تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816591824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيينهاي عرفاني انحرافی در دانشگاهها


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: آيينهاي عرفاني انحرافی در دانشگاهها

تابناک: دهها فرقه و آيين به اصطلاح عرفاني نوظهور اين روزها در جمعيت 3.5 ميليون نفري دانشجويان كشور به دنبال پيرو و مريد ميگردند، اين در حالي است كه بسياري از دانشجويان كه تحت تاثير اين فرقه ها قرار ميگيرند، از ريشه هاي فكري آنها بياطلاعند.

عرفان مدنظر اين آيينهاي انحرافي معمولا راحت طلبي، سرخوشي، شريعت زدايي، منطق گريزي و خداحافظي با احكام الهي است و در حالتي نيز بيت فاوتي اجتماعي را تبليغ ميكنند.

در بهترين حالت ، ارتباط انسان با خدا را به يك ارتباط قلبي صرف تقليل داده و راه را براي بسياري از اعمال و رفتارهايي كه در شرع مقدس نفي شده است (مانند روابط جنسي بي ضابطه) براي مريدان خود باز گذاشته و به اين ترتيب خود را براي كساني كه با ترديد در راه دين گام برميدارند، جذب ميكند.

خبرگزاري مهر در گزارشي اعلام كرد پيدايش گعدههاي «مريد و مرادي» در محيطها و خوابگاههاي دانشجويي پديدهاي قابل مشاهده است كه ميتواند نتيجه پيروي كوركورانه از انحرافاتي مانند عرفانهاي نوپديد باشد ؛ چرا كه طي آن افرادي به واسطه ضعف شخصيتي خود را تحت سيطره افرادي فرصت طلب قرار ميدهند كه در قالب اين مريد و مرادي تن به هر گرايش انحرافي اعم از نشستهايي با محور «دود» يا گرايش به مصرف خوراكيهايي كه انسان را از حالت طبيعي خارج ميكند، ميدهند.

شايد عجيب باشد كه در برخي جمعهاي دانشجويي يك فرد عنوان «خان»، «سالار»، «مرد» و... را به خود ميگيرد و عده اي كه بيشتر دچار استضعاف فكري هستند زير چتر آن فرد سيطره طلب قرار گرفته و علاوه بر گرفتار شدن در دام فضاهاي مخالف با شوون ديني و اجتماعي، حتي جزئيترين شؤون زندگياشان نيز تحت سلطه فرد سيطره طلب درميآيد.

يعني هر چند به عرفان دروغين شناخته شدهاي مرتبط نميشوند اما به دليل ضعف در فضاي عرضه مولفه ها و معارف عرفان اسلامي، دچار برخي ويژگيهاي عرفان كاذب از جمله در حال زيستن، راحت طلبي، سرخوشي، منطق گريزي و... ميشوند.

وجود فرقه هاي عرفاني بزرگنمايي ميشود

معاون فرهنگي وزارت علوم با بيان اينكه اصل وجود عرفانهاي كاذب در ميان دانشجويان را نميتوان انكار كرد، گفت: اطلاعاتي كه از دانشگاهها ميرسد ضمن اينكه نشان ميدهد گرايش به عرفانهاي كاذب وجود دارد و خطر هم دارد اما به اندازهاي نيست كه برخي اوقات بزرگنمايي ميشود.

غلامرضا خواجه سروي درباره وضعيت گرايش به عرفانهاي نوپديد در ميان دانشجويان افزود: گرايش به عرفانهاي كاذب در ميان دانشجويان به عنوان يك واقعيت وجود دارد؛ اما اين طور نيست كه همه يا طيف گسترده اي از دانشجويان به عرفانهاي كاذب يا مسائلي كه با آداب و فرهنگمان مطابقت ندارند، تعلق داشته باشند.

انحراف دانشجو، انحراف جامعه

مديركل امور فرهنگي وزارت علوم با تشريح برخي نمودها و نمادهاي گرايش به عرفانهاي كاذب در فضاهاي دانشگاهي گفت: هرچند ترويج عرفانهاي كاذب در ميان دانشجويان و گرايش به اين عرفانها در فضاهاي دانشگاهي به ميزاني قليل است؛ اما واقعيتي انكارناپذير است كه تلاش همگاني نهادهاي فرهنگي براي مقابله جدي با مباحث انحرافي را ميطلبد.

جليل دارا گفت: قشر تحصيلكرده و دانشگاهي قشر تاثيرگذار در جامعه است؛ لذا دانشجو اگر به سمت عرفان كاذب برود، ميتواند جامعه را متاثر از خود كند. البته همين گرايش برخي دانشجويان به مسائل انحرافي نيز خود متاثر از جامعه است، يعني دانشگاه نميتواند خود را از جامعه دور بداند.

جليل دارا خواستار تلاش همگاني و سازماندهي شده از طرف نهادهاي فرهنگي براي مقابله جدي با مباحث انحرافي نظير عرفانهاي كاذب شد و گفت: ترويج عرفان اصيل در دانشگاهها يك راهكار براي مقابله با عرفانهاي كاذب است. طبيعي است در زماني كه جامعه جهاني به سمت معنويتخواهي پيش ميرود، جامعه دانشگاهي ايران نيز تقاضاي معنويت خواهي دارد؛ لذا بايد معنويتخواهي اصيل به شكل مطلوب و گسترده ارائه و ترويج شود كه اگر اين مهم انجام شود، شاهد همين مقدار كم گرايش انحرافي به عرفانهاي نوپديد و نوظهور يا عرفانهاي سكولار نخواهيم بود.

مديركل امور فرهنگي وزارت علوم در واكاوي آنچه تحت عنوان «درويش مآبي» ياد ميشود و تحت روابط «مريد و مرادي» در برخي فضاهاي دانشجويي تعريف ميشود نيز گفت: يكي از منشاهاي ظهور تفكرات درويش مآبي و مريد و مراد بازي اين است كه افرادي سودجو و قدرتطلب به دنبال دست و پا كردن مريداني هستند تا به خاطر خواستههاي سيطره طلبانه خود، عده اي را تحت سيطره خود درآورند و حتي در زندگي شخصي آنها نفوذ كنند.

جليل دارا افزود: البته جرياناتي نيز وجود دارند كه آگاهانه و با برنامه قصد دارند ايران اسلامي و جامعه دانشگاهي را از مسير اصلي خود كه تحصيل علم و ترويج اخلاق است، منحرف كنند و به فساد بكشانند. طبيعي است درگيري برخي دانشجويان در بحث موادمخدر يا استفاده از داروهاي ناسالم ميتواند ناشي از پيامدهاي پذيرش اين نوع جريانات انحرافي باشد.

وزارت علوم در تكاپو

مشاور معاون فرهنگي وزارت علوم در امور ديني درباره گزارش دانشگاهها از جريانات انحرافي اعتقادي در فضاهاي دانشگاهي گفت: گزارشها در بحث عرفانهاي كاذب كمتر بوده و بيشتر گزارشها مربوط به انحراف در مسائل فكري است، البته اين انحراف در همه دانشگاهها نبوده و بيشتر در چند دانشگاه ديده شده است.

محسن اسلامي درباره اقداماتي كه طي سالهاي گذشته در جهت آگاهسازي نسبت به عرفانهاي كاذب و نوپديد در فضاي دانشگاهها انجام شده است، گفت: كارگاههايي جهت آشنايي معاونان دانشجويي و فرهنگي، مديران و كارشناسان فرهنگي دانشگاهها با عرفانهاي كاذب برگزار شد و سبكهاي مختلف هندي و چيني و... به صورت دوره هاي آموزشي براي مجموعه كادر مديريتي دانشگاهها تنظيم شد.

وي از برگزاري دورههاي آموزشي با عنوان «طرح بصيرت» از اسفند ماه امسال با حضور فعالان دانشجويي دانشگاه ها خبر داد و گفت: اين دورههاي آموزشي با همكاري دانشگاه صنعتي قم برگزار ميشود و بستههايي در فضاهاي عقيدتي و عرفانهاي كاذب نيز تهيه شده كه در اين دوره ها ارائه خواهد شد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن