تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812164405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تئاتر در بوته نقد هنرمندان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: تئاتر در بوته نقد هنرمندان
مرتضوي خراسان شمالي از جمله استان هايي است كه ظرفيت ها و پتانسيل هاي زيادي در زمينه هنر به ويژه هنر تئاتر دارد. با اين وجود ارتقاء اين هنر و به روز كردن آن نيازمند فراهم كردن زمينه مناسب براي حضور هنرمندان در جشنواره هاي مختلف، برپايي كارگاه هاي آموزشي، نشست ها و سمينارهاي مختلف و دعوت از اساتيد برجسته تئاتر براي آموزش هنرمندان علاقه مند و سرمايه گذاري در اين زمينه است.

در اين گزارش نگاهي به وضعيت تئاتر خراسان شمالي از ديروز تا امروز و مسائل مرتبط با آن شده است.

يك پيش كسوت تئاتر درخصوص مقايسه وضعيت تئاتر استان نسبت به حال و گذشته مي گويد: در گذشته علاقه مندي جوانان نسبت به اين هنر زياد بود در حالي كه بستر لازم هم چون سالن هاي تئاتر و حمايت دستگاه ها از اين هنر و ابزاري كه بتواند يك پديده هنري را به صحنه بكشاند وجود نداشته و يا بسيار كم بوده است.

»صمدي شادلو« مي افزايد: در حال حاضر ابزار لازم براي اجراي تئاتر به طور نسبي مهيا است اما با توجه به حضور گسترده علاقه مندان به اين هنر كافي نيست.

وي تأسيس آموزشگاه ها در سطح دانشكده و جذب نيروهاي بومي علاقه مند منطقه در اين دانشكده را از عوامل مؤثر در به روز شدن تئاتر استان مي داند و بيان مي كند: تلاش هنرمندان براي يادگيري بهتر اين هنر از طريق مطالعه و ديدن نمايش هاي خوب در مناطق مختلف كشور از ديگر راه كارهاي موجود براي به روز شدن هنر تئاتر در خراسان شمالي است.

وي با بيان اين كه براي تربيت نيروي انساني در عرصه تئاتر اقدام به تأسيس آموزشگاه هاي تئاتر و برپايي كلاس هاي آموزشي توسط انجمن هاي هنرهاي نمايشي شده است مي گويد: همه زمينه هاي ياد شده براي تربيت نيروي انساني مناسب است اما كافي نيست.

وي درخصوص تعريف تئاتر و پتانسيل هاي موجود اين هنر در استان اظهار مي دارد: تئاتر اين خطه تعريفي جدا از تئاتر كشور ندارد چرا كه تئاتر مركز كشور شكل گرفته از تئاتر استان هاست.

وي يكي از پتانسيل هاي موجود در تئاتر استان را وجود فرهنگ ها و زبان هاي متفاوت هم چون كردي، تات، تركي و تركمني مي داند و مي افزايد: هنرمندان با بهره گيري از اين پتانسيل مي توانند دست به خلق آثاري متفاوت در زمينه اين هنر بزنند.

وي در رابطه با برنامه ريزي براي تئاتر شهرستان از سوي برنامه ريزان فرهنگي و هنري اظهار مي دارد: شعار مركز هنرهاي نمايشي در سال جاري حمايت و پرداختن به تئاتر شهرستان است و در همين راستا كلاس هايي هر چند كوتاه مدت براي آموزش علاقه مندان به اين رشته برگزار شده است.

وي اظهار اميدواري مي كند: برپايي كلاس هايي از اين دست مختص به امسال نباشد و شاهد تداوم اين كلاس ها بيش از پيش باشيم.

اين هنرمند در خصوص سرمايه گذاري در زمينه توليد تئاتر مي گويد: از آن جايي كه توليد تئاتر بدون متن مناسب امكان پذير نيست لذا اگر قرار به سرمايه گذاري باشد مسئولان بايد در زمينه توليد نمايش نامه سرمايه گذاري كنند.

»صمدي شادلو« با اشاره به اين كه در تئاتر هدف مهم است و با گردهم آوردن افراد هم عقيده و هم فكر مي توان بين اهالي تئاتر همدلي و مشاركت ايجاد كرد مي افزايد: انجمن هنرهاي نمايشي نيز مي تواند با ابتكارهايي كه به خرج مي دهد زمينه مشاركت و همدلي را بيش از پيش امكان پذير سازد.

وي درخصوص موفقيت تئاتر در زمينه تشكيلات تئاتري و ساختار منسجم و قوي در زمينه مديريت هنرهاي نمايشي از ابتداي تأسيس استان تا به امروز اظهار مي دارد: ساختار تشكيلات هنر نمايش را مركز هنرهاي نمايشي تعيين و انجمن هنرهاي نمايشي استان از آن ساختار پيروي مي كند.

وي ادامه مي دهد: تئاتر شهرستان تئاتري كه به دليل حرفه اي نبودن آن هر از چند وقت چراغ سالن نمايش را روشن مي كند در حالي كه بايد اين امر تداوم داشته تا علاقه مندان به اين هنر، هر زمان كه احساس نياز كردند بتوانند به تماشاي آن بپردازند.

وي مي گويد: زماني در زمينه مديريت هنرهاي نمايشي موفق خواهيم بود كه علاوه بر حمايت از هنرمندان و كار كردن آن ها در عرصه تئاتر فقط به خاطر تئاتر بتوانيم اين هنر را به سوي حرفه اي شدن سوق دهيم.

يك كارگردان تئاتر نيز با بيان اين كه گذشته تئاتر استان گذشته تاريكي نيست و آمار و خاطرات بيانگر اجراهايي ماندگار بوده است اظهار مي دارد: البته تئاتر آن دوران را نمي توان با حال خيلي مقايسه كرد چرا كه تغيير نگرش ها، ساختارها، امكانات و تجهيزات، امروزه تعيين كننده هستند هر چند كه درون مايه اصلي تئاتر ذات، دانش و عشق است.

»حسن عابدي« مي افزايد: در هر حال يكي از معضلات تئاتر امروز استان بي برنامگي است به گونه اي كه بارها شاهد ناتواني حتي در مديريت يك تالار نمايشي بوده ايم.

وي در رابطه با به روز شدن تئاتر مي گويد: با برقراري ارتباط با تئاتر مركز و حتي خارج از كشور اين امر محقق مي شود.

وي ادامه مي دهد: متأسفانه در حال حاضر نيز اين نياز از سوي مسئولان احساس نمي شود و اين اتفاق نيز نيازمند حركت جهادي در عرصه نمايش است و تنها نمي توان به برگزاري چند جشنواره براي به روز شدن اكتفا كرد.

وي راه اندازي پايگاه هاي آموزشي تئاتر در سطح يك و برگزاري نشست ها، سمينارها و دوره هاي آموزشي با موضوع تئاتر را از جمله راه كارهاي موجود براي به روز شدن اين عرصه مي داند و مي افزايد: امكان حضور در رقابت ها و جشنواره ها براي سطح 2 و توليد آثار حرفه اي و اعزام براي اجرا در استان هاي ديگر براي سطح 3 از ديگر راه كارهاي موجود در اين زمينه است.

وي با بيان اين كه در زمينه تربيت نيروي انساني بسيار كم كار شده و آن چه كه در اين زمينه انجام شده بدون آينده نگري و تئوري هاي برنامه ريزي هاي آموزشي بوده است مي گويد: درمان موقتي چاره راه نيست بلكه بايد درد را به طور عميق درمان كرد.

اين هنرمند با اشاره به اين كه خراسان شمالي در جايگاه تئاتري كشور هر از گاهي رخ نمايي كرده كه آن هم به لطف افرادي خاص نه تشكيلاتي منسجم بوده است اظهار مي دارد: استان ما با داشتن تاريخچه درخشان فرهنگي و قوميتي و دانش عميق فضاي مناسبي براي توليد آثار بومي دارد اما از اين ظرفيت ها به درستي استفاده نمي شود.

»عابدي« درخصوص برنامه ريزي براي تئاتر شهرستان ها بيان مي كند: متأسفانه تئاتر شهرستان ها جدي گرفته نمي شود و ما در زمينه تئاتر شهرستان ها برنامه خاصي نداريم و هر آن چه را كه تا به امروز شاهد بوده ايم در قالب وعده و وعيد بوده است.

وي با بيان اين كه سرمايه گذاري در زمينه تئاتر بايد، زيرساختي و در حوزه هاي انساني و تجهيزات باشد مي گويد: تشويق بخش خصوصي به لحاظ آموزشي و توليدي نيز در توسعه تئاتر مؤثر است.

وي ادامه مي دهد: آشتي دادن مردم با تئاتر نيز موجب درآمدزايي در اين عرصه خواهد شد و بايد براي اين انديشه تئوري و برنامه داشته باشيم.

وي با اشاره به اين كه تكريم هنرمندان تئاتر و ايجاد همدلي و مشاركت بين آن ها از نظر برنامه ريزان موضوعي كم اهميت است اظهار مي دارد: البته اختلاف نظرها نيز به اين امر دامن زده و موجب شده تا همگي در زير چتر يك انديشه قرار نگيرند.

وي مي افزايد: با اين وجود بايد از همه پتانسيل ها براي تحقق اين امر بهره برد.

»عابدي« درخصوص تشكيلات تئاتر و ساختار منسجم و قوي در زمينه مديريت هنرهاي نمايشي مي گويد: ما در اين زمينه آن طور كه بايد و شايد نتوانستيم حق مطلب را ادا كنيم.

وي ادامه مي دهد: در بحث مديريت انجمن نمايش نيز از آن جايي كه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي تمايلي براي به كرسي نشاندن فردي خارج از چارچوب اداري خود ندارد بنابراين نمي توان انتظار تعامل خوبي بين مديريت انجمن با اهالي تئاتر داشت.

وي خاطر نشان مي كند: بايد در بخش معاونت هنري و انجمن نمايش قبل از ديدن اداره كل هنرمند و مردم ديده شود.

وي در رابطه با تأثير برگزاري جشنواره هاي ملي در ارتقاء هنر نمايش استان مي گويد: از آن جايي كه برگزاري اين جشنواره ها 2 بعد دارد مي توان گفت در برگزاري اين جشنواره ها به لحاظ بعد تبليغاتي و معرفي استان تا حدود زيادي موفق بوده ايم اما در زمينه افزايش بار آموزشي و تأثيرات بعدي آن به اندازه اي كه هزينه كرديم بهره نبرده ايم.

وي مي افزايد: با در نظر گرفتن بعد تبليغات و با وجود هزينه هايش مي توان گام هاي مؤثري در توسعه تئاتر به ويژه تئاتر شهرستان ها برداشت.

يكي ديگر از هنرمندان تئاتر با بيان اين كه تئاتر يك جريان جاري است و از ديرباز بوده و در آينده نيز ادامه پيدا خواهد كرد مي گويد: اين هنر انساني هميشه در فراز و فرود قرار داشته و استان ما نيز از اين قاعده مستثني نبوده است چرا كه در دوره اي هنرمندان اين هنر دستمايه هاي بومي و محلي تئاتر اين منطقه را براي يك دهه در اوج نگه داشته و گاهي نيز چراغ تماشاخانه هاي ما خاموش بوده است.»امين فرحي« تعامل 2 سويه گروه هاي نمايش استان با ساير استان ها همراه با برگزاري نشست هاي تخصصي، حضور در جشنواره هاي معتبر و برقراري ارتباط با جريان هاي هنري قومي در تهران را از عوامل مهم در رسيدن و به روز شدن تئاتر استان مي داند و مي افزايد: مطالعه نشريات تخصصي و كتب آموزشي روز تئاتر دنيا و آموزش علمي اين هنر از ديگر عوامل تأثيرگذار در اين زمينه است.

وي با بيان اين كه تربيت نيروي انساني از 2 طريق امكان پذير است مي گويد: حضور هنرجوياني كه تحصيلات آكادميك دارند در دانشكده هاي تخصصي تئاتر و دانشگاه هنر و آموزش علاقه منداني كه به گروه تئاتري مي پيوندد از جمله راه هاي موجود است.

وي اظهار مي دارد: تعدد و تكثر طرح ها و نقش هاي فرهنگي و هنري باعث مي شود كه ما تنها به برنامه ريزي و طراحي مسئولان اكتفا نكرده و خود وارد عرصه شويم.

وي برگزاري جشنواره ها و فصل هاي نمايش را از جمله سرمايه گذاري هاي موجود در زمينه توليد تئاتر مي داند و مي گويد: هنرمندان نيز بايد به فكر توليد تئاتر به ويژه تئاتر حرفه اي و فاخر باشند و در اين صورت از حمايت هاي مسئولان برخوردار خواهند شد.

وي اظهار مي دارد: حفظ جايگاه، نقش، تأثير موقعيت و شأن خود از سوي اهالي تئاتر گامي مؤثر در ايجاد همدلي و مشاركت در بين اهالي اين هنر خواهد بود.

وي برپايي جشنواره هاي ملي را در ارتقاء هنر تئاتر مؤثر مي داند و مي گويد: از آن جايي كه يكي از راه هاي يادگيري ديدن است بنابراين حضور گروه هاي هنري برگزيده كشوري فرصت مغتنمي براي ارتقاء اين هنر خواهد بود.

يكي ديگر از پيشكسوتان عرصه تئاتر درخصوص وضعيت تئاتر استان اظهار مي دارد: حضور تمامي شهرستان هاي استان در جشنواره هاي استاني ساخت مجموعه ها و تالارهاي فرهنگي نشان از روند رو به رشد تئاتر استان نسبت به گذشته است.

»محمد مهناني« مي گويد: سرمايه گذاري در بخش سخت افزاري شامل سالن هاي تئاتر و تجهيزات صوتي و نوري، برگزاري كلاس ها و كارگاه هاي آموزشي و استفاده از اساتيد مجرب و مطرح كشوري از جمله فعاليت هاي انجام شده در به روز كردن تئاتر است.

وي با بيان اين كه در كنار نهادها و ادارات هم چون فرهنگ ارشاد اسلامي كه وظايف آن ها برنامه ريزي در زمينه فعاليت هاي فرهنگي و هنري است ساير ارگان ها هم چون شهرداري با در اختيار قرار دادن مكان فعاليت هايي انجام داده اند مي افزايد: اين برنامه ها با توجه به فراواني گروه هاي تئاتر و پتانسيل هاي موجود در استان كافي نيست و حمايت ها و برنامه هاي زيادي بايد از جانب مسئولان انجام شود.

وي با اشاره به برنامه هاي انجام گرفته در زمينه تكريم هنرمندان هم چون ديدار با هنرمندان و برگزاري مراسم روز جهاني تئاتر اظهار اميدواري مي كند: در سال هاي آينده اين مراسم از حالت تكليفي خارج و به شكلي شايسته تر برگزار شود.

وي درخصوص تأثير برگزاري جشنواره هاي ملي در ارتقاء هنر نمايش استان اظهار مي دارد: برپايي چنين جشنواره هايي علاوه بر معرفي استان، موجب تبادل فرهنگ ها و آشنايي قوميت هاي مختلف كشور با يكديگر مي شود.

وي اضافه مي كند: فراهم شدن امكانات و زيرساخت هاي لازم و ايجاد كارگاه هاي آموزشي براي علاقه منداني كه در پي ارتقاء آموخته هاي خود هستند از ديگر فوائد برگزاري اين جشنواره ها در استان است.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي نيز درخصوص فعاليت ها و برنامه هاي موجود در استان براي به روز كردن تئاتر مي گويد: تئاتر و نمايش در استان در چند بخش و با ساختارسازي و نهادسازي براي هنرهاي نمايشي، حمايت از توليد و آموزش، فعاليت هاي حوزه هنرهاي نمايشي، جذب مخاطب و فراهم آوردن امكانات سخت افزاري و زيرساختي به روز و نو مي شود.

»محمدرضا سوقندي« با بيان اين كه بخش هاي پنج گانه ياد شده تحت عنوان نظام برنامه ريزي حوزه هاي نمايشي هم چون چرخه عملياتي و حلقه هاي زنجير با يكديگر ارتباط دارند اظهار مي دارد: در واقع بخش سخت افزاري، نرم افزاري و مغز افزاري با رويكرد مفهومي، محتوايي، حفظ مباني فرهنگي و توجه به اولويت هاي مركز هنرهاي نمايشي، تاريخ نمايش و تثبيت هنر در استان به همه ابعاد و اصول برنامه ريزي ما را در حوزه هاي هنرهاي نمايشي در تعاملات ملي، منطقه اي و استاني با رويكرد مخاطب محوري تشكيل مي دهد.

وي در رابطه با برنامه هاي اين اداره كل براي تربيت نيروي انساني و تئاتر شهرستان مي گويد: در مقايس ملي ما در حوزه تئاتر شهرستان تعريف مي شويم اما در حوزه استان در زمينه تئاتر، برنامه هاي ما محدود به مركز استان نيست و اولويت با تقويت حوزه هاي تئاتر شهرستان ها است.

وي مي افزايد: برگزاري دوره هاي آموزشي، صدور مجوز آموزشگاه آزاد هنري، برگزاري كارگاه ها و توزيع بسته هاي آموزشي از جمله برنامه هاي اجرا شده در زمينه تئاتر شهرستان هاست.

وي ادامه مي دهد: برگزاري جلسات هنرمندان با استادان و توسعه روزافزون آن و ايجاد رقابت سالم و سازنده از ديگر اقداماتي است كه در اين بخش آغاز شده و ثمرات آن را در آينده شاهد خواهيم بود.

»سوقندي« با بيان اين كه تكريم هنرمندان متناسب با تخصص، تجربه و نوع زندگي و شغل آنان متفاوت است مي گويد: توجه به هنر نمايش، حضور هنرمندان در برنامه ها با عناوين مختلف، راه اندازي صندوق اعتباري حمايت از هنرمندان و برقراري ارتباط آن ها با گروه هاي هنري و ساختارهاي موجود از جمله گام هايي است كه در اين زمينه برداشته شده است.

وي مي افزايد: مشكلات و موانع احتمالي نيز با همدلي، مشاركت و هم فكري قابل حل است.وي با اشاره به اين كه در بخش سرمايه گذاري در هنر تئاتر تا رسيدن به حد مطلوب فاصله داريم اظهار مي دارد: در بخش سخت افزاري و زيرساخت ها سرمايه گذاري مناسبي انجام شده است ولي در بخش توليد نيازمند رويكرد جديد با مشاركت عمومي هستيم.

وي جشنواره ملي را مكاني براي تنفس و تعيين چارچوب ها و جهت گيري هاي كلي و در واقع يك باشگاه هنري مي داند و بيان مي كند: از آن جايي كه جشنواره ها يك جهش محسوب مي شوند و آثار و بركات آن همانند مقوله فرهنگ و هنر در كوتاه مدت بروز نمي كند لذا بهره گيري از اين فرصت ها و ظرفيت ها در ارتقاء هنر نمايش مؤثر است.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن