تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813042653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

داروهاي گياهي متولي ميخواهد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: گزارش جامجم
داروهاي گياهي متولي ميخواهد
جام جم آنلاين: متاسفانه سهم داروهاي گياهي از داروهاي مصرفي در كشور ما فقط 3 درصد است، اين تاسف زماني مفهوم خود راروشنتر نشانميدهد كه در كشورهايي با شرايط ما، اين رقم 25 تا 75 درصد داروها را تشكيل ميدهد.



اين در حالي است كه ايران، 11 اقليم از 13 اقليم جهاني را دارد و شرايطي مانند دامنه تغييرات دمايي بالا (50 درجه)، شرايط متفاوت اكولوژيك ، زيست محيطي و 300 روز آفتابي در سال سبب شده 22.6 درصد از 7500 گونه گياهي فلات بزرگ ايران، دارويي و صنعتي باشد.

به طور كلي داروهاي گياهي 2 دسته هستند ؛ يك دسته، داروهايي كه در عطاريها هستند و گياهان دارويي نام دارند و دسته ديگر ، داروهاي گياهي كه شبيه داروهاي شيميايي هستند، ولي ريشه و منشأ گياهي دارند.

طبق آمار وزارت بهداشت مصرف اين نوع داروها در ايران 3 درصد و داروهاي شيميايي 97 درصد است و از نظر اقلام هم 150 قلم داروي گياهي و 4200 قلم داروي شيميايي در بازار موجود است.
معاون سلامت وزير بهداشت با تاييد سهلانگاري در حوزه توليد و مصرف داروهاي گياهي به «جامجم» ميگويد: سرعت پيشرفت علم نوين پزشكي در كشور بسيار خوب بوده اما رشد پزشكي نوين با پيشرفت در حوزه طب سنتي و از جمله داروهاي گياهي برابر نبوده و پيوند بين اين دو قطع شده است.
دكتر حسن امامي به استفاده از گياهان در توليدات دارويي جديد كشور با اشاره به بها دادن به آنها اظهار ميكند: در زمينه داروهاي جديد توليد شده از جمله آيمود به گياهي بودن منشأ آنها توجه شده و در اين زمينه اقدامات خوبي صورت گرفته است، اما در حوزه استفاده از گياهان دارويي و توليد دارويي گياهي در حال انجام اقداماتي هستيم.
او تشكيل دانشكده طب سنتي و پذيرش اين رشته در سطح تخصص در 4 دانشگاه علوم پزشكي كشور را مناسب ميداند و ميگويد: خوشبختانه با تشكيل مركز تحقيقات گياه پزشكي در حال حاضر كارهاي پژوهشي و تحقيقي خوبي در اين زمينه در حال انجام است.
امامي تاكيد ميكند: استقبالي كه بين مردم نسبت به مصرف داروهاي گياهي و طب قديمي وجود دارد، ضرورت بها دادن بيشتر به اين مساله را نشان ميدهد.
تجارت جهاني گياهان دارويي سهم ايران 7 صدم درصدبه گفته رئيس مركز آموزش عالي امام خميني(ره) وزارت جهاد كشاورزي، توليد و مصرف داروهاي گياهي در ايران سابقهاي طولاني دارد، اما متاسفانه به دليل آشنا نبودن مردم ديگر كشورهاي جهان با ايران، جايگاه كشورما براي مردم جهان ناشناخته است و بايد تلاش شود با شركت در نمايشگاهها و همايشهاي بينالمللي اين جايگاه براي مردم جهان تبيين شود.
عبدالله مخبر ادامه ميدهد: در جهان بويژه در كشورهاي توسعهيافته با روشن شدن زيانهاي داروهاي شيميايي، گرايش به مصرف داروهاي گياهي در حال افزايش است ولي در ايران پيشرفت چشمگيري در توليد و مصرف آنها ديده نميشود.
به گفته او، ايران با بيش از2300 گونه گياهي با ظرفيت بالقوه گياهي بسيار بالا كه حدود 800 گونه آنها دارويي است و از اين تعداد نيز 100 گونه از اقلام قابل توجه در امر توليد دارو، لوازم آرايشي و غيره است كه البته چنين وضعيتي قابل قبول نيست.
مخبر ميگويد: بررسي ابعاد اقتصادي اجتماعي توليد و مصرف گياهان دارويي مويد نكات بسيار مهمي است. با اين كه برآورد ميشود حجم تجارت جهاني گياهان دارويي و فرآوردههاي آن 100 ميليارد دلار در سال است، ولي فقط حدود 60 ميليون دلار معادل 7 صدم درصد آن سهم ايران است.
عوارض مصرفبرخي مصرفكنندگان، معتقدند مصرف داروهاي گياهي كاملا بدون عوارض است.
اما يك متخصص گياهان دارويي اين تصور را كه داروهاي گياهي بدون عارضه هستند، اشتباه ميداند و ميگويد: عوارض داروهاي گياهي مادامالعمر نيست اما بيشتر اين عوارضي كه در بروشورها نوشته ميشود، مربوط به موارد مصرف بالاست. اگر مصرف داروها درست و به اندازه باشد، عارضهاي نخواهد داشت.
دكتر محمدحسين صالحيسورمقي با بيان اين كه عطاريها هيچگاه پاسخگوي بسياري از مشكلات و بيماريها نبودهاند، ادامه ميدهد: داروهاي موجود در عطاريها نقش مهمي در بيماريهاي جدي كه احتياج به بيمارستان و جراحي دارند، ايفا نميكند ولي در پيشگيري و درمان بيماريهاي سبك ميتوان از آنها استفاده كرد.
او درباره آشنايي پزشكان و متخصصان با داروهاي گياهي به ايسنا ميگويد: در دهه اخير بيشتر پزشكان ما بر اثر آموزشهاي ارائه شده در دورههاي بازآموزي تقريبا با گياهان دارويي آشنا شدهاند و در نسخههاي خود از اين نوع داروها استفاده ميكنند.
اين استاد دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران بهترين راه براي ترويج فرهنگ استفاده از داروهاي گياهي در بين مردم را اطلاعرساني صحيح و علمي ميداند و مي گويد: بايد آگاهي مردم درباره بيماريها، گياه و گياهان دارويي را از طريق راديو، تلويزيون و رسانهها افزايش دهيم و بكوشيم اطلاعات عمومي اوليه را به مردم بدهيم.
نبود بيمه علاوه بر بحث آموزش و فرهنگسازي درخصوص توليد و مصرف داروهاي گياهي، برخي كارشناسان اين حوزه معتقدند؛ اگر سازمانهاي بيمهگر هزينههاي مرتبط با صنعت داروهاي گياهي و توليدات اين صنعت را تحت پوشش قرار دهند، مصرف اين نوع داروها حتما با روند رو به رشدي مواجه خواهد شد.
ظاهرا سالانه با جايگزيني داروهاي گياهي ميتوان ميلياردها تومان درخصوص هزينههاي درماني و بيمهاي مرتبط با داروهاي شيميايي صرفهجويي كرد.
بيمه، نبود نظارت درست بر كار عطاريها، نبود بستهبندي و شكيل نبودن نحوه ارائه داروهاي گياهي بويژه گياهان دارويي موجود در بازار، فرهنگسازي ضعيف و نداشتن متولي قوي و مشخص، سبب شده است بازار داروهاي گياهي در كشور آنگونه كه بايد رونقي نداشته باشد، هرچند بايد به قول معاون سلامت وزارت بهداشت منتظر ثمره اقدامات جديد انجام شده باشيم.
دعواي داروخانهها و عطاريهااما يك اختلاف نظر جدي بين داروسازان و عملكرد عطاريها وجود دارد تا جايي كه پيش از اين، عضوهيات مديره شوراي عالي داروخانههاي انجمن داروسازان با انتقاد از روند افزايشي مراكز فروش داروهاي گياهي، خواستار تعطيلي عطاريها شده بود.
دكتر رهبر مژدهيآذر اعلام كرده بود: در سالهاي اخير شاهد افزايش تعداد عطاريها و مراكز فروش گياهان دارويي هستيم، حال آن كه اغلب اين مراكز تحت نظر وزارت بهداشت فعاليت نميكنند.
او با اشاره به اين كه تمام داروها بايد پيش از فروش از سوي وزارت بهداشت تاييد شوند، معتقد است: بسياري از داروهاي موجود در عطاريها هيچ نشاني از تاييد وزارت بهداشت را ندارند و حتي بسياري از آنها نيز تقلبي هستند.
اين عضو انجمن داروسازان همچنين به ظهور داروهاي فريبنده مانند داروهاي ترك اعتياد در عطاريها اشاره و خاطرنشان ميكند: در حالي مردم اقدام به خريد اين قبيل داروها ميكنند كه هيچگونه پايه و اساس علمي درباره اثربخشي و حتي بدون عارضه بودن آنها وجود ندارد.
علاوه بر اين اظهارنظر، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي ايران نيز ميگويد: دخالت آشكار و مستقيم عطاريها در كار پزشكي و تجويزهاي نادرست دارويي باعث شده تا امراض مردم گاهي اوقات بدتر شود و آنان دوباره به پزشك مراجعه كنند.
دكتر محمود بيگلر تاكيد ميكند: عطاري، محل و مكاني براي تجويز دارو نيست.به گفته او عطاريها موظف هستند تمامي فرآوردههاي گياهي را بدون هيچگونه تغيير و دست زدن به محتويات و تركيبات آن به مردم عرضه كنند.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي ايران ادامه ميدهد: بيشتر افرادي كه در عطاريها كار ميكنند، افراد غيرمتخصص و با سطح سواد بسيار پايين هستند و اطلاعات كاملي از تشخيص و نحوه درمان بيماريها ندارند.
بيگلر با اشاره به اين كه تجويز بي قاعده و قانون داروهاي گياهي در عطاريها، روز به روز بيشتر ميشود، ادامه ميدهد: عطاريها بايد مواد طبيعي مانند شنبليله را به شكل طبيعي و آن طور كه هست و با همان خواص به بيماران بفروشند.
اما اين اعتراضها شايد از اين جهت كه عطاريها به نوعي جزو صنف سقط فروشيها محسوب ميشوند و ساماندهي و نظارت بر آنها تحت برنامه روشن و مشخصي نيست، درست به نظر برسد. از اينرو، شايد بتوان گفت بهبود وضعيت داروهاي گياهي در كشور پيش از هر چيز نيازمند يك متولي و حامي واقعي است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 446]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن