، ويلهلم ديلتاي بود.

به باور او علوم انساني بيشتر بر درك آن دسته از اعمال انساني كه معنادار هستند، تكيه دارد؛ درحالي كه علوم طبيعي سعي مي‌كند براي رويدادهايي كه بدون قصد و نيت خاصي روي مي‌دهند، تبييني علي بيابد. از منظر هرمنوتيك حيات بشري داراي ساختار است، اعمال او معنادارند و طريقه بيان او نمادين. ديلتاي اعتقاد داشت كه ابزارهاي عقلا‌ني هرمنوتيك كه همانا تفسير متون معنادار هستند، براي تفسير اعمال و تاريخ انسان بسيار مناسب‌اند. يافتن روشي براي فهم سازنده روش‌شناسي اين رويكرد است. در اين روش از متفكر دعوت مي‌شود كه فعالا‌نه به ساختن معاني و نيات بازيگران صحنه تاريخ از ديدگاه خودشان بپردازد. بسياري از فيلسوفان برجسته قرن بيستم مانند هايدگر، گادامر، ريكور و فوكو در آثار متعدد خود چنين تفسيري از تاريخ بشر ارائه كردند. اين سنت فكري فلسفه تاريخ را از منظر معنا و زبان در نظر مي‌گيرد. مورخان بايد حوادث و اعمال تاريخي را طوري مورد پژوهش قرار دهند كه ارتباطات دروني بين معناي عمل انسان و تعامل نماديني كه محصول اعمال انساني است، كشف و درك شود. رويكرد هرمنوتيكي در تداوم روند تاريخي خود در ميانه قرن بيستم دچار چرخش مهم و جديدي شد و آن زماني بود كه فلا‌سفه تلا‌ش كردند تا معنايي براي وقايع تاريخي سرنوشت‌ساز و تكان‌دهنده جهان مدرن از جمله جنگ، نفرت ملت‌ها از همديگر و كشتار دسته‌جمعي يهوديان در طول جنگ جهاني دوم(هولوكاست) بيابند. به‌دنبال حوادث دهشتناك نيمه اول قرن بيستم، بيان كردن روايت‌هاي مربوط به پيشرفت بشر ديگر امري اجباري به شمار نمي‌آمد. آنچه را كه اين رويكرد دائم مورد تاكيد قرار مي‌دهد، شايد بتوان تحت عنوان صورت‌بندي كرد. كساني كه در قرن بيستم در قوام‌اين نحله فكري موثر واقع شدند، به ديگر سنن فلسفه اروپايي به‌خصوص ماركسيسم و اگزيستانسياليسم هم تعلق‌خاطر داشتند. آنها همچنين به‌شدت به‌دنبال آن بودند كه براي واقعه هولوكاست و ابعاد عظيم اجتماعي، سياسي و فرهنگي آن معنايي بيابند. به‌عنوان مثال پل ريكور سعي مي‌كند بين خاطره شخصي خود از آن واقعه و بازنمايي زخم روحي ناشي از آن نسبتي برقرار كند و آن را به‌طور هرمنوتيكي بفهمد. برخي نقش ملل را مورد تاكيد قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند كه اين تواريخ در ساخت و تفسير ما از گذشته از نقشي حياتي برخوردارند. امروزه بسياري از مورخان، تاريخ قومي يك ملت را به‌صورت يك مضمون مكرر وارد تحليل‌هاي تاريخي خود مي‌كنند و از آن براي درك و تفسير وقايع تاريخي كه درگذشته روي داده است، استفاده مي‌كنند. به‌طور خلا‌صه مي‌توان گفت، خاطره و بازنمايي گذشته در ذهن از نقشي كليدي در شكل‌گيري هويت‌هاي ملي و افراطي برخوردارند. به همين خاطر بوده است كه بسياري از فيلسوفان در قرن بيستم هنگام طرح مبحث درباره فلسفه تاريخ بر ميزان ذهنيت‌گرايي(سوبژكتيويته) و تركيب ذهني‌كه در بطن خاطرات ملي قرار دارد و هنگام بازگويي تاريخ يك ملت بازتاب مي‌يابد، انگشت نهاده‌اند.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 دوشنبه 6 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن