تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816856515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - عراق؛ قرباني دموكراسي آمريكايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جهان - عراق؛ قرباني دموكراسي آمريكايي


جهان - عراق؛ قرباني دموكراسي آمريكايي

سارا سعيدي: اوايل هفته جاري ميلادي بود كه مصاحبه‌گر شبكه خبري سي‌ان‌ان؛ ولف بليتزر در گفت‌وگو با كانديداي جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده از وي پرسيد: آيا از توافقنامه امنيتي ميان آمريكا و عراق كه بندي در خصوص عقب‌نشيني سربازان آمريكايي از اين كشور تا پايان سال 2011 را در خود جا داده باشد حمايت مي‌كنيد؟ جان مك كين هم پاسخ بسيار زيركانه‌اي تحويل داد. سرباز كهنه‌كار جنگ ويتنام خطاب به مصاحبه‌كننده خود گفت: ولف خودت بهتر مي‌داني كه اين مسئله بحثي كاملا مشروط است. دقيقا بر سر همين شروط است كه مشاجره بزرگ به راه افتاده است.
مك‌كين در اين مصاحبه تمام تلاش خود را به كار گرفت تا تفاوت ديدگاه خود با نامزد دموكرات اين رقابت‌ها را حفظ كند. مك كين و اوباما در خصوص زمان و نحوه خروج سربازان آمريكايي از عراق با يكديگر اختلاف نظر دارند. در شرايطي كه باراك اوباما تا كنون بارها بر تعيين ضرب‌الاجل زماني 16 ماهه براي خروج سربازان آمريكايي از عراق تاكيد كرده است، كانديدا جمهوريخواه اين رقابت‌ها با تعيين هر‌گونه ضرب‌الاجل زماني مخالف بوده و ادعا مي‌كند كه سربازان آمريكايي زماني از عراق خارج خواهند شد كه فرماندهان ارشد ارتش اين كشور كه سال‌هاي گذشته را در عراق گذرانده‌اند موافقت خود را با اين اقدام اعلام كنند. بدين ترتيب جان مك‌كين هرگونه خروج از عراق را به تعيين ضريب امنيتي برقرار شده در اين كشور توسط فرماندهان خودي مشروط كرده است. امري كه اوباما از بيان آن سر باز زده است.
در اين ميان به نظر مي‌رسد كه جان مك كين به راحتي بر اين حقيقت چشم بسته است كه شايد او و هم قطاران جمهوريخواهش از تعيين ضرب‌الاجل زماني براي خروج سربازان آمريكايي از عراق سر باز بزنند اما دولت عراق به راحتي و با حركتي تدريجي در حال رساندن نيروهاي آمريكايي به اين نقطه است كه به تعيين حداقل يك ضرب‌الاجل زماني براي خارج شدن از اين كشور تن دهند.
بر اساس متن فعلي توافقنامه امنيتي كه در حال بررسي توسط دولتمردان عراق است تاكيد شده كه نيروهاي آمريكايي ديرتر از سي‌ام ژوئن 2009 شهرهاي عراق را تخليه نخواهند كرد و در نهايت هم تمامي اين سربازان موظف به ترك كامل خاك عراق تا سي و يكم دسامبر سال 2011 هستند.
بي‌شك جاي بحث در خصوص تغيير اين زمانبندي وجود دارد اما آنچه كه بي‌تغيير باقي خواهد ماند اصل خروج زمانبندي شده سربازان آمريكايي از عراق است. البته كارشناسان بين‌المللي بر اين باورند كه آمريكا براي تغيير اين زمانبندي هم به تلاش‌هاي بسيار در مسير اقناع دولت عراق نياز دارد.
بر اساس متن اين توافقنامه جنجالي اين دولت عراق است كه بايد در خصوص تمديد اين ضرب‌الاجل زماني تصميم‌گيري كند. به نظر هم نمي‌رسد كه با توجه به شرايط امنيتي فعلي دولت عراق هيچگونه علاقه‌اي به تمديد اين زمانبندي داشته باشد. حقيقت اين است كه در حال حاضر دولت عراق در خصوص پذيرش همين نسخه توافقنامه هم با مشكلات بسياري روبه‌رو است چرا كه آمريكايي‌ها به دنبال حفظ تبصره‌اي در خصوص مشروط بودن اين زمانبندي هستند. در حال حاضر واهمه آمريكايي‌ها از اين است كه حتي در صورت عقب‌نشيني كاخ سفيد از مطالبات خود و تعهد اين كشور به امضاي توافقنامه فعلي با تمامي مفاد آن باز هم اين عراقي‌‌ها باشند كه مخالفت خود را با اين توافقنامه اعلام كرده و كليت آن را زير سوال ببرند. فرمانده كل ارتش ايالات متحده مايكل مولن اخيرا در تازه‌ترين اظهارنظر رسمي خود اعلام كرد كه هرگونه تعلل عراقي‌ها در پذيرفتن اين توافقنامه در نهايت تبعات نه چندان خوشايندي براي مردم عراق به دنبال خواهد داشت.
رابرت گيتس وزير دفاع ايالات متحده هم هشدار داد كه تعلل عراقي‌ها در پذيرفتن اين توافقنامه مي‌تواند منجر به محدود شدن سربازان آمريكايي به فعاليت در پايگاه‌هاي نظامي پس از اول ماه ژانويه شود چراكه در اين تاريخ مدت زمان رسمي ماموريت آمريكايي‌ها در عراق به پايان خواهد رسيد. با وجود تمامي هشدارهايي كه از واشنگتن راهي بغداد مي‌شود به نظر مي‌رسد كه دولت عراق هيچ گونه تمايلي به يكسره كردن سريع ماجرا ندارد. دولت نوري مالكي به راحتي از عدم‌تصويب اين قطعنامه تا پس از پايان دوران رياست جمهوري جورج بوش و روي كار آمدن رئيس جمهور جديد سخن مي‌گويد.
اعضاي شوراي امنيت ملي عراق در تازه‌ترين اظهارنظر رسمي خود خواهان تعديل متن اين توافقنامه شدند. در حال حاضر دولت نوري مالكي كه خود به نوعي در نگارش آن هم نقش داشته است هم‌ صدا با اعضاي پارلمان و شوراي امنيت ملي خواهان دستكاري متن اين توافقنامه است.
در حال حاضر بسيار بعيد به نظر مي‌رسد كه پارلمان عراق اين توافقنامه را با جزئيات فعلي آن به تصويب برساند. مهر تاييد پارلمان بر اين توافقنامه در حقيقت به معناي تصويب اين توافقنامه و تبديل شدن آن به قانون است.
هستند در ميان آمريكايي‌ها سياستمداراني كه دست ايران را در اين ماجرا دخيل دانسته و ادعا مي‌كنند كه ايرانيان در پشت پرده دولت نوري مالكي را به عدم‌پذيرش اين توافقنامه ترغيب مي‌كنند تا به نوعي مانع از پيشبرد اهداف كاخ سفيد در كشور همسايه ايران شوند. اين ادعا بلافاصله نه تنها توسط مقامات ايراني كه توسط مقامات عراقي هم تكذيب شد. واشنگتن بر اين باور است كه تعدادي از كشورهاي همسايه عراق به دنبال كاهش زمان حضور سربازان آمريكايي در اين كشور هستند چرا كه حضور اين سربازان در خاك كشور همسايه را به ضرر خود مي‌بينند.
در اين ميان هستند سياستمداران آمريكايي كه حمله ايالات متحده به عراق را در حقيقت به نوعي قرار گرفتن اين كشور در مسير دموكراسي تعبير مي‌كنند. تعبيري كه كاخ سفيد هم پنج سال است به دنبال اشاعه آن در جهان عرب و اسلام است. در عراق دموكراتي كه آمريكا ادعا مي‌كند سربازان آمريكايي آن را خلق كرده‌اند، خواست و اراده مردم اين كشور به هيچ وجه ناديده گرفته نمي‌شود. در عراقي تا اين حد دموكرات اين عراقي‌ها هستند كه در خصوص آينده خود تصميم مي‌گيرند. نتيجه آخرين نظرسنجي‌ها حاكي از اين است كه اكثريت مردم عراق با هر گونه ادامه حضور سربازان آمريكايي در اين كشور مخالف هستند.
بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد برخلاف ادعاي آمريكايي‌ها اين خواست و اراده مردم عراق است كه دولت نوري مالكي را تحت فشار قرار داده است و نه فشار سياسي اعمال شده از سوي كشورهاي همسايه. دولت عراق بي‌شك بايد به دنبال جلب نظر راي‌دهندگان عراقي باشد كه تا پايان سال جاري ميلادي در پاي صندوق‌هاي راي حاضر خواهند شد. بدين ترتيب كاملا طبيعي است كه دولتمردان عراقي بيش از آنكه به دنبال جلب‌نظر آمريكايي‌ها باشند بايد به دنبال جلب نظر مساعد و مثبت راي‌دهندگاني باشند كه تمايلي به امضاي اين توافقنامه امنيتي ندارند. در اين ميان هستند مخالفاني نظير مقتدي صدر روحاني تندرو شيعه كه به شدت مخالف امضاي اين توافقنامه بوده و به راحتي براي به تصوير كشيدن اين مخالفت عراقي‌ها را به خيابان‌هاي پايتخت و ساير شهرهاي بزرگ دعوت مي‌كند تا نمايش قدرتي داده باشد در برابر كساني كه به دنبال به امضا رساندن اين توافقنامه هستند.
دولت عراق در صورت پذيرفتن اين توافقنامه در حقيقت به راحتي لفظ ميهمان‌هاي دعوت شده به خاك عراق را براي سربازان آمريكايي خواهد پذيرفت و اين در حالي است كه در صورت عدم‌تمديد حضور سربازان پس از ماه ژانويه از لحاظ سازمان ملل آمريكايي‌ها نيروهايي متخاصم و اغفالگر خواهند بود و نه ناجي‌هايي دلسوز.
در شرايطي هم كه دولت عراق مخالفت خود را با اين توافقنامه امنيتي اعلام كند در حقيقت كليت حمله ايالات متحده و همراهانش به عراق در سال 2003 ميلادي زير سوال خواهد رفت. اقدامي كه بي‌شك بغداد به دنبال به تصوير كشيدن آن نيست.
ايالات متحده در شرايطي قرار گرفته است كه آغاز بازبيني پرونده توافقنامه امنيتي به قول رابرت گيتس وزير دفاع اين كشور به نفع واشنگتن نيست. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد كه عراق هم به دنبال بحث در اين زمينه تا زمان به پايان رسيدن اين دوره حضور سربازان آمريكايي در عراق بر اساس قطعنامه سازمان ملل نيست.
عراقي‌ها به راحتي ادعا مي‌كنند كه آمريكايي‌ها مي‌توانند با درخواست از سازمان ملل مدت زمان حضور خود در اين كشور را تا يك سال ديگر هم تمديد كنند. كاخ سفيد اما به شدت مخالف ارائه اين درخواست به شوراي امنيت سازمان ملل است و ادعا مي‌كند كه با توجه به بحران ميان واشنگتن و مسكو بر سر بحران گرجستان به احتمال بسيار زياد روسيه اين درخواست را وتو خواهد كرد. اين بهانه‌تراشي در حالي از سوي كاخ سفيد مطرح مي‌شود كه سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در نخستين واكنش به اين بهانه‌تراشي واشنگتن اعلام كرد كه كشورش از تمديد دوره حضور سربازان آمريكايي در عراق حمايت خواهد كرد. از سوي ديگر تمديد دوره فعاليت سربازان آمريكايي در عراق توسط سازمان ملل بدين معناست كه آمريكايي‌ها همچنان مي‌توانند در خاك عراق آزادانه به فعاليت خود ادامه داده و حق هدايت اندكي را به عراقي‌ها واگذار كنند. البته در نهايت اين 365 روز هم به پايان خواهد رسيد و در نهايت عراقي‌ها دوباره برگ برنده را در دست خواهند داشت. برگي كه شايد اين بار دموكراسي را براي آنها به ارمغان آورد.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن