تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828688075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شکوفا شدن فطرت


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: يكى از اساسى‏ترين مواد رسالت كه اجرا و تقويت آن بعهده صاحبان رسالت است ، موضوع فطرت مى‏باشد .
كسانى هستند كه در انسان حقيقتى بنام فطرت [ كه در فارسى سرشت اولى ناميده مى‏شود ] سراغ ندارند و مى‏گويند : ما به اضافه غرايز معمولى و فعاليت‏هاى مغزى مانند انديشه و تعقل و تجسيم و تداعى معانى و تخيل . . . حقيقتى بنام فطرت نمى‏بينيم .
بعلاوه اينكه انسان از موقعى كه در مجراى حيات قرار مى‏گيرد ، هم از نظر عضوى و هم از نظر روانى در تحول دائمى است ، لذا چيزى بعنوان فطرت كه حقيقتى است دست نخورده ، نمى‏تواند با اين تحولات بوجود خود ادامه بدهد .
اشكال ديگر وجود فطرت اينست كه اين همه تضادها و اختلافات و تباين‏ها در انديشه‏ها و رفتارهاى فردى و اجتماعى كه در انسان‏ها ديده مى‏شود ، چگونه با يك فطرت اولى مشترك سازگار مى‏باشد پس منكرين فطرت سه دليل ارائه مى‏دهند كه فطرتى وجود ندارد :
1 نيروها و فعاليّت‏هاى غريزى و روانى و مغزى بوسيله علوم گوناگون مشخص شده است و در ميان اين نيروها و فعاليت‏ها حقيقتى بنام فطرت ديده نمى‏شود .
2 ضرورت تحولات و دگرگونى‏ها در همه ابعاد موجوديت آدمى با وجود و ادامه فطرت سازگار نيست .
3 وجود اختلافات در انديشه‏ها و رفتارهاى فردى و اجتماعى انسان‏ها ،
عامل مشتركى را بنام فطرت نفى مى‏كند . بنظر مى‏رسد كه اگر ما بتوانيم فطرت را تعريف صحيحى نماييم ، اشكالات سه‏گانه مرتفع مى‏شود و ضمنا وجود فطرت هم ثابت مى‏شود . در تعريف فطرت اختلاف نظرهايى ديده مى‏شود و ما بتفصيل
[ 141 ]آنها نمى‏پردازيم . ما كوشش مى‏كنيم كه تعريف مناسبى براى فطرت بيان كنيم :
فطرت چيست ؟

فطرت عبارت است از جريان طبيعى و قانونى نيروهايى كه در انسان بوجود مى‏آيد . بنابراين براى هر يك از نيروهاى غريزى و مغزى و روانى فطرتى وجود دارد كه جريان طبيعى و منطقى آن نيرو مى‏باشد .
لفظ فطرت با نظر بمنابع معتبر لغت بمعناى خلقت اصلى است . عبارت ابن منظور لغت شناس معروف چنين است :
« فطره يفطره فطرا اى خلقه و الفطرة الابتداء و الاختراع » 1 ( ماده فطرت بمعناى خلقت است ) و بهترين شاهد اين معنى آيه‏اى است در سوره روم :
« فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتى فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ » 2 ( فطرت خداوندى است كه مردم را بر مبناى آن آفريده و هيچ عاملى نميتواند خلقت خداوندى را دگرگون بسازد . ) سپس ابن منظور مشتقات اين مادّه را در قرآن و بعضى احاديث مى‏آورد و همه آنها را بمعناى خلقت اولى مى‏گيرد از آن جمله :
« اَلْحَمْدُ لِلَّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ » 3 ( سپاس مر خداى را كه آفريننده آسمانها و زمين است ) .
« اِنّى وَجَّهْتُ وَجهِىَ لِلَّذى فَطَرَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ » 4 ( من روى خود را بسوى آن خدا برگرداندم كه آسمانها و زمين را آفريده است ) .

-----------
( 1 ) لسان العرب ابن منظور ج 5 ص 56 چاپ بيروت 1375 .
-----------
( 2 ) الروم آيه 30 .
-----------
( 3 ) فاطر آيه 1 .
-----------
( 4 ) الانعام آيه 79 .
[ 142 ]بلى در سه مورد از آيات قرآنى در باب تفعل و انفعال بمعناى شكافتن آمده است :
مريم آيه 90 ، الانفطار آيه 1 ، المزمل آيه 18 و همچنين اين ماده در شكستن روزه ( افطار ) هم بكار رفته است . و با نظر به مضمون آيات مربوطه قطعى است كه مقصود از فطرت و فاطر و فطر بمعناى خلقت اصلى است كه در مجراى قانون الهى قرار مى‏گيرد . امير المؤمنين عليه السّلام در توصيف خداوندى ميفرمايد :
« فَطَرَ الخَلائِقَ بِقُدرَتِهِ » 1 ( مخلوقات را با قدرت خود آفريد ) .
« لَم يَشرَكهُ فى فِطرَتِها فاطِر » 2 ( در آفرينش مورچه هيچ آفريننده‏اى با خدا شركت نكرده است ) .









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن